Minnie en het hek

Afgelopen dinnesdag zat ik lekker te tsjillen in mijn hangmandje. Frau was brokjes furrdienen zoals altijd. Het leek een heel gewone normale dag te worden. Tot dat…

Veilig

Ik spitste mijn oortjes. Hoorde ik daar nou de poort gaan? Is er iets met Frau? Is ze ziek komt ze weer naar huis? Nou en toen ging de poort open en zag ik mensenopa er door heen komen. Snel ging ik op de leuning van de bank zitten. Toen de tuindeur open ging mauwde ik meteen naar hem.
Miauw Frau is brokjes furrdienen hoor. Oh en waar is je tas? Normaal heb je toch altijd een tas met lekker mee? Mensenopa moest een beetje lachen. Hij furrtelde dat hij iets had besteld voor in onse foortuin. En dat hij dacht dat het lang zou duure foordat het geleverd zou worden. Maar dat het dus vandaag al zou komen. Dus daarom was hij maar naar mij gekomen want Frau was natuurlijk niet thuis.
Ik froeg hem wat hij dan precies besteld had. Hij furrtelde dat het een heel mooi hek was. En dat Frau en hij die dan in haar ferkansie gingen neerzetten. Dat is om er foor te zorgen dat jij veilig bent Minnie. Dat zei hij. En ook om het wat mooier te maken. Miauw zei ik houd het dan ook andere katten enzo tegen die verderop in de straat wonen? Dat kon hij niet met zekerheid zeggen omdat katten faak natuurlijk eigenwijs zijn. En eigenlijk ooferal wel een gaatje finden om doorheen te kruipen.

Hout in huis

Tsja daar kon ik hem natuurlijk geen ongelijk in geven. Als kat zijnde weet ik dat dat waar is. Ikke froeg wanneer het gebracht ging worden. Oh dat duurt nog wel een uurtje zei hij en hij ging in de stoel zitten. Mooi dacht ik. Dan hebben we nog wel even de tijd om een beetje te knuffelen. Dus ik sprong op schoot en zette mijn spinmotortje aan.
En toen bedacht ik me dat het misschien wel leuk was om een catfie naar Frau te sturen. Dus dat hebben we gedaan. Ze stuurde een hartje terug om te laten weten dat ze het een mooie foto vond. Dat mensenopa en ik er goed opstonden. Hihi dat fond ik leuk om te lezen. En toen ging de bel. Trrrrinnnggg!

Ik blijf dat een eng geluid vinden dus ik sprong zo snel als ik kon van schoot en floog weg. Snel de trap op naar boofe. Vanaf een veilige afstand bovenaan de trap hield ik in de gaten wat er gebeurde. Er werd hout naar binnen gebracht. Eentje. En nog eentje. En nog een. Mensenopa bedankte de bezorgers en deed de deur weer dicht. Je kan weer naar beneden komen hoor Minnie. Dat zei hij. De mensen zijn weg het is niet eng meer.
Miauw mauwde ik terwijl ik een beetje nerfeus lachde. Ikke bang eh hoe kom je er bij. Nee hoor ikke was gewoon ff de boel vanaf hier boofe aan het tsjekken. Want tsja ik ben toch best wel een stoere poes van 12 dus no wee dat ik toe ga geefe dat ik stiekem toch wel een beetje bang fan de bezorgers was.
Foorzichtig liep ik de trap af. In de speciale sluipmodus die alleen katjes beheersen. Of nou ja misschien andere diertjes ook wel maar dat weet ik dan niet. Toen ik aan het einde fan de trap was toen stak ik foorzichtig mijn koppie om de hoek van de trap. Ok goed. De deur is inderdaad weer dicht. Ik zag mensenopa heen en weer lopen met het hout. Mmm waar brengt hij dat naar toe? Lijkt wel alsof hij het in de MinKeef neer aan het zetten was. Snel dribbelde ik daar naar toe.
En ja hoor. Hij had het allemaal daar neergezet. Tegen een muurtje bij het raam. Tsskk mauwde ik nou is het geen MinKeef meer maar een HoutKeef. Of een HekKeef. Mensenopa glimlachte. Maak je geen zorgen lieve Minnie. Oofer een paar dagen kom ik terug en dan gaan we met zijn alle het hek in de foortuin neerzetten. Ik keek hem aan? Met zijn alle? Ja zei hij. Jij gaat toch zeker wel de opzichter zijn en van achter het raam in de MinKeeft tsjekken of wij alles goed doen?

