Alle berichten van TegnieseDienst

Willem moest naar de witjas

Miauw lieve furriendjes, het waren spannende dagen zeg. Voor ons allemaal, in het bijzonder voor Willem en onze mensenbroer. Wat er was, dat gaat Willem zelf aan jullie miauwen.

Anders

Een paar dagen geleden begon ik mij anders te voelen. Nou sta ik bekend als Willem liever-lui-dan-moe, maar het was anders. Eerst dacht mijn mensenbroer nog; hij voelt zich een dagje minder fijn, misschien heeft ‘ie wel een paar corrigerende tikken gehad van Jajim. Alleen deed ik te lang ‘anders’ en mijn mensenbroer hield me nauwlettend in de gaten. De lekkerste snacks at ik met lange tanden op. Of helemaal niet. Op een gegeven moment ging ik met mijn rug naar iedereen toe liggen, zo van; laat me even. Juist toen liet mijn mensenbroer mij niét.

“Willem toch.. jochie, wat is er? …Willem?” Nee, niet reageren, dacht ik.

Op de krabton springen was ook niet meer leuk. En toen ik mijn snuit ophaalde voor een snack en ‘m rechts liet liggen, er niet eens aan wilde rúiken, wist mijn mensenbroer wat we moesten doen.

Blauwe jas

Wegens mijn angsten vanwege het straatleven komt hulp naar mij als het moet. Niet andersom. Nou, nu had mensenbroer haast en belde hij de gewone witjas op. Het is maar wat je gewoon noemt.

Frou Frou

“Willem kan vanmiddag terecht”. De hele weg er naartoe heb ik gezongen; of we terug naar huis konden. “Nee jochie.. het komt goed, ik ben toch bij je?” We kwamen binnen bij de witjas, eentje die we nog niet kenden. En wat bleek? Ze had helemaal geen witte jas aan maar een blauwe. Waarom noemen ze het dan een witjas?

Zonder enig idee wat me te wachten stond, klom ik het mandje uit. Dat ding is in elk geval niét waar ik wil zijn. Dan liever op die vreemde tafel. Wist ik veel dat ze aan me ging friemelen en frunniken. Ze was wel heel rustig en zei lieve dingen in mijn oor terwijl ze aan mijn buik voelde en andere dingen deed die ik liever snel weer furgeet.

Dapper

Omdat ik me niet lekker voelde, liet ik het allemaal gebeuren. Gewoonlijk zou ik me los hebben geworsteld met mijn krachtige poten en haar afschrikken met mijn lange slachttanden, maar dat was nu te furmoeiend. Toen de assistente er ook bij kwam en iedereen zei dat ik knap, dapper en heel lief ben, werd ik rustiger. Voor de zekerheid kroop ik wel met mijn kop tegen mijn mensenbroer aan. Omdat de witjas (met blauwe jas) en de assistente zo rustig en lief waren, en mijn mensenbroer dicht bij me bleef, lukten alle onderzoekjes. Zelfs twee prikjes liet ik toe. Eén is tegen misselijkheid en voor eetlust, en de ander tegen moeilijk springen.

Jajim

Nou komt het beste gedeelte. De blauwjas zei dat ik, wegens iets wat ik niet begrijp, meer mag eten en dan het liefst natvoer. Eerst zei mijn mensenbroer wel eens van “Willem je bent een beetje te zwaar” en lukte het niet om af te vallen. Nu is het andersom. Het geeft niet want nu komen er extra lekkere hapjes in mijn schaaltje. En mensenbroer gaat ook het aantal liquid snacks opvoeren. Dat is allemaal voor extra vocht – het zal wel, ik ruik vooral veel lekkere luchtjes van vis en kalkoen. Toen we thuis kwamen en de schrik gezakt was, voelde ik mijn maag zachtjes rammelen.

Zelfs Jajim en Frou Frou waren een beetje van slag dat we weg waren. Frou Frou miauwde “Mijn knuffelbroer, waar was je nou! En wat ruik je… raar?” Jajim was in gedachten al bezig met mijn afwas en dommelde weer terug haar dagdroom in.

