Categorie archieven: Joep

Joep en zijn avontuur bij de bovenburen

Van de week was m’n personeel niet echt blij met mij, als ondernemende jonge katermans. Terwijl ze me altijd uitdagen en motiveren om steeds een stapje verder te gaan ontdekken, nèt even dat pootje erbij te zetten om wat angst voor het onbekende te overwinnen. Maar deze keer ben ik geloof ik net iets te ver gegaan. ‘t Was maar een metertje of wat, maar dat was meer dan genoeg wat m’n personeel betrof.

Beneden

‘t Zit namelijk zo.
Toen ik alweer ruim een jaar geleden voor ‘t eerst naar buiten mocht, bleef ik bij voorkeur stevig met alle vier m’n pootjes op de grond. Lekker in de tuin, op ‘t achterpad, of in m’n weiland. Later kwam daar aan de voorkant van ‘t huis ook nog de parkeerplaats bij, en dat was me toen al ver genoeg.
Terwijl ik thuis in de woonkamer heel graag tot aan ‘t plafond in m’n Quapasklimzak klom, bleef ik buiten veel liever op klomphoogte, zoals Junior altijd zegt. Want daar stond geen lekkere zachte bank zoals binnen om me op te laten vallen als ik snel weer naar beneden wilde. Natuurlijk kon ik ook prima zelf weer uit die klimzak komen hoor, dat deed ik als ik geen haast had. Kop omhoog, kont omlaag en dan gewoon laten zakken. Pootje voor pootje. Maar soms wilde ik ook wel ‘s weer vlug beneden zijn, als ik zag dat m’n vooraadkast open ging en er iets lekkers voor me gepakt werd. En dan was en is ‘t toch het snelste om gewoon los te laten.

Op hoogte

Nou moet ik toegeven, het was op zich niet onaardig om op de grond te blijven, want in die begintijd buiten had ik het springen nog niet helemaal door. Okee, ik kon binnen op de bank komen, en als ik het dan een beetje uitkiende durfde ik ook op de stoel onder de eettafel te springen.
En toen het eenmaal zomer werd vorig jaar sprong ik zonder moeite heel sierlijk op de tuinstoelen buiten, ik vond dat ik binnen al lang genoeg geoefend had.
Maar daar bleef het niet bij. Via de tuinstoel kon ik heel gemakkelijk op de tuintafel komen, en toen ontdekte ik dat er op hoogte buiten veel meer te zien is.
Ik verzamelde al m’n moed en waagde de eerste sprong in de grote bloempot waarin een mini kersseboom staat. Wat een uitzicht, zeker toen de schutting er nog niet stond tussen mijn tuin en die van de buren kon ik m’n hele weiland in de gaten houden. Terwijl ik steeds dapperderder begon te worden ontdekte ik dat ik m’n stiletto’s ook heel gemakkelijk in de schutting naast de poort kon zetten, om zo naar boven te klimmen. Er ging écht waar een hele nieuwe wereld voor me open toen ik over de rand van de schutting keek…

Balkon

Van ‘t één kwam ‘t ander. Ik kwam er achter dat ik vanaf die schutting op de balk kon klimmen die er boven hing en pootje voor pootje schuifelde ik dan dwars door de takken van de oude druivenstruik naar ‘t dak van de schuur. Was een makkie en ik had dat al een paar keer met veel succes gedaan voordat ik betrapt werd door m’n personeel. Nou, toen ze zagen dat ik boven op de schuur rondliep brak er bijna paniek uit. Er werd een trap naast de schuur gezet in een poging me van ‘t dak af te halen, en ik heb écht heel veel tikken met m’n voorpoot uit moeten delen als hun handen te dicht bij me in de buurt kwamen. Tenslotte was ik helemaal zelf op de schuur gekomen, en ik wist de weg terug heus wel. Maar ze waren heel ongerust, dus ik ben maar even van ‘t dak af gekomen om te mauwen dat ze rustig konden gaan slapen.
Ik heb daarna de hele nacht weer lekker op de schuur gezeten en naar alle sterren gezwaaid die ik zag. Vanaf het hoogste punt dat ik toen kon bereiken.

