Bert en het papier scheuren (29)

Als iets dit huis kenmerkt, dat is het de aanwezigheid van papier, in alle soorten en maten. Het gaat van kleine opschrijfblokjes tot kranten en tijdschriften tot planken vol boeken en dan zijn er nog hier en daar stapeltjes.
Heerlijk, papier.

Krant

Bert leek er ook van te houden; dat merkte ik als we samen de krant lazen. Die spreidde ik uit over het tapijt in de huiskamer en dan knielde ik ervoor, met Bert al snel naast me. Aan hem las ik dan een bericht voor en we overlegden of we het ermee eens waren.
Het gebeurde ook, dat ik de krant las tijdens het avondeten – ik ben een eetlezer – en dat Bert, eerder klaar dan ik, over de krant wandelde.
Heen.
En terug.
“Hè Bert,” zei ik dan.
Bert keek dan vriendelijk even wat er was, zich van geen kwaad bewust.
Soms sliep hij op de krant.
Soms at hij wat brokjes van de krant.

Scheuren

Een middag zat ik aan mijn werktafel toen ik uit de kamer een geluid hoorde dat meteen ongewenst was: KRRR.
Het scheuren van papier.
Meteen kijken: wat? Wat?
Bert bleek met een pootje de krant te hebben gescheurd. Hij keek naar mij, ik keek terug en hij scheurde verder.
Het was duidelijk dat hij er plezier in had. Die aandacht waarmee hij zijn nagel door het papier haalde. Keer op keer.
En toen kwam het vervolg. Op de gescheurde krant liggen. Rollen. Naar mij kijken.
“Goed zo,” zei ik. Natuurlijk, want een kater van twaalf jaar die een hobby vindt, die moedig je aan.

Hobby

Vanaf die middag zorgde ik ervoor dat Bert een krant had om mee te scheuren. Zijn voorkeur was een wat rijpe krant, dus die er al even lag, en die voor-verfrommeld was en dan weer plat gestreken met de hand. Dat deed ik soms als hij ongeduldig zat te wachten om met zijn hobby te kunnen beginnen.
Tijdschriften scheurde hij alleen met extra aanmoediging.
Boeken nooit.
Het enige minpuntje aan de hobby was dat ik de gescheurde krant opruimde. Ik ben geen Hausfrau, maar ik heb grenzen voor de hoeveelheid snippers papier die op het tapijt liggen. Dan was Bert altijd ontstemd, maar een nieuwe krant maakte veel goed, gelukkig.

Mila over water drinken

Lieve allemaal, ik hoop dat jullie allemaal fijne paasdagen hebben gehad want dat was weer een ekstra vrije dag en dat is altijd fijn. Zelf vier ik geen paase omdat ik bang ben van de paashaas. Ik weet van ooma dat deze zo heel erg groot zijn omdat ze zoveel eieren bij zich dragen. Ik ben veilig thuis geweest. Ik ben wel heel eefe in mijn tuin geweest maar niet zo lang.

Bang

Teegewoordig ben ik wat vaker bang buiten. Eerst had ik dat niet zo heel erg maar nu is dat wat meer. Waarom dat weet ik niet. Misschien is het omdat er teveel geluiden zijn. Soms schrik ik inees omdat er dan de kliekoowagen komt en de bakken leeg maakt. Of dat inees kindjes schreeuwen langs de poort omdat ze aan het spelen zijn. Kan zijn dat ik ouder word kan zijn van niet en dat dat daar mee te maken heeft. Zelf word ik dit jaar al veertien van mijn leef-tijd hier. Maar ik kan nog stees heel goed fange hoor en ook nog snekken. En daar wil ik het vandaag over hebben. Gezond snekken. Het is niet wat je denkt dat het is. Want ik bedoel geen sneks als ik eetbare dingen zoals een kipstaafje of een ketnipsnoepje.

