Toen ik deze keer mijn letters wilde gaan maken zei mijn vrouw: Keef, je moet eigenlijk wel iets over kerstmis schrijven!, o ja, daar had ik niet aan gedacht, dat komt omdat ik als kat niet aan zulke dingen doe, ik merk natuurlijk wel om me heen dat mensen er aan doen, en ik weet wat kersmus is, het is een feest van een beebiekindje dat werd gebooren en van lichtjes, van vreede en van SAAME.
Vreede
Maar ik moest er over nadenken, want wat kan ik fertellen over een beebiekindje?, ik ken er geen en ik denk ook dat ik het moeilijk zau finden om er eentje te kennen, ik ben bang van mensen die niet mijn mensen zijn, maakt niet uit of ze jong of aud zijn.
Ik weet wel wat lichtjes zijn: die doe je aan als het donker is, dan kan je weer iets zien, en soms zijn ze er ook gewoon omdat ze mooi zijn, of frolijk, zoals het kleine mini-kersmusboompje dat wij thuis hebben, met sterretjeslampjes er in, kijk maar naar de footoo!
Het woord vreede ken ik ook, daar tetter ik al heel lang elke week voor, en toch is het me nog niet gelukt dat het echt vreede is geworden, dat find ik jammer maar ik geef het niet op, ik find vreede belangrijk, ik ben zelf een vriendelijke jongen die bang is van ruusie en ik blaas of grom nooit, alleen heel soms als mijn been erg veel pijn doet, maar dan gaat het vanzelf en bedoel ik het eigenlijk niet zo.
Saame
SAAME begrijp ik heel goed, zo heet de blog ook!, en ik find het zo een mooi woord, Bolle wist al dat je SAAME bijna alles kunt, en dat is echt waar, ik moet er dan ook niet aan denken om alleen te zijn, dat was ik toen ik op straat woonde en daarom was ik helemaal maager en bang geworden, dat wil ik nooit meer.
Ik begrijp dus echt wel wat kersmus is, bofendien slaap ik het hele jaar door in mijn twee kerstmanden die ik van mevrouw Tj-tjes heb gekreegen, en toen ik daar in lag te soeselen kreeg ik ineens een idee… want waarom probeeren we niet om ALTIJD vreede en SAAME te hebben?, als we nau met zijn allen voor vreede tetteren gaat dat lukken, dat geloof ik echt!, en als we allemaal een hand of een poot uitsteken naar iemand die het noodig heeft of die allenig is dan zijn we allemaal SAAME, het hele jaar door, zau dat niet mooi zijn?
(tekst gaat verder onder de video)
Het zau zijn als een droom die uitkomt, daarom wens ik jullie allemaal hele fijne Kersmusdaagen, met vreede op aarde, lichtjes en SAAME, en met een ekstra kouwstik, want die hoort erbij als het feest is.
***
Mevrouw Loes, mevrouw Brammie, mevrouw Sam, mevrouw Panda/Tica en natuurlijk mevrouw Bert moeten voor de eerste keer kersmus fieren zonder hun lieverds en dat is heel moeilijk, daarom stuur ik ze ekstrazachte kopjes en denk ik aan ze, en ik stuur kopjes aan iedereen die iemand mist.
Toen ik forige keer fertelde dat ik moeilijke dagen had gehad kreeg ik zoooooveel lieve woorden van iedereen, ik foelde ze in mijn hart, mijn hart werd helemaal fol en warm en daardoor was ik meteen weer frolijker, hoe kan je nau ferdrietig en sipjes blijfen als je zulke lieve vrienden hebt?, en zo ben ik nau weer Kever zoals ik altijd ben: een frolijke jongen met een goede toeter.
Toen kwam de dag dat mijn vrouw haar hand bewoog onder het dekbed en ik er naar keek en bleef zitten, ze gooide een muisje in de lucht en ik deed niets, mijn man rolde een balletje over de floer, het rolde tegen de muur aan en bleef daar liggen, dat kwam omdat feestKever weer weg was en gewone Kever weer terug, de Kever die fooral knuffels wil, heeeeeeel veel knuffels, en die gelukkig ook al die knuffels krijgt.
Zelf find ik dat ik een hele slimme jongen ben, een katerjongen die ALLES snapt, maar folgens mijn mensen zijn er best veel dingen die ik NIET snap, en dat geeft helemaal niets zeggen ze, ze finden mij presies goed zoals ik ben, en ikzelf find dat eigenlijk ook wel, bofendien kan ik sommige dingen niet feranderen want ik ben en blijf nau eenmaal altijd Kever.
Felletje
Ik ben een rustige katerjongen van 12 jaaren, ik hau er van als alles altijd hetzelfde is, als er iets nieuws is doe ik vaak alsof ik het niet zie want anders word ik misschien nerfeus en dat wil ik niet, als ik speel speel ik maar kort en het liefste kijk ik gewoon om me heen of word ik geknuffeld door mijn mensen, ik moet er NIET aan denken om mijn tuin uit te gaan, veels te grieselig!, ik ken mijn tuin goed maar andere tuinen niet, waarom zau ik in een tuin willen komen waar ik nooit ben geweest?, bofendien kan ik me niet foorstellen dat een andere tuin mooier is dan de mijne.
Pokon durft ALLES, hij klimt zó de ladder naar het schuurtje op en af, echt waar hoor!, als mijn mensen mijn deurtjes dicht doen gaat hij er tegenaan tikken met een pootje, zo van Ik ben hier en ik wil naar binnen, hij is altijd onderweg naar nieuwe afonturen, terwijl ik altijd thuis ben, hij is een wijdeweereldkater en ik ben een huis-, tuin- en keukenkater.
Mijn zomer is al weer een tijdje foorbij, na mijn zomer komt de herfst, die is er nu, herfst is met veel reegen en ook kau, de daagen zijn korter en de afonden langer omdat het steeds froeger donker is, dat heb ik al een paar keer meegemaakt in mijn tuin!, ik weet ook dat mijn tuin elke keer weer anders is, het is altijd afwachten wat ik zie als ik naar buiten ga.
Ferwerken
zijn eigen gang en wij moeten mee, of we nau willen of niet, en dat snapte ik.