Springen

Maar ja, dat was vorig jaar. In de tussentijd heb ik natuurlijk niet stilgezeten.
Vanaf m’n schuurdak heb ik deze week zo ‘s zitten bekijken en berekenen of ik daar vandaan de sprong zou kunnen wagen naar de balkons van de bovenburen, maar ik kwam tot de conclusie dat zoiets niet mogelijk zou zijn zonder één van m’n negen levens op ‘t spel te zetten. En aangezien ik heel erg zuinig ben op alle negen legde ik me erbij neer dat het schuurdak eigenlijk wel het hoogst haalbare zou blijven…
Totdat ik dus van de week m’n voordeur uit wandelde, op weg naar ‘t weiland voor de dagelijkse muizenstandcontrôle. Meestal loop ik m’n huis uit via de achterdeur, langs de wildernis naast de sloot en dan ga ik gelijk rechtsaf de brug over. Maar nu was het lekker warm in de zon, dus ik besloot de lange route te nemen over de parkeerplaats, langs de zijkant van ‘t huizenblok naar de brug.
En toen zag ik ‘m ineens…

Afstand

De hele grote takken die ik altijd vanaf ‘t schuurdak had gezien bleken een stam in de grond te hebben, gewoon naast ‘t huis. ‘t Viel me nu pas op omdat daar altijd een vrachtwagen voor staat, waardoor ik nooit langs de zijkant van ‘t blok kan lopen. Maar nu was die wagen ineens weg en schoten er duizend-en-één gedachten door m’n kop die helemaal niks te maken hadden met de muizen in ‘t weiland.
Voorzichtig zette ik een poot tegen de onderkant van de boom, en voordat ik er erg in had zat ik er in en kon ik ineens op m’n eigen schuurdak kijken. Maar weet je wat het mooie was? Als ik heel voorzichtig over een dunne tak in de boom zou balanceren kon ik op het dak van de bergingen van de bovenburen komen. En daar vandaan was het maar een klein sprongetje naar het balkon van de bovenbuurman op de hoek. En die afstand durfde ik zelfs wel met m’n ogen dicht te overbruggen.

Bovenburen

Dus toen mijn personeel even in m’n tuin  stond en me op de balustrade van het balkon bij de bovenburen zag wandelen kregen ze bijna een hartverzakking. Gelukkig hadden ze geen van twee hun telefoon bij zich, dus er is geen enkel bewijs dat ik over die reling heb gelopen. Tegen de tijd dat de telefoon binnen uit de oplader was gehaald stond ik alweer op ‘t balkon en keek met m’n allerliefste snuit tussen de spijlen door in de camera. Want ze kunnen toch niet lang boos op me blijven.

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Joep en het Tweede Grote Weilandfeest

Wat was het weer heerlijk weer van de week. Ik heb, zodra de zon ging schijnen, heerlijk buiten gewandeld tussen m’n buurt inspecties door, maakte hier en daar een mauwtje met de buurtkatten die al met pensioen zijn en dus niet meer hoeven te werken, speelde weer lekker met m’n vriendjes in ‘t weiland, ging op ontdekkingstocht of lag gewoon lekker op m’n catwalk in de zon.

En die catwalk tussen de schutting met de buren en m’n eigen schutting naast het tuinhek, daar ben ik heel errug blij mee. Want terwijl ik daar dan lekker in het zonnetje lig, op bijna twee meter boven m’n tuin, zie ik van alles en iedereen over het achterpad lopen. Alleen kijkt niets of niemand omhoog, zelfs de buurkatten niet, dus ik kan mooi alles volgen zonder dat ik gezien word. Alleen m’n eigen personeel weet dat ik daar lig. Senior kan makkelijk bij me komen om dan tikkertje met me te spelen, maar Junior moet daarvoor op d’r tenen gaan staan. Dus dan hang ik soms wel ‘s met m’n voorpoten omlaag langs m’n catwalk als zij langs wil lopen, en dan krijg ik een heerlijke zachte pootmassage. Maar soms heb ik gewoon geen zin in tikkertje of een massage, en dan hoef ik maar één tik tegen hun hand aan te geven. Dan snappen ze dat ze wel onder m’n catwalk door mogen lopen, maar dat ik even met rust gelaten wil worden.

