Vandaag precies over vier weken barst het weer los… Het Grote Weilandfeest 2025!
Als je er vorig jaar bij was dan weet je wat je kunt verwachten en hoop ik jullie allemaal weer om 12.00 uur te mogen verwelkomen bij de ingang van ‘t prachtige weiland achter m’n huis, dat ook dit jaar weer opengesteld wordt door mijn lieve achterbuurvrouw.
En voor degenen die er vorig jaar om welke reden dan ook niet bij waren zal ik even uitmauwen hoe dat feest is ontstaan, en wat er ook deze keer zoal te doen is.
Idee
Vorig jaar rond deze tijd zat ik op een mooie dag op ‘t achterpad bij m’n huis, naast de sloot over ‘t weiland daarachter uit te kijken. Ik had toen ik als kittenkater op mezelf ging wonen een eigen Feestboekpagina gekregen van m’n personeel, en daar leerde ik heel veel vrienden kennen. Niet alleen miauwers, maar ook blaffers die vaak samen in één huis
wonen. We genoten van elkaars verhalen en belevenissen, maar we hadden elkaar nog nooit ontmoet. Dus ik bedacht dat het misschien best wel leuk zou zijn om een keertje écht kennis met elkaar te maken. En hoe kun je dat beter doen dan met een feestje…
Dus ik ben diezelfde middag nog met m’n personeel om de leptop gaan zitten, want ik had geen idee hoe ik zoiets moest organiseren.
Om te beginnen moest er een uitnodiging komen aan iedereen die wel zin had in een feestelijke kennismaking in een weiland. Maar er moest natuurlijk ook wel iets te beleven zijn, iets te drinken en te eten.
Workshops
Al snel kwamen er vragen van vogeltjes, konijntjes en andere kleine huisdieren die ook bij de blaffers en de miauwers in huis wonen, of ze ook naar ‘t feest mochten komen. M’n personeel zei wat ik al dacht, want stel je toch voor dat een gast per ongeluk voor een lekker maaltje zou worden aangezien door één van de andere gasten? Ik moest er niet aan denken… Vandaar dus dat het feest alleen toegankelijk is voor miauwers en blaffers, want iedereen moet natuurlijk wel weer heelhuids terug naar huis kunnen.
En daarom mogen kittens en puppies ook alleen maar mee naar ‘t feest onder begeleiding van hun vader of moeder. Dat ging vorig jaar prima, dus dat gaan we volgende maand weer doen.
Nadat de reacties op de uitnodiging binnen stroomden, kwamen ook ideeën om workshops te geven. Want wat is er nou leuker dan op een feest met vrienden ook nog eens iets nieuws te leren?
Zo waren er vorig jaar de workshops Legaal Bankroven voor beginners, Koken met Kattenkruid, een Masterclass medicatie weigeren, Weilandmuis vangen in de praktijk, Leeuwentemmen voor beginners, Waslijn wandelen (als onderdeel van de cursus Kattobatiek), Slootsnorkelen voor beginners, Krabtonspringen met één achterpoot en nog veel meer…
Wokkelglijbaan
Behalve tenten om heerlijk naar muziek te luisteren of te relaxen, waren er natuurlijk ook kraampjes waarin vrienden hun zelfgemaakte spullen aan de kat of hond konden brengen. Er was een proeverij tent, waar je de laatste nieuwe hapjes en snekkies kon proeven en diverse tentjes door ‘t weiland om catnipwijn en bottenbouillonbier te drinken. Voor de kleintjes en geheelonthouders was dat natuurlijk ook verkrijgbaar in een 0.0 versie, net als gewoon vers water en diverse soepjes.
Maar de klapper van ‘t feest was natuurlijk de metershoge dubbele wokkelglijbaan, waarvan de ene baan in het weiland uitkwam en de andere baan in de sloot, waar ik zelf heb leren zwemmen en nog steeds graag m’n baantjes trek. En als afsluiting vorig jaar was er een spontane dropping met muizenjacht, met aansluitend nog een enorme barbecue voor ‘t slapen gaan.
