Bert en het plekje bij zijn neus (34)

Na een periode van weken en maanden aan elkaar wennen, bereikten Bert en ik het tijdloze stadium. Tijdloos, omdat elke dag op de andere leek, onze vaste gewoonten, het huis waarin alles hetzelfde bleef, er veranderde niets en ook al tikte de klok door en verstreek de tijd, Bert en ik bleven altijd in het hier en nu en dat was samen.

Tijdloos

Dat hier en nu duurde jaren, weet ik nu.
Het was de middenfase, die komt na het wennen en voor de fase van de diepe zorgen. In de middenfase is het leven samen eindeloos lang, en het besef dat het ooit kan eindigen is ver weg op een achtergrond wel aanwezig maar verder niet, dus eigenlijk is dat besef afwezig, is het niet-bestaand, en waarom zou het ook bestaan als elke dag na de andere komt.
Zo leefden we dus.
Heerlijk.
Zowat zorgeloos de eeuwigheid in.

Plekje

Dat duurde tot ik op een dag zei: “Bert, kom eens dichterbij.” Hij kwam, knuffels verwachtend. Ik aaide zacht over zijn kop en keek naar dat ene vreemde. Een klein donker plekje aan de rechterzijde van zijn neus. Dat was er niet altijd geweest.
Terwijl Bert tevreden doorknorde, probeerde ik rustig te blijven, terwiijl de gedachten door me heen schoten: huidverkleuring, vast te lang in de zon geweest, ja al die waarschuwingen en mensen krijgen dan huidkanker, poezen vast ook, hoe lang zou hij nog hebben, wat moet ik doen.

Wat ik moest doen, lag voor de hand. De dierenarts bellen. Een paar dagen later volgde het huisbezoek, want Bert had nog altijd angsklachten dus alleen in nood gingen we per taxi naar de kliniek.

Op de dag van het huisbezoek leek het plekje iets kleiner. Maar het was er wel. En ik besefte dat hij de laatste tijd ook wat matter was geweest, iets wankeler op zijn pootjes. In dat besef voelde ik mijn angst om hem te verliezen, dat het zomaar mogelijk zou zijn.
De dierenarts vond het plekje geen onheilsbode, ook al niet omdat het verdween. Wel schreef ze Bert een middel voor om innerlijk wat meer kracht te vinden, dat was Zylkene.

Bijkomen

Toen ze weg was, moesten we alletwee bijkomen. Bert vanwege opeens het bezoek dat vreemde luchten meebracht. En ik omdat ons leven samen behouden bleek te zijn.
De Zylkene werkte, Bert stond weer steviger, het wondje verdween, de dagen leken weer op elkaar zoals voorheen.
Alleen ik was veranderd, in mij was het gevoel over de eeuwigheid van ons samenzijn begrensd geraakt, een gevoel dat ik met alle kracht in me verdrong.

Mila en de snipperdagen

Lieve allemaal, het gebeurde inees zomaar dat ik snipper-dagen nodig had. Normaal lever ik een briefje in met een datum van kan ik dan vrij zijn. Nu was het anders. Het heeft te maken met mijn vrouw.

Het gaat goed met haar en binnenkort komen de ferhalen weer op de website want ik heb jullie heel erg gemis. Voordat ik mijn verhalen weer kom vertellen ga ik eerst eefe overleggen wat nou wel of wat nou niet kan want heel eerlijk, ik was heel erg geschrokken. Mijn ooma en manspersoon trouwens ook en iedereen die haar kent.

Ik kom even vlug woordjes brengen, ik ben er, ik kom binnenkort terug maar het mantelpoes is een dingetje hoor en dank je wel dat jullie dat snappen. Zelf vind ik het nog lastig.

Ik hoop dat iedereen veilig is, een vol buikje heeft en ik tetter mee voor freede!

Zachte getekende poot van mienister van zachte zaake

Milamuisje

Minnie heeft het een beetje frips

Ik lag een beetje te tsjillen op de rand van de bank. Je weet wel, dat ding waar je als kat wel prima op past maar als mens niet. Buiten druppelde de regen op de ramen. En het was ook echt wel een stukje kouder geworden.
Meteen had ik spijt dat ik al aan het furrharen was geweest. Een tijdje terug was het echt warm buiten. Dus toen dacht ik he de zomer komt er al aan. En je wilt niet je warme fachtje nog aan hebben als de mussen verward van het dak vallen. Die gekke kleine foogeltjes hebben altijd pas als laatste door dat het warm weer is. Dan lopen ze hips hips op die gekke kleine pootjes van ze over het dak heen en dan worden ze ooferfallen door het weer. En door het feit dat het dak dan feel warmer is dan normaal. Dat doet au aan je pootjes en fandaar dat je musjes dan floep naar beneden ziet gaan.

Furrharen

Maar genoeg oofer hun, terug naar mij hihi. Ik was dus al aan het furrharen geweest. Omdat ik dus dacht dat het warmere weer er nu echt aan zat te komen. Maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Dus daar zat ik dan. Frau wou de kachel niet aan doen want dat fond ze zonde. Ik ben toch bezig Min dan krijg ik het vanzelf warm. Dat zei ze. Anders ga je lekker met Muis spelen of een paar keer de trap op en af rennen. Daar krijg je het vast ook warm van.
Hmm ja daar had ze misschien wel een punt. Maar ja na een tijdje gaat dat warme weer weg en dan is het toch weer brr. Dus ik zat te denken hoe ik dit per-ma-nent kon oplossen. Ik zag dat Frau nog niet had gestofzuigt. Mooi! Wat nou als ik al mijn losse haren zou gaan furrzamelen. En die dan aan mekaar zou gaan plakken. Als een grote facht pruik. Terwijl ik de haren aan het furrzamelen bedacht ik me dat om haren aan elkaar te plakken ik ook lijn nodig zou hebben. En waar ga ik dat dan fandaan halen?
Mensenopa heeft hier een klusdoos staan met allemaal spulletjes erin. Wie weet zit daar ook wel lijm in? Dus ik op de stoel springen. En via de stoel op de tafel. Gelukkig stond het deksel van de doos een klein beetje open. Dus ik keek of ik mijn foorpootje er tussen kon doen. En ja dat lukte! Mooi dacht ik. Dus ik deed al mijn kracht daarnaar toe om zo het deksel open te krijgen. Voor een katje is dat best heel zwaar hoor! Maar gelukkig voor mij het lukte.

Facht

Eens kijken wat daar allemaal in zit. Nou fan alles kan ik je zeggen. Of nee mauwen hihi want ik praat natuurlijk niet een katje miauwt. Ik rommelde er een beetje doorheen met mijn pootje. Helaas foor mij zag ik geen lijm. Zucht. Frau hoorde mij rommelen en kwam aangelopen. Wat ben je daar aan het doen Min? Dat vroeg ze. Dus ik uitleggen wat ik van plan was geweest. Maar dat dat dus niet lukte omdat we geen lijn in huis hebben.
Frau moest een beetje om mij lachen. Het idee van een facht pruik vond ze geloof ik wel grappig. Ze keek mij aan en gaf me een fijne knuffel. En toen zei ze weet je wat we doen de kachel dan toch maar wel gewoon aan. Ik begin het ook wel een beetje frips te krijgen. Nou en toen ze dat gedaan had duurde het niet lang of ik had het weer lekker behaaglijk. Ik dribbelde naar mijn hangmatje in mijn krappaal om eens een lekkere lange dut te gaan doen.
Dit was het weer voor deze keer. Blijven we allemaal nog meetetteren voor Freede? Ikke zeker wel!

Pootje van Minnie

Lucky vertelt over de badkamer

Moos en ik

Hoi lieve vriendjes, hier ben ik weer. Ik wil als eerste even zeggen dat het weer helemaal goed gaat met mijn achterpootje. Na drie dagen een portie spul om de pijn te verlichten ging het beter en hebben mijn mensen het weer afgebouwd. Dat ging prima en nu kan ik weer zonder Metacam. Er staat nog wel reserve als het nodig mocht zijn maar ik heb het liever niet want ik vind er weinig aan om het door te slikken.

Ik mag weer iedere dag de tuin verkennen (dat doe ik zeker want we hebben een nieuw vriendje met een mooie zwarte staart die daar dagelijks vertoeft dus ik moet sporen zoeken als zij geweest is) en ik hol weer snel. Springen gaat ook goed dus hopelijk was het gewoon een blessure en geen artrose. Mijn mensen denken nog altijd dat ik me misschien pijn gedaan heb met springen of me ergens verstapt heb en dat kan natuurlijk ook.

Thuis

Maar goed, deze keer wil ik iets vertellen over een rare gewoonte van mijn mensen. Ik denk eigenlijk dat het voor hen niet raar is maar als kater zijnde, kijk je er toch van op. Mensen dragen kleding, dat weten jullie wel. Nu het mooier weer is, draagt mijn vrouw bijvoorbeeld een shirt met korte mouwen en een broek waarbij je een deel van haar benen kunt zien. Nog witte benen momenteel maar daar komt verandering in zegt ze. We gaan het zien.
Als kater en natuurlijk ook als poes zijnde, heb je geen kleding nodig want je hebt immers altijd je eigen vachtje bij je. Dat is gewoon reuze handig. De een heeft een rode vacht, de ander is zwart en soms kun je ook gewoon bont zijn. Dat maakt eigenlijk helemaal niks uit welke kleur je hebt, het is altijd goed. Het is gewoon precies de juiste kleur die bij jou hoort en bij jou past. Onze mensen hebben zelfs wat in de krant gelezen over de vachtkleur van katten, want dat hebben ze in een ver land onderzocht. Nu weten ze ook beter waarom wij die mooie rode kleur hebben.

Vacht

Ik ben rood met wit en dat is Moos bijvoorbeeld ook en de dames hier zijn zwart. Met een beetje wit bij Molly en naar schatting ongeveer vijf witte haren bij Dropje maar dat kan er ook gemakkelijk eentje meer of minder zijn. Onze mensen moeten hun haren regelmatig kammen of borstelen, ze wassen ze ook met iets dat ze shampoo noemen en daar gebruiken ze ook water bij.
Kijk, dat water erbij is prima. Dat gebruik ik ook. Ik zat eerder deze week in de badkamer en toen kwam er water uit de kraan. Ik ben natuurlijk niet te lui om dan eens te gaan kijken wat het is en stak gewoon mijn poot eronder. Dat voelde heerlijk koel aan en ik heb daarna met mijn poot en tong mijn hele snuit gewassen. Met water dus. Kijk, als mijn mensen de badkamer gebruiken om zich daar te wassen, dan kan ik dat als kater toch zeker ook wel eens proberen? Maar die shampoo en dat spul waarmee ze hun buik wassen, nou dat hoef ik niet hoor. Dat is niet nodig hoewel het soms wel lekker ruikt. Dat dan weer wel want dat weet ik omdat ik mijn snuit in hun haren steek.

Badkamer

Dus ik sjees de badkamer in en begin aan mijn avontuurlijke route. Dat betekent zoveel als via het krukje op de badrand, daarna via het toilet naar het eerste kastje, vervolgens door de wasbak heen (let daarbij wel op dat de kraan niet hard loopt want dan word je erg nat), het tweede kastje op en daar kun je dan prima jezelf gaan zitten wassen. Dat kan nog op veel meer plekken natuurlijk maar dat vind ik bij uitstek de meest geschikte plaats. Ik doe gewoon wat mijn mensen ook doen in de badkamer… mezelf wassen.
Alleen hebben zij daar rare spullen voor nodig en kan ik het prima af met alleen mijn tong. En soms een beetje water zodat het extra fris is. Mensen zijn soms rare wezens… ze hebben van alles nodig om zichzelf te verzorgen. Wat hebben wij het als katten dan toch handig eigenlijk. We hebben alles wat we nodig hebben meteen bij ons en kunnen altijd en overal aan de slag met wassen en jezelf verzorgen. Handig zat dus.

Veel knuffels van Lucky en de rest

PS Vandaag regent het. Dat is superfijn voor de plantjes in de tuin maar ik vind het niet zo leuk als zon. Maar die komt wel weer terug dus dat komt allemaal goed.

Kever heeft een mening over zijn kondietsie

Gelukkig is mijn tuin weer helemaal van mij en mijn mensen, er zijn geen mannen met masjienes meer en alles ziet er weer netjes uit, dat was best een heleboel werk want oferal in de tuin stonden stoelen en andere dingen die terug naar hun goede plek moesten, nu hebben mijn mensen en ik dat allemaal weer opgeruimd.

Plantjes

Ferder heb ik gekeken hoe mijn vrouw nieuwe plantjes in de grond zette en als ik ze niet leuk fond heb ik ze weer uitgegraafen, dat mag ik best want het is ook MIJN tuin, mijn vrouw roept weleens Keef wat heb je nou weer gedaan?, dan doe ik net alsof ik niets hoor, want ik weet heel goed welke plantjes wáár moeten staan, veel beeter dan mijn vrouw, zo is het nau eenmaal.

Mijn gras is weer bijna helemaal goed, er zijn alleen nog een paar plekjes waar het kaal is, daar doet mijn vrouw zaadjes in de aarde, en na een tijdje komen hele kleine minisprietjes omhoog, dat is beebiegras!, gras wordt dus gebooren uit een klein korreltje, hoe KAN zoiets?!?

Ik heb het ALTIJD druk in mijn tuin!

Mijn vrouw had ook nog allemaal bakjes met aarde waar ze mee aan het rommelen was, ze deed er waater in en zei dat ik maar goed moest kijken want er zauden plantjes in die bakjes komen, en ja hoor: na een paar daagen keeken allemaal kleine groene dingetjes boofen de aarde uit, als die groene dingetjes groter worden zet mijn vrouw ze in de aarde in de tuin, Dat is beter, want in zo’n potje hebben ze te weinig ruimte zegt ze, ik kijk altijd goed wat ze doet, dan kan ik het op een dag misschien zelf ook.

Achterin de tuin is nau veel meer zon dan er eerst was, omdat er veel grote planten weg zijn, er was ook heeeeel veel van iets dat heet kli-mop, zooo heee dat groeide echt oferal en nau niet meer, ik heb daardoor een nieuw plekje om oferdag te liggen, het is onder de grote stoelen, toen al die kli-mop er nog was paste ik daar niet onder maar nu wel, ik lig er elke dag en het is een fantastiese plek: ik lig in de schaaduw en kan Pokon naar beneeden zien komen op de ladder en tegelijk de hond naast mij in de gaaten hauden.

Beestjes

Er zijn weer allemaal beestjes, zoals Loes en Brammievlinders, ik zie bijtjes en andere bzzzz-beestjes, ik zie slakjes en soms een worm, die find ik zo spannend!, meestal zitten ze onder de grond, daar woonen ze, maar als mijn vrouw een gat maakt voor een plantje zit er soms een worm in dat gat, die is in de war want waar is zijn huis gebleefen?, mijn vrouw pakt hem (of haar, dat kan ik niet zien) en laat mij er efentjes aan snuffelen, ik ruik dan hoe het onder de grond ruikt, dat is een hele aaparte lucht, donker en een beetje stoffig, en daarna zet ze de worm foorzichtig op de aarde zodat hij een nieuw huisje kan maaken.

Ook mijn twalet is weer terug, dat is flakbij waar mijn mensen altijd zitten, naast het hek tussen mij en de hond, Bolle had daar ook al zijn weecee, het is gewoon de beste plek voor een twalet, mijn mensen zeggen weleens dat het er ruikt alsof het altijd een weecee is geweest, dan trekken ze een fies gezicht, en gaan ze mijn poepsen er uit scheppen, die gaan in een grote zak om weg te gooien, dat maakt mij niet uit, ik maak gewoon weer nieuwe.

Ik zit in mijn gras!!

Ruimte

Ik denk dat het fijnste aan mijn nieuwe tuin toch wel is dat ik nau meer ruimte heb om te rennen, eerst stonden de stoelen op mijn gras, nau staan ze ferder naar achteren, elke dag maak ik kleine beentjes (dat beteekent dat ik door mijn kniejen ga, als je dat doet kan je harder) en ren ik echt KEIHARD rondjes over mijn gras, zo blijf ik in form en in kondietsie, en dat is hard noodig, want jullie begrijpen vast wel hoeveel werk zo een tuin is.

***

Ik tetter fanuit mijn tuin weer voor vreede!, en ik stuur iedereen die iemand mist zachte kopjes.