Van alle katten die ik heb gekend en ken, was Bert zonder meer degene die het meest afkeurend naar me kon kijken.
Daar was geen miauw bij nodig.
Hij keek en ik wist meteen: verkeerd.
Helemaal omdat hij zo’n zachtmoedige jongen leek, met een dikke vacht, en dan van knuffels houden, dan leek het soms of hij vanzelf alles goed vond wat ik deed.
In de tijd dat Bert van volslank doorgroeide naar vooral vol, kwam ik op het idee een brokjesbal te kopen. Dan moest hij ermee bewegen zodat er brokjes uitkwamen en dan zou hij afvallen. Hierbij maakte ik twee denkfouten:
- de brokjesbal introduceerde ik naast zijn gewone brokjes
- In de brokjesbal deed ik extra lekkere brokjes
Kortom, Bertje at en at en at en afvallen deed hij niet.
(tekst gaat door onder de video)
Ik dacht aan obese katers, aan suikerziekte, aan de dierenarts en wist, er moet iets veranderen.
Toen ik dit begreep, veranderde de aanpak. De brokjes weg, gewone brokjes in de bal en “Kijk eens Bertje.”
Hij keek, en keurde de gang van zaken volledig af. Ik schudde met de bal, in de hoop enthousiasme op te wekken. Dat mislukte. Bert zat op het tapijt en keek me misprijzend aan.
Na een goed gesprek, bestaande uit veel smeken van mijn kant en afkeurend kijken van zijn kant, vonden we een compromis:
- brokjes altijd aanwezig
- in de ochtend schudde ik brokjes uit de bal en Bert at ze dan op
- ook zo in de avond, als Bert te kennen gaf dat hij zoiets nu leuk zou vinden, het was tenslotte ook entertainment, dan zag hij me schudden met de bal en ernaar wijzen
- de brokjesbal mocht gewoon in de kamer blijven liggen
Het leek me een redelijke uitkomst. Een heel enkele keer zag ik hem nog met zijn poot ertegen tikken, misschien meer uit gewoonte dan uit overtuiging. Het belangrijkste doel was behaald, de vrede in huis was hersteld. Misschien kon hij op een andere manier ook wat afvallen, hoopte ik.
En nu heeft Ollie diezelfde brokjesbal, dus de bal die nog van Bert is geweest. Ollie snapt het systeem en hij heeft er altijd goede brokjes in. Een erfstuk van Bert, het is een mooi iets. Als ik aan mijn tafel zit en het rollen van de bal hoor, voel ik Bert en aan Ollie tegelijkertijd in mijn hart. Een vreemde ervaring, maar wel fijn, geloof ik.
Lieve allemaal, wat hebben we afgelopen weekend toch zo heerlijk genoten van het zonnetje. De straale waren overal en ze waren super warm.
Maar nu was er iets anders. Ooma heeft een hobby en dat vind ik zo heel erg fijn. Ooma heeft altijd een stoel bij de achterraam aan de tafel staan. Daar zit ze altijd als ze doet kompjoeteren maar ook als ze een hobby doet. Tegenwoordig doet ooma breien. Dat is dat ze met een touwtje zo heel veel mooie dingen kan maken. Ze heeft dan ook twee van die lange pinnen en daarmee speelt ze met het touwtje. De bol rolt ze niet zoals wij katten dat doen, zij laat de bol liggen.
Met een kleine sprong zat ik zo boven op dat warme deeke van ooma. Eerst wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aanmoest maar toen ik mijn pootjes ging verzetten voelde ik pas hoe zacht dat dat ding was. Ik was meteen flieft op haar deeke en nam het meteen in beslag. Eerst ging ik even trappelen en spinnen, daarna verzette ik mijn pootjes nog een paar keer tot ik goed stond. Toen gingen mijn billen omlaag en zat ik.
Hallo allemaal, hier Izzy, Belle, Moby, Dopey, vandaag zijn wij verdrietig omdat wij afscheid van jullie moeten nemen. Geen verhalen meer maken over onze belevenissen en deze met jullie delen.
‘Mag ik even naar je oor kijken, Japie? Er zit een dingetje op.’ Mijn mens vraagt het op haar allerliefst. Ze voelt – net als ik – dat ons vertrouwen in elkaar bijzonder broos is na een kattefietje eerder vandaag. Ik schrok van haar. Zij schrok van mij. Wat we daarna deden, daar zijn we allebei verre van trots op. Ik haalde uit. Zij begon te schreeuwen. De schaamte en spijt zijn veel groter dan honderdduizend reusachtige bergen met bruine knoeperds bij elkaar. Maar gedane zaken nemen geen keer. We doen er Saame alles aan om het weer goed te maken. Zoiets kost tijd.
op om dekking te zoeken. Zo kennen we ons mens helemaal niet!
snapt ze opeens waarom ik vanochtend venijnig naar haar uithaalde. Mijn oor is gevoelig. Bij nadere inspectie ziet ze er iets op zitten wat er normaal niet zit. Ze pakt haar telefoon om een foto van dichtbij te maken van een piepklein wit dingetje.
Forige week froeg ik me af of het wel klopte wat ik geschreefen had: dat ik de lente al rook … mijn hele tuin was befrooren, mijn gras was keihard, mijn ooren froren bijna van mijn hoofd, mijn vrienden Pokon, Mikkie en Juultje kwamen steeds maar kort (ook al kwam Pokon wel elke dag in mijn huis om te pieren!), en ik kreeg door die kau vaker kramp in mijn beenen.
probeer dat allemaal te doen zoals Loes het zau willen, maar ik denk niet dat ik het zo goed kan als Loes, want Loes had een heel eigen kleur, een zachte en lieve kleur, en je kan zien dat Loes de kleuren die na haar zijn gekomen zachter en straalender heeft gemaakt.