Dit jaar
Dat alles doen we grotendeels dit jaar dus weer opnieuw. De kraampjes en de tenten zijn al geregeld, de sponsors voor de proeverij maken alweer overuren om het nieuwste van ‘t nieuwste te kunnen presenteren en de wokkelglijbaan wordt de vrijdag voor ‘t feest
geleverd en opgezet.
Er zijn ook alweer aanmeldingen van vrienden die dit jaar graag een workshop willen geven. Zo kun je nu al inschrijven om te leren slootzwemmen, vrij worstelen, buikdansen en stoktrekken. Maar je kunt ook kiezen voor een kookcursus, een workshop trampoline springen en je kunt kattenliedjes leren zingen voor in de auto.
Zelf heb ik Senior aan ‘t werk gezet om een balanceerbaan te bouwen, met planken op drie centimeter vanaf de grond voor de beginners, tot zeshonderd centimeter hoog voor de gevorderde balanceerders, en verschillende hoogtes daar tussen in. En Junior is druk met het maken van hele dikke kussens, zodat niemand zich tijdens die workshop kan bezeren.
Al met al denk ik dat dit Tweede Grote Weilandfeest die van vorig jaar gaat overtreffen. Want volgende maand gaan we er weer Saame een hele gezellige dag van maken. En net als vorig jaar kun je ook blijven slapen, zodat je zondag in de loop van de dag na een heerlijk ontbijt weer fris en fruitig naar huis kunt.
Doe mee
En als je nou denkt hé, ik kan iets dat ik anderen ook graag wil leren, laat het me dan onderaan deze blog of op m’n eigen Feestboekpagina weten. Dan zorg ik dat je een mooi plekje in het weiland krijgt en kan ik jouw workshop ook op het programma zetten.
Aanmelden voor deelname aan een workshop kan op dezelfde manier, al ben je natuurlijk ook van harte welkom als je niks meer hoeft te leren en gewoon lekker wil feesten met vrienden.
In m’n blog van 19 juli zal ik het definitieve programma bekend maken, en dan hoop ik al m’n blaffende en miauwende vrienden en vriendinnen de zaterdag daarna om 12.00 uur te zien bij de opening van het Tweede Grote Weilandfeest.
Of wat later natuurlijk, dat is ook prima…
Stevige poot en zachte kopjes,
Joep
Ik ben dus zeven maanden hier of eigenlijk langer want er zijn alweer dagen bij, maar het is al best lang dat weet ik.
Het leven dat ik met Bert had, was mijn ideale leven. Thuis blijven in de pyjama, temidden van de boeken, met een katerman aan mijn zijde.
Lieve allemaal, zo zeg het was zo heel erg troopies inees. Mij temperatuur van de zon ging inees naar de vijf-en-dertig!
Toen ik binnen was foelde ik meteen de airkoo. Dat is een masjien die koude lucht maakt van warme lucht. Dat is heel biesonder vind ik. Mijn vrouw zette mij op mijn krabpaal neer waar ik eerst eefe brokjes kon eete want ik moet natuurlijk wel mijn zo heel mooie leefeswerk in top condiezie houden. En telkens als ik een hap nam van mij brokjes foelde ik de koude lucht van de airkoo blaaze. Dat foelde zo heel erg fijn in mijn snoet maar ook in mij fagt.
zo flieft ben. Maar nou zag ik dat ik dezelfde voetjes heb als mij Kever! Dat is wel heel speesjaal. Toen mauwde ik meteen naar mijn vrouw van kijk eens! En zij zag het ook.
Jeetje wat was het warm he dit wiekent. Sjeempie nou. Ik schreef eerder oofer die mussen die dan fan het dak zouwen fallen. Nou dit was zo’n moment. Ik hoorde ze keihard tsjilpen au au me pootjes en zag ze een voor een snel het dak furrlaten.
schaduw.
Waaien