Weilandfeest

Gisteren was bijvoorbeeld ook zo’n heerlijke zonnige dag. Ik had de nachtcontroleronde gelopen, dus na ‘t ontbijt heb ik even heerlijk liggen dutten in m’n mand boven de verwarming, die trouwens geeneens meer aanstaat.
Na de lunch kwam de zon in de achtertuin, en ben ik lekker op m’n catwalk gaan liggen. De tweebener die voor m’n weiland zorgt was druk in de weer met een grote machine met hele grote wielen aan de achterkant. Ze was denk ik al druk bezig om m’n weiland weer in tiptop conditie te brengen voor het Tweede Grote Weilandfeest, dat er over een maandje of vier weer aan zit te komen. En zo heb ik, met de zon van kop tot staart op m’n velletje, heerlijk liggen bedenken wat ik dit jaar voor het feest allemaal saame met jullie wil gaan organiseren. Want gaat het een kopie worden van vorig jaar? Of heeft iemand ideetjes voor wat anders, of iets dat misschien zelfs wel beter zou kunnen?

Zelf leek het me wel een leuk idee om dit jaar een springkussen neer te zetten. Maar nu ik daar vannacht nog ‘s over nagedacht heb lijkt het me toch best wel een risico als 50 van mijn vrienden met scherpe stiletto’s daar allemaal tegelijkertijd op willen… Want ik vermoed dat ik écht m’n borg niet terug krijg als er een paar honderd kleine gaatjes in ‘t kussen zitten wanneer dat de zondag na ‘t feest weer wordt opgehaald… Misschien is de waterglijbaan dan toch wel weer een betere optie, zeker gezien de populariteit van de vorige keer.
Natuurlijk wil ik ook best m’n workshops zwemmen voor beginners en snorkelen weer geven als daar belangstelling voor is. En ik hoop dat ook de kattastische andere workshops van vorig jaar een vervolg krijgen, dus bij deze wil ik graag de oproep aan al m’n vrienden doen om daar ‘s over mee te denken. Natuurlijk is er ook plek voor nieuwe workshops, zowel voor en door de mauwers en blaffers die iets heel goed kunnen, dus laat maar van je horen als je iets van je vaardigheden wilt delen met de andere bezoekers!

Toegang

Ook de proeverij komt zeker terug met lekkere hapjes en drankjes, want ook dat was een doorslaand succes vorig jaar. En er komen weer tenten om lekker te kunnen chillen, naar muziekoptredens te luisteren of om wat bij te kunnen miauwen of blaffen met elkaar. En natuurlijk is er weer ruimte om te blijven slapen, want het feest wordt net als vorig jaar weer feestelijk afgesloten met een nachtjacht. Of een dropping zoals bij het Weilandfeest van Ropi, ‘t is maar net wat jullie graag willen.
Maar ook dit jaar moet ik weer streng zijn. Uit veiligheidsoverwegingen kunnen geen vogels, muizen, ratjes, nijntjes en andere kleine dieren mee naar ‘t feest, want ik moet er niet aan denken dat woefers of mauwers deze per ongeluk als snack gaan verorberen. Onder een half jaar oud kun je alleen naar binnen als je onder begeleiding komt van iemand die minstens dubbel zo oud is. En net als vorig jaar wordt er geen ketnipwijn of bottenbouillonbier geschonken aan minderjarige gasten, want veiligheid staat voorop en we gaan het wel gezellig houden voor iedereen. Nou ja, ‘t is eigenlijk meer om de feestvergunning niet kwijt te raken, maar dat klinkt weer zo zakelijk…

