Alle berichten van TegnieseDienst

Joep over plekjes waar je kunt slapen


Eigenlijk is het al lang niet meer zo lekker om overdag buiten in de tuin te liggen. In de pot onder de kersenboom is ‘t me nu te koud, boven op die natte harde aarde. M’n eigen kussen op de tuintafel is al in de schuur gelegd, omdat die door de regen van de laatste dagen helemaal doorweekt is en m’n personeel zegt dat die nattigheid niet goed is voor m’n botten bij deze temperaturen. Dus ik ga ‘s morgens, als ik thuiskom van m’n werk of m’n wandeling door de buurt of het bijmauwen met de buurtkatten, na m’n ontbijt een lekker katfortabel en warm plekje in huis zoeken waar ik alleen vandaan kom om even de poten te strekken, te lunchen of dineren. Of om even naar buiten te gaan voor het bewateren en bemesten van de plantjes in m’n tuin. Want zoals ik al ‘s eerder gemauwd heb, als luxe huis-, tuin- en keukenkater heb ik ‘t niet zo op kou.

Op bed

Voorheen ging ik altijd graag op het grote bed liggen zodra m’n personeel dat gladgestreken had. Maar ja, dat heeft dan weer als klein nadeel dat ik regelmatig uit m’n dutje gehaald wordt als m’n personeel weer ‘s behoefde heeft aan wat aandacht of knuffels. En dan heb ik ‘t nog niet eens over alle foto’s die de Mamarazzi hier in huis van me wil maken, omdat ik er volgens haar dan weer zo schattig bij lig. Alsof ze met die honderdduizendmiljoen foto’s die al gemaakt zijn sinds ik hier op mezelf woon nog steeds niet genoeg heeft…
Nou ben ik er intussen wel aan gewend geraakt hoor, om fotomodel te spelen. Want omdat ik een lichte slaper ben hoor ik d’r vaak al van verre aankomen, hoe stil ze ook probeert om in m’n buurt te komen. En ik weet ook precies hoe ik dan moet kijken of liggen om na zo’n fotosessie nog de nodige kriebels, kusjes en kroelen te krijgen. Eerlijk gemauwd vind ik dat altijd wel heel erg lekker, en zodra ze weer weg is draai ik me om en slaap ik verder.

Raam

Maar goed, ik dwaal af want ik had het over warme slaapplekjes hier in huis nu het buiten steeds vaker koud en winderig is.
Een ander plekje waar ik graag lig is op m’n blauwe kleedje in ‘t grote slaapkamerraam. Daar kan ik als ik wakker ben mooi in de gaten houden wat er allemaal op de parkeerplaats van die bromdingen op vier wielen gebeurd, wie er langs loopt, en ik mauw altijd even gedag als ik zie dat de buurman z’n voordeur uitloopt om Ziva de buurteckel uit te laten. Zij heeft geen binnenbak en ze begraaft haar bemesting nooit, dus de buurman moet een paar keer per dag met haar aan de wandel om weer plek te kunnen maken voor haar volgende maaltijd. Maar ja, zo gaat dat nou eenmaal in een hondenleven denk ik dan, terwijl ik me nog ‘s lekker omdraai in de grote vensterbank boven de verwarming.

Kast

Sinds van de zomer heb ik trouwens ook ontdekt dat als Senior even in de slaapkamer is en ik hard ga staan mauwen bij de grote schuifdeur van de kledingkast, dat hij die dan een eindje open schuift. Mijn favoriete plank is de derde van onderen, want daar liggen de dikke wisselvachten van Senior. Junior moppert wel ‘s omdat ik die vachten altijd wel wat dikker probeer te maken door m’n eigen haren er op achter te laten, maar Senior maakt daar zelf zelden een probleem van omdat hij weet dat ik met liefde graag wat bijdraag om zijn wisselvacht wat warmer te maken.
Op die plank kan ik trouwens ook redelijk ongestoord dutten want ik ga lekker helemaal achter in de kast liggen en omdat Junior geen flits wil gebruiken als ze foto’s van me maakt is het gewoon te donker daar binnen. Behalve dan die ene keer dat ze alle lampen in de slaapkamer had aangedaan en minstens driehonderd foto’s had gemaakt, waarvan er volgens haar uiteindelijk maar één of twee een beetje gelukt waren.