Water

Ik bedoel water. Nou dat zal wel raar klinken maar ik vind dat er veel verschil in smaak zit aan water. Vandaag heb ik een mini snektest van water omdat ik water anders vind smaken dan gewoon. Thuis krijg ik gewoon water uit de kraan. Dat water is gewoon, er is niks bijzonders aan. Nou ik vind van wel. Op mijn krabpaal heb ik een bakje staan waar altijd water in zit. Kraanwater. Als mijn vrouw komt doet ze altijd mijn bakje water meteen vers vullen. Eerst doen we knuffelen en kriebelen, daarna doet ze dat bakje. En ik zal je zeggen dat ik het verschil proef!

Buiten

Uit de kraan is lekker als je het meteen kan drinken. Je moet dus eigenlijk half onder de kraan staan wil je de lekkerste water. Daarna wanneer het in je bakje zit gaat ook nog. Dan is het water nog lekker vers. Maar ohwee als je een dutje doet of eefe een andere kant op kijkt. Dan is dat water meteen oud en vies. Er zit geen smaak meer aan. Dus kraanwater kan maar dan wel direct van de kraan zelf. Dan heb ik natuurlijk nog meer plekjes waar water is. Buiten bijvoorbeeld. Buiten op de tafel staan altijd potten of schaaltjes van ooma. Niet dat zij iets met tuinieren doet want dat doet mijn vrouw. Maar daar in die potjes zit ook water. Het is water van de wolken of te wel regen.

Ik kan je zeggen dat dat iets heeft waar geen kraan aan kan tippen. En dan heb je ook nog eens oud regenwater en nieuw regenwater. In het zwarte schaaltje zat vers en nieuw regenwater. Mijn eerlijke mening is dat vers regenwater lijkt op kraanwater dat lang staat. Dat is raar want het is vers maar zo smaakt het. In de gele pot zat oud regen water in vermengd met nieuw regenwater. Dat is het aller lekkerst. Je proeft de wolken in dat water. Kan zijn dat je een beetje zand proeft maar dat geeft niks. Maar wolkenwater smaakt naar altijd verser dan vers. Je zou het eens moeten proberen om te zeggen of mauwen: ja dat is het!

Ooma

Ooma vind het nooit een goed idee dat ik water drink van de buiten potten maar ik vind het een super goed idee. Er is natuurlijk ook water dat veel langer staat en groen wordt. Daar ben ik nie zo fen van want daar zitten lange draade in en die zijn vies. Je hebt ook nog tegels in de tuin die misschien scheef staan, daar kan ook water in komen. Dat water heeft te veel zand dus dat drink ik niet zo heel graag. En voordat ik het vergeet, ik heb een keertje van mijn vrouw water gekregen uit een fles. Die haal je in de winkel bij een Liedel. Dat water smaakt nergens naar want er zit niks in. Geen regen, geen zandkorreltjes of blaadjes, gewoon helemaal niks. Dat is saai water. Dus mijn favoriete drinkwater is uit de gele pot.

Waar drinken jullie het liefste water of maakt het niks uit waar het vandaan komt?
Ik wens jullie warme week met regenwater dat al wat ouder is.

Pootgetekend, mienister van zachte zaake, Milamuis

pee ess, ik tetter mee voor freede, geef zachte kopjes aan wie het nodig heeft.

Japie onderzoekt een object met mogelijkheden

De Kattenklup is echt geweldig leuk. Iedere keer kijk ik op de pagina met pasjes om te lezen welke hobby’s de ander heeft. Ik leer meowe furrienden kennen en doe er inspiratie op. Spokkie bijvoorbeeld drinkt water uit de kraan. Daar zou ik zelf nooit op gekomen zijn. Misschien omdat het aanrecht furboden terrein is. Met Noxy zou ik wel eens willen meowen. Die kan met één klap kleine insecten uit de lucht meppen. Dat vind ik zo knap. Zelf ben ik meer van het grote spul. Ik hoop dat Noxy haar talent met mij wil delen. Wisten jullie dat er ook honden en konijnen lid zijn van deze klup? Laat je niet in de war maken door de naam hoor. Van Mila, Ollie en KeverT heb ik begrepen dat iedereen mee mag doen, ook als je mier bent of kanariepiet, leguaan, kip of cavia. Het is een klup voor Saame.