Hoe mijn gekke dag met mijn bezoek aan de witjas een extra goed einde kreeg, was toen vlak na mijn bakje natvoer, mijn Catootje als furrassing met de Upurr bij het portiek stond. Met dekentjes en een koffer vól met liquid snacks en andere lekkernijen. Sinds ze de terrasfurwarming heeft geregeld kunnen we ook op een koele herfstavond Saame liquid snacks slurpen tot we ervan in slaap soezen. Ze is zo kattent, het is op witjas dagen extra supurr fijn om furkering te hebben.

Niet verder miauwen, maar de witjas, of die nou blauw of wit is, valt best mee.

Kopjes van Willem

en ook van mijn zusjes Jajim en Frou Frou

Naschrift

Willem is inmiddels over de Regenboogbrug gegaan. We zullen hem allemaal missen, maar bij hem thuis vanzelf het meeste.

Doorgekomen bericht van Willem

Miauw lieve furriendjes,
Hier een purrichtje van mij, Willem.
Heel veel kan ik er nog niet over miauwen, de wifi hapert soms een beetje hier.
Mijn nieuws is vandaag niet zo positief als ik zou willen, lieve allemaal.
Afgelopen nacht voelde ik mij opeens weer niet goed. Het ging snel, mijn grote katerlijf wilde nu opeens ook geen eten meer. Knuffels ook liever niet, alleen nog liquid snacks en soms een aai.
In de ochtend heeft onze mensenbroer meteen de witjas gebeld. We mochten binnen een half uur al komen, net als maandag.
Mijn bloed was goed maandag. Maar in combinatie met de röntgenfoto bleek het foute boel.
Regenboogland riep mij op deze mooie, bijna lente achtige dag. Mijn mensenbroer tilde me van het bed naar ons balkon. De zon furwarmde mijn vacht, een ekster riep. Ik kreeg de kin kriebels die ik zo fijn vond en de liquid snacks bleven tevoorschijn komen.
Vanmiddag heb ik nog even genoten van de herfst-lentezon en de vogeltjes die kwetterden. Maar de benauwdheid was er ook.
De andere sterren fluisterden dat mijn lichaam in regenboogland weer gewoon zou zijn. En gewoon is het aller fijnste.
Ik furgeet jullie nooit en als jullie een mooie ster aan de sterrenhemel zien ben ik dat, zwaaiend, Saame met andere regenboogfurriendjes
Lieve kopjes uit regenboogland voor mijn furriendjes voor altijd,
Willem 🌈
🐾💔💚💛🧡

🐾 Samen sterk. De laatste herfst van Doerak

Hallo katermannen en kattenpoezen,
Hier is Bliksem met een emo verhaal en veel traantjes. Ik hoop dat jullie het begrijpen en mij gaan helpen in de toekomst.

Mijn vriend

Zoals jullie weten heeft de herfst zijn intrede gedaan. De jungle kleurt anders en de wind fluistert zachtjes door de tuinen van Doetinchem. Mijn vriend Doerak, de wijze grote kater, mijn grote voorbeeld, die jarenlang de buurt had beschermd en geleid, was ziek. Het begon met vermoeidheid en het ademen ging moeilijker. Er waren minder avonturen in de jungle. Ik had het als jonge vriend al een tijdje in de gaten. De nachten werden stiller. De verhalen korter.
Op een ochtend lag Doerak op zijn gewilde warme plekje in de huiskamer. Zijn ademhaling was rustig. Bijna vredig.. ik kroop tegen hem aan en legde mijn kopje tegen Doerak aan. Geen woorden, alleen aanwezigheid. Doerak keek nog een keer naar mij en zijn mensen, en sloot toen zijn ogen voorgoed.
Ik bleef uren liggen. De jungle voelde leeg, de wereld stil. De egel familie liep ineens door de tuin alsof ze ook afscheid kwamen nemen van hun oude vriend. Tante Fleur was er niet meer om troost te bieden, maar haar geest leek te fluisteren in de wind: Doerak heeft je alles geleerd wat je moet weten.

