Mijn tuin wordt steeds groener, net als mijn gras, en de peertjesboom heeft allemaal kleine roose bloempjes, ik word elke morgen heeeeeeel froeg wakker omdat de vogels gaan zingen, maar als ik dan buiten kom reegent het soms, het is lente maar ook weer niet, net alsof de lente nog niet goed weet of ze er wil zijn, het is een beetje een tijd die oferal tussenin zit, het is geen winter meer maar ook nog niet echt lente.
Op een dag kwam mijn vrouw de tuin in, liep met mij mee naar mijn gras, en zag dat de stoel van Bolle nu echt kapoo was, hij was helemaal in elkaar gezakt en lag in een paar stukken op de grond, ik heb haar niet ferteld dat ik dat heb gedaan toen ik er een keer op wilde gaan zitten, mijn vrouw fond het een beetje moeilijk, de stoel was een herinnerding aan Bolle, maar ze fond ook dat het misschien inderdaad tijd was voor iets nieuws, en ze zei dat Bolle toch in het hart van mijn mensen zit, ze fergeten hem nooit, daarna heeft ze de stoel in nog kleinere stukken gemaakt en in een fuilniszak gedaan.
Een plekje
De laatste tijd was moeilijk, er zijn veels te veel sterren bij gekomen, dat geeft ferdriet, het meeste voor hun famielie natuurlijk, maar wij als vrienden hebben ook ferdriet, en dat moet je eerst ferwerken, mensen zeggen weleens dat je het een plekje moet geefen, maar welk plekje dan?, kan je ferdriet zomaar vastpakken als een pakketje, en waar zet je je ferdriet dan neer?, ik zie het zelf zo: je moet eerst door het ferdriet heen om weer frolijk te worden, er blijft altijd een stukje ferdriet achter, maar als je heel goed ferdriet hebt gehad heb je ook weer ruimte in je hoofd en je hart voor de mooie herinneringen, en dan hoef je misschien geen herinnerding meer te hebben.
Of wel, want ferdriet is voor iedereen anders, daar heeft mijn lieve vlinder Brammie nog over geschreven hier (Bram heeft tips voor moeilijke gefoelens) en hier (Bram heeft nog meer adfies), sommige katten blijfen heel lang ferdrietig en andere niet, het is allemaal goed want je mag zelf weeten hoe je je eigen ferdriet wilt ferwerken, ik denk dat het voor mensen hetzelfde is maar dat weet ik niet zeker, o mijn vrouw roept nu dat dat zo is!, zelf heb ik ekstraveel geknuffeld met mijn mensen, en mijn mensen met mij, als kat kan je je mensen helpen als ze ferdriet hebben door ze kopjes te geefen en door tegen ze aan te kruipen, zodat ze weeten dat je er voor ze bent, en mijn vrouw huilt weleens traanen in mijn haaren.
Soms weet ik niet zo goed of ik wel frolijk mag zijn, nau Loes en Brammie en Bram en Panda en Romy zo plotseling een ster zijn geworden en mensen en katten ferdriet hebben, maar mijn vrouw legde me uit dat je tegelijk frolijk en ferdrietig kunt zijn, dat dat heel gewoon is, en dat de sterren echt wel weeten dat we aan ze denken.
Ferbonden
Mijn leefen is ferbonden met dat van mijn vrienden, ik heb plezier met mijn vrienden en ik heb ferdriet met mijn vrienden, en ik heb ook ferdriet en plezier OM mijn vrienden, ik zau het liefste willen dat we altijd plezier hebben, maar ik weet dat het leefen niet zo in elkaar zit, er bestaat geen liefde zonder ferdriet, en als je vrienden bent deel je dat met elkaar.
Fanmorgen was er reegen en wind toen ik mijn tuin in ging, maar nu lig ik in de zon en is mijn lijf helemaal slap en warm, zo gaat dat deze lente, ik moet wennen aan een leefen zonder mijn vrienden die een ster zijn geworden, dat is moeilijk, maar ik heb liefer ferdriet om mijn vrienden die een ster zijn geworden dan dat ik ze niet had gekend, dus ik wacht rustig af tot de zon weer folop gaat schijnen en de reegen een herinnerding is geworden.
***
Ik stuur iedereen die iemand mist hele zachte kopjes, en ik tetter door voor vreede!!
Steeds vaker ben ik urenlang in mijn tuin, fooral op dagen dat Loes zachte warme straalen stuurt, ik lig dan op mijn bankje of in mijn gras, mijn lijf foelt warm en zacht, en mijn hart ook, Mikkie ligt op het dak van het schuurtje te rollen, Pokon slaapt stiekem in de tuin van de buren, ik denk aan mijn vlinderleeuw Brammie en doe net alsof we SAMEN in het gras liggen, en zo gaan de eerste lentedagen foorbij, fol met mooie herinneringen.
ook toeterde, ze blefen weg.
waar alles goed is.
Fandaag heb ik maar een paar letters want ik ben zoooo ferdrietig, er is alweer een ster: onze lieve Brammie van de blog, zijn hartje was op, en hij is door Loes, de Moeder van alle Sterre, met open pootjes ontfangen.
In mijn tuin staan een heleboel stoelen, ik find die stoelen heel biesonder, je kan er OP zitten maar ook er ONDER, als er zon is zit of lig ik op een stoel en word ik lekker warm, als het reegent zit ik er onder en blijf ik droog, bofendien kan ik goed krabben aan de onderkant van een stoel, en dat doe ik ook!, ik ga op mijn billen zitten en krab met mijn voorpoten onder aan de stoel rits rats rits rats, mijn vrouw roept dan Ja hoor, sloop jij de boel maar Keef, ik weet dat dat een grapje is, want ze moet er altijd om lachen als als ik het doe, maar ze zegt dat ze wél blij is dat ik dat alleen buiten doe.
Mijn nieuwe stoel en twee mensenstoelen staan op een rijtje, en nau heb ik helemaal zelf een spel bedacht, ik speel het in mijn eentje en het gaat zo: ik klim op een stoel en ik spring er weer vanaf, ik klim op een andere stoel en spring er weer vanaf, en dan…. spring ik op een stoel en klim naar de stoel die ernaast staat!, dat is keispannend!, je moet er best leenig en atleeties voor zijn en dat ben ik, dat kunnen jullie zien op de footoos!
Komen jullie met mij het spel met de stoelen spelen als het lente is?, nau reegent het nog te veel en het kan best frisjes zijn, maar in de lente is het warmer en droger, het wordt vast keigezellig, ik zorg voor snekkies en ik doe voor hoe het spel werkt, als je niet mee wil of kan spelen ga je gewoon lekker in het gras liggen, en het maakt niet uit wie het snelste is of wie er wint, we winnen gewoon allemaal, want SAMENzijn met vrienden is altijd feest!
Bijna elke dag is er nau zon in mijn tuin, de zon is er al froeg in de morgen en schijnt vaak de hele dag, dat find ik heerlijk dus ik ben veel buiten, de zon is nog foorsichtig en als ze weg is is het meteen kaud en kruip ik binnen in mijn warme mand, Leootje schreef donderdag dat het Loes is die ons nau warme zonnestraalen stuurt, en dat is waar, dat kan ik foelen want de warmte is zacht en lief, net zoals Loes dat was.
hebben, pas als ze groot zijn krijgen ze veeren.