Ik heb ook nog een ander donker plekje in huis gevonden, en het heeft echt dagen geduurd voordat m’n personeel door had dat ik daar lag. Want onder de eettafel staat een hele oude blauwe stoel geschoven, met hoge armleuningen. Daar kan ik mooi als ik onder de tafel doorwandel met gemak opspringen, en dan krul ik me helemaal op in die zachte stoel en geef ik geen enkele mauw terwijl m’n personeel me roept en naar me op zoek is. Maar zodra ze met m’n snektrommel rammelen kom ik heel stilletjes naar ze toe, want een lekker snekkie laat ik natuurlijk nooit aan m’n neus voorbijgaan.
Zo heb ik al heel veel prima dutplekjes in huis, en ik dacht toch echt dat ik ze inmiddels allemaal wel gevonden had.

Rood kussen

Maar sinds woensdag heb ik een heel nieuw plekje in de woonkamer ontdekt. Gewoon, op de bank. Want daar ligt al jaren een dik rood kussen, waar ik nooit eerder belangstelling voor had. Maar toen ik daar toevallig overheen liep om naar de achterdeur te gaan, ontdekte ik ineens dat het best wel lekker aanvoelde onder m’n poten. Dus ik ben er voorzichtig op gaan liggen, eerst met m’n poten ingetrokken, maar al snel merkte ik dat het ook heel lekker aan m’n buik voelt. Dus sinds een paar dagen lig ik nu opgerold of uitgestrekt over dat hele kussen heen op de bank, met m’n hengel en plafondvis en de tuindeur binnen pootbereik. Al vind ik het eigenlijk wel een beetje jammer dat m’n nieuwe favoriete plekje rood is en niet koningsblauw of zwart, want rood kleurt niet zo mooi bij m’n jas. Maar ‘t is een heerlijk plekje om de komende winter op door te komen, en als ik lig te dutten heb ik toch m’n ogen dicht. Dus ik laat het maar zo.

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Willem Jajim en Frou Frou: herfst- of winterkriebels?

Jajim

Lieve furriendjes, daar zijn we weer met onze letters van deze week. Vandaag gaan onze miauws over herfst- en winterkriebels en wat dat zijn. Wegens dat Willem meer levenservaring heeft, miauwt hij vandaag het woord.

Willem

Willem

Gewoonlijk worden de meeste katers en poezen in de lente of zomer furliefd. Voor mij, Willem, ging dat anders. Met de kersemus van 2022, hartje winter, kreeg ik de winterkriebels. We kregen een kersemus kaart van een familie die ook op Beestboek zit maar die we nog niet kenden. Dat was een leuke furrassing en we hadden er opeens een heleboel furriendjes bij. Één van die furriendjes is Cato en mijn oog viel meteen op haar toen ik op Beestboek ging kijken.
Het was voor mij op slag furliefdheid ook al was het winter, dat maakt niet uit als je zo’n bijzondere poezendame (of katerman) tegen komt.
Wat vind ik zo leuk aan Cato? Nou, ze is natuurlijk heel knap al is dat niet het belangrijkste. Ze heeft haar duidelijke mening, en heel belangrijk; een hele goede smaak voor ligplekjes. Laatst kwam ze met goede ideeën om in de winter ook Saame van het balkon te kunnen genieten. Catootje stuurde mij een email en miauwde van: “Zal ik terrasfurwarming aanvragen?”, daar was ik zelf niet op gekomen. Nu kunnen we het hele jaar door op het terras picknicken en beschuit met muisjes eten en liquid snacks delen. De koude maanden voelen nu al warmer aan. Dat zijn de najaarskriebels.

Furkering

Het duurde even voor ik furkering vroeg want ik ben een furlegen kat-uit-de-boom-kijk katerman. Het was aftasten en we zeiden lieve dingen via Beestboek en de mail. Soms stuurt ze mij een purrtret of andersom stuur ik soms een nieuwe foto van mijzelf voor boven haar mandje.
Op een dag dacht ik; het zou leuk zijn om officieel furkering te hebben. Dus afgelopen Valentijn voelde ik; nu is het moment. Ik ga iets romantisch doen. En toen stuurde ik de postduif richting haar woonhuis. Die duif kende de weg inmiddels en pakte de zoveelste envelop in zijn bek om ermee weg te vliegen richting mijn bijna-furkering.
Die kaart opsturen was heel spannend want wat zet je erop en hoe vraag je furkering? Nou gewoon, je furtelt wat je leuk aan haar vindt. Zo is Catootje de knapste poezendame van allemaal. Dat heb ik dus gemiauwd. En daarna kan je furkering vragen. Dat gaat ongeveer zo van ‘wil je furkering met mij?’ Gelukkig zei ze ‘ja’. En nou zijn we alweer best wel lang Saame, zeker als je het in katten-tijd telt.
Maar hoe zit het met mijn katten zusjes en hun liefdeslevens? Hier onder furtellen ze er kort over.

