Hoe ik, poes Belle, van een angstig en boos meisje, een lieve en blije poes ben geworden.
Hier ben ik Belle een cyperse poes, zoals ze dat noemen, en ik ben 5 jaar. Op een dag werd ik aangereden, ik weet meer door wat. Het kan een auto geweest zijn een fiets of een brommer, maar ik lag opeens op de straat. Ik was natuurlijk vreselijk geschrokken, mijn rug deed pijn en ik kon ook niet goed opstaan. Ik was in sjokk denk ik. Toen hebben lieve mensen de dierenambulance gebeld en die kwamen met een rotgang aanrijden. Ze pakte mij op en hup ging ik in de dierenambulance en brachten ze mij naar het dierenhospitaal.
Gelukkig had ik niks gebroken, maar wel pijnlijke kneuzingen in mijn rug. Ik kreeg een spuit, pijnstillers en medicijnen om van de sjokk te bekomen. Lieve verzorgsters brachten mij naar een hok en daar stond een zacht bedje voor mij klaar. Ik kreeg lekker eten en goed te drinken en kwamen ze veel bij mij kijken en met mij praten.
Eigen hok
Maar ik moest niets van die lieve verzorgsters weten. Ik wilde geen bedrust in een hok en al die handen iedere keer, ik was er bang van en ik was ook boos. Blazen dat ik deed als ze weer kwamen, ik haalde hard uit met mijn poote en krabte naar die verzorgsters. Ze wisten met mij geen raad. Ondertussen was mijn rug weer in orde en mocht ik verhuizen naar een andere kamer.
Daar had ik ook een eigen hok en stond het deurtje los zodat ik overdag rond kon lopen in de kamer. Maar ik vertikte het en bleef boos in het hok liggen. Iedere verzorgster kon een flinke mep krijgen of een lelijke beet. Zo gingen de weken voorbij, en werden het maanden. Hoe moet dat nou met Belle zeiden de verzorgsters, ze kan hier niet eeuwig blijven ! We gunnen haar weer een fijn huisje met een lief baasje of vrouwtje, maar dat is moeilijk te vinden als we niet weten hoe haar werkelijke karakter is.
Stokkie en Oscar
Er was een verzorgster, en zij wist raad. Ze zei we gaan mevrouw Corine bellen. Zij heeft veel ervaring met katten en heeft ze met veel liefde gezorgd voor de oude Stokkie en Oscar, die op hoge leeftijd door haar waren geadopteerd, en inmiddels van ouderdom waren ingeslapen. Dus werd op een dag mevrouw Corine gebeld. We hebben een poes Belle heet ze, die al een poos bij ons in het dierenhospitaal zit zei de verzorgster. Ze ligt alleen maar in haar hok, is boos, haalt uit, bijt en krabt. We denken dat het beter voor Belle is als ze een poosje uit logeren gaat, zodat ze kan socialiseren en kan wennen aan mensen en een huiselijk leven. Nou zat mevrouw Corine natuurlijk niet te wachten op een agressieve poes, maar ze zei stuur maar een foto van Belle.
Mevrouw Corine belde al gauw terug en ze zei, aan haar koppie te zien heeft Belle wel een lief karakter denk ik. Ze mag bij mij een poosje logeren, dan kijken we of ze ontdooit.
Ik werd de volgende dag gelijk gehaald. Eenmaal thuis schoot ik onder de kast. Laat maar, dacht mevrouw Corine, Belle komt er vanzelf wel weer onder vandaan. Mevrouw Corine ging lief tegen mij praten en ze deed rustige muziek aan met vogelgeluiden, zachte belletjes en kabbelend water. Ik raakte ontspannen en high. Nou, toen ben ik na een dag onder de kast vandaan gekropen en heb ik het huis geinspecteerd. Het lekkere eten beviel mij wel en ik kreeg langaam het vertrouwen dat het hier best fijn kon zijn, dus ik dacht laat de logeerpartij maar beginnen!
Er waren zachte mandjes om in te liggen en leuke speeltjes. Ik kwam na een paar dagen helemaal los en begon te rollenbollen en te spelen van blijdschap. Rennen dat ik deed in huis, en sprong met een noodgang op de klimpaal. Ik gaf mevrouw Corine voorzichtig kopjes en kontjes tegen haar elleboog en later durfde ik dat ook tegen haar hand. En even later liet ik toe dat mevrouw Corine mij zachtjes aaide over mijn koppie, ik vond het zowaar fijn. Ik kwam helemaal los en miauwde vriendelijk terug tegen mevrouw Corine als ze tegen mij sprak.
En op een nacht sprong ik ineens bij mevrouw Corine op bed, wat was dat een lekker warm en zacht plekje! Ik begon mevrouw Corine te steeds meer te vertrouwen en lief te vinden, en gaf haar een lik over haar neus toen ze ’s morgens wakker werd. We speelden samen op bed met een muis aan een touwtje en hadden de grootste pret.
Tunnel
Omdat ik helemaal tot rust was gekomen bij mevrouw Corine heb ik haar echt waar geen 1 keer gebeten of gekrabt en vals uithalen deed ik ook niet, en lelijk blazen ook niet. Ik ben eigenlijk helemaal vergeten dat ik dat ooit heb gedaan.