Agenda

Voorlopig heb ik het Tweede Grote Weilandfeest in de agenda laten zetten voor het weekend van 26 en 27 juli, dus hou die datum vrij. Tegen die tijd komen er hopelijk ook weer spontane carpoolmogelijkheden voor de vrienden die van wat verder weg komen.
Tenslotte hebben we nog ruim 4 maanden te gaan, dus je hebt alle tijd om na te denken of je misschien een workshop wilt geven, iets voor de proeverij wilt meebrengen, iemand een lift wilt geven of gewoon vindt dat iets zéker niet mag ontbreken op ‘t feest. Want (bijna) alles mag, maar niks moet.
Ik ga de komende tijd nog even op m’n catwalk liggen of in de vensterbank om te verzinnen wie ik als sponsor ga benaderen en wat ik allemaal nog ga regelen, en ik hou jullie zeker op de hoogte. M’n personeel zit vanaf vandaag alweer helemaal klaar om jullie aanmeldingen, ideeën en vragen te noteren. Want dat gaat gewoon tussen het brokjes verdienden en m’n eten, drinken en snekkies serveren, knuffelen, aaien en borstelen door.

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Joep was een dagje alleen thuis

Zo hee, en dan is ‘t inmiddels alweer maart… Dat gaat de goede kant weer uit, nog even en m’n personeel komt ook weer zonder dikke jas de tuin in.

Ik hoor alweer vogeltjes fluiten als ik buiten wandel, en er komen een heleboel grote vogels overvliegen die heul veel herrie maken. Ik heb het daar niet zo op wanneer ik op m’n catwalk langs de schutting lig, zeker niet sinds ik op tv een hele grote vogel zag die in één duikvlucht een konijn optilde en meenam.
Nou weet ik heus wel dat ik geen konijn ben, maar zou zo’n grote vogel dat ook weten? Ik blijf liever met alle vier m’n poten op de grond. Of in ‘t water, zodra de temperatuur weer aangenaam is. Maar vliegles, daar zit ik echt heus niet op te wachten.
De gele toeters op die lange stelen in de tuin beginnen plaats te maken voor paarse, witte en gele bloemetjes met sprietblaadjes. En die bloemetjes zijn schijnbaar zó belangrijk dat er zelfs een echte vakantie naar vernoemd is. Tenminste, toen m’n personeel nog jong was, want tegenwoordig heet die vakantie naar ‘t voorjaar, dat jammer genoeg nog ver te zoeken was de afgelopen week.

Eten

Eigenlijk heb ik de afgelopen dagen maar weinig gedaan. Nou ja, ik heb bijna een hele dag op ‘t huis gepast, omdat m’n personeel over de grens op nieuwe voorraad voor in m’n kast ging jagen. En ze hadden er helemaal niet bij stilgestaan dat het vakantie was dus dat ze niet alleen struikelden over andere Hollanders die daar ook op jacht waren, maar ook veel lege schappen tegenkwamen. Maar ‘t is ze uiteindelijk toch gelukt om weer genoeg voorraad te vinden, dus ik kan weer even een paar weekjes vooruit.
Gelukkig hebben ze deze keer precies meegenomen wat ik graag lust, want de laatste keer kwamen ze met zakjes runderhart thuis. En heus echt waar, ik heb ‘t geprobeerd hoor maar ik vind ‘t zoooooo afgrijselijk vies! Terwijl ik toch echt geen moeilijke eter ben, want ik heb een tijd geleden toch ook m’n etensbakjes met paard, struisvogel, eland, kangoeroe en zelfs insecten helemaal leeggegeten. Maar met runderhart doen ze me echt geen plezier. En dat schijnen ze nu eindelijk te snappen.

Thuis

‘t Was best wel lekker rustig hoor, zo’n dagje alleen thuis. Er stond genoeg te eten en te drinken voor me klaar, en ik kon eindelijk ‘s lekker doordutten zonder dat er foto’s gemaakt moesten worden, of ik weer knuffels kreeg omdat ik zo lief lag te slapen. Nadeel was alleen dat ik niet even lekker naar buiten kon wanneer ik wilde, dus ik moest weer ouderwets op de bak. Nou ja, er zijn ergere dingen dan dat. Voor een keertje vind ik dat helemaal niet erg, al ga ik toch liever even achter de hortensia’s tegen m’n schuur aan zitten, bovenop de hosta’s.
Vorig jaar heb ik al m’n best gedaan om ze uit m’n tuin te krijgen, maar ze kwamen toch weer allemaal op. Dit jaar dus weer een nieuwe kans, want ik ben er van overtuigd dat de aanhouder wint. En als ze wéér opkomen, zit ik er toch hard aan te denken om ze dan gewoon maar met wortel en al uit te graven, want ik vind ‘t echt niks.

