Tante Fleur en de Stilte van de Middag 

De zon hing laag boven Doetinchem, haar stralen glansden zacht over de daken en tuinen. In het huis aan de rand van de stad lag tante Fleur in haar favoriete stoel bij het raam. Haar ademhaling was rustig, haar ogen gesloten. Ze sliep steeds vaker de middagen weg, haar lichaam moe van de jaren die haar langzaam inhaalden.
Doerak, haar trouwe katerman, zat op de vensterbank. Zijn groene ogen keken naar buiten, maar zijn oren waren gespitst naar binnen. Hij luisterde naar het zachte geritsel van Fleur’s ademhaling, alsof hij elk moment wilde vangen waarin ze wakker zou worden en hem zou toespreken met haar warme stem: “Dag lieve jongen, ben je weer op avontuur geweest?”

Veranderen

Maar die woorden kwamen steeds minder vaak.
Doerak begon zijn tochten alleen. Eerst aarzelend, dan met meer zekerheid. Hij sloop door de tuinen, sprong over schuttingen, begroette oude vrienden – de ekster op het dak, de egel onder de struiken, en zelfs Roover de kat van de buren. Maar telkens keerde hij sneller terug. Want hoe ver hij ook ging, zijn hart bleef bij tante Fleur.
Langzaam, bijna ongemerkt, begon Doerak te veranderen. Hij werd voorzichtiger, bedachtzamer. Hij lette op de geluiden van het huis, op de geur van de lucht, op de stilte die steeds vaker viel. Hij begon de stap naar volwassenheid te zetten – niet omdat hij het wilde, maar omdat het moest. En ergens, diep vanbinnen, voelde hij dat het tijd was. Dat heeft met oer te maken.

Nadenken

Op een dag, toen de lucht grijs was en de wind zacht door de bomen ruiste, sprong Doerak op Fleur’s schoot. Ze opende haar ogen langzaam, keek hem aan en glimlachte. “Je bent een goede jongen,” fluisterde ze. “Je zorgt voor me, hè?”
En toen, met een blik die helder was als vroeger, zei ze zacht: “Ik zie het, Doerak. Je wordt groot. En het is goed zo.”

Doerak miauwde zacht, drukte zijn kop tegen haar poot. En in dat moment, tussen stilte en ademhaling, wist hij dat zijn liefde haar bereikte – zelfs als ze sliep.

Doerak voelde dat het echt anders ging worden. Daarvoor kent hij Tante Fleur te goed. Hoe ga ik hier mee om? Wat gaat er gebeuren? Ik ga maar eens buiten op mijn denk schutting zitten.  Er moet nagedacht worden.

De volgende keer vertel ik hoe het afliep en natuurlijk hoe het verder gaat.

Zonnige knuffels aan al mijn vriendjes en vriendinnetjes.

Poot van Doerak.

Belle over haar vreemde en toch fijne week

Dag liefe frientjes, daar ben ik weer met een mooie blog. Dit keer waren de meeste dagen rustug. Het is fijn zoomerweer en de balkondeur is iedere dag oope en als het s’nachts niet regent en niet woei woei doet dan blijft de balkondeur ook oope. Ik fin zo hoort het in de zoomer!

Het balkon kan mij niks scheele, ik hou wel van zon hoor heel feel zellufs, maar ik blijf liefer binne, daar foel ik mij feilig en daar is ook zon. Frouwtje lig weleens in zo,n groooote ligstoel op het balkon en dan kom ik wel eefe kijke. Soms ga ik dan ligge en dan ga ik hup weer naar binne. Meestal is de hordeur dicht maar daar geef niks om, want ik blijf er netjes voor ligge. Nee, klimme in de hordeur doe ik niet hoor, en krabbe aan de nieuwe bank doe ik ook nie.

Buiteverblijf

Frouwtje heeft tegen mij geseg toen ik hier pas woonde, Belle ik ga een buiteverblijf voor je maake. Dan ga ik fraage of iemand het balkon kan afscherme zodat je niet van de 7e etaazje naar benee kuukelt, want dat wille we nie. Voor de ouwe Stokkie-Stefan en Oscar hoefde dat niet. Die hadden artroozie aan de poote en konden niet zo hoog springen oofer de rand heen. Maar ik ben nog een jonge poes en moet het balkon feilig zijn foor mij fin frouwtje.
Nou, toen had ze een offerte, zoals dat heet