Onderzoek

Hebben jullie mijn pasje van de Kattenklup al gezien? Daar staat op dat ik meester-muizenvanger ben. Dat kan ook niet anders als je voor Muisbezorgd werkt. Onlangs heb ik een andere hobby ontdekt en dat is die van wetenschapper. Dat is een sjieke naam voor onderzoeker. Eerder konden jullie al lezen over mijn onderzoek naar snuiters. De laatste weken heb ik me beziggehouden met een object in de woonkamer waarvan ik het vermoeden heb dat het te maken heeft met de vlieringsnuiter. Omdat je beter niet zomaar iets moet aannemen doe je onderzoek. Allereerst de reden waarom ik denk dat er een link is tussen het object en de vlieringsnuiter. Het ding is in de huiskamer gekomen daags voor hij met de klus begon. Op dat moment had ik dat nog niet door. Dat besef is later gekomen toen ik ferbanden ging leggen. Dat moeilijke woord heb ik gisteren van KeverT geleerd.

Hoe ziet het eruit? In één meow: GROOT. De ene keer ligt het plat op de grond. Dan komt tot net onder mijn buik en kan ik er om heen lopen tot de blaren op mijn voetzolen staan. De andere keer staat het op zijn kant. Dan is het juist metershoog en kan ik er in klauteren. Soms staat het opgevouwen als een pakket tegen de bank en kan ik er onderdoor tijgeren. De kleur is wisselend grijs of groen al dan niet met gekleurde bladeren erop. Alsof het herfst is. Als ik er over heen loop, is het zacht en zak ik er diep met mijn poten in weg. De stof is ruw, waardoor ik er purrrrfect in kan klimmen. Opvallend, het staat alleen rechtop als het licht is. Het gaat languit gestrekt als het donker is. Het zijn de dames die er als eerste op gaan liggen. Heerlijk knus tegen elkaar aan onder het nepdons dat eerder boven op het grote bed lag. Foppe kruipt er bij zodra het lampje uitgaat. Even ben ik in twijfel. Duik ik ook op dat rare matras om Saame met z’n allen te gaan slapen? Of ga ik naar buiten voor mijn pursoonlijke kattiviteiten; inspectiedingen doen, sterke furhalen ophangen met mijn furrienden en muizen interviewen.

Conclusie

Mijn conclusie is dat het een bed is zonder poten eronder. Waarom we daar tegenwoordig slapen in plaats van in de slaapkamer moest ik horen van tante Cato. Ze vroeg me of ik daar de laatste tijd nog wel eens ben geweest. Uh…. nee, die staat propvol met spullen die eerst op de vliering stonden. Dozen met kerstballen (die we nooit ophangen), kampeerspullen (terwijl Mo nooit op vakantie gaat), dikke dekens van nepdons (waarom zoveel als we er maar onder eentje slapen) en heel veel dozen met foto’s uit lang vervlogen tijden en mooie kaarten vol lieve woorden. Daarover heen een knisperende plastic laag die de spetters die mijn broer verspreid moet tegenhouden. Om in het grote bed te komen is het een soort hink-stap-sprong.

Om een lang furhaal kort te maken. Het is nu wetenschappelijk bewezen dat er een link is tussen de vlieringsnuiter en het object in de woonkamer. Het is een matras die in de woonkamer ligt, omdat de slaapkamer vol staat. Dat ding blijft daar liggen totdat de grote klus geklaard is. Ondertussen gebruiken we het multifunctionele object om op te slapen, in te klimmen en te klauteren, onder te schuilen en furstoppertje mee te spelen. Nu ik er nog eens over nadenk, zie ik steeds meer kansen voor de ingebruikname van de vliering door Muisbezorgd. Mo heeft de slaapkamer helemaal niet meer nodig. Dat kan opslag voor haar onzinnige spullen worden. Zou ik de koelingen alvast kunnen bestellen?

Koppie van Japie

Kever heeft een mening over ferbanden leggen

Het was een ochtend zoals altijd, ik werd heel froeg wakker en wilde naar mijn tuin, ik tetterde en mijn man stond op en deed mijn luikje van de klipjes af, die klipjes zitten er op zodat Pokon niet elke nacht stiekum mijn eeten opeet, dat doet hij nau toch ook alleen dan iets laater, maar enniewee; ik ging mijn tuin in en kontroleerde of alles in orde was en dat was zo, dus ik klom weer in bed bij mijn mensen om nog efentjes te slaapen.

