Lieve allemaal, wat is het toch een hele troopiese week zo met de zon. Ze straal heel hard en veel. Mezelf vind het teveel want nou kan ik nergens een koel plekje vinden.
Gelukkig heeft ooma een erkoo gekocht, die blaast koude lucht dus nou kan ik toch koelen. Ik wilde even woordjes maken omdat ik het heel belangrijk vind dat jullie weten wat er nou was. Want ik ging met spoed inees op vakanzie en dat was niet zomaar.
Pakketje
Misschien weten jullie dit misschien ook niet maar ik heb een psiegies pakketje van snel en veel willen eten en bang zijn voor harde geluiden en zo. Maar het gaat nou niet om mij maar om mijn vrouw want zij heeft ook een psiegies pakketje.
Eentje die wat lastiger is uit te leggen maar ik ga mijn best doen want dan snap je waarom ik op vakanzie was. Eerder merkte ik al aan me eigen dat ik toe was aan snipperdagen en dat mauwde ik naar mijn vrouw. Zij snapte dat en daar is ook een blog van. Gelukkig kun je die dagen opnemen als je even rust nodig hebt.
Schrikken
Omdat mijn vrouw niet bij mij woont hoorde ik het van ooma. Ooma maakte me wakker en vertelde dat er ies met mijn vrouw is. Zoals ik heel erg kan schrikken van de kliekowagen schrok mijn vrouw ook ergens van. Alleen ik blijf maar even op de zolder en daarna durf ik weer naar beneden, maar ik tjek alles wel twee keer hoor of die kliekowagen weg is.
Mijn vrouw is ergens van geschrokken en dat ging helemaal verkeerd. Zij ging niet naar de zolder maar zij ging in een paniek-aanval. Zo heet dat. Dan ben je even in een sjok tot je lijf
snapt dat alles weer veilig is en dan kun je weer verder. Bij mijn vrouw was dit anders. Haar lijf was in de war en haar hoofd ook waardoor ze vijf daage in sjok lag. Niemand wist dit omdat zij bang was om iemand te bellen. Ze wilde niemand tot last zijn. Ze was bang dat mensen haar niet serieus namen of dat ze zich aanstelde. Ze kon nog water drinken en haar medicijnen pakken en met lijf wiegen maar meer niet.
Toen kwam er nog eens paniek, ze was helemaal alleen. Zo dapper als ze was ging ze haar begeleiding bellen. Ze had wel wat berichtjes verstuurd van dat het niet lekker ging maar niemand wist wat er werkelijk was.
Erfaren
De mevrouw was er zo en nam mijn vrouw mee naar de dokter en daarna naar de kriesisdienst om ervoor te zorgen dat haar lijf normaal ging doen en haar hoofd ook. Ze kreeg meteen medicijnen en ze moest haar lijf in alle standen zetten zodat haar lijf snapte dat er geen gevaar was. En dat lukte! Na vijf dagen was mijn vrouw uit de paniek en sjok.
Daarna kwamen er zoveel traane en vond ze alles zo moeilijk omdat ze dacht dat ze teveel was voor iedereen. Maar hier kan je niks aan doen en ik hou van mij vrouw hoe ze is. Ook zo. Eerlijk waar ik vind het heel moeilijk om deze woordjes hier neer te zetten omdat in mijn hartje zoveel traane geeft. Omdat ik weet dat er andere zijn die dit erfaren maar niks durven, daarom maak ik deze woordjes. Ik heb elke dag kontakt met mijn vrouw en het gaat stees beter.
Ze doet haar routine dingen weer en alles komt langzaam weer terug. In de afgelopen vankanzie tijd heb ik heel veel kopjes gegeefe en likjes. Ik heb met haar erover gemauwd zodat alles verwerkt kan worden want dat is belangrijk om het uit je lijf en hoofd krijgen. Ik wilde mijn soepjes en sneks met haar delen en ik deed vooral er gewoon zijn.