Bezoek

Doerak heeft een mooi grafje gekregen in zijn favoriete jungle. Het dichtbegroeide hoekje van de tuin waar hij zich altijd het gelukkigst voelde. Vlak bij Tante Fleur onder de oude boom rust hij nu. Ik breng hem nu elke dag even een bezoekje als eerbetoon.
De dagen daarna dwaalde ik een beetje doelloos rond. Ik bezocht Doeraks favoriete plekken. Het dak van het schuurtje, de schutting, zijn tuinstoelen, en de plek waar hij altijd zat te wachten op de zonsondergang. Alles droeg zijn geur, zijn herinnering.
Ik probeerde ook veel bij mijn mensen te zijn die veel verdriet hadden. Maar was zelf ook verdrietig.

Hart

Langzaam merkte ik dat ik begon te veranderen. Ik ging iedereen in de jungle begroeten, speelde met Roover, hield de jungle veilig en klom op de schuttingen en daken. Doerak heeft mij alles geleerd, nu is de tijd gekomen om het over te nemen. Dat voelde ik.
Ik ben niet langer meer alleen, ik heb mijn mensen, de egels en Roover. Nu ben ik de grote verteller, de beschermer, de gids. En hoewel het gemis nog steeds heel groot is, leeft Doerak voort in elke stap die ik zet.
Al mijn vriendjes en vriendinnetjes wens ik knuffels, lekker eten, snacks en veel zon toe. En ome Doerak zit voor altijd in mijn hart.
🐾 Poot van Bliksem

Belle is weer heppie de peppie

Hallo liefe frientjes, daar ben ik weer, terug van vaakanzie en weer heelemaal heppie de peppie! Het was het wiekent voor de herrufvaakanzie, ik moes de blogg nog schrijfe, ik had geen inspieraazie en frouwtje was moe.

Vaakanzie

Ze zei, Belle we gaan nie langer prakkizeeren ofer de dingen die we nog hebbe te doen, we neeme gewoon een weekie herrufvaakanzie. We gaan nie weg hoor, nee we doen lekker niks en alleen de dingen die we leuk vinden en waar we enerzjie van krijge. Nou, ik keek frouwtje vol verwachting aan en dacht, wat zullen we gaan beleefe.
Nou moet ik eerluk zegge liefe frientjes, ik fin blogge eg leuk, maar soms beleef ik gewoon nie so feel en dan is er geen inspiraazie om te schrijfe. Frouwtje heb geseg, Belle je moe gewoon je poote beweege ofer de aaipet en tiepe dat je nie weet waarofer je moe schrijfe. Juist dan koome de letters vanzelluf. Juist toen ik het weer wilde gaan probeeren zei ze, Belle ik ben het eefe zat allemaal, we neeme een “taaim-out“ en we gaan genieten van een weekie herrufvaakanzie!

Langzaam

Wat hebbe we allemaal gedaan?
Nou, uitslaape natuurlijk. Niet heel lang hoor, maar gewoon dat je fanzelluf wakker wordt en nie van de wekker. Frouwtje hep een speziaale wekker, het lijkt net alsof de zon langzaam opkomt.
Eerst is het licht roze gekeurd, dan gaat het langzaam naar rood en oranje en geel,en dan is het opeens licht en hoor je fooguls zingen. Maar nu was het anders in de vaakanzie en werden we fanzelluf wakker. Het ontbijt was ook anders. Ik kreeg mijn natvoer, maar kreeg er ekstra lekkere brokkies doorheen. Ik fin dat leuk want die brokkies kraake tussen mij tanden. Frouwtje ging foor haar eige eieren bakke en ik kreeg ook een stukkie. Toen alles op was kroop frouwtje met een boek op de bank en ging ze uitgebreid koffie drinken. De balkondeur was oope, maar we zaten lekker warrum onder de teddiepleet. Het was een fijne dag, want alles ging gewoon langzaamer dan anders. Zo doe je dat in de vaakanzie Belle zei frouwtje. Nou, en zo deden we elke dag rustug en was alles fijn.