Tsjekken

Miauw ja dat is waar. Dat ga ik zeker doen! Maar eerst even tsjekken of dit hout wel goed is. Want de manier hoe het neergezet was kon ik er toch prima op naar boofe klimmen. Nou en als het mij en mijn nageltjes houdt dan is het fast een prima product hihi. Je kan op de footoo zien dat het mij prima gelukt is om naar boofe te klimmen. Toen Frau dat hoorde moest ze lachen. Nou nou ook al ben je 12 je bent nog steeds CircusMinnie!
Nou dit was het weer foor deze keer. Ik tetter nog steeds keihard mee foor Freede!
Pootje van Minnie.

Lucky heeft weer nieuws uit Krullieland

Hoi lieve allemaal, ik ben een beetje aan het twijfelen wat ik deze keer zal vertellen maar ik weet het nog niet helemaal. Ik heb twee soorten nieuws, het ene is minder leuk dan het andere maar ik denk toch heus dat ik met de gezellige nieuwtjes ga beginnen want die zijn per slot van rekening ook het leukste om te lezen! Verder niks om jullie zorgen over te maken hoor, ik heb alleen weer eens in mijn mand gezeten omdat ik naar de witte jas moest. Positieve daaraan was dat ik mijn inentingsprik ook al gekregen heb voor komend jaar, dus daarvoor hoef ik niet meer terug! O ja, en Jip mocht ook mee voor haar vaccinatie dus we konden gezellig samen gaan en elkaar steunen.

Kattenren

Maar goed, het leukste nieuws om deze keer te vertellen is dat onze tijdelijke kattenren klaar is. Ik heb geloof ik al gezegd dat we een heel grote ren gaan krijgen he? Die is dan helemaal van gaas en er komt speelgoed in, een krabpaal of een krabtoren en we krijgen ook plankjes zodat we hoog kunnen liggen en veel kunnen zien natuurlijk. Het is uiteraard wel erg belangrijk om goed in de gaten te houden wat er allemaal gebeurt in je tuin en omstreken. Eerder deze week rende ineens de zwarte buurkat heel snel door de tuin bijvoorbeeld…ze rende achter een ekster aan. Ik vind dat dapper van haar hoor want ik vind eksters een beetje griezelig. Ze schreeuwen soms heel hard en ze hebben nogal grote snavels dus ik kom er niet zo heel dicht bij in de buurt. Mijn mensen denken dat de eksters een nestje in de buurt hebben want we zien ze nu heel vaak. Dan mag poes de mama of papa vogel ook niet vangen natuurlijk want dan gaat het niet goedkomen met de kleintjes.
Maar goed, onze grote ren komt in augustus, dat is wanneer het zomer is en als Dropje jarig is. Mijn man kan deze ren wel zelf aan het huis vastzetten maar de panelen (dat zijn de stukken waaruit de ren bestaat en die dan aan elkaar vast moeten komen zitten) worden ergens anders gemaakt. Als ze dan klaar zijn, kunnen mijn mensen ze gaan halen en kan het echte werk beginnen. Omdat mijn broer Moos heel erg graag naar buiten wil en het niet zo leuk vond als ik wel buiten mocht en hij niet, heeft mijn man nu een tijdelijke ren gemaakt. Deze gaat weer weg als de grote ren komt maar voor nu is het prima.