Saame

Ik was blij toen ik, na een hele dag binnen zitten, ‘s avonds laat m’n personeelsauto de straat weer in zag komen en ik stond al klaar achter de voordeur om de gebruikelijke tassencontrole uit te voeren nog voordat de sleutel in ‘t slot werd gestoken. Want eerlijk is eerlijk, saame is ‘t toch veel leuker dan alleen.
Maar er zat helemaal niks voor me bij in de tassen die naar binnen werden gezeuld, dat had ik al snel in de gaten. Want wat moet ik nou met pakken sap, sokken, shirts en overhemden waar ik niet eens in pas, een kaasschaaf of flessen badschuim?
Ik stond net op ‘t punt om teleurgesteld naar de keuken te lopen om nog wat van m’n brokjes te nemen die al sinds begin van de middag in m’n etensbak zaten, toen Senior met een grote krat binnenkwam en op de grond neerzette. Tot aan de rand gevuld met m’n favoriete knabbels, snekjes, soepjes en natvoer! Ik kon m’n geluk niet op en liep een paar keer om de krat heen, op zoek naar wat ik er het eerste uit zou halen. Maar dat was  dus helemaal niet de bedoeling..

Nadat de jassen aan de kapstok waren gehangen en m’n personeel op hun bak was geweest werd de krat met míjn spullen op ‘t aanrecht gezet. En laat dat nou net de enige plek in m’n huis zijn waar ik niet op kan komen…
M’n avondeten kwam gewoon uit m’n voorraadkast. Niks mis mee natuurlijk, maar ik had best wel een hapje uit die grote krat willen hebben, want daar zat weer genoeg lekkers in. Terwijl m’n personeel hun eigen spullen aan ‘t opruimen was, bleef mijn krat onaangeroerd buiten m’n bereik staan. Vanaf de eettafel heb ik m’n nieuwe voorraad scherp in de gaten gehouden, maar m’n personeel had zelfs de moed om het licht uit te doen en te gaan slapen! Er zat voor mij niets anders op dan met ze mee te gaan en tussen hen in te gaan liggen. Dan was ik er in elk geval gelijk bij zodra ze m’n voorraad gingen bijvullen!

Voorraadkast

Nou, ik kan je verzekeren dat het best moeilijk in slaap komen is hoor, zo tussen tweebeners die de hele nacht bomen aan ‘t omzagen zijn. Maar ik heb het volgehouden en stond toen de wekker ging als eerste in de keuken.
Helaas, er werd eerst weer natvoer uit m’n voorraadkast geserveerd, en zelf ging m’n personeel aan de koffie en ontbijt. ‘Kom op zeg’, mauwde ik nog, ‘mijn boodschappen moeten ook nog opgeruimd worden!’
Uiteindelijk ben ik maar voor ‘t aanrecht op de grond gaan zitten terwijl ik strak naar m’n nieuwe voorraad bleef kijken. En toen kwam m’n personeel pas in beweging. De bijna lege opbergmandjes kwamen uit m’n voorraadkast en de zakjes, kuipjes, blikjes en hartjes werden gesorteerd op smaken en netjes opgeborgen. M’n snekpot werd bijgevuld en m’n brokjes gemengd.
Tegen de tijd dat de krat leeg en m’n voorraadkast weer vol was ben ik als een speer naar buiten gerend om de hosta’s te bemesten om daarna weer over te gaan tot de orde van de dag: lekker dutten in de vensterbank, met m’n billen boven de verwarming. Want ‘t is nog steeds geen zomer.