Houtkachel

Frouwtje zat op de aaipet te koekeloeren, ik hep een iedeetje zei ze. Ik mis wat hier in huis zei ze, en nu weet ik wat het is. Belle, we gaat een houtkachel koope, dan hebbe we meer gezelligheid en extra warrumte in huis. Nou weet ik wat een houtkachel is, want frouwtje heeft furrhalen fertelt dat ze in Noorwegen heeft gewoond. En dat ze daar 2 grote houtkachels in huis had, en dat Timmie en de Dikkie daar voor lagen op een grote schaapefagt. Zou ik dat ook krijge dacht ik? Ja hoor zei frouwtje, dat gaan we doen!

Op de laatste dag van de herrufvaakanzie ging de bel, keihard. Er kwam een man naar boofe met een heel groot paakket en zette dat in de gang. Ik dacht nog, daar hep je mijn oferleefingsherrufpakket met voer van Zoeplus, maar dat was het niet. Nee Belle, dat pakket komt misschien morruge, daar moet je nog eefe op wachten. Dit is iets anders, het is knus en warrum en het is foor ons saame. Nou,toen ging ze de groote doos uitpakken en wat kwam eruit ? De houtkachel!

Maar het is geen echte met hout en fuur Belle zei frouwtje, dat gaat niet in een flat. Nee, deze houtkachel gaat elektries met flammetjes alsof het hout echt branden doet. Ze stak de stekker in het stopkontakt en de flammen gingen beweege. Dat vond ik natuurlijk wel spannend en mooi, dus toen ging ik gelijk foor de houtkachel zitten, en foelde ik ook de warrumte. Gezellig he Belle riep frouwtje, nou ik vond het geweldig!

Toe de herrufvaakanzie ten einde was, naame we er nog een rielekswiekent achteraan. Als het nu donker gaat worden doe ze de houtkachel aan, en kijke we saame op de bank naar de flammetjes. Frouwtje zeg, dat is een mooment van rust en dat je je behaagelijk foel Belle. Dat dee ik froeger ook met de Timmie en de Dikkie in het houten trollenhuisje Noorwegen. Maak nie uit dat we nu een namaak-houtkachel hebbe, want je zie het egt niet!

Inspiraazie

Nu het wintertijd is en s’morgens froeg nog donker, doe frouwtje ook eefe de flammetjes van de houtkachel aan. Ik fin het egt gesellig en het is fijn om zo de dag te beginnen!
Asjemenouw, ik dacht dat ik geen inspiraazie had om de letters voor de blog te schrijfe. Moet je kijke wat een taaim-out doet en je een weekie vaakanzie heb gehad. Dan gaan de poote ineens hard ofer de aaipet en fliegen de letters eruit. En ik weet zellufs nu al waar ik in de folgende blogg ofer ga schrijfe.
Ik hoop dat jullie het allemaal fijn en warrum hebbe. We draaie pootjes foor de zieke frientjes onder ons en doen we denke aan onze liefe frient Doerak, die nu een mooie ster is en in Reegeboogland woont,
Tot de folgende keer,

Belle

Japie: alles loopt in de soep. Of toch niet?

Kattentaart, muizensoep, kattentaart, muizensoep, kattentaart, muizensoep. Eén voor één bijt ik het zoveelste klittenbolletje uit mijn vacht. Nog zo’n 9246875321 te gaan. Dan weet ik zeker wat ik ga maken voor Toffe KeverT. Mijn grote furriend van de blog op zondag was pas jarig. Omdat hij zelf altijd voor ons en voor iedereen zulke lekkere hapjes maakt, wil ik iets speciaals voor hem doen. Iets dat hij zelf nog niet eerder zo lekker heeft gegeten. Ik denk aan een enorme kattentaart; dé tip van Jajim voor feesten en partijen. Of toch muizensoep? Dat zou een kattastisch visitekaartje zijn voor Muisbezorgd! Waar ben ik gebleven? Kattentaart, muizensoep, kattenstaart, muizenstoep, kattensoep, muizentaart. Koppie erbij houden, Japie! miauw ik streng tegen me zelf, anders raak je het spoor bijster. Kattentaart, muizensoep, kattentaart, ….

