Bert en de gloephoest (42)

Met de warme dagen kwam het verharen en verharen betekende voor Bert een overvloed aan losse haren in zijn vacht, stuk voor stuk kriebelend en irriterend.
“Bert, zal ik je borstelen?” vroeg ik met de borstel al klaar in handen. Het was geen goedkope aanschaf geweest, maar na veel afbeeldingen van katers die juist van dit model gelukkig werden, leek me de aanschaf onvermijdelijk.
Bert rook voorzichtig aan de borstel en keek me aan, inschattend hoe serieus ik was.
“Alleen als je het fijn vindt,” zei ik, waarmee ik meteen de laatste hoop opgaf.
Kammen wilde hij evenmin.
Een handschoen-borstel ook al niet.
Deppen met een vochtig doekje: nee.
Hij wenste met de hand ge-aaid te worden en dat mocht best langer, gezien het verharen, maar verder wilde hij geen toestanden aan zijn lichaam.
Het aaien bleek niet genoeg als hulp bij het verharen. Af en toe hoorde ik een nare gloephoest uit Bert komen: dat gloe-gloep hoesten, dat schrapen in zijn keel, wat vochtige geluiden, smakken, stilte, slikken.
En even later weer.
Heel soms kwam er een haarbal. Meestal niet.
Er is een wereld aan hulpmiddelen voor de kater die wat extra’s bij het verharen nodig heeft. Voor Bert keek ik kritisch, denkend aan de nieren, de alvleesklier, wie weet de schildklier en nou ja, het moest gewoon goed spul zijn. Op advies van zijn arts kocht ik een tube hulp-spul. Het mout zou de haren beter verteerbaar maken en dan was het probleem opgelost. Online las ik dat katten het heerlijk vonden. Net als met de kwaliteitsborstel, geloofde ik dit ook.
Ik kocht het spul.
Diezelfde dag bood ik het spul aan op een schoteltje: “Voor jou Bert.” Ik acteerde zo blij mogelijk, maar in de keuken had ik aan de pasta geroken en meteen gevoeld, zelf zou ik dit niet eten.
Wat ik voelde, dat voelde Bert ook.
Een solide en onwrikbaar nee.
“Echt niet Bert?”
Online las ik ook over pasta op een pootje doen en dat likte de kater in kwestie het gewoon op. Deze keer geloofde ik het niet. Zou ik het zelf van mijn hand likken? Nou dan.
Kitten verhaal van Doerak 🐾
Nou daar ging ik dan, in mijn mand en in de auto. En ik vond dat helemaal niet eng of raar. Bij de mensen in mijn nieuwe huis ging het deurtje van de poezenmand open en ik liep er zo uit en begon gelijk overal te snuffelen, op te klimmen en op de vensterbank ging ik gelijk zitten en naar buiten kijken. Eigenlijk was dat al mijn eerste vensterbank controle denk ik. Stoere man Doerak hoorde ik roepen door mijn man mens. Maar zo ben ik nu eenmaal. Een echte Doerak. Ineens zag ik een brokkenbak staan. Daar rende ik op af en begon gelijk te eten. Dat smaakte goed alleen rook ik iets bij de brokkenbak. Mijn neusje ging als een gek tekeer, snuffel snuffel snuffel. Wat was dat toch?
wel. Dus ik klimmen en op het bed lag tante Fleur en mijn mensen.
Miauw, daar ben ik weer op Minnie’s blog dinsdag. Waar zal ik het deze keer eens oofer gaan mauwen. Daar zat ik over na te denken terwijl ik op de rand van de leuning van de bank zat. Toen hoorde ik klik klik en zag ik dat Frau een footoo van mij maakte. Zucht moet dat nou alweer? Dat froeg ik. Frau moest lachen. Ja Minnie bij jouw blog horen drie mooie footoo’s en je zat er net heel erg mooi bij fandaar dat ik even klik klik deed. Ok nou fooruit dan maar. Ik zou inderdaad niet willen dat er drie heele lelijke footoo’s bij de blog zouden staan. Alhoewel? Ben al mauw ik het zelf best een mooi poesje. En mensenoma fond dat ook. Dus dan is het zo!