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Joep en de bijzondere snuffelzakjes

Al maandenlang krijg ik heel veel advertenties en suggesties voor vriendschapsverzoeken op Feestboek. En heel eerlijk gemauwd, ik vind ‘t helemaal niet erg als m’n personeel die wegklikt. Want wat moet ik met een volautomatische kattenbak als ik een prachtig mooi en enorm weiland naast m’n achtertuin heb, waar de buurtkatten en ik boodschappen voor elkaar achterlaten en geurvlaggen planten, om te laten weten dat we daar al controles hebben uitgevoerd?

En ik wil helemaal niet op vakantie naar een ver land dat ik helemaal niet ken, ik weet alles in m’n eigen buurt te vinden en dat is lekker vertrouwd. Dure auto’s, daar kan ik niks mee en een bril heb ik denk ik helemaal niet nodig want ik ruik m’n brokjes, snekkies en natvoer al zodra de verpakking open gaat.

Poezendame

Totdat ik een paar weken geleden een foto van een charmante zwart/witte poezendame zag staan. Haar personeel Sylvia heeft een eigen bedrijfje en zij, Sandy, doet de eindcontrole van alles dat de deur uit gaat. Maar het ging niet zo best met het bedrijfje, want de posts die ze deelden raakten ondergesneeuwd door de bedrijven die veel budget hebben om te adverteren. Dus ze dachten erover om maar te stoppen.
Nou hebben mijn personeel en ik een zwak voor kleine zelfstandigen en we willen altijd graag helpen, dus ik heb hun noodkreet op m’n eigen pagina gedeeld. Maar daar bleef het niet bij. Er moest natuurlijk ook iets besteld worden, dus de website van Hippe Snuffelzakjes werd van voor naar achter doorgespit. En van links naar rechts, en van boven tot onder. En ik moet zeggen, het was heel moeilijk kiezen hoor, want je kan wel mauwen dat een snuffelzakje een snuffelzakje is, maar het oog wil ook wat. Ik zag mezelf nog niet kathousiast worden van een stofje met zachte lieve kleurtjes, of iets met katten erop, of met lintjes er aan. Nee, ik wilde iets stoers! En alsof dat nog niet moeilijk genoeg was, welke geur moest m’n snuffelzakje eigenlijk hebben?

Tas

‘t Heeft toch wel een avondje gekost om een keuze te maken. Ik was intussen alweer in de vensterbank gaan liggen slapen, want het duurde me gewoon te lang. Ik liet de keuze wel aan m’n personeel over…
De volgende ochtend hoorde ik dat de bestelling geplaatst was. Het wachten kon beginnen. Omdat het bedrijfje eigenlijk bijna bij mij om de hoek zit, besloot m’n personeel de bestelling zelf op te halen, en vorige week zaterdag was het dan zover.
Ik kreeg een prachtige papieren tas, waar allemaal zakjes in zaten. Met stickers erop, zodat m’n personeel kon lezen wat er in zat. Hadden ze voor mij niet hoeven doen hoor, want zodra het zakje opengemaakt werd kwamen er héérlijke luchtjes vrij. De stof was lekker zacht, met wilde dierenprints. Tsja, ik wilde stoer, en dat heb ik gekregen…

Katdeautjes

Als extra zaten er ook nog drie katdeautjes bij. Een balletje met tijgerprint en ‘n rammeltje erin (hoe wisten Sylvia en Sandy dat ik van pootballen hou?) en een kleine gele muis. Kan ik mooi mee trainen voordat het muizenjachtseizoen weer losbarst. En er zat ook nog een extra snuffelzakje met ketnip bij. Met twee roze lintjes er aan. En roze en rode katten er op. Nou hoor ik je mauwen, Joep, da’s toch helemaal niet stoer? Nou, laat ik je verzekeren, zodra het zakje open ging heb ik er helemaal niet meer over nagedacht hoe ‘t er uit zag, ik duwde m’n neus in ‘t zakje, nam ‘m tussen m’n poten een heb er heerlijk mee gespeeld. Aan de lintjes getrokken, maar die zaten heel stevig vast en zitten er na een week nog steeds aan. Ik heb er in gebeten, tegenaan getrappeld, mee gerold en lekker ondergekwijld. Net zolang tot ik moe gespeeld in slaap viel, met het snuffelzakje tussen m’n poten…

