Mijn hele leefen ben ik mezelf geweest (ja logies natuurlijk, want wie zau ik anders moeten zijn?!) dus mij is het nooit opgefallen, maar mijn mensen zagen toen ik hier kwam al snel dat mijn lijf een beetje anders dan anders in elkaar zit, met een hele lange rug en korte pootjes die ook nog scheef staan, fooral mijn achterpoten, en mijn tenen staan ook weer scheef, het zijn dezelfde tenen die bij Bolle scheef stonden, biesonder hè?, de dokter zei al meteen dat ik later last kon krijgen, maar de eerste tijd was dat gelukkig niet zo, en nog steeds foel ik me meestal prima, ik kan alles doen wat ik moet doen als huis-en tuinKever.
Achterpoot
Forig jaar was er plotseling iets aan de hand met mijn achterpoot, ik kon niet meer zitten of lopen, daarom zijn er toen footoos gemaakt bij de dokter, nau ik kan je fertellen: dat doe ik nooit meer!, ik was helemaal van mijn slag en folkomen over mijn stuur ervan, en op de footoos was niets te zien, alleen dat ik scheef ben, en dat wisten we al.
Pillies
De dokter dacht dat ik een pees of een spier had gescheurd, ik moest wel fier maanden pillies nemen tegen de pijn, en die hielpen, het ging steeds beeter en de afgelopen weken had ik helemaal geen problemen meer met mijn poten, mijn mensen en ik waren het eigenlijk al een beetje fergeten, maar sinds een paar dagen heb ik zomaar ineens weer kramp in mijn voeten, mijn tenen staan dan helemaal krom en wijd en dat doet zooo een pijn!, één keer kon ik helemaal niet meer opstaan en lopen, ik moest mijn mensen roepen, mijn man zag meteen wat er aan de hand was en toen heeft mijn vrouw gemaakt dat ik met haar mee de tuin in liep, dat wilde ik niet maar het MOEST zei ze, want dan gaat de kramp weg, dus toen ik bleef zitten gaf ze me gewoon een duwtje, erg hè?
Schoenen
Het hielp wel, daar moet ik eerlijk over zijn, de kramp ging weg, maar die afond kreeg ik nog drie keer kramp, en de afond daarna ook weer, en daarna ook weer, ik find dat niet leuk, en mijn mensen ook niet, ze hebben het over fie-siejoo-teeraapie, maar dat wordt moeilijk omdat ik zo bang ben, ook als iemand hier thuis zau komen , dus nau kijken we het maar efentjes aan, mijn vrouw zag wel dat mijn tenen steeds schever worden, ze zei dat het misschien zau helpen als aangepaste schoenen krijg, nau ja!!!, gelukkig was dat een grapje want ik loop liefer op bloote voeten.
Tefreeden
Ferder foel ik me helemaal top, ik lig in mijn tuin en ren over mijn gras of klim in de lappen die aan het rek hangen, en ik denk: het is zoals het is, iedereen is weer anders, dat is juist leuk, en ik foel me fijn in mijn eigen lijf, ik zau geen ander lijf willen, en trauwens: dat kan ook helemaal niet!, dat is een mensending om altijd iets anders te willen dan wat je hebt, ik ben helemaal tefreeden met mezelf, ik ben en blijf gewoon Kever, met mijn eigen scheve tenen.
Ik blijf natuurlijk tetteren voor vreede!
En ik ga weer verhuizen met mijn letters, naar zondag, waar mijn letters altijd woonden, en Japie en Lucky komen terug op maandag, net zoals het was, dus folgende week ben ik op zondag, en Lucky op maandag, gesellig!
Mijn mensen zeggen weleens dat ik maar twee standen heb: aandagt fragen of slapen, dat is waar en zelf find ik dat ook heel logies, want zonder aandagt en liefde besta ik niet en foel ik me klein en eensaam, daarom wil ik altijd SAMEN zijn met mijn mensen, ik find het fijn als ze me fertellen dat ik hun lieve jongen ben, of dat ze me kammen, of dat we spelen met de balletjes of de veer, maakt niet uit wat het is als ze maar bij me zijn, als dat niet zo is moet ik mijn toeter gebruiken, o ja, mijn mensen zeggen ook vaak dat ik best een makkelijk jochie ben, en dan beginnen ze te lachen en zeggen erbij dat ik dat ben als ik mijn zin krijg, nau ja!!
