Joep en het Grote Weilandfeest 2025

Vandaag precies over vier weken barst het weer los… Het Grote Weilandfeest 2025!
Als je er vorig jaar bij was dan weet je wat je kunt verwachten en hoop ik jullie allemaal weer om 12.00 uur te mogen verwelkomen bij de ingang van ‘t prachtige weiland achter m’n huis, dat ook dit jaar weer opengesteld wordt door mijn lieve achterbuurvrouw.
En voor degenen die er vorig jaar om welke reden dan ook niet bij waren zal ik even uitmauwen hoe dat feest is ontstaan, en wat er ook deze keer zoal te doen is.

Idee

Vorig jaar rond deze tijd zat ik op een mooie dag op ‘t achterpad bij m’n huis, naast de sloot over ‘t weiland daarachter uit te kijken. Ik had toen ik als kittenkater op mezelf ging wonen een eigen Feestboekpagina gekregen van m’n personeel, en daar leerde ik heel veel vrienden kennen. Niet alleen miauwers, maar ook blaffers die vaak samen in één huis wonen. We genoten van elkaars verhalen en belevenissen, maar we hadden elkaar nog nooit ontmoet. Dus ik bedacht dat het misschien best wel leuk zou zijn om een keertje écht kennis met elkaar te maken. En hoe kun je dat beter doen dan met een feestje…

Dus ik ben diezelfde middag nog met m’n personeel om de leptop gaan zitten, want ik had geen idee hoe ik zoiets moest organiseren.
Om te beginnen moest er een uitnodiging komen aan iedereen die wel zin had in een feestelijke kennismaking in een weiland. Maar er moest natuurlijk ook wel iets te beleven zijn, iets te drinken en te eten.

Workshops

Al snel kwamen er vragen van vogeltjes, konijntjes en andere kleine huisdieren die ook bij de blaffers en de miauwers in huis wonen, of ze ook naar ‘t feest mochten komen. M’n personeel zei wat ik al dacht, want stel je toch voor dat een gast per ongeluk voor een lekker maaltje zou worden aangezien door één van de andere gasten? Ik moest er niet aan denken… Vandaar dus dat het feest alleen toegankelijk is voor miauwers en blaffers, want iedereen moet natuurlijk wel weer heelhuids terug naar huis kunnen.
En daarom mogen kittens en puppies ook alleen maar mee naar ‘t feest onder begeleiding van hun vader of moeder. Dat ging vorig jaar prima, dus dat gaan we volgende maand weer doen.
Nadat de reacties op de uitnodiging binnen stroomden, kwamen ook ideeën om workshops te geven. Want wat is er nou leuker dan op een feest met vrienden ook nog eens iets nieuws te leren?
Zo waren er vorig jaar de workshops Legaal Bankroven voor beginners, Koken met Kattenkruid, een Masterclass medicatie weigeren, Weilandmuis vangen in de praktijk, Leeuwentemmen voor beginners, Waslijn wandelen (als onderdeel van de cursus Kattobatiek), Slootsnorkelen voor beginners, Krabtonspringen met één achterpoot en nog veel meer…

Wokkelglijbaan

Behalve tenten om heerlijk naar muziek te luisteren of te relaxen, waren er natuurlijk ook kraampjes waarin vrienden hun zelfgemaakte spullen aan de kat of hond konden brengen. Er was een proeverij tent, waar je de laatste nieuwe hapjes en snekkies kon proeven en diverse tentjes door ‘t weiland om catnipwijn en bottenbouillonbier te drinken. Voor de kleintjes en geheelonthouders was dat natuurlijk ook verkrijgbaar in een 0.0 versie, net als gewoon vers water en diverse soepjes.
Maar de klapper van ‘t feest was natuurlijk de metershoge dubbele wokkelglijbaan, waarvan de ene baan in het weiland uitkwam en de andere baan in de sloot, waar ik zelf heb leren zwemmen en nog steeds graag m’n baantjes trek. En als afsluiting vorig jaar was er een spontane dropping met muizenjacht, met aansluitend nog een enorme barbecue voor ‘t slapen gaan.

Dit jaar

Dat alles doen we grotendeels dit jaar dus weer opnieuw. De kraampjes en de tenten zijn al geregeld, de sponsors voor de proeverij maken alweer overuren om het nieuwste van ‘t nieuwste te kunnen presenteren en de wokkelglijbaan wordt de vrijdag voor ‘t feest geleverd en opgezet.
Er zijn ook alweer aanmeldingen van vrienden die dit jaar graag een workshop willen geven. Zo kun je nu al inschrijven om te leren slootzwemmen, vrij worstelen, buikdansen en stoktrekken. Maar je kunt ook kiezen voor een kookcursus, een workshop trampoline springen en je kunt kattenliedjes leren zingen voor in de auto.
Zelf heb ik Senior aan ‘t werk gezet om een balanceerbaan te bouwen, met planken op drie centimeter vanaf de grond voor de beginners, tot zeshonderd centimeter hoog voor de gevorderde balanceerders, en verschillende hoogtes daar tussen in. En Junior is druk met het maken van hele dikke kussens, zodat niemand zich tijdens die workshop kan bezeren.
Al met al denk ik dat dit Tweede Grote Weilandfeest die van vorig jaar gaat overtreffen. Want volgende maand gaan we er weer Saame een hele gezellige dag van maken. En net als vorig jaar kun je ook blijven slapen, zodat je zondag in de loop van de dag na een heerlijk ontbijt weer fris en fruitig naar huis kunt.

Doe mee

En als je nou denkt hé, ik kan iets dat ik anderen ook graag wil leren, laat het me dan onderaan deze blog of op m’n eigen Feestboekpagina weten. Dan zorg ik dat je een mooi plekje in het weiland krijgt en kan ik jouw workshop ook op het programma zetten.
Aanmelden voor deelname aan een workshop kan op dezelfde manier, al ben je natuurlijk ook van harte welkom als je niks meer hoeft te leren en gewoon lekker wil feesten met vrienden.
In m’n blog van 19 juli zal ik het definitieve programma bekend maken, en dan hoop ik al m’n blaffende en miauwende vrienden en vriendinnen de zaterdag daarna om 12.00 uur te zien bij de opening van het Tweede Grote Weilandfeest.
Of wat later natuurlijk, dat is ook prima…

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Dit is mijn updeet na 7 maanden hier

Ik ben dus zeven maanden hier of eigenlijk langer want er zijn alweer dagen bij, maar het is al best lang dat weet ik.

Er zijn de hele tijd veranderingen dat weet ik maar ik woon in een langzaam huis en zelf ben ik ook langzaam met veranderingen, dat weet ik van mezelf. Behalve als het medies is weeges toen ik allergies werd toen moest ik snel anders eete en dat deed ik ook.
Ik bedoel ik weet niet echt of er feel veranderd is.

Wat ik nou wel weet is dit:

  • ik hou van hele zachte knuffels, dus ofer mijn lighaam dat ik net een hand foel, maar als ik ferhaar dan mag het steevig alleen kort tegen de losse haren
  • ik hou ook van aaien met 1 vinger aan de zijkant van mijn kop of ofer mijn kop
  • ik hou ook van ’s avond laat in de keuken liggen en dan tegen haar arm aan en dan stil zijn, ik ben gewoon stil en ferders hoeft er niemand wat te zeggen alleen ‘liefe jongen’ een paar keer

Ik hou helemaal niet van herrie in de straat of opeens loope of als mijn vrouw spanning heeft dan foel ik het ook en dat wil ik niet.

  • ik ben graag op mezelf maar ik find ze moet wel thuis zijn
  • ik kan goed met de flieg speele en rennen en rollen maar het moet saame
  • ik wil ook dat ze naast me op het kussen ligt gewoon erbij dus mij niet kriebelen
  • ik wil knuffels op mijn manier dus misschien ben ik een knuffelkater daar ben ik nog niet uit

Ferandering

En ik heb ook geleerd ik ben een kater die ferandering wil:

  • eerst sliep ik op de bank toen op het tapijtje en nou op het kussen
  • en ik slaap heel soms in mijn meubel of boofe
  • ik treen met de flieg en dan wil ik toch opeens een bal of een touwtje
  • maar ik wil nooit gekke dingen

Dus eigenlijk weet ik niet zo presies hoe en wie ik wat ik ben. Hoe meer ik weet van mezelf, hoe minder ik snap van hoe ben ik nou eigenlijk echt. Ik heb ook geen faste dagbesteding dat ik zeg dat doe ik met mijn leefe. Maar mijn vrouw zegt dat geeft niet Ollie, daar komen we wel uit, je bent een gefoelige jongen en dat is nou mijn zekerheid ik weet niet of het feel is maar het is wel fijn.

Bert en de inhaal-knuffels (38)

Het leven dat ik met Bert had, was mijn ideale leven. Thuis blijven in de pyjama, temidden van de boeken, met een katerman aan mijn zijde.

Alleen

Maar soms moest ik weg.
Langer dan naar de sportschool of de supermarkt.
Ergens in den lande een lezing geven plus daarbijde reistijd van het openbaar vervoer, dat leidde al snel tot een halve dag of langer weg.
En dan was Bert alleen.

Inhalen

Alleen blijven kon Bert wel, op zijn voorwaarden tenminste. Uiteraard voorzien van eten en drinken, van informatie over waar ik heen ging, waarom en hoe laat ik terug dacht te zijn. Ook wilde hij dat ik maar één keer per dag het huis verliet, en dat deed ik, ook al leidde dat tot vier overladen boodschappentassen, dat ging ook eigenlijk best.
Maar als ik langer dan gewoonlijk weg was, stelde Bert de dag erna een aanvullende voorwaarde. Hij wilde inhaal-knuffels.
Dus naast de gewone knuffels van elke dag, wilde hij de knuffels van de vorige dag inhalen, omdat hij die door mijn afwezigheid had gemist. In die redenering zat wel enige logica, vond ik. Elke keer voldeed ik aan zijn wensen. Ik vind, je moet je verantwoordelijkheid dragen.

Naarmate Bert ouder werd, nam de hoeveelheid inhaalknuffels langzaam toe. Er kwam ook een deel compensatie-knuffel bij,, om het alleen-zijn goed te maken.
Dus eerst was er:

  •  het fijne knuffelen van hoera ze is weer thuis
  •  dan de voortgang van het dagelijkse
  •  het inhalen
  •  de compensatie

Naar de kern

Later, toen Bert nog wat ouder werd, veranderde de aard van de knuffels. Erbij-liggen op het krukje was ook fijn. Of bij elkaar liggen op het matje, en dan luisteren naar elkaars ademhaling, en weten, we zijn samen. Hoe ouder hij werd, hoe kleiner de knuffels werden, net of we de kern ervan hadden bereikt. Niet meer het wilde kroelen en rollen, niet meer de kriebels achter zijn oor, niet meer het vachthappen op zijn buik, maar het samen liggen en in alles weten, jij bent bij mij zoals ik bij jou ben.

Mila weet wat poseere is

Lieve allemaal, zo zeg het was zo heel erg troopies inees. Mij temperatuur van de zon ging inees naar de vijf-en-dertig!

In de ochtend ging ik gewoon lekker de tuin in na mijn ontbijt. Van mijn Ooma kreeg ik een moesje en deze had rundsmaak zonder groenten erbij. Soms heb je van die spikkeltjessaus maar dat was dit niet. Deze was gewoon één kleur en de smaak was maar één smaak. Het merk is Gourmet en je kan het bijna overal kopen.

Ochtend

In de ochtend was het zo heel erg fijn in het buiten. De zon was er en er was ook een zuchtje wind en er waren lekkere geuren overal. Mijn neusje ging eigenlijk meteen de lucht in om te snoffen wat er voor nieuws was. Zo rook ik verse broodjes bij de achter buren en de vlinderstruik die inees heel veel bloemegeur gaf voor alle vlinders. Ik rook ook de aarde van onder de struiken omdat daar nog geen zon komt. Dat ruikt koel en fris en ik wist precies waar ik ging dutten.
Eerst ging ik eefe de tuin rond om te kijken of er verdwaalde beestjes waren want dat deed mijn broer altijd en nou doe ik zijn taken. Hij is in regenboogland om daar heel veel liefde te geefe want daar hadden ze nog geen mienister van gefoelige saake.

Warm

Ik merkte al heel snel dat de zon zo heel seriejeus was met de warmte. Ze wilde echt heel veel straale en ik vond het een beetje te warm voor me eigen. Ik kroop onder de struik om even van de straale weg te zijn en af te koelen. Daar deed ik een klein dutje tot mijn vrouw naar me toe kwam. Kom kleine poekie, lekker naar binnen waar het koel is. En daar werd ik opgeschept door mijn vrouw om naar binnen te gaan. De rit naar binnen was beladen met kusjes op mijn kop en wang en ik vind dat altijd fijn. Hoe meer hoe beter.
Toen ik binnen was foelde ik meteen de airkoo. Dat is een masjien die koude lucht maakt van warme lucht. Dat is heel biesonder vind ik. Mijn vrouw zette mij op mijn krabpaal neer waar ik eerst eefe brokjes kon eete want ik moet natuurlijk wel mijn zo heel mooie leefeswerk in top condiezie houden. En telkens als ik een hap nam van mij brokjes foelde ik de koude lucht van de airkoo blaaze. Dat foelde zo heel erg fijn in mijn snoet maar ook in mij fagt.
Ik keek mijn Ooma aan en zij tikte met haar hand op de leuning van de bank kom maar meisje lekker afkoelen. Daar zei ik geen nee tegen en ik sprong van de krabpaal naar de bank leuning bij Ooma. En daar foelde ik de zo heel koude wind door mijn hele fagt.

Netjes zitten

Ik ging eefe wiebelen met mijn lijf zodat ik presies voor de airkoo zat waarbij ik de hele fijn wind overal foelde. Zegt mijn vrouw inees Wat kan jij netjes zitten Mila. En dat was ook zo. Ik zat helemaal waterpas op de bankleuning. Van mijn voorpoten tot mijn staart, alles zat gewoon netjes. Ik foelde me ook heel tevreden daar omdat ik de wind had, Ooma deed tussendoor kriebelen en mijn vrouw gaf af en toe kusjes. Mijn voorpootjes stonden helemaal kaasrecht langs elkaar en toen zag ik iets heel biesonders.
Ik zeg altijd tegen mijn fukeer Kever dat ik zijn witte voetjes zo heel erg mooi vind en dat ik zo flieft ben. Maar nou zag ik dat ik dezelfde voetjes heb als mij Kever! Dat is wel heel speesjaal. Toen mauwde ik meteen naar mijn vrouw van kijk eens! En zij zag het ook.

Nou moest ik wel eefe poseere voor mijn vrouw voor betere foto’s zodat iedereen kan zien hoe kaasrecht ik wel niet op de bankleuning zat maar dat ook iedereen mijn witte voetjes kan zien. Ik heb ze wel gewassen voordat ik op de foto ging want vieze voetjes is niet zo netjes. Nou ben ik zo heel tros op mezelf omdat ik ook hele mooie witte voetjes heb!
Zo had ik het nog nooit gezien dus bedankt zon en jou straale anders was ik niet naar binnen gegaan en had ik dit niet gezien en nou wel.