De stukken hout en zo kunnen mijn mensen hergebruiken in de tuin dus daar hebben ze wel over nagedacht. We hebben nu een ruimte van ongeveer 2 bij 2,5 meter en we kunnen ver kijken dus dat is fijn. De grote ren wordt 2 bij 5 meter, dat is heel veel zeggen ze hier. Ik heb geen idee want als kater zijnde doe je niet aan meters of andere maten maar ik geloof het direct. De ren zal dan zowat net zo groot zijn als het terras hier dus dat is aanzienlijk. Dan kunnen onze mensen ook daarin zitten als ze willen en anders gaan ze gewoon lekker op het gras zitten of liggen natuurlijk. Plek is er genoeg hoor hier.
De kleine ren was afgelopen weekend ineens klaar. Er zat eerst geen deur in maar dat vond mijn man toch niet zo’n handig idee. Het is nu niet zo dat wij die deur direct nodig hebben maar ja, zij willen zelf nog wel graag eens achterom lopen en dan naar binnen gaan en als de postmevrouw met een pakketje komt, kan ze het nu ook gewoon in de ren liggen. Daar ligt het droog en veilig. Toen de ren klaar was, heeft mijn man de deur open gezet en mochten we meteen naar buiten. Ik mocht eerder eigenlijk ook al maar als hij daar zo druk is met een zaag en hamer en weet ik wat voor gekke spullen hij allemaal gebruikt om te klussen, dan bekijk ik dat allemaal liever vanaf een afstandje. Dat heb ik wel samen met Moos gedaan natuurlijk en we hebben eens goed overlegd over wat het nu eigenlijk zou worden.

Naar buiten

Toen de deur open gezet werd, waren wij samen natuurlijk niet te langzaam en vooral niet te lui om meteen te gaan kijken. Ik moet zeggen, ik vind het er allemaal oké uit zien maar ik ga toch liever nog wat verder de tuin in als het ff kan. Dat komt natuurlijk ook omdat ik dat zo gewend ben. Nu is het echter wel zo dat we ook buiten mogen als er niemand thuis is, dus dat is zeker een pluspunt.
Moos ging als eerste naar buiten, hij vond het wel heel spannend maar is erg happy dat hij nu ook buiten mag en kan. Hij is al hoog op een stoel gaan zitten om de tuin in de kijken en in het zonnetje te zitten en hij springt zomaar ineens vanaf de grond op de vensterbank. Dat is echt heel knap want die is best hoog. Hij moet nog wel een beetje wennen aan alles wat hij buiten ziet en denkt soms dat hij binnen moet gaan maar hij mag, als de deur open staat natuurlijk, net zolang daar blijven als hij wil. Ik ook natuurlijk. Ik heb hem al van alles gemiauwd over buiten dus hij weet nu ook precies wat leuk is om te doen en waar hij op moet letten.
We hebben samen werkelijk ieder hoekje en gaat besnuffeld en alles ruikt nu een beetje naar ons. Zelfs Dropje is al wezen kijken en zij zit meestal op zolder dus het is wel erg leuk dat zij nu ook beneden komt. Dan kan zij ook veilig buiten zitten, de geuren van daar opsnuiven en zijn we gezellig samen. Dat is toch heel belangrijk.

Knuffels van Lucky!

Kever heeft een mening over zijn hek

Al toen ik voor het eerst in mijn tuin kwam rook ik dat er naast mij een hond woont, hij woonde daar ook al toen Bolle hier woonde, het is een hele grote hond met lange haaren en scherpe tanden, de hond haudt niet van katten maar wil ze juist bijten, en hij gaat keihard blaffen als hij Mikkie op het dak van het schuurtje ziet, of als ik tetter, ik trek me daar ferder niks van aan, want ik find dat ik in mijn eigen tuin mag doen wat ik zelf wil.

O, en de hond woont daar trauwens niet alleen hoor!, hij heeft ook mensen, een vrouwtje en een mannetje, net als ik, en onze mensen kennen elkaar al best heel lang.

Een soort hek

Er zit een soort hek tussen de tuin van de hond en mij, aan dat hek zit ekstra gaaas zodat ik er niet onderdoor kan kruipen (alsof ik dat ooit zau doen!), en daar oferheen zitten stukken stof, en daar zitten weer stokjes tegenaan, dat heet riet folgens mijn vrouw, zodat de hond mij niet kan zien, ik kan hem dus ook niet zien maar ik weet gewoon dat hij er is, en ik poeps vaak presies bij het hek, zodat hij kan ruiken dat er een gefaarlijke tijger naast hem woont.

