Categorie archieven: Kever

Kever heeft een mening over lugtbelletjes

Geluk is een klein woord voor een groot gefoel, geluk stroomt door je hart en je hoofd en je lijf, het foelt aan als een soort bubbeltjes, kleine lugtbelletjes die bruisen en dansen, soms lijkt het wel alsof ik zoveel geluk foel dat het niet meer in me past, dat het gaat overstroomen, of het is net alsof ik door de lugt zweef, dat komt door al die luchtbelletjes natuurlijk, als dat zo is denk ik nergens meer aan want ik ben alleen maar dat ene gefoel; geluk.

Heppie

Natuurlijk foel ik me niet de hele tijd zo hoor, zo is het leefen niet, meestal ben ik tefreeden en blij en frolijk, soms ben ik een beetje mopperig, andere keeren ben ik bang, en dan kan ik dus ook nog helemaal heppie zijn, heppie is geluk in het engelands en ik find het zo een leuk woord, o en als ik echt HEEL erg heppie ben ben ik heppie de peppie, zo heet dat.

Mikkie en ik geefen neusjes!

De laatste tijd lijkt het elke dag wel zomer in mijn tuin, de hele dag is er zon, de lucht is warm en zacht, ik ben bijna de hele dag buiten, elke ochtend lig ik op de teegels foorin de tuin, daarna ferhuis ik naar mijn gras, dat is dan nog lekker fris en koel, en als er echt folop zon is ga ik tussen de struiken in liggen, Mikkie en Pokon en Juultje komen een paar keer per dag langs op het dak van het schuurtje of in de tuin van de buuren, we krijgen een snekkie en daarna gaan we liggen soeselen.

Knuffels

Van mij mag het wel altijd zo blijfen, ik find het heerlijk, alleen is er één probleem: ik krijg oferdag te weinig knuffels, dat komt omdat ik dus steeds in de tuin ben, ik word wel geaaid maar dat is steeds maar efentjes, het echte knuffelen dat ik het fijnste find kan niet in mijn tuin.

Van knuffelen krijg ik nooit genoeg, het mag van mij altijd en oferal, of ik nau wakker ben of slaap, en of het nau kusjes zijn of aaien of kriebels, dat maakt allemaal niets uit, borstelen en kammen find ik ook knuffelen dus dat mag ook altijd, daar ben ik een makkelijke jongen in.

Uit de tuin

Ik geef ook kusjes terug, en ik geef fooral mijn vrouw likjes, dat ik dus efentjes haar haaren of haar gezicht was, bij mijn man lik ik aan zijn neus, ik wrijf mijn hoofd tegen mijn mensen aan, en ik ga altijd tegen ze aanleunen als ik binnen kom uit mijn tuin, mijn mensen weeten dat en steeken daarom hun been een beetje uit, zodat ik daar meteen tegenaan kan leunen.

Maar het ECHTE knuffelen gaat zo: ik tetter naar mijn mensen, en daarna loop ik naar mijn krabkartons of naar mijn kersmusmand bij het raam, ik ga daar liggen en mijn mensen (allebei of één van de twee) komt naar me toe, en dan kan het feest beginnen!,
mijn mensen komen naast me liggen en aaien me, geefen me kusjes en zeggen dat ik de allerliefste Kever ben, dat wil ik graag hooren, dat foelt feilig en dan hoef ik niet bang te zijn dat ze niet meer van me hauden, en ik doe de hele tijd brom-brom-brom omdat ik gelukkig ben.

Op bed

Elke afond knuffelen we zo op het grote bed, ik lig in de armen van mijn vrouw, zij ligt ondersteboofen want ik lig op het stuk waar mijn mensen met hun voeten liggen, mijn man zit op de grond, mijn vrouw en ik doen onze foorhoofden tegen elkaar aan, en onze neuzen, we aademen dezelfde aadem en ik foel haar hart, mijn man aait mijn buik, we zijn met zijn drietjes en de tijd staat stil, er is alleen maar geluk, ik foel belletjes van mijn ooren tot aan de PUNTjes van mijn teenen, en ik weet dat mijn mensen die belletjes ook foelen.

