
Als ik ferhalen lees van katten waarin ze fertellen dat ze puusels maken of een bal rollen voor hun brokjes, dat ze in dingen klimmen, of dat ze op onderzoek gaan, dat ze mee helpen in huis en fooral: dat ze van alles kunnen, word ik soms een beetje onzeeker.
Onzeeker
Ik ben blij voor mijn vrienden dat ze al die dingen doen en durfen, ik ben ook niet jaloers, echt niet hoor, zo bedoel ik het niet!, bofendien: ik ben natuurlijk Kever en als zoodanig kan ik alles wat ik als Kever zijnde noodig heb, dus ik snap zelf niet helemaal waarom ik onzeeker word.
Misschien komt het omdat ik niet zoveel dingen meemaak en daarom soms niet weet waarover ik kan schrijfen, maar als ik heel eerlijk ben WIL ik ook helemaal geen dingen meemaken, ik find nieuwe dingen spannend en vaak veels te moeilijk, ik word er nerfeus van en dan krijg ik weer kramp in mijn beenen en daar is pas echt niks aan.
Mijn vrouw froeg me of ik het gefoel heb dat ik iets mis, ze zei dat ze bedoelde of er iets is dat ik graag zau willen doen en of ze me daarmee kan helpen, ik moest er efentjes over nadenken, maar nee – er is niets wat ik nog zau willen, ik ben helemaal tefreeden met hoe mijn leefen is.
Feilig
En weeten jullie waarom?, het is omdat ik mijn leefen kan begrijpen, er gebeurt niet steeds van alles dat ik niet snap, ik foel me feilig en ik weet dat ik mijn mensen kan fertrauwen, ze probeeren me niet meer van alles te laaten doen dat ik niet kan, dat deeden ze nog wel eens toen ik hier pas woonde, dan moest ik brokjes uit een doosje haalen, maar hoe kon ik nau weeten dat daar brokjes in zaten?, of ik moest zelf de deuren in huis opendoen met mijn neus, en dat fond ik echt heel moeilijk, maar mijn mensen weeten nu dat ik dat soort dingen ECHT niet snap en daarom hoef ik ze gelukkig niet meer te oefenen.
Ik werd er boos en ferdrietig van dat ik dingen niet kon en ook niet begreep, en daar werd ik weer bang van, zau er iets aan de hand zijn met mij, ben ik niet goed genoeg?, en nau ga ik iets fertellen dat best een beetje moeilijk is, maar ik wil eerlijk zijn want we zijn toch vrienden?, dus ik durf het best tegen jullie te zeggen dat de dierendokter al snel aan mijn mensen fertelde dat er iets is met mijn lijf: ik heb veels te korte beentjes en een te lange rug, maar er is ook iets met mijn hoofd, dat dachten mijn mensen ook al maar ze zeiden meteen dat dat niets uitmaakt, en dat er niets FAUT is maar ANDERS, ze finden me perfekt ben zoals ik ben omdat ik Kever ben.
Vaste plek
Ik zau zelf geen ander leefen willen, ik ben helemaal heppie!, en omdat ik me feilig foel durf ik af en toe ineens iets nieuws te doen, niet te vaak hoor, maar deze week had ik bijfoorbeeld voor het eerst achter in mijn tuin op de teegels geleegen die nieuw zijn, mijn
mensen fonden het fantasties en mijn man heeft footoos gemaakt, ik kreeg heel veel kompliementen en ik was keitrots!
Toch ben ik daarna snel weer op mijn vaste plek gaan liggen, daar hoef ik niet na te denken of te wennen, ik ken mijn vaste plek, ik hau er van als mijn weereld klein is en ik ga niet op zoek naar een weereld die grooter is, mijn weereld is voor mij gemaakt, ik pas nau presies in mijn weereld en mijn weereld past presies om mij heen, het is mijn eigen Kever-weereld.
****
Ik tetter weer voor vreede, echt KEIhard!, en ik stuur iedereen die iemand mist zachte kopjes.
Katten zijn eigenlijk kleinere leeuwen en tijgers, dat komt doordat we bij dezelfde groep dieren hooren (ja toefallig weet ik zulke dingen!), je kan nog goed zien dat wij hetzelfde zijn als tijgers en leeuwen: we doen veel dingen net als zij dat doen en we lijken op elkaar, mijn vrouw zit nau te lachen en roept dat ik meer op een zwarte beer lijk maar dat is natuurlijk niet waar, ik ben een soepele en slanke tijger die zo stil sluipt dat je hem niet hoort foordat het te laat is.
nacht door de woestijn of de djungel te lopen, zoals Pokon dat doet, ik ben liefer binnen bij mijn mensen, dat is fooral fanwege die knuffels, ik heb heeeeeel veel knuffels noodig en oferdag is dat geen probleem, mijn mensen zijn best vaak thuis en als ik tetter dat ik knuffels wil is het zo gereegeld, maar in de nacht is dat anders.
Tijger
Als TUINkater weet ik nooit presies wat me buiten te wachten staat, het kan weekenlang warm en zonnig zijn, en dan is er zomaar reegen en kau!, in het begin fond ik dat moeilijk, ik snapte het niet en ging naar mijn mensen om te tetteren dat ze er iets aan moesten doen, mijn vrouw zei altijd dat ze er echt niets aan kon doen, en dat het het hele jaar door zomer zau zijn als zij het voor het zeggen zau hebben, maar toch kon ik niet geloofen dat mijn mensen de zon niet terug konden roepen.
maager en bang, en ik wil dat nooooooit meer!
Gelukkig is mijn tuin weer helemaal van mij en mijn mensen, er zijn geen mannen met masjienes meer en alles ziet er weer netjes uit, dat was best een heleboel werk want oferal in de tuin stonden stoelen en andere dingen die terug naar hun goede plek moesten, nu hebben mijn mensen en ik dat allemaal weer opgeruimd.

Iedereen en alles heeft gefoelens, misschien alleen steenen niet, daarvan weet ik het niet zeeker, maar ferder foelen we allemaal van alles, en die gefoelens bestaan in twee soorten: gefoelens van je lijf, en gefoelens van je hart.
Omdat het zo warm was was ik nog heel laat buiten in mijn tuin, ik lag op een van mijn stoelen, mijn vrouw sliep al, mijn man kwam me twee keer ophaalen maar ik wilde buiten blijfen, omdat het al zo laat was is mijn man ook naar bed gegaan, en mijn luikje bleef oopen om mij weer naar binnen te laaten.