Soms is het ook voldoende om er te zijn. Dat je ergens bij haar in de buurt ligt en gewoon ligt. Je hoeft niks te doen. Ze voelt je toch wel en dat is dan genoeg. Emo en psiegiese dingen zijn taboe voor vele maar niet voor mij. Ik heb een rugzak en mij vrouw ook en zo kunnen we andere helpen die dat ook hebben maar niet durven. Want misschien durft je nou wel te bellen en te zeggen ‘hey het gaat niet lekker’.
Kracht en moed
En dat lieve allemaal is pure kracht en moed! Niemand is perfect en we hebben allemaal wat en ik vind als mienister van zachte zaake juist belangrijk deze woordjes te maken hierover zodat we saame kunnen leren. Het zijn niet altijd mooie woordjes maar ze zijn rauw en eerlijk en eng maar ook behulpzaam en heel erg nodig. Er is nog veel meer zachtheid en begrip nodig voor dit soort dingen.
Ik ga ook mijn best doen om bij de reejakzies te reejageren want we zijn nog niet helemaal hersteld want dat duurt ook nog eefe. Maar ik wilde al wel mijn woordjes geefe. Verder is mijn adfies: blijf lief naar elkaar en begripvol want je weet niet waar de ander doorheen gaat of is gegaan. Een zacht woordje is dan passend zoals ‘goedemiauw’. Mijn ander adfies is: poeselimonade!! Drink alsjeblieft genoeg poeselimonade met het troopiese. Poeselimonade is soep met water gemengd. Zorg goed voor elkaar en let op met naar buiten gaan, vooral de witte onderons.. je oortjes kunnen verbrannen!!
Pootgetekend, mienister van zachte zaake,
Milamuis
Attentie
Dit mooie blog is voor twee weken dus ook voor deze week.
Miauw. Het hele hete is nou gelukkig foorbij. Sowieso had ik daar een oplossing foor gehad. Hoe dat zo gekomen is lees je hieronder.
spinmotortje aan. Goeiemorgen lieve Minnie zei ze. Miauw zei ik. Van harte gefeliciteerd met je furrjaardag mauwde ik. Daarna zong ik ook nog een liedje foor haar. Miauw mauw mew mew miauw! Zo lagen we nog eefe een tijdje bij mekaar. Oh dat find ik toch zo fijn.
En toen hoorde mijn oortjes iets. Ik spitste ze mooi netjes rechtop. Was dat, is dat? Jaaaa dat is de poort. Mensenopaa! Dus ik ging meteen op de rand van de bank zitten met mijn koppie naar de deur gericht. Ja hoor daar kwam hij aan en hij had ook een tas bij zich. Dus ik ruiken aan de tas terwijl er over mijn koppie geaaid werd. En ook zo lekker achter mijn oortjes. Zoals hij dat kan nou zo goed kan niemand dat.
Hoi lieve vriendjes, het is wel echt zomer hier hoor met dagen erbij dat het zeer warm en soms regent het een beetje maar het is hier erg mooi weer in Krullieland. Ik mag als het super warm is niet naar buiten toe van mijn mensen omdat ze bang zijn dat ik het dan te warm krijg maar ik doe rustig aan en ik heb een prima oplossing als het buiten te heet is om in de zon te gaan liggen. Er zijn veel plekjes met schaduw in de tuin en als je dan op de koude grond ligt, voelt het al meteen een stuk aangenamer aan.
Eerder deze week kwam de buurman een keertje met zijn kruiwagen. Er was nog een andere meneer bij en ze kwamen steeds met een volle kruiwagen met zand onze kant op, de tuin in. Daarna kieperden ze het zand in het gat waar eerst de vijver was en gingen ze weer met een lege kruiwagen naar hun huis toe. Daar lag heel veel grond en die zit nu bij ons in het gat. Dus het gat is geen gat meer zeg maar. Om ervoor te zorgen dat ze niet steeds zover hoefden te lopen met dat zware ding, heeft mijn man een stuk van het tuinhek losgemaakt. Nu kan ik daar ook zelf makkelijk lopen als ik eens wat verder weg wil. Dat is niet helemaal de bedoeling maar het gaat pas weer dicht als er voldoende grond in onze vijver zit. Of liever, in het gat dat ooit een vijver was. De visjes die er woonden zijn al een tijdje geleden verhuisd naar een andere vijver, dus geen zorgen.
waren maar ja, die heb ik al zo vaak gezien dat me dat niet zo boeide om eerlijk te zijn. Ik wandelde gezellig door de tuin en de buurman gaf me ook een aai over mijn bol dus dat zit wel goed. Hij wil me huren geloof ik om muizen bij hem te komen vangen maar ik heb Moos en Dropje daarvoor aanbevolen. Ik kan wel muizen vangen maar niet goed als die twee. Misschien kan Japie van de blog anders ook komen helpen en muizen vangen voor Muisbezorgd? O ja, omdat het hek nu een stukje weg is, kan de woefer van de buren ook bij ons komen maar die is niet zo groot dus dat maakt me niet zoveel uit.
Soms denk ik dat het warm is in mijn tuin maar dan wordt het warmer en NOG warmer en dan NOG warmer, zo was het forige week, het was echt keiheet en ik kon niet eens meer beweegen, ik lag de hele dag helemaal stil en plat achter de fijgjesboom, af en toe kreeg ik een klein beetje goermet moes met ekstraa waater er doorheen van mijn mensen, dat slobberde ik naar binnen en daarna ging ik weer liggen.
Meestal lig ik onder de hortensiejaas, maar dat was met die hitte niet koel genoeg, de fijgjesboom heeft groote blaaderen en ook nog eens een heleboel, ik lig daar helemaal top, alleen waren mijn mensen me kwijt, ze liepen door de tuin en zeiden steeds Keef, Keef, waar ben je?, ik was al rechtop gaan zitten maar dat konden ze niet zien door al die blaadjes, en ik fond het te warm om naar ze toe te loopen, dus mijn mensen bleefen zoeken en pas na een tijdje fond mijn man me.
woonden!, maar ze waren steeds niet gekomen toen iemand ze riep, omdat ze hun kluts kwijt waren en langer de tijd noodig hadden om zich te laaten zien.
Om heel eerlijk te zijn, die warme dagen van de week waren best wel lekker…
Ik kon als ik op m’n buik ervoor lag gewoon de bovenkant aantikken, dus dan kun je je vast wel voorstellen wat een iennie-mienie paaltje dat was geworden… En ‘t touw had ik ook al voor een deel losgetrokken, maar omdat ik nog twee luxe krabpalen met ligplekken én de krabzak tot aan ‘t plafond plus nog steeds m’n allereerste kittenkrabpaaltje in huis heb leek het voor m’n personeel nog geen échte noodzaak om haast te maken met vervangen van die ene. Maar toch is dat er deze week dan eindelijk van gekomen, en m’n nieuwe krabpaal is nu al m’n favorietste krabpaal in huis.
Ik weet nog wel, de allereerste keer vorig jaar dat ik met die bolletjes thuiskwam. M’n personeel was even in paniek, omdat ze dachten dat het beestjes waren. Er werd zelfs een vergrootglas bijgehaald, de bolletjes werden fijngeknepen tussen een papiertje en nóg beter bekeken. En terwijl ik al lang wist dat het geen beestjes waren, is m’n personeel er toch even een tijdje mee bezig geweest. Maar ja, ze vonden toch dat al die bolletjes uit m’n vacht moesten, dus ik werd overal gestreeld en gekriebeld tot alles er weer uit was. Ik kan het dan ook van harte aan iedereen aanbevelen, om met een vacht vol kleefbolletjes thuis te komen. Want zo’n kriebel- en pluksessie is écht heel errug ontspannend.