Ketnip

Toen ik na m’n dutje weer wakker werd voelde ik me heerlijk relaxed. En ik had honger. Hebben jullie dat ook, als je met ketnip gespeeld hebt?
Terwijl ik wat brokjes zat weg te knabbelen had m’n personeel ‘t zakje op tafel gelegd om te drogen voordat ‘ie weer opgeborgen werd. Want zo gaat dat hier in huis met ketnipspullen, die laten ze niet slingeren. Ik mag nu elke dag een zakje uitkiezen om mee te spelen, maar soms heb ik er gewoon even geen zin in omdat ik liever naar buiten ga of omdat ik buurtcontroledienst heb. Of gewoon even lekker een dutje wil doen in de zon.
Toch heb ik in de afgelopen week ‘t meest met het zakje met de lintjes gespeeld, hoewel de combinatie van ketnip, matabi en valeriaan ook heel erg interessant is. Ik snap trouwens nog steeds niet dat er zóveel lekkere luchtjes in één zakje passen…

Dus, ik heb nog een hele hoop zakjes uit te proberen, naast de twee die de afgelopen week al favoriet waren. Maar daar heb ik nog alle tijd voor, want ondanks het lekkere weer van gisteren is ’t nog lang geen zomer…

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Joep over zelfstandig worden

Nee, ik ga het vandaag niet weer over het weer hebben, want dat lijkt nog steeds niet op voorjaar. M’n personeel loopt te blaffen alsof ze een hele gesprekken met de nieuwe buurpuppy aan het voeren zijn en ze beginnen wat waterig uit hun ogen te kijken terwijl ze de leeftijd van snotneus toch al heel lang voorbij zijn. Dus ik denk dat het nu aan mij is om de taak van mantelzorgkater op me te nemen. Beetje extra aandacht geven, wat meer knuffels en kopjes, spinnen en dicht tegen ze aan liggen. Wedden dat ze zich dan na dit weekend weer een stuk beter voelen?
Gelukkig gaan ze nog wel de deur uit om brokjes te verdienen en op jacht te gaan naar eten, want dat moet natuurlijk wel gewoon door gaan. Net zoals ik nog steeds m’n inspectierondes doe, maar als die achter de rug zijn ga ik snel weer naar binnen want ik heb mantelzorgkaterwerk te doen. En vier poten plus twee oortjes om weer op te warmen.

Twee jaar

Tijd vliegt als ik zo druk bezig ben. Het duurt niet eens meer twee volle maanden voordat ik jarig ben, en over iets meer dan vier maanden woon ik alweer twee jaar op mezelf. In m’n eigen huis, met eigen personeel.
Natuurlijk was dat die eerste dagen even wennen, zo zonder m’n broertjes en zusjes. Soms vraag ik me wel ‘s af hoe ‘t met hun gaat. Zouden ze net zo’n leuk huis hebben als ik, ruimte om buiten te rennen, lekker eten en ‘n hele hoop knuffels krijgen? Zou ik ze herkennen als we elkaar ooit nog ‘s tegen komen?
M’n personeel vertelde dat het personeel van m’n moeder verhuisd is, dus ik denk dat zij ook niet meer in ‘t huis woont waar ik geboren ben. Maar ik weet niet of ze wel zo blij zou zijn als ik haar zou opzoeken, want hoewel ze heel lief was en ons als kittens veel geleerd heeft, vond ze ‘t op een gegeven moment toch hoog tijd dat we op eigen pootjes gingen staan. Ze ging ook steeds vaker op stap toen we niet meer bij haar kwamen drinken omdat we al beebiekitteneten kregen. M’n personeel vertelde me later dat dat er nou eenmaal bij hoort, bij zelfstandig worden.