****En ik tetter weer voor vreede, zodat ooit iedereen feilig is en gelukkig kan zijn!!

Kever heeft een mening over lastug zijn

Hebben jullie dat ook weleens, dat je mens iets zegt waarvan je denkt Wat is dat nau weer?!, ik had dat in de laatste tijd best vaak, omdat mijn mensen me dan lastug noemen, ik heb geen idee wat het presies is en waarom ik dat zau zijn.

Natuurlijk zeggen ze ook een heleboel andere dingen tegen me, ze zeggen bijfoorbeeld dat ik de allerliefste Kever ben, ze noemen me Keverettie Spaagettie, vaak zeggen ze Klein figuurtje tegen me, dat find ik leuk, of Jochie, en nog veel meer, het zijn allemaal mensenwoorden en ik weet dat mijn mensen die woorden zeggen omdat ze me lief finden, als ik iets doe wat ze niet zo leuk finden zeggen ze Kee-eef…, met zo een stilte er achteraan, niet dat ik me daar iets van aantrek hoor!, zo ben ik niet, maar ik weet dat het beteekent dat ze willen dat ik ophaud met wat ik aan het doen ben.

Lastug

Het woord lastug zegt mijn vrouw als ze me iets heel lekkers geeft, met spul er in dat goed is voor mijn gefrigten, (zo heet dat, dat zijn mijn kniejen en heupen enzo), het zijn geen pillies maar een soort poeder, o bah het is zoooo fies!, het komt uit een grote pot in de keuken, eerst lustte ik het wel maar nu niet meer, en toch doet mijn vrouw het door mijn eeten, snappen jullie dat nau?, ik loop meteen weg als ik weet dat het in mijn eeten zit, ook als het iets is dat ik heeeeeeel erg lekker find, ik had deze week griekse joggurt, een likwid snek, en kipfileeplakjes voor mensen, zooo heee dat find ik allemaal heerlijk!, maar niet met dat spul erin, de eerste keer heb ik het gegeeten maar daarna niet meer, en dan zegt mijn vrouw dat ik lastug ben, gelukkig krijg ik toch wel een klein beetje van dat lekkers ZONDER dat poeder.

Aandagt

Mijn man zegt het woord lastug weleens als ik languit op het grote bed lig op wat hij zijn plaats noemt, hij laat me gewoon liggen, dat is waar en daar ben ik blij om, ferder zegt hij het als ik mijn mensen een paar keer per nacht wakker maak, dat doe ik niet vaak want ik zau dat zelf ook niet leuk finden, maar ik moet natuurlijk wel mijn spieraalspel oefenen, en als de nacht te lang duurt wil ik aandagt of knuffels, dat is toch logies?, daar heb ik mijn mensen voor noodig, dus ja… ik loop over ze heen, of ik krab aan het bed, aan het dekbed of keihard aan de floerbedekking, of ik tetter op allemaal ferschillende manieren, ik doe een paar van die dingen ook weleens tegelijk, dat moet wel want anders staan ze niet op, maar ik doe dat echt nooit vaaker dan vijf of zes keer per nacht, dus zo erg is dat niet.

Kompliement

Mijn mensen zeggen het woord lastug seeriejeus maar ze moeten ook lachen, en ze zeggen het altijd als ik moeite moet doen om mijn zin te krijgen, gelukkig ben ik een handige jongen die heel veel weet en die zijn mensen goed heeft getreend, zoiets moet je kunnen en ik kan dat!, dus ik denk dat lastug een ander woord is voor SLIM, dat find ik een mooi kompliement, en als ik eerlijk ben denk ik zelf ook dat ik best heel lastug ben!

Ik blijf tetteren voor vreede, net zo lang als het noodig is!!

Kever heeft een mening over een vriend

Het ene mooment is het winter, een winter die wel altijd lijkt te blijfen duuren, en het andere mooment is het plotseling lente, een beetje foorsichtig nog, maar toch: de winter is foorbij, er komt meer licht en het is iets minder kaud, de vogels gaan zingen en druk rondfliegen, in mijn tuin komen allemaal kleine groene dingetjes te foorschijn aan de takken van planten, maar ook uit de grond komt van alles omhoog, en er zijn zelfs al een paar bloempjes aan het bloeien.

Bram

Maar de afgeloopen daagen leek het ineens geen lente, maar zomer!, er was heel veel zon en het was zo warm dat ik onder mijn bankje moest kruipen, ik kon zelfs op mijn rug in het gras gaan liggen!, toen ik dat deed moest ik meteen aan Brammie denken, de broer van Mila en Toby, mijn vlinderleeuw, de verkeering van Jafita, onze Brammie van de blog, die een jaar geleeden een ster is geworden.

Ik heb van Brammie geleerd dat je als jongenskater best gefoelig mag zijn, dat het goed is om beestjes in je tuin te helpen, en dat je Saame heel veel plezier kan hebben, en ik mis hem, ook na een jaar nog, maar natuurlijk mist zijn famielie hem het allerergste, daarom stuur ik ze allemaal zachte kopjes, zodat ze weeten dat ik aan ze denk.

Zon

Brammie en ik lagen altijd met onze buiken in de zon, dat fond Mila niet netjes, maar we deeden het stiekum toch, sorry muisje!, het fijne van vrienden is dat je dingen Saame kan doen, dat je een stuk van je leefen deelt, en met elke vriend of vriendin is dat weer een ferschillend stuk, als een vriend een ster wordt is je leefen daarna helemaal anders en het wordt ook nooit meer hetzelfde, er blijft altijd die leege plek, en hoeveel nieuwe vrienden je ook laater nog maakt, er is niemand meer zoals die ene vriend.

Vriend

Je leefen is niet alleen feranderd door het ferdriet van het gemis, maar fooral door de liefde, die draag je altijd je mee, feilig in je hart, en net toen ik daarover nadacht landde er een klein beestje in het gras, een soort hommel, hij ging met zijn fleugels wijd oopen op een blaadje zitten, om zoveel mogelijk van de zon te kunnen genieten, net zoals Brammie en ik altijd deden als we met onze buiken in de zon lagen, en ik knipoogde naar het beestje foordat hij weer ferder floog.

***

Zachte kopjes

Ik stuur zachte kopjes naar iedereen die iemand mist, want dat is heel moeilijk, ik denk aan je!!, en weeten jullie dat sterren ook bij de klup mogen?!
En natuurlijk tetter ik weer voor vreede, het blijft hard noodig, en ik hoop dat ze me ooit een keer hooren, maar ik geef nooit op!

Kever heeft een mening over jezelf zijn

Voor de klup die Milamuis, Ollie en ik zijn begonnen komen er best veel meels van katten die zeggen dat ze niks biesonders kunnen, dat find ik ferdrietig want IEDEREEN kan biesondere dingen, ook al denk je zelf misschien van niet, zelf find ik dat ik echt heel veel kan, ik ben tefreeden over mezelf, niet dat ik find dat ik beeter ben dan anderen, nee helemaal niet, zo bedoel ik het niet, want ik weet heel goed dat er katten zijn die dingen kunnen waar ik niets van snap of die ik niet durf.

Tuin

Zo mag ik bijfoorbeeld mijn tuin niet uit, mijn mensen zeggen dat ik onhandig ben en dat ik veel dingen niet zo goed snap, ze zijn bang dat ik misschien fal of dat ik schrik en me ga ferstoppen, of nog erger: dat het me niet meer lukt om weer thuis te komen, maar zal ik eens wat zeggen?, ik WIL helemaal mijn tuin niet uit!, ik find mijn tuin keigaaf en er is altijd wel iets te beleefen, er gebeurt van alles en ik zie elke dag weer nieuwe planten of beestjes, dus wat zau ik in een andere tuin moeten doen?

En zo zie ik mijn hele leefen, ik ben Kever en als ik heel handig had moeten zijn, of heel slank of heel slim of heel afontuurlijk, dan was ik nooit Kever geworden maar iemand anders, dan was ik misschien wel Mikkie geweest of Pokon, maar ik ben Kever en ik ben dus zoals ik ben, dat is toch logies!

Soms word ik heus wel eens onzeeker hoor, als ik zie dat Pokon zomaar mijn tuin in en uit kan klimmen, ik snap er niets van en ik zit nog bij mijn gaaas te wachten terwijl hij folgens mijn vrouw al lang weer thuis is, dan denk ik weleens: stel je voor dat ik zoveel zau kunnen als Pokon, zau dat niet fijn zijn?, ik zau dan heeeeeel snel heel hoog kunnen klimmen, ik zau alles durfen en oferal naar binnen gaan, ik zau alles kunnen eeten wat ik wil en toch helemaal slank zijn en ik zau ook nog eens heel slim zijn, dat moet toch fantasties zijn?

MAAR… ik zau ook vaak naar de dokter moeten, er zauden al tanden weg zijn gehaald, ik zau al aan mijn foorpoot zijn geopereerd en twee weeken lang binnen hebben moeten blijfen met zo een kap om, en ik zau OOK nog mijn buik kaal likken fanwege dat ik nerfeus zau zijn, want dat is de kant van Pokon die niet iedereen kent maar die er wel is, zo heeft iedereen zijn of haar eigen moeilijke dingen, dingen die je vaak aan de buitenkant niet kan zien, maar die er wél zijn, als je daar over na gaat denken is het toch fijner om jezelf te zijn, en gelukkig ben je dat ook.

Goed

Mijn mensen zeggen altijd tegen me dat ik de allerliefste Kever ben die er bestaat, en dat ze elke dag blij zijn dat ik er ben, ik krijg zoveel kusjes en knuffels als ik wil, en ik foel dat ik helemaal goed ben zoals ik ben.

Onzeeker

Mijn muisje had er afgeloopen woensdag al zo heel erg mooi over geschreefen, met presies de goede woorden, en of je nau bij de klup wilt of niet, dat maakt niets uit, ik hoop gewoon dat je trots bent op jezelf, en als je toch nog een beetje onzeeker bent ga ik nau iets zeggen, spesjaal en alleen voor jau, hier komt het: jij bent helemaal perfekt, echt waar!!

***

Ik stuur iedereen die iemand mist zachte kopjes, en ik tetter weer voor vreede!!

De klup

Als je bij de klup wilt en je hebt nog niet gemeeld, dan staat hier hoe je dat kan doen:
De kattenklup. Voor iedereen die een hobbie heeft of een hobbie zoekt
Als je lid wordt van de kattenklup, krijg je een diegietaal pasje, dat komt op saame.nl/Je kunt het ook op je feesboek zetten, dat is leuk.
Het is gratis.

Hoe kom je bij de kattenklup?
Stuur sekretaares Mila een mail met een foto dat je recht in de camera kijkt en antwoord op vragen:

  •  wat is je hobbie
  • wat kun je goed (bijvoorbeeld draden uit het tapijt halen)
  • wat is nog moeilijk (bijvoorbeeld je werkt met hout van de vloer maar het wil niet stuk)
  • wil je iets meer over je hobbie vertellen (bijvoorbeeld hoe vaak doe je je hobbie, hoe vinden ze het thuis, hoe kwam je aan je hobbie)

Wat gebeurt er dan: er wordt een pasje gemaakt en een stukje tekst.

Alle pasjes komen bij elkaar op Saame.nl en Ollie zegt op zijn feesboek wanneer er weer een update is. Staat je pasje erbij dan ben je lid van de kattenklup. Dan heb je inspiratie voor je hobbie of je weet aan wie je advies kunt vragen.

Je kan meelen naar Milamuisje@proton.me of naar Keverettie@proton.me

Kever heeft een mening over een klup, maar dan ECHT!

Forige week had ik geschreefen over een krabklup, die had Ollie bedacht omdat hij graag flokken uit het tapijt krabt, hij fertelde dat hij ook al stukjes van de muur kan hallen, dan ben je dus echt een speesjalist!, zo een klup leek mij helemaal top omdat ik draaden trek uit de floerbedekking, zooo heee en ik was helemaal ferrast dat er zooooveel reaksies op kwamen van katten die bij de klup willen komen.