Muissoep

…. muizensoep! Hè hè, ik kan geen klittenbolletje meer tussen mijn tanden voelen. Tijd om mijn jas uit de poten te steken. De koelingen op de vliering puilen uit van diepgevroren piepbeesten. De oudjes met al wat taaier vlees zijn purrrfect om bouillon van te trekken tot het als draadjes van hun botjes valt. Zo gemiauwd, zo gedaan. Uren later vult de keuken zich met de meest furrukkullukke geuren, dat een aanlokkende werking heeft op buurtgenoten. Daar zitten een paar meowkomers bij. De laatste weken zijn er veel mensen in onze wijk veranderd van hun huis. Mijn oude furrienden met snorharen zijn mee furhuisd. Met de nieuwe heb ik amper kennis gemaakt. Een pan muissoep zou wel eens een laagdrempelige manier kunnen zijn om dit te doen. Als een ware gastheer zet ik kommetjes neer vol met geurige bouillon. In mum van tijd staat de tuin vol met smikkelende soortgenoten. Al heb ik geen idee hoe ze heten we maken er Saame een klein feestje van.

Stekelig

‘Eruit,’ klinkt het vanuit het niets, ‘ERUIT!’ Mijn meowe furrienden stuiven verschrikt alle kanten op. Als een wervelwind maakt tante Cato korte metten met ons spontane feestje. Ondanks haar frêle lijfje staat ze haar mannetje. Ik wist al dat mijn tante niet voor de poes is, maar om nu als een viswijf iedereen zonder pardon de tuin uit te krijsen?! Wat overblijft is een oorverdovende stilte en een bijna lege pan soep. Zo snel als ze furieus naar buiten kwam gestierd, zo traag slentert ze nog briesend naar haar schuilplek onder de tuintafel. Verbouwereerd kijk ik haar na en vraag me af wat er zojuist is gebeurd. Er is maar één manier om daar achter te komen en het mijn tante op de kat af vragen. Ze reageert fel: ‘Ik ken die wildvreemde katten niet en wil ze niet in mijn tuin hebben.’ ‘Maar het is toch ook mijn tuin, onze tuin. Ik wil graag furrienden met ze worden. Dan leren we elkaar toch kennen?!’ Boos bromt tante Cato verder: ‘Ze gaan maar in hun eigen tuin zitten. Bij hun eigen mensen. Daar waar ze vandaan komen.’ Nu ze zo haar stekels heeft opgezet, heeft het geen zin om verder te miauwen. Het is tijd om naar KeverT te gaan.

Bang

Met nog maar een bodempje van het brouwsel kom ik aan in de tuin van mijn Amsterdamse furriend. Terwijl ik vertel wat er gebeurde, verdelen we het laatste beetje uit de pan eerlijk voor iedereen die er is. Saame smikkelen Kevert en Pokon en Mikkie en Juultje van de muissoep. ‘Misschien is je tante wel bang dat er geen plek meer voor haar overblijft’, opperen ze. Ik denk terug aan de vier jaar dat ik nu een eigen thuis heb. In al die tijd zijn er heel wat vreemdelingen gekomen en ook weer gegaan, omdat het beter met ze ging. Altijd was er ruimte voor een extra bordje en een extra aai over hun bol, zonder dat wij moesten inboeten. Tante Cato heeft altijd het beste plekje in bed gehouden, dicht tegen ons mens aan. Ze hoeft niet bang te zijn. Want liefde is er altijd. Gratis en voor niks en in overvloed. Ik heb wel eens gelezen dat liefde het enige is dat zich vermenigvuldigt als je het deelt. Al heb ik geen furstand van wiskunde ik zie in de praktijk dat het zo werkt.
KeverT heeft een geweldig plan. In zijn tuin wemelt het van de bruine knoeperds. Grote en kleine. Ze zijn purrrrfect om pannen vol heerlijke bouillon te maken. Die kunnen we uitdelen. Natuurlijk nodigen we tante Cato ook uit, zodat iedereen elkaar kan leren kennen. Want alleen Saame komen we er achter dat soep nooit zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend.