Zelfstandig

En ik moet eerlijk mauwen, dat zelfstandig worden heb ik aardig onder de wolfsklauw gekregen hoor. Okee, af en toe moet ik m’n personeel nog wel wat bijsturen en trainen, maar ze leren best nog wel snel voor hun leeftijd. Al heeft het een tijdje geduurd voordat ze doorhadden dat het niet hun huis is, maar ‘t mijne. Maar tegenwoordig ziet iedereen die binnenkomt dat gelijk aan het aantal krabpalen, mandjes, kussentjes en speeltjes, die allang niet meer in de twee speelgoedmanden passen die ik heb. En niet te vergeten aan de haren die ik, ondanks regelmatig kammen en borstelen, graag achterlaat op de stoelen en tegen de dikke gordijnen in de slaapkamer. Want eerlijk is eerlijk, daar kan geen stofzuiger of rubber handschoen tegenop. Het is tenslotte míjn huis.
Maar ik probeer m’n personeel ook best tegemoet te komen door tegenwoordig m’n kattenbak nog maar zelden te gebruiken. Want waarom zou ik, als ik zo’n heel mooi groot weiland achter m’n huis heb? Bijkomend voordeel daarvan is ook dat andere katten nu kunnen ruiken dat ‘t mijn weiland is. ‘t Heeft even geduurd, maar ik heb m’n plekje tussen de buurtkatten inmiddels wel gevonden.

Enigst Kater

Hoewel ik het heel errug leuk vind om samen met m’n vrienden buiten te spelen, ontdekken en stoeien, ben ik altijd weer blij dat ik Bewust Enigst Kater ben gebleven in een huis waar ik de baas ben. Ik wil m’n personeel ook echt niet delen, en m’n eten en speeltjes ook niet.
Heel af en toe probeert één van de buurtkatten wel ‘s op bezoek te komen, en dan deelt m’n personeel snoepjes uit. Míjn snoepjes! En ik vind het op zich helemaal niet erg als ze over de vloer komen, maar ‘t moet niet te lang duren. Als de snoepjes op zijn zet ik een hoge rug op, en dan weet ‘t bezoek al dat ‘t tijd is om te gaan en verdwijnen ze door de voor- of achterdeur.
Daarna is ‘t weer heerlijk rustig in huis, en heb ik alle tijd voor knuffels, kriebels, kopjes en aaien. Of ik ga lekker in één van m’n manden liggen, die ik ook met niemand deel. Voor een dutje, of om plannen te maken voor als ‘t weer zomer wordt. En dat lukt altijd ‘t beste zonder gemauw van andere buurtkatten aan m’n kop.

Vrienden

Nou zul je misschien denken dat ik nooit bezoek wil, maar in elk kattenleven zijn natuurlijk uitzonderingen.
Zo is er de hond van de overbuurvriendin, die wel ‘s meekomt als zij op bezoek komt. Zij (de hond hè, niet de overbuurvriendin) mag best m’n bakje eten leegmaken als ik uitgegeten ben en m’n waterbak leegslobberen. We spelen daarna dan een paar keer verstoppertje, en dat win ik altijd sinds ik weet dat als ik hoog ga zitten ze me niet kan zien. Blijft leuk.
En dan is er m’n grote vriend waarmee ik elk weekend snekkies deel. Gezellig samen, als katers onder mekaar, de laatste nieuwtjes bemauwen. Soms ga ik ook wel ‘s naar hem toe, met een rolkoffer vol met snekkies, want hij heeft een hele mooie tuin waar heel veel te beleven is. Ik kijk daar elke week weer naar uit.
Werk en plezier zijn ook heel goed te combineren als een andere grote vriend op bezoek komt of ik naar hem toe ga. Hij heeft een eigen bedrijf waar ik graag een pootje in meehelp, en we bedenken dan onder ‘t genot van wat snekkies, plannen om samen met anderen de koelwagens weer vol te krijgen als ‘t feest seizoen weer begint. Ik heb al veel van ‘m geleerd op ‘t gebied van muizen vangen, want als ervaren kater draait hij daar z’n poot niet voor om.

Weilandfeest

En natuurlijk kijk ik er al naar uit om al m’n andere vrienden weer tegen te komen op m’n eigen Weilandfeest, dat dit jaar zeker gaat komen. Ik heb al wat plannetjes in m’n kop die ik nog verder moet uitwerken, maar daar heb ik alle tijd voor zolang het nog koud is buiten. En zolang de buurtkatten niet telkens binnen proberen te komen om m’n snekkies op te eten…

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep