Lieve allemaal, wat is het zo heel koud buiten. Pas was ik buiten omdat ik dacht dat het lente zou zijn wegens dat de zon er al een paar keer was, maar ik had het zo heel erg mis.
Het is was zo erg koud dat ik niet eens buiten kon graafe in de tuin. De grond was gewoon zo heel erg hard van het friese. Ik ben eigenlijk meteen weer naar binnen gegaan omdat het echt zo heel veel te koud was. Ik hoop dat de buiten vriendjes een warm huisje hebben waar het warm is want de winter is er nu toch echt zo helemaal.
Zon
Zelf ben ik een zonnepaneel zoals mijn vrouw dat zegt. Ik lig graag in de zon om op te laden en warm te worden. Dat vind ik het aller fijnst van de zon. Dan foel ik die warme straale op mijn lijfje en dan draait mijn motortje meteen volop. Eerst heel hard maar daarna zo heel zachtjes omdat ik dan bijna in een dut ben.
Het liefst heb ik de zonnestraale als ik bij ooma op bed lig. Daar zijn de straale het aller fijnst en het beste. Ooma heeft een speesjaal dekentje voor mij voor als de straale er zijn. Het is een flies dekentje en dat is super zacht en warm. Het flies kan ook warm worden de straale en als je het dan koud hebt dan is zo’n warm flies dekentje erg lekker aan je lijfje.
Fliesje
Pas lag ik boven bij ooma op bed te dutten. Ik had eerst gesnekt en gesnoept. Het was een likwitsnek met vissmaak omdat ik die het lekkerste vind. Daarna deed nog eefe water drinken en ik was ook nog op de bak geweest. Dus alles was klaar voor een fijne dut. Ooma had een schoon fliesje op bed gelegd die net uit de droger kwam. Dat is een masjien die fliesjes droogt maar ook andere dingen. Mijn fliesje was zo heel zacht en nog een beetje warm van de droger. De droger heeft warme lucht maar geen straale zoals de zon dat heeft.
Maar de zon kan wel warme lucht maken. Koel hé?! Je snapt dat ik dan wel meteen op dat fliesje wil liggen want die is nog lekker warm.
Soms rol ik me helemaal op tot een bal omdat ik dan zo heel lekker warm lig. En andere keren dan lig ik helemaal lang uit omdat ik dan zo heel fijn lig of de zonnestraale zijn er en dan wil ik overal zonnestraale voelen. Dit keer lag ik helemaal opgerold als een bal helemaal lekker knus en warm toen ik een stem hoorde.
Meestal droom ik van mijn liefe Kevermans in zijn tuintje maar nu was het geen droom. Ik
hoor de stem van mijn vrouw. Ze was eefe op bezoek gekomen. Ik gaapte eefe en was aan het bedenken of ik wel naar beneden zou gaan ja of nee. Soms komt mijn vrouw ook gewoon boven bij ooma’s bed om mij te knuffelen en te kriebelen. Maar omdat ik altijd sneks en knuffels wil ben ik naar beneden gegaan.
Koud
Zachtjes mauwen liep ik de trap af want soms wil ik ook eefe bijkletsen. Ik sprong op mijn paal zodat ik mijn vrouw kon begroetten. Mijn vrouw zag me en er kwamen ineens heel veel liefe woordjes en we deden neusje neusje. Ik deed ook kopjes geefe omdat ik haar zo lief vind en zij mij ook. En toen kwam het. Ik voelde iets wat ik niet zo heel fijn vond. Mijn vrouw aaide mij over de zijkant van mijn rug toen er een rilling kwam. Ze aaide me nog een keertje en weer voelde ik die rilling. Ik gaf haar hand een kopje en toen wist ik wat het was!
Brrrr, ze had mega zo heel veel koude handen!! Nou daar vond ik niet zo heel aan want ik kwam net uit een warm bedje. Mijn vrouw aaide door maar ik wilde niet meer. Ik gaf haar hand nog wat kopjes en toen deed ik een stap naar achteren. Ze snapte het en zei sorry voor de koude handen. Ik keek haar aan en toen deden we nog meer neusje neusje zonder
dat de handen er waren. Die moest ze eerst maar opwarmen.
Ooma had al een theemok met thee gemaakt voor mijn vrouw zodat ze haar handen kon warmen. Ooma zei ook al dat ik niet zo van koude handen hou en dat ik liever warme heb en ooma weet dit heel goed omdat zij vaak koude handen heeft en dan ook wil knuffelen. In de zomer vind ik dat helemaal niet erg als ik lekker warm ben maar in de winter waar het friest dan heb ik liever warme handen. Toen mijn vrouw haar thee bijna op had deden we opnieuw knuffelen en nou vond ik het zo heel fijn omdat haar handen nu warm waren.
Omdat het zo heel koud is hoop ik echt dat onze buitenvriendjes ook een warm plekje hebben. Zelf ben ik in het bos gevonden en het had ook kunnen friese. Ik doe ekstra tetteren zodat ze een warm plekje hebben. Oja, en dan nog ies. Mevrouw Kever, ik vind oprecht dat Kever atleeties is en super knap en helemaal geen dikke billen heeft!!
Ik tetter ook mee voor freede en dat iedereen geluk en gezond is van ze zelf. Ik geef een kopje aan iedereen die het nodig heeft. Zo weet ik dat de vrouw van Fons en Woezel het kan gebruiken maar misschien nog meer mensen of dieren. En ik wens jullie een fijne week!
Poot getekend, mienister van zachte zaake,
Milamuis
Eigenlijk ben ik nooit ziek en vrouw zegt gelukkig maar.
Ik liet alles gewillig toe, het was echt niet erg hoor. En de dokter was zooo lief tegen mij en zei dat ik een prachtig mooie kater ben.
Weken heb ik er naar uit gekeken en deze keer wordt mijn lange wachten beloond. Het is een kwestie van wie het meeste geduld heeft. Zelfs met alle happen uit mijn jas hou ik het met mijn dikke bontkraag uren vol in de kou. Als ik wat in elkaar duik en me opvouw tot een kleine wolbaal blijf ik lekker warm. Een beetje dutten mag, zolang de oren maar gespitst blijven en de blik gericht op het gat in de grond. Bij het minste geluid ben ik gelijk paraat. Verder zorg ik ervoor dat de wind m’n snorharen naar achteren strijkt en dat ik als een standbeeld blijf zitten. Het meest lastige is het juiste moment te vinden van toeslaan. Niet te vroeg èn zeker niet te laat. Dat is een kwestie van ervaring. Hoe ouder ik word des te beter ik dit fingerspitzengefühl in de poten krijg. Deze kattiek heeft me al genoeg lekkers opgeleverd. Zo ook nu.
Zonder verdere discussie open ik mijn kaken en zet ze in een soepele beweging over hem heen. Het muisje is zo klein dat hij precies in mijn bek past. Het voelt warm en zacht. Over mijn tong voel ik ragfijne nageltjes kriebelen. Alleen het staartje bungelt tussen mijn lippen. Ik onderdruk de neiging om hem hier ter plekke te verorberen. Dat doe ik liever zonder kapers op de kust. Thuis liggen ze met een beetje mazzel in katzwijm.
Pas als iedereen in dromenland is, kom ik terug. Door een zware grom diep vanuit mijn keel schrikt Mo wakker. Op het moment dat ze de lamp naast het bed aanknipt, bijt ik mijn kaken stevig op elkaar.
Deze week leek het zomaar ineens lente in mijn tuin, het foelde nog wel een beetje fris maar als de zon schijnt ziet alles er meteen helemaal anders uit, door de zon lijkt het alsof er veel meer kleuren zijn, en ook al is het in de nacht nog aan het friezen, ik kan de lente al ruiken!
Fandaag, nau ik mijn letters maak, is het ineens weer kauder, maar ik weet dat de lente niet meer zo heel fer weg is, de winter is bijna foorbij, en ik ferheug me op alle zon die gaat komen, op de daagen die steeds langer worden, en op de tijd dat ik in mijn gras kan liggen en over mijn furkering Milamuisje kan dromen, en tussendoor doe ik dan pieren met Pokon, ik zie het helemaal zitten, en als jullie, mijn vrienden, mee willen pieren en klieren zijn jullie altijd welkom!!
Ik weet het echt even niet meer. De ene dag lig ik met de warme zon op m’n vacht in de vensterbank, ‘t volgende moment kijk ik m’n personeel aan met zo’n blik van ‘je denkt toch niet écht dat ik nu naar buiten ga’ als ze de achterdeur voor me open doen.
houden want dat speelgoed terugbrengen, daar begin ik niet aan.
alweer knoppen in m’n kersenboom, en in de tuin van de gemeente staan rare gele toeters op lange groene stelen. En dan schijnt de lente er toch echt aan te komen. Dat mauwen de buurtkatten tenminste, en die lopen al heel wat meer jaartjes langer buiten als ik.