Drinken

Wegens dat het zo troopies is adfieseer ik echt iedereen om heel veel water, soepjes of liemonade te drinken. Witte onder ons, vergeet je ooren niet in smeren als je naar buiten gaat. En donkere, pas op met te lang in de zon, je kan over-verwarmen! Dus op tijd naar binnen en genoeg drinken. Voor andere viervoeters, doe je tuinbezoekjes in de ochtend en avond want dan is de zon met haar straale niet zo fel want de tegels op straat warmen ook op.

Poot getekend, mienister van zachte zaake Milamuis

 

Attentie

Mila is met vakantie, dit is een eerder publiceerd blog.

Minnie wil een rits in haar vacht

Jeetje wat was het warm he dit wiekent. Sjeempie nou. Ik schreef eerder oofer die mussen die dan fan het dak zouwen fallen. Nou dit was zo’n moment. Ik hoorde ze keihard tsjilpen au au me pootjes en zag ze een voor een snel het dak furrlaten.

Warm

Stiekem moest ik daar wel een beetje om lachen. Want wij dieren kunnen van te foore prima aan de lucht ruiken wat voor weer het gaat worden. Dan zou je toch denken dat die mussen froeg in de ochtend al ff snel in een boom of zo gaan zitten. Of ergens in de schaduw.
Maar goed. Die warmte dus. Poehee ik werd er erg lui en sloom fan. Zelfs naar mijn bakje dribbelen voor een slokje water of een hapje brokjes foelde al als tefeel. Maar ik heb dat wel gedaan want als het zo zo warm is dan moet je wel blijfe drinken. Dat is niet alleen belangrijk voor die tweebeners maar ook voor ons diertjes.
Meer dan dat deed ik ook niet hoor. Had alleen heel froeg in de ochtend eefe fensterbank kontroole gedaan. Daarna wou ik toch fooral niet tefeel bewegen. Behalve dan af en toe een pootje uitrekken of effe m’n foorpootje natlikken om zo m’n koppie wat te wassen.

Rits

Op een gegeven moment had ik het zo warm dat ik de aaipet aandeed. Ik wilde googelen naar hoe je een rits in je faggie kan maken. Want dat leek mij wel wat. Dan kon ik foor nou effe als naaktkat door het leven en het dus feel minder warm hebben. En als dan de temperatuur weer wat naar beneden zakt dan doe ik m’n fagtje weer aan. En met zo’n rits kan je je fagtje ook half oope zetten. Dus ja ik zag folop mogelijkheden.
Ik zoeken en zoeken en zoeken. Maar ik kon niets finden. Dus toen vertelde ik Frau van mijn plannen. En nou serieus echt die kwam niet meer bij van het lachen. Ze fond het idee heel erg grappig geloof ik. Haar ogen waren zelfs helemaal nat geworden zo hard moest ze lachen.
Miauw mauwde ik. Het is dus een beetje een gek idee wat ik wil? Ja Minnie zei ze. Hou jij het maar op furrharen maar een rits in je fagtje dat is fooral gewoon heel pijnlijk hoor geloof mij nou maar. Nou en omdat Frau en ik al meer als 10 jaar saame zijn geloofde ik haar wel.

Waaien

Aan het einde van het wiekent ging het waaien. En kwam er kauwere lucht. Dat fond ik erg fijn. En Frau ook wel geloof ik. Het eerste wat ik meteen deed was bij haar op schoot springen en om haar lekker te knuffelen. Want als het zo warm is dan is dat foor ons allebei gewoon niet zo fijn. Maar nou kon het dus weer. Gelukkig maar. Want knuffelen met Frau find ik toch wel het allerfijnste wat er is hoor! Jullie ook? Vast wel he.
Nou dit was het weer voor deze keer. Zeker nu Tetter ik keihard mee voor Vrede!

Pootje van Minnie