Het plan

Ollie, mijn Milamuisje en ik zijn gaan nadenken over hoe je zo een klup kan beginnen, dat is best moelijk, zelf ben ik niet zo handig met mijn Aaipet en mijn vrouw kan helemaal niks met kompjoeters, echt niet hoor!, zij komt nog uit het Steenen tijdperk of hoe zeg je dat, en mijn man kan wel veel maar niet alles, gelukkig kan mevrouw Olliebert WEL alles, en zo hebben we een plan gemaakt.

Ze zijn niet zo lang meer want mijn vrouw knipt ze af🙀

Mila is Mienister van Zachte Zaake, dat is altijd handig, zij is keigoed met alles netjes opschrijfen en zorgen dat alles goed gereegeld is, dus zij doet de praktiese zaaken, Ollie is nog jong en hij moet ook nog wennen thuis, dus hij heeft het al heel druk daarmee, maar hij helpt wel een pootje als dat noodig is, en hij wordt lid van de klup natuurlijk!, en ik mocht fandaag fertellen over de klup en dat ik Preesiedent word!

Ik ben nog nooit Preesiedent geweest, mijn vrouw ook niet roept ze, maar ze zegt ook dat mijn mensen me ermee gaan helpen, want het is een ferantwoordelijk iets, als Preesiedent kan je niet alleen maar slaapen of snekkies eeten, het wordt best heel druk maar ik denk dat het goed komt, en ik wil ook zeggen dat het niet beteekent dat ik beeter ben dan anderen, want zo ben ik niet en dat zau ik ook nooit willen, we zijn allemaal vrienden en iedereen is presies goed zoals hij of zij is, dat weeten jullie toch?!

Voor wie

Er is nog iets anders dat ik wil zeggen: er waren katten die dachten dat ze niet mee konden doen omdat ze alleen aan de krabpaal krabben, maar de klup is voor iedereen die er bij wil!, dus OOK als je keurig aan je krabdingetjes krabt, of helemaal niet krabt, dat maakt niks uit, je mag altijd bij de klup!, ook woefers of konijntjes of andere diertjes mogen erbij, alle dieren zijn welkom, als je maar niet gemeen bent of gaat bijten ofzo, dat is niet fijn, daar worden anderen bang van en dat is niet leuk.

Pasjes

Maar nau komt het allerallermooiste: iedereen die bij de klup komt krijgt een eigen pasje, met een footoo van jau erop!!, finden jullie dat niet prefop…. froopes… proooofesiejoneel?, mevrouw Olliebert maakt die pasjes en ze zien er echt waar fantasties uit, kijk maar op de footoos, ik hoop dat iedereen meedoet, want met hoe meer vrienden we zijn hoe beeter we kunnen krabben en hoe meer we Saame zijn!!

Ik tetter ook nog gewoon door voor vreede, en ik zwaai heel hard naar sterretje Pom!

Hieronder komt nog een keer hoe alles werkt:

Wat is het

De kattenklup

Voor iedereen die een hobbie heeft of een hobbie zoekt

Als je lid wordt van de kattenklup, krijg je een diegietaal pasje, dat komt op saame.nl/Je kunt het ook op je feesboek zetten, dat is leuk.
Het is gratis.

Hoe kom je erbij kattenklup?
Stuur sekretaares Mila een mail met een foto dat je recht in de camera kijkt en antwoord op vragen:

  • wat is je hobbie
  •  wat kun je goed (bijvoorbeeld draden uit het tapijt halen)
  • wat is nog moeilijk (bijvoorbeeld je werkt met hout van de vloer maar het wil niet stuk)
  •  wil je iets meer over je hobbie vertellen(bijvoorbeeld hoe vaak doe je je hobbie, hoe vinden ze het thuis, hoe kwam je aan je hobbie)

Wat gebeurt er dan: er wordt een pasje gemaakt en een stukje tekst.

Alle pasjes komen bij elkaar op Saame.nl en Ollie zegt op zijn feesboek wanneer er weer een update is.Staat je pasje erbij dan ben je lid van de kattenklup. Dan heb je inspiratie voor je hobbie of je weet aan wie je advies kunt vragen.

Het meeladres

Je kan meelen naar Milamuisje@proton.me of naar Keverettie@proton.me