De laatste weken waren mijn mensen steeds heel druk bezig bij dat hek, ze haalden allemaal planten weg die er aan groeiden, en achterin de tuin schoofen ze de stoelen opzij en toen kon mijn vrouw zomaar ineens naar de tuin van de hond en weer terug naar ons en weer naar de hond en weer naar ons, ik zag het allemaal maar ik kwam niet te dichtbij, ik fond het een beetje eng dus ik had me ferstopt in de planten en lag daar te kijken, mijn vrouw legde me uit dat het hek achterin helemaal kapoo is en eigenlijk niet eens een hek meer is.

Mijn mensen hebben alles weer dichtgemaakt, en de mensen van de hond ook, dus de hond en ik kunnen niet naar elkaars tuin, gelukkig maar.

Omdat er allemaal planten weg zijn is mijn tuin ineens groter!, ik heb helemaal achterin een soort klein terrasje, onder de appelboom, ik heb er al een paar keer gekeeken en gezeeten, ik find het biesonder want ik was daar nog nooit geweest, het ruikt er naar haut en aarde en dingen die eigenlijk onder de grond hooren te zitten maar nu boofen de grond zijn, het is een aude lugt, en ik steek mijn neus in de kieren die er zitten om die lugt goed op te kunnen snuffen.

Mannen

Nau hebben mijn mensen me ferteld dat er mannen met masjienes komen om een nieuw hek te maken in mijn tuin, en dat ze steeds door ons huis moeten, wel fier daagen lang!, ik kan het haast niet geloofen en mijn mensen zijn er ook nerfeus van zeggen ze, maar het is belangrijk want er MOET een hek zijn, zodat ik niet de weg kwijt kan raaken of dat de hond in mijn tuin komt, en zelf kunnen ze geen hek maken omdat er allemaal steenen in de grond zitten.

Ik wil niet ferdwaalen en ik wil al heleMAAL niet dat de hond in mijn tuin komt, dus dan moet het maar, ook al weet ik nau al dat ik me de hele dag ga ferstoppen onder het bed, mijn vrouw zegt dat ze er misschien wel bij komt liggen als die mannen hier door het huis loopen, en dat lijkt me een feilig gefoel.

****

Ik tetter natuurlijk weer voor vreede, en ik stuur iedereen die iemand mist zachte kopjes!

Joep heeft vandaag koningsdag

Vandaag schijnt het een bijzondere dag te zijn, omdat de koning van Nederland z’n verjaardag viert. Hier in ‘t dorp waar ik woon zijn heel veel tweebeners vrij, zijn de winkels dicht en zitten grote en kleine tweebeners al op kleedjes in de straat, tussen al het speelgoed en andere spullen waar ze op uitgekeken zijn, in de hoop daar iemand nog blij mee te kunnen maken.
Ik snap het niet helemaal, maar dat komt misschien omdat ik zelf maar één koning ken en dat is Gijs, de koning van de Haltestraat. En Gijs is toevallig een hele goeie vriend van me, dus ik weet zeker dat híj vandaag z’n verjaardag niet viert. Plus dat Nederland volgens mij wat groterder is dan de Haltestraat met alle omliggende straten en steegjes en pleinen, dus degene waar heel ‘t land nou feest voor viert en Gijs kúnnen toch gewoon niet dezelfde zijn?

Ochtend

Vanmorgen vroeg, toen de zon net opkwam, zag ik al tweebeners in de straat sjouwen met grote tassen maar ik herkende ze bijna niet. Ze klonken en roken bekend, maar de vacht op hun kop had ineens een andere kleur dan anders, en de lappen die ze omgeslagen hadden zagen er ook heel anders uit dan gewoonlijk. Gelukkig was ik vannacht, tijdens m’n inspectieronde, al een beetje voorbereid door m’n buurkatten die veel meer ervaring hebben met de gebruiken van tweebeners dan dat ik heb. Ze mauwden ook dat al dat vreemde gedoe morgen weer over is, maar dat het vanavond nog best lang luidruchtig in ‘t dorp kan blijven, met knallers en lichtjes in de lucht als ‘t feest afgelopen is.
Nou ja, een gewaarschuwd katermans telt natuurlijk voor drie, dus ik gaf de tweebeners die ik tegenkwam en ken een kopje en ik kreeg van hun een aai of een kroel terug, alsof het een hele gewone zaterdag is.

Mijn jas

Maar ik blijf het toch wel een beetje vreemd vinden hoor, dat juist vandaag bijna alle tweebeners diezelfde kleur lappen omgeslagen hebben, terwijl ze op elke andere dag van ‘t jaar juist zo hun best doen om verschillend van elkaar te zijn.
Wat dat betreft heb ik ‘t gewoon heel gemakkelijk hoor, want toen ik geboren werd kreeg ik al gelijk een mooie jas van m’n vader en moeder, en die zit zó lekker dat ik ‘m nooit zou willen omwisselen voor een andere kleur jas. Gelukkig vindt m’n personeel de jas die ik aan heb ook heel errug mooi en moeten ze er niet aan denken om me iets anders aan te trekken. Daar krijgen ze de kans ook echt niet voor, want ik ben purrrfect zoals ik ben met een jas die als gegoten zit. En voor ieder ander die toch een poging wil wagen, ik heb achttien aangescherpte stiletto’s en ik ben niet bang om die te gebruiken…

Speelgoed

Eigenlijk past mijn jas zelfs wel helemaal bij zo’n dag als vandaag, al is het een andere tint oranje dan de lappen van de tweebeners en de slingers in de straat. Maar ik vind dat helemaal niet erg, want ik blijf toch wel een eind uit de buurt van alle drukte en de herrie. Nee, ik blijf liever in m’n vensterbank liggen kijken naar wat er buiten gebeurt. En als de zon straks doorkomt dan ga ik op m’n kussen op de tuintafel liggen, of in de stoel. Lekker dutten, of misschien wel toezicht houden in de achtertuin als m’n personeel daar aan het werk gaat.
Of zal ik toch ook misschien nog een uurtje of wat op een kleedje voor de deur gaan zitten? Volgens m’n personeel heb ik meer dan genoeg speelgoed waar ik niet meer naar omkijk, al denk ik daar zelf toch wel wat anders over…
Nou ja, wat je ook gaat doen vandaag, maak er saame een hele mooie dag van. Ik ga toch alvast maar wat spullen die m’n personeel niet meer gebruikt voor de deur zetten. Wie weet kan ik daar iemand anders nog blij mee maken…

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Mijn ferhaal van vijf maanden hier

Het is nou helemaal presies 5 maanden dat ik hier woon dat was toen de dag dat ik uit het asiel ging en in de taksi en dat ik hier kwam.
En nou ben ik al best goed gewend en ook al meer dan ik zei toen ik 4 maanden hier woonde.
Dus dit is mijn updeet.

Wat is posietief

Posietief is dat ik sinds ik de baas van de knuffels ben ik me veel gemakkelijker foel. Dus soms wil ik het niet en dan is een zacht pootje genoeg, dan snapt mijn vrouw het ook. Dus daarom heb ik het rustiger in huis en er is minder spanning dat is ook fijn.

Positief is ook dat ik thuis gesprekken heb gehad en nou snap ik dat ik me moet uiten op mijn manier. Wat mijn gefoel is. En wat ik fijn vind. Dat mag dus dat weet ik nou.
Wat ik het fijnste vind dat is ’s avonds heel laat saame op de keukenfloer zitten en liggen en dan niet aaien en niet praten en gewoon naast elkaar zijn. Het heet erbij zijn. Bij elkaar. Als ik ook maar eefe denk ze gaat aaien dan zwiep ik meteen met mijn staart dat is ook je gefoel uiten. “Ik doe niks Ollie,” zegt ze daarom en ik ben weer rustiger.
Echt als je spanningen in je kop hebt dan moet je daar steeds op letten dat is belangrijk.

Deze week ben ik aan het oefenen om ook ’s nachts op bed te slapen. Dus samen. Eerlijk waar het is best moeilijk. Want ik weet nog niet waar ik kan liggen. Ik wil dus erbij maar ze moet stil liggen anders beweegt het bed en dan heb ik mijn rust niet. Wat ik nou doe is op bed springen, trappelen, op haar liggen en dan ga ik naar mijn eigen bed dat staat tegenofer het grote bed, dan heb ik toch dat ik erbij ben.

Pillies

Ik neem nog steeds pillies.
Ik ben nog steeds soms opeens bang en ik heb ook spanningen van froeger.
Dat is er ook.
Maar ik find, het gaat best goed.