Frou Frou

Frou Frou

Frou Frou: “Heel eerlijk, ik heb nog geen furkering maar ik heb heel veel liefde in mij, eerlijk waar. Voor mijn mensenbroer, mijn kattenbroer Willem en mijn grote zus Jajim. Als iemand van hen wakker wordt dan kom ik er meteen aan en ga ik heel hard van ‘PRRR PRR PRRR’. Stiekem ben ik wel een beetje furliefd op een knappe katerman van Beestboek, zijn foto staat ook op mijn kuipje natvoer dus hij is nog purroemd ook, een soort Brad Pitt maar dan dus een kater. We hebben geen furkering maar wel sjans en dat is ook echt leuk. We hebben al een keertje ijs gegeten in Zandvoort met zijn camper, dat was romantisch en gezellig. Nu ben ik nog best wel jong denk ik maar wie weet komt er ooit een dubbel date met Willem, mevrouw Cato en met mijn crush”.

Furliefdheid

Jajim: “Furkering? Mij niet gezien, ik zit liever aan de 0,0 catnipwijn en kattentaart met furriendjes of speel met de hengel of gooi mijn pluchen muis door de kamer. Ik ben een poes die liever furriendjes heeft en dat is ook goed. En eigenlijk kan ik in elk seizoen de kriebels krijgen. Maar dan van blijdschap en niet per se van furliefd zijn”.

Furliefd zijn is soms onzeker maar het is vooral supurr leuk en gezellig en feel good. Of het nou herfst, winter, lente of zomer is maakt niet uit. Furliefdheid kan altijd, ik kan het weten.

Kopjes van Willem, en ook van Jajim en Frou Frou

Minnie en de storm en de wind

Miauw, wat een windie woei was het de laatste dagen buiten he! Er floog van alles foorbij hier voor de ramen. Ikke was wel blij dat ik lekker binnen zat dat miauw ik je eerlijk. De fooguls hoefde nauwelijks hun fleugels te bewegen die gingen gewoon zo vooruit. En foor degene die nu denkt, ja maar Minnie, wat nu als ze tegen de wind in moeten fliegen. Nou haha zo suf zijn fooguls natuurlijk niet he. Die snappen ook wel dat tegen de wind in fliegen niet zo slim is. Daar krijg je zere fleugels en wordt je suuper moe fan.

Straat

In de straat zag ik ook een hondje loope. Tsja die kunnen niet binnen op de bak. Of nu ja misschien kunnen ze dat wel maar ze doen het gewoon niet. Wat dus betekend dat ze weer of geen weer. Regen of geen regen. Wind of geen wind. Altijd naar buiten moeten als ze naar de wc moeten. Sowieso lijkt me dat wel een ding hoor. Ik bedoel, als ikke naar de bak moeten dan kan ik daar gewoon meteen op gaan. Nou ja meestal dan. Als Frau de bak aan het furrschonen is dan kan het natuurlijk eefe niet. Maar gelukkig is ze daar wel altijd snel klaar mee. Stel je bent dus een hondje dan moet je dus je plas of je poep ophouden tot dat je mensen besluit dat het tijd is dat je uitgelaten wordt. Pfoe heel eerlijk dat zou mij niks lijken.
Ook zag ik een katje door de straat loope. Ik mauwde he slimpie ga nou naar binnen want het gaat zo hard waaien zo foor je het weet flieg je door de lucht! Het katje moest lachen. Miauw leuk toch dan doe ik gewoon alsof ik een foogul ben. Ik hoorde dat antwoord en schudde mijn kopje. Nu ja dan luister je niet he. Maar miauw dan later niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.