Mevrouw Corine is blij met mij en dat ik zo goed vooruit ben gegaan, ze kocht zomaar een kattentunnel voor mij! Blij dat ik was, ik sjeesde en zo in en uit. Spinnen van genoegen doe ik ook weer, en lig ik zowaar bij mevrouw Corine op de voetenbank. En ik durf soms ook al bij haar op schoot te springen en lig dan even languit.
De weken gingen voorbij en mevrouw Corine belde met de dierenambulance om te vertellen dat ik een lieve, blije poes was geworden. Klaar voor adoptie dus. Maar vorige week gebeurde er iets moois.
Toen mevrouw Corine wakker werd keek ze in twee grote groene ogen. Zo dicht had ik de hele nacht bij haar gelegen. Ik gaf mevrouw Corine een lik over haar neus. En toen brak haar hart en kreeg ze tranen. Ze zei: ‘Belle jij logeert nu al langer dan twee maanden bij mij, en je bent nu gehecht aan dit huisje en aan mij. Ik wil je geen verdriet aandoen om je te laten adopteren, en je hier weer weg moet. Ik ben ook van jou gaan houden en je hebt zo je best gedaan een lieve zachtaardige Belle te worden. Als je weer naar een ander huisje gaat, zal je weer angstig worden en verdrietig, en zal je vast weer gaan uithalen, krabben en bijten. Dat wil ik je niet aandoen lieve Belle.’
En toen zei mevrouw Corine, ‘luister goed lief meiske, jij mag voorgoed bij mij blijven wonen, je hebt nu een forever home en een gouden mand.’ Ik zei miauwwww en gaf mevrouw Corine nog een lik over haar neus en een zacht kopje. Wat was ik blij, ik kon het bijna niet geloven maar het was toch echt waar!
Blijven
Toen heeft mevrouw Corine gelijk de dierenambulance gebeld en heeft ze gezegd, Belle wil hier niet meer weg, en ik wil ook niet dat Belle naar een ander gaat. Ze is gelukkig hier en ik met haar. Nou, dat was goed en waren de mensen van de dierenambulance heel blij met dit mooie nieuws. Mevrouw Corine gaat haar balkonnetje binnenkort katveilig maken met een net, zodat ik niet van de 7e etage naar beneden kukkel. Dan kan ik lekker naar buiten
en op het balkon spelen, een frisse neus halen en nog veel meer leuke dingen doen.
Ik ben blij en dankbaar dat de dierenambulance mij van de straat heeft gehaald en dat ik in het dierenhospitaal mocht bijkomen. Wat was ik blij toen de verzorgsters kwamen vertellen dat ik bij mevrouw Corine mocht logeren. En het mooiste is dat ik hier mag blijven en bij haar mijn forever home heb gevonden.
Dit verhaal is een algemeene introductie over mij. Ik had het al een poos geleden geschreven voor
de mensen van het Dierenhospitaal in Den Haag, waar ik ben opgevangen toen ik was aangereden. En dat ze konder lezen hoe goed ik het had gekregen. Inmiddels woon ik al driekwart jaar in mijn nieuwe huisje met frouwtje en ben ik helemaal gewend. Nu weten jullie allemaal lieve vriendjes wie ik ben. En de volgende keer ga ik vertellen wat ik hier allemaal meemaak.
Heel veel zachte kopjes van Belle
Laat ik maar net als vorige keer met het kattenluik in huis denderen om jullie op de hoogte te brengen van de laatste meowtjes. Om jullie spanning direct weg te nemen: het gaat boven verwachting goed met mijn broer, tante Cato is klaar met de vieze pillen en Beestboek blijft langer op pauze. Verder ben ik wat ideetjes aan het uitbroeden voor het Grote Weilandfeest.

Als TUINkater weet ik nooit presies wat me buiten te wachten staat, het kan weekenlang warm en zonnig zijn, en dan is er zomaar reegen en kau!, in het begin fond ik dat moeilijk, ik snapte het niet en ging naar mijn mensen om te tetteren dat ze er iets aan moesten doen, mijn vrouw zei altijd dat ze er echt niets aan kon doen, en dat het het hele jaar door zomer zau zijn als zij het voor het zeggen zau hebben, maar toch kon ik niet geloofen dat mijn mensen de zon niet terug konden roepen.
maager en bang, en ik wil dat nooooooit meer!
Vanaf het moment dat ik als kittenkater op mezelf ging wonen wist ik het al heel zeker: ik ga een echte Zuid-Hollandse Bourgondische kater worden. Dat is best wel een beetje vreemd voor iemand die bijna in het noordelijkste puntje van de provincie woont, maar laat ik het proberen uit te mauwen.
Vier smaken
Jammer genoeg krijg ik nooit wat anders te eten als ik iets na een paar hapjes niet lust, want m’n personeel zegt dan dat ik altijd nog brokjes heb staan en ze beweren dat ik dus echt niet om kom van de honger. Misschien moet ik op dat punt toch wat beter leren onderhandelen…
Ik moet dus afvallen dat zei de dokter vorige week toen ik er was en ze zei ook nog fan alles dat ik anders ziek kon worden dan was er riesiekoo. Dus mijn vrouw schrok, ik foelde het gewoon, en toen we thuis waren was ik nog sloom van het spul in mijn eete maar ik wist, nou gaat er iets gebeuren.