Koppie van Japie

Psssst Benjamin heeft mijn boom niet omver kunnen blazen. Ieder donker klim ik naar boven om te zwaaien naar alle sterren. We denken aan jullie. Voor altijd.

Kever heeft een mening over grijs

Nau het echt herfst is, met veel reegen en wind en weinig zon, zijn mijn mensen en ik bijna altijd binnen in ons huis, ikzelf lig nog wel eens een uur in mijn tuin maar hoe hard ik ook tetter of ze bij me komen zitten, mijn mensen doen dat niet meer omdat ze het te kaud finden.

Doerak

Mijn vrouw wordt altijd een beetje somber van de herfst, en dat snap ik wel: alles is nat en kaud, de lucht is grijs en planten gaan kapoo, boomen laten hun blaadjes fallen, en soms zie je de hele dag geen zon omdat de wolken ervoor hangen, of wat het ook is dat wolken doen, en als er dan ook nog nieuws komt over een hele biesondere nieuwe ster foelt het ekstra ferdrietig en grijs.

Die ster is natuurlijk Doerak, onze eigen Doerak van de blog, die nu weer Saame is met tante Fleur, zij heeft hem als kitten zo veel geleerd en alle geheimen van de djungel ferteld, en het is mooi dat ze weer Saame zijn, maar zijn mensen en zijn broer Bliksem missen Doerak, en zijn vrienden missen hem ook.

Doerak was voor mij een foorbeeld, want toen hij ziek werd aan zijn oogen (omdat daar iets zat wat er niet hoorde) moesten zijn oogen er uit, dat is heel moeilijk en je hele leefen ferandert, Doerak moest er aan wennen om niets meer te kunnen zien, maar hij kon dat, hij ging ook gewoon zijn djungel nog in, alleen kon hij niet meer klimmen en over de daaken en de schutting loopen zoals hij altijd had gedaan.

Ik find het heel knap van Doerak dat hij zoiets groots kon leeren, maar fooral dat hij frolijk bleef, en ik find het fantasties van zijn mensen en van Bliksem dat ze hem zo goed hebben geholpen, ze waren echt een keigoed tiem.

Pasgeleeden was er slecht nieuws: wat eerst in Doeraks oogen zat en er niet hoorde was nau in zijn keel terug gekomen, Doerak kon niet meer beeter worden en het was tijd zijn geworden om over de Brug te gaan.

Zachte kopjes

Doerak woont nau in de eeuwige djungel, over de Brug, waar altijd zon is en waar iedereen frolijk en gezond is, als ik op mijn stoel in mijn tuin lig denk ik aan hem, en als het donker wordt zwaai ik naar hem, hij is een prachtig twinkelende ster geworden, maar hier beneeden is er een leegte, fooral bij zijn famielie, daarom stuur ik ze heeeeeeel veel zachte lieve kopjes om ze te laaten weeten dat ik aan ze denk.

Doerak blijft altijd bij ons hooren, Doerak die zo dapper was, Doerak die niet opgaf, en ook al foel ik ferdriet in deze sombere tijd, ik weet voor mezelf dat ik liefer dat ferdriet foel dan dat ik Doerak niet zau hebben gekend, en ik weet dat er over een tijd weer zon komt, dat de bloemen en blaadjes weer gaan groeien, als de herfst en de winter foorbij zijn.

Ik tetter gewoon door voor vreede, het is nog steeds noodig!
En ik stuur iedereen die iemand mist zachte kopjes.