
Hoi allemaal, duimen jullie ook mee voor alle poezels die ziek zijn of zich niet zo lekker voelen? Ik draai samen met Molly en Dropje erg met onze pootjes dat ze allemaal snel beter mogen worden! Hier doen mijn mamapoes en zusje af en toe niezen maar ik gelukkig niet.
Vandaag wil ik wat vertellen over als het donker is. Nu het herfst is vallen niet alleen veel blaadjes van de bomen, maar is het ook steeds eerder donker en best koud. Dat kun je goed merken als je als katermans soms toch even naar buiten gaat. Als het buiten lekker warm is, mag de deur op het haakje open staan zodat we niet door het luik hoeven en soms staat deze wel heel ver open. Dan moeten we wel onze snuit door de kattenstaarten steken om erdoor te raken maar dat is niet zo erg. Die hangen er dan zodat vliegen en zo buiten blijven. Misschien hebben jullie dat ook wel thuis in de deur hangen als het zomer is?
Door het luik
Maar goed, nu is het herfst en daarna komt de winter, dan is het meestal nog kouder en zijn de bomen en struikjes kaal en is het vooral ook vroeg donker, ’s middags eigenlijk al. En als je ’s morgens opstaat, is het vaak ook nog donker. Nu mogen we wel door het luikje naar
buiten en dat zetten ze dan gewoon open voor ons. Omdat het een tijdje duurt voordat het licht wordt, mogen we ook vaak al buiten als het nog donker is. Dat is reuze spannend kan ik je vertellen! Ik doe wel voorzichtig hoor. Wij katten kunnen goed zien in het donker (veel beter dan mensen) maar dat wil niet zeggen dat het soms niet een beetje eng is als het nog donker is en je als stoere katermans al wel naar buiten mag.
Dropje, mijn zusje, gaat altijd heel snel door het luik. Zij vindt het erg fijn als het nog donker is. Dan is het stil buiten en zie je niet zoveel mensen. Misschien wel een vogel, een muisje of een egel maar verder niet zoveel. Dropje is een zwarte kat, dus als zij in het donker buiten gaat, zie je haar niet goed. Gisteren en eerder deze week ook al was ze nog buiten toen het licht was. Maar dan gaat ze de tuin uit (ik niet hoor, ik durf dat niet zo goed en ik kan niet over het systeem komen dat ze hebben opgehangen) en komt niet meer terug totdat het helemaal donker is. Ik ben dan best een beetje ongerust hoor en zit op haar te wachten totdat ze terug is. Ze is natuurlijk wel mijn zus en ook al is ze ouder, als katerbroer moet je toch wel op je zusje passen, vind ik. Het blijft toch je zus en ik kan haar heus niet missen.
Binnen
Op de foto kunnen jullie zien dat ik zelf binnen zit maar wel zit te kijken waar ze blijft. Nu kan ze niet door het luik als ik er zo voor zit maar dat komt goed. Als ze eraan komt, ga ik wel even aan de kant. Dat past dan prima. Omdat we er nog steeds niet helemaal goed uit
zijn hoe het luikje nu precies werkt, staat er een emmertje onder. Dan kunnen we makkelijk naar buiten en weer terug naar binnen. Ik doe erg mijn best om het zelf te leren maar vind het nog steeds een beetje ingewikkeld. Mijn mensen zeggen dat ik slim genoeg ben om het te snappen maar het kost nu eenmaal wat tijd.
Vorige week heb ik weer iets anders spannends meegemaakt, ook toen het donker was. Mijn mensen waren even boodschappen doen in de winkel. Toen ze terugkwamen (wij konden al niet meer buiten), was het donker en zaten mijn zusje Dropje en ik samen bij de pui, de tuin in te kijken. Onze mensen konden ons eerst niet vinden omdat we dan achter te lamellen zitten. Dropje zei heel zachtjes miauw en ik was wild met mijn staart aan het kwispelen, net zoals hondjes wel eens doen. En weet je wat we zagen? Een mooie rode kat in de tuin! Die kan dus wel over het systeem heen. Mijn manspersoon had de zaklamp gepakt om te kijken wat wij zagen maar die rode, denk dat het een kater was want hij was wel echt net zo groot als ik, was niet zo bang. En wij hebben er niet lelijk tegen gedaan. Dat vond vrouwtje zo knap dat ik daarna veel knuffels en een snoepje kreeg. Ik ben alleen boos op Loedertje, andere katten vind ik niet erg, ook al zitten ze in mijn tuin. Dat is best knap dan toch?
Naar buiten
Mogen jullie ook wel eens buiten als het donker is? Of zeggen je mensen dan dat het nog te vroeg is om op te staan en dat het zo koud is dat het nog niet kan? Dat is hier ook wel eens hoor. Vorig jaar was er sneeuw. Dat had ik wel eens eerder gezien maar dan kom ik echt mooi niet buiten hoor. Veel te koud aan mijn pootjes. En als het heel koud is, mogen mijn konijnen vriendinnetjes binnen wonen. Dat is wel weer super leuk dan aan de winter. Maar die sneeuw… ik kijk er graag naar als de vlokjes vallen maar mij zie je niet buiten. Lucky is wel dapper, maar niet gek. Koude pootjes krijgen… daar doe ik niet aan mee. Doe mij maar een warme mand aan de verwarming. Denk dat jullie het daar wel mee eens zijn.