Mijn eeten

Toen ik daarna weer wakker werd had ik HONGER…!, zooo heee ik lustte wel een hele 10 kieloo zak brokjes!, ik tetterde naar mijn mensen en liep vast naar mijn bakjes, heee wat freemd… die stonden er niet, ik dacht dat mijn mensen zich fergipst hadden en mijn eeten fergeeten waren, dus ik wachtte netjes tot ik mijn brokjes kreeg, maar mijn man gaf me een knuffel en liep meteen weer weg.

Ferband

Mijn mensen zeggen vaak dat ik niet goed ferbanden kan leggen, nee inderdaad niet, ik ben toch geen dokter?, ik heb niet eens ferband of pleisters, dus hoe zau ik dat moeten doen?, mijn vrouw roept nau dat mijn mensen iets anders bedoelen, maar ik heb het ze toch echt zelf hooren zeggen.

Ik fertrauwde er op dat ik zo mijn eeten zau krijgen dus ik bleef tetteren en kopjes geefen en lief doen tegen mijn mensen, mijn vrouw liep de tuin in en froeg of ik mee kwam, ja gezellig, we gingen buiten zitten en ik kreeg knuffels, opeens riep mijn man iets over dat er een tas klaar stond, en foordat ik begreep wat er gebeurde tilde mijn vrouw me op, liep met me naar binnen en daar stond die stomme tas die op een outobus lijkt  en daar werd ik zomaar ingestopt.

Ik wist natuurlijk METEEN dat het mis was en ik zette mijn toeter aan, eerst nog zachtjes, en toen ik met mijn vrouw in de trem zat al iets harder, er stapte ook iemand in met een mensenbeebie die toeterde, maar ik wist zeker dat ik veel en veel harder kon en dat was ook zo.

Mijn kaale plek!!

Kaal

Toen we bij de dokter kwamen werd ik zo stil als een muisje, ik dacht dat ze me dan misschien niet zau hooren en zien, maar ik kreeg toch een prik en een pil, en daarna moest ik NOG een prik, voor mijn bloed, de dokter schoor een plekje in mijn nek kaal, zo een prik is best een beetje eng maar ik bleef rustig en de dokter zei dat ik een lieferd was, en dat was ik ook hoor, want ik bleef gewoon netjes liggen op de taafel, hoe grieselig ik het ook fond.

Gelukkig mocht ik daarna weer met mijn mensen mee naar huis, mijn man ging op de fiets, met achterop een heeeeele grote zak brokjes om slank te worden, gek hè, want hij is helemaal niet dik, wacht efentjes, mijn vrouw roept iets… ooooo, die brokjes zijn voor MIJ!!, ja ik hoorde de dokter wel iets zeggen over afvallen en dik zijn, maar ik wist niet dat dat over mij ging, en ik find het ook eigenlijk niet netjes om zoiets zomaar te zeggen.

Brokjes

Zooo heee mijn nieuwe brokjes lust ik!!

Toen we weer thuis waren was ik zooo blij, ik bleef maar brom-brom-brom doen, mijn mensen knuffelden de hele tijd met me en ik kreeg eindelijk te eeten, het waren die nieuwe brokjes en ik kan je fertellen dat ze goed smaaken, ik heb nog een tijdje keigoed geknuffeld en ben toen onder het bed in mijn kersmusmand gekropen en heb de hele dag geslaapen, zo moe was ik van het afontuur.

Mijn mensen zijn nog gebeld dat alles prima in orde was met mijn bloed, het was perfekt zei de dokter, ze waren heel blij en ik kreeg weer ekstra veel knuffels en kompliementjes dat ik zo een lief jochie ben, en het eenige dat nog aan mijn afontuur doet denken is de kaale plek in mijn nek waar mijn bloed gepikt is, maar ik hoef daar gelukkig geen ferband te leggen want mijn haar groeit vanzelf weer aan.

***

Ik tetter zoals altijd weer voor vreede, en ik stuur iedereen die iemand mist zachte kopjes, en den ekstra kopje voor mevrouw Emmy en poes Noa.