Rieleksen
Hoe je ook kan rieleksen is door in de fensterbank te gaan liggen. En nee ikke bedoel niet foor de controle. Alhoewel als andere katjes dan niet in je tuin komen dan is dat mooi meegenomen natuurlijk. Nee ik bedoel in de fensterbank gaan liggen als de zon schijnt. Want die warmt je lijfje zo lekker op. Daar wordt je vanzelf soeselig fan en dus ook super lekker rielekst. Pas wel op dat je deze manier niet doet als het buiten echt suuper heet is. Want we willen natuurlijk geen gebraden kat op het menu. Deze manier van rieleksen kan je doen tot een graad of 25 ofzo. Je mens weet wel wanneer het dat wel en wanneer het dat niet is. Dat kunnen ze zien op een ep of op een meter die buiten aan de muur hangt.
Hoi lieve allemaal, het is hier bijzonder weer moet ik zeggen. De ene dag is het warm en schijnt het zonnetje lekker en de andere dag komt het er met bakken uit gevallen. Er is zelfs af en toe donder en bliksem bij dus dan zul je mij niet buiten zien hoor. Ik vind dat nogal eng en dan mag ik ook niet buiten want dat kan best gevaarlijk zijn. Ze noemen dat soort weer wisselvallig op de televisie maar ik weet niet precies wat dat is. Ik vind het vooral raar als het zeg maar eerst lekker warm en zonnig is en ik dan buiten lig te genieten en ineens naar binnen moet omdat er spontaan druppels vallen. En soms nog veel ook. Ik moet dan wel steeds aan de ooievaars denken want die worden dan toch wel kletsnat als het zo hard regent. Dat vind ik maar sneu. Maar ja, die kunnen nu niet binnen bij iemand gaan wonen want zo is de natuur nu eenmaal niet bedacht. Ze hebben gewoon lekker veel ruimte buiten nodig om te wonen en vooral ook te kunnen vliegen.
Daar zou ik denk ik wel in passen maar daar begin in toch maar niet aan. Ik heb het hele ding besnuffeld tot ik zeker wist dat het oké was en ben toen maar verder de tuin in gelopen. De fiets staat inmiddels aan de andere kant van het huis en gisteren kwam mijn vrouw ermee thuis. Ik had haar als eerste gehoord en stond natuurlijk direct in de gang toen ze binnen kwam om haar welkom te heten en een knuffel te krijgen.
Van mij hoeven ze dat eigenlijk nooit te doen maar als de postmevrouw het niet doet, dan weten mijn mensen natuurlijk niet dat ze iets wil komen afgeven. Ik weet nu hoe de auto van de postmevrouw klinkt en ik zal je zeggen, als ik deze hoor, dan brom ik ook zachtjes. De post heeft een elektrische auto zegt mijn vrouw dus die hebben een speciaal geluid dat we goed herkennen. Moos hoort niet zo goed maar hij weet het zelfs wanneer ze eraan komt. Als ze dan op de bel druk, schrikken we toch nog vaak en dan ren ik als een speer naar boven want daar zit Molly en die kan me helpen als ik bang ben. Moos rent vaak naar de kamer van de computer want daar kun je je heel goed verstoppen achter de gordijnen. De postmevrouw komt nooit binnen en ze brengt meestal wat voor ons mee dus dat scheelt veel. Ze geeft het af en sjeest weer weg met haar knalgele mobiel. Mooi zo want dan kunnen wij weer snel tevoorschijn komen en gaan inspecteren wat ze gebracht heeft. Altijd belangrijk natuurlijk.
Deze zomer is mijn leefen net als de zon – rond, warm en frolijk, ik leef ook MET de zon; elke dag ga ik heel froeg in de ochtend naar mijn tuin en geniet ervan dat het nog lekker frips is, iedere middag kruip ik onder de struiken omdat het warm wordt, en in de afond als het weer koeler is ga ik in mijn gras liggen of op één van mijn stoelen.
want ik doe hem niets, maar soms ren ik ineens naar hem toe, het is een grapje en dat weeten we allebei, ferder is elke dag hetzelfde en dat find ik heerlijk.
dan foel ik altijd dat ik heel hard knuffels noodig heb, en zeker als ik buiten heb geslaapen heb ik natuurlijk URGENT (dat is een moeilijk woord voor dringend) knuffels en aandagt noodig, dus naar binnen en hop de toeter aan!