Dat woord
geklommen voor het leuk, en ik kijk in de slaapkamer naar buiten door het raam, en dat heb ik helemaal zelf bedacht!, ik find het allemaal keispannend, en mijn mensen ook, we moeten er alledrie nog een beetje aan wennen, fooral mijn man, hij komt vaak kijken of alles wel okee is met mij, dat find ik fijn, zo foel ik me feilig.
Forige week was het warm, gewoon lekker warm, maar van de ene dag op de andere werd het toen zomaar troopies, en dat is echt keiheet hoor!, Mikkie kan sinds het troopies is niet meer over het dak van het schuurtje lopen als de zon erop schijnt, het dak is te heet voor zijn voeten, gelukkig heb ik daar in mijn tuin geen last van, en Mikkie ook niet als hij stiekem in de tuin naast mij ligt te slapen.
Mijn werk
Als ik de hele dag heb liggen dutten heb ik in de nacht veel eenersjie over, en als ik mijn tuin heb gekomtrooleerd ben ik klaar om mijn mensen alles te fertellen over mijn afonturen, en om te knuffelen natuulijk!, ik maak ze wakker door spieraal te spelen, of door zachtjes te tetteren, net zolang tot ze efentjes met me opstaan, dan knuffelen we en praten we over mijn tuin, over wat ik daar heb meegemaakt, daarna gaan mijn mensen weer slapen en ik ga weer op stap, het is best een zware baan om met troopies weer in funksie te zijn als Tuinkater find ik, maar ja: niks aan te doen!, ik zau misschien wel een funksie elders kunnen krijgen, maar ik wil bij mijn mensen blijfen, bij mijn Milamuis, mijn Brammievlinder en Jafita, al mijn vrienden en vriendinnen, en in mijn eigen huis en tuin.
Nau er steeds veel zon is ben ik de hele dag en vaak ook de hele afond in mijn tuin, ik vind het het geselligste als mijn mensen er ook zijn, maar dat kan niet altijd zeggen ze, jammer maar ik vermaak me alleen ook wel hoor, in de ochtend, als het nog niet te warm is, kijk en snuffel ik oferal, als de zon presies bofen mijn tuin is kruip ik onder mijn stretsjer en hau daar vandaan alles in de gaaten, Met je ogen dicht hè Keef! roept mijn vrouw, nee natuurlijk niet!, ik slaap niet tijdens mijn werk, en als ik mijn ogen soms dicht heb is dat alleen omdat ik nadenk.
Ik fang de hele dag en de hele afond van alles, het liefste grassprieten, maar soms probeer ik ook insektjes te pakken, of mijn plestik dobbelstenen, of dus de handen van mijn mensen, het maakt me niks uit als ik een tijger ben, dus toen er ineens een metaalen rek stond op mijn gras, waar allemaal natte dingen aan hingen (folgens mijn vrouw heet dat een wasrek, dat kan best) wist ik meteen wat ik moest doen: ik sloeg mijn nagels in een grote lap en probeerde me zo omhoog te trekken!, ik focht met de lap, mijn mensen zaten te lachen en froegen wat ik aan het doen was, zagen ze dan niet dat ik tuintijger Kever was?, het lukte me niet om omhoog te klimmen, dus ik liet me zakken en ging tegen het gras trappen, want dat doen tijgers in het wild ook.
Wat was het een feest forige week, op mijn stretsjer, dankjulliewel dat jullie zijn gekomen, ik was zoooo blij dat jullie er waren!, vrienden zijn heel belangrijk, als er feest is en je bent frolijk, maar juist ook als het leefen moeilijk is of ferdrietig, dat je dan niet alleen bent maar SAMEN, het woord dat Bolle het allermooiste vond.
Mijn poot
ben je echt een tijger!, ik find het helemaal top van Zooka, want het is allemaal niet makkelijk, haar hele leefen is ineens feranderd.