Thuis

Gelukkig foor Frau was de storm op de dag dat ze nooit brokjes hoeft te furrdienen op het hardst. Dus die dag zaten wij saame gezellig op de bank lekker warm teege elkaar aan. Buiten zagen we van alles rondfliegen en in de aafond regende het echt heel hard. Maar als je fijn binnen zit dan is dat niet erg. Dan geniet je van het saame zijn en doet alles wat er buiten is eefentjes niet toe.
Naast de windie woei was er op de dag met de zon er in ook nog iets anders. En dat was echt weer zoiets fan die tweebeners hoor. Toen de nacht weer dag was geworden sprong ik bij Frau op bed. Maar ze was nog helemaal niet wakker. Dus ik geen eefe aan haar snuffelen foor de zekerheid. Daar werd ze wakker van omdat ze mijn snorharen tegen haar wang foelde kriebelen. Goeiemorgen Minnie ben je al wakker zei ze. Miauw jaha waarom jij nog niet mauwde ik terug. Ze zei dat het nog maar 6 uur was en dat ze nog eefe ferder wilde slapen. Dus ik keek haar furrbaasd aan. Miauw mauwde ik. Hoe bedoel je het is 6 uur? Mijn innerlijke poezeklok zegt me dat het eetes tijd is dus dan is het iets van 7 uur. Ze keek me aan en schudde zachtjes haar hoofd. Nee lieve Minnie vandaag is de wintertijd begonnen. En dat betekent dat de klok een uur terug is gegaan.
Ik moest miauw lachen. Oh is het weer zo’n tweebeners ding. Nou dan dribbel ik zelf maar eefe naar beneden om wat auwe brokjes nog te eete. Dank je Minnie zei ze en ze gaf me een aai oofer mijn kopje. Daarna fielen haar ogen weer toe en ging ze ferder slaape. Oh en maak jullie geen zorgen hoor. Toen ze eenmaal op was gaan staan heb ik gewoon mijn ontbijtbrokjes gehad.

Freede

Nou dit was het weer foor deze keer. Ik tetter nog altijd voor freede en fanaafond zwaai ik met mijn pootje naar alle mooie Sterretjes aan de hemel.
Pootje van Minnie

Lucky ontdekt het huis opnieuw

Hoi allemaal, ik weet niet of het jullie al eens overkomen is terwijl je al een hele poos in hetzelfde huis woont met een tuin die wel verandert maar een huis dat veelal hetzelfde blijft, behalve dat de plafonds een andere kleur krijgen maar verder gewoon hetzelfde blijven? Nou, zo’n huis hebben wij dus ook waar ik allerlei favoriete plekjes heb maar waarbij de bank en de krabton zeker bovenaan mijn lijstje staan om te doezelen en te slapen.

Hangen

In datzelfde huis hangt er al maandenlang een hangmatje aan de verwarming onder het bureau. Het bureau is dan de plek waar de laptop op staat. Die hangmat hadden we al veel langer en in het andere huis sliep ik er vaak in, Molly trouwens ook met grote regelmaat. Alleen hier heb ik dat ding nooit meer aangekeken. Mijn mensen vonden dat best wel vreemd, maar goed ik mag liggen waar ik wil hebben ze gezegd dus dat doe ik dan ook gewoon. Tot vandaag. Mijn vrouw was berichtjes aan het maken op de laptop en ik kwam van buiten. En ineens wist ik het: ik wilde in de hangmat liggen. Dus daar heb ik uren liggen slapen. Heel eerlijk, die hangmat hangt natuurlijk aan de warme plaat. En die is sinds een paar dagen weer extra warm dus jullie snappen vast wel waarom ik erin gekropen ben. Een foto ervan maken lukte niet goed omdat het er nogal donker is maar dat is dan wel weer een voordeel als je lekker slapen wilt.

Bank

Ik lig er warm en geborgen en ook nog eens dicht bij mijn vrouw in de buurt. Ze heeft al drie keer gezegd dat ze nu erg trots op me is. Dat is ze anders ook maar nu extra natuurlijk. Dat is ook wel fijn om te horen maar eerlijk, na drie keer weet ik dat wel. Ze heeft me ook gevraagd of ik eens extra bij Jip wilde kijken omdat die wat slecht eet maar nu heeft ze snoepjes met zo’n gaatje erin en die eet ze erg graag. Ik ben net nog wezen kijken en lig nu weer in de hangmat. Dat geeft toch eigenlijk best een vertrouwd gevoel moet ik zeggen.
Behalve de hangmat en mijn mandje dat eigenlijk op de grond hoort te staan maar de bank nooit meer verlaten gaat, lig ik tegenwoordig ook in een doosje. Dat ook op de bank staat. Mijn vrouw had het meegebracht toen ze van het werk kwam en ze ging het uitpakken. Eerlijk gezegd zat ik er al zowat in toen het nog maar half leeg was maar goed, dat werd wat teveel passen en meten dus heb ik netjes gewacht tot ze alles eruit gehaald had. En toen zag ik mijn kans schoon en dook erin. Tja..nooit een lege doos laten staan als er een kat in de buurt is hoor.