Dikke knuffel van Lucky

helemaal niks meer. Nu zeg ik je, dat is voor een katermans die vroeger erg honger gehad heeft niet bepaald leuk en ik snapte er ook niks van. Ik kreeg geen nieuwe brokjes (en waar moesten die dan in want ook de bak was pleite) en niet eens een snoepje, ook al bleef ik maar zitten en hopen dat er wat lekkers kwam.
stuk zodat ik ze niet meer kon zien en die deden ze onder de snack door. Dachten ze natuurlijk dat ik het niet doorhad als ze dat zo deden… Lucky is niet gek hoor dus dat zag ik heus wel. Maar ik vind die snacks wel zo lekker dat ik het toch opgegeten heb. En toen kreeg ik daarna nog een snoepje omdat ik het goed gedaan had en ze trots waren! Ik vond dat natuurlijk een prima deal, dat snappen jullie wel.
Ik ben alleen wel regelmatig in de rui. Vrouwtje zegt dat het wel lijkt alsof ik heel het jaar in de rui ben en haartjes verlies. Denk dat het ook wel zo is want ik raak regelmatig veel haartjes kwijt. Alleen als ik heel erg in de rui ben, nou maak dan je borst maar nat hoor. Dan was ik super veel om alle losse haren eruit te krijgen. Op de vloer, op de bank en op de kleren van mijn mensen zitten dan heel veel haren. O ja, en op de stoel waar vrouwtje vaak zit ook… hihi… dan zit haar broek daarna vol met Lucky-haar en ben ik altijd bij haar. Dat hoort er nu eenmaal bij zeggen ze, dus dat is niet anders als je kat bent. Ik ga dan het liefst zoveel mogelijk tegen ze aan liggen zodat zij een rood met witte trui of broek krijgen hoor. Dat is toch hip? Dan hebben ze kleren in veel kleuren, hoor. En die losse haartjes kunnen erg kriebelen in mijn jas, dus die moeten er echt wel uit. Dan ziet mijn katerpak er daarna ook weer veel beter uit.
toch knap stoer. Alleen als ik me was, dan blijven mijn haren plat liggen. Hoe komt dat dan vraag ik me dan af? Ik kijk steeds goed hoe zij het doet hoor maar het wil (nog) niet lukken. Hebben jullie misschien tips voor me? Het kan er niet aan liggen dat ik zo’n zachte vacht heb (die is een soort fluweel maar dat is goed want dan ben ik gezond zeggen ze) want dat heeft zij dus ook… zou het aan de kleur van mijn jas liggen denken jullie, dat je beter punk wordt als je een zwarte vacht hebt? Maar met rood/wit zal het toch ook vast wel een keer lukken, hoop ik.
af willen halen. Dat vind ik niet leuk. Soms brom ik dan zachtjes maar meestal trek ik mijn lipje een beetje omhoog, ten teken dat ik het er niet mee eens ben dat ze dat doen. Vrouwtje zegt dat lipjes trekken niet zo lief is maar daar trek ik me weinig van aan. Aan mijn katerlijf geen polonaise hoor. Ik kan ook boos woorden als ze me aaien en ik daar geen zin in heb. Molly gaat dan een stukje verderop liggen maar ik miauw hard en sla wel eens met mijn pootje. Daar gebruik ik mijn nagels niet bij want ik doe niet gemeen hoor.
Nu vraag ik me wel af, zijn jullie ook wel eens boos? Ik ben heus een brave kater en minstens 23 uur per dag een goedzak die hoofdzakelijk spint en slaapt maar die buurkat hè, die haalt het bloed onder mijn katernagels vandaan. Vrouwtje zegt dat poes eenzaam is maar ik vind haar gewoon niet aardig. Kan er ook niets aan doen als ze in MIJN tuin zit toch. Die is van mij en de rest hier en niet van haar. Zoals Kever zou zeggen: daar heb ik wel een punt, toch?
In de mand
vaak ook wat extra lekkers hoor. Wat we bijzonder feestelijk vinden is dat er ook cadeautjes komen. Eerst, in het begin van de maand als Sinterklaas er is maar dan vaak met Kerst ook nog. Wij zijn natuurlijk nu al heel erg benieuwd wat we dan gaan krijgen. Ik denk dat ze het nog niet gekocht hebben want er is nog geen speciale doos gekomen met de postmevrouw. Ze pakken die dozen altijd in de kamer of in de keuken uit maar als ze er geheimzinnig mee doen, dan weet je natuurlijk als katermans allang dat er iets staat te gebeuren! Dan zit er beslist iets in dat voor ons is.