Kelder

Ik ben niet de enige die een nieuwe slaapplek gevonden heeft. Mijn broer Moos slaapt sinds een poosje veel in de kelder. Ik vind het er te koud maar hij niet en er staat inmiddels ook voer en water daar. Hij heeft er wel een zacht en warm kussen gevonden dus zijn idee om daar te slapen is nog lang zo gek niet ook. Maar hij mag van me hoor. Hij komt ook regelmatig weer boven natuurlijk als er wat te snoepen valt en ik vind het ook gezelliger als we dan weer samen zijn. Zo zie je maar dat je toch ineens weer een andere, fijne plek vindt.
We hebben wel allebei een nieuwtje te vertellen maar dat bewaren we voor de volgende blog. Dat van mij heeft iets te maken met Muisbezorgd en dat van Moos met iets met knuffelen. We vonden het allebei nogal bijzonder en mijn mensen nog meer om eerlijk te zijn.

Veel knuffels van Lucky en we sturen de mensen van Doerak extra troostkopjes en natuurlijk zijn die voor iedereen die ze nodig heeft ook!

Kever heeft een mening over fijf jaaren

Toen ik nog zwart met wit was!!

Als jullie mijn letters leezen is het een dag geleeden dat ik al weer fijf jaaren bij mijn mensen woon en mijn mensen bij mij, fijf jaaren en een dag geleeden werd ik met de outoo opgehaald uit het asiel, het was de outoo van een vriendin van mijn mensen, zelf hebben ze alleen een fiets en dat was te fer zei mijn vrouw, van het asiel mocht ik niet mee de trein in dus gelukkig maar dat mevrouw Irma mij op wilde haalen.

Ferstopt

Mijn footoo uit het asiel!!

Ik heette toen nog Blaize, nau ja zo heette ik natuurlijk niet maar zo werd ik genoemd, mij maakte dat niets uit want ik luisterde nergens naar: ik zat altijd ferstopt onder de kooien, zo fer mogelijk naar achteren, tegen de muur aan, en pas als het nacht was kwam ik tefoorschijn om een beetje te eeten en een plasje of een poepsje te doen, ferder zat ik alleen maar te wachten.

Ik wist zelf niet eens presies waar ik op wachtte, totdat ik op een nacht in mijn droomen een bruin met zwart gestreepte katerman zag die me fertelde dat zijn mensen mij op zauden haalen, hij zei dat alles goed zau komen, jullie snappen vast wel dat die katerman Bolle was, en dat het geen gewone droom was maar een foorspelling, en zo is het dan ook gegaan.

Mijn mensen en ik hebben met zijn drietjes al veel meegemaakt, en ook veel geleerd, het foelt nu alsof we altijd bij elkaar hebben gewoond, mijn mensen zeggen dat elke dag is een feestje met mij erbij, en ikzelf ben helemaal heppie, natuurlijk hoopen we dat we nog heel lang met zijn drietjes blijfen, maar of dat lukt weet niemand: elke dag kan er iets feranderen, een vriend kan zomaar ziekies worden of zelfs een ster, maar dat kan mij ook gebeuren, en folgens mij kan het zelfs bij mensen zo gaan.

Mijn leefen

Zo ben ik nu, zien jullie hoe breed ik sta?!

Omdat ik het toch niet weet denk ik er niet over na, dat heeft helemaal geen zin, ik leef mijn Kever-leefen zolang het kan en ik probeer een lieve jongen te zijn, dus ik maak geen ruusie, ik zorg dat mijn krabkartons netjes blijfen, ik hau mijn tuin in orde en ik deel mijn eeten met Mikkie, Juultje en Pokon.

Toen ik hier net kwam was ik nog helemaal donker zwart met wit, maar nu ben ik zwart met ooranje met wit geworden, dat komt door alle kusjes en knuffels van mijn mensen en door kopjes van vrienden, en ik ben er heel blij mee, want Saame is alles fijner.

Daarom tel ik mijn leefen niet in daagen, weeken, maanden of jaaren, maar in liefde en in vriendschap, wat maakt het uit hoeveel daagen ik heb gehad of nog heb?, dat is niet het belangrijkste, waar het om gaat is liefde en Saame zijn.

****

Ik tetter nog steeds keihard voor vreede!
En ik stuur iedereen die iemand mist een heel zacht kopje en ik zwaai naar de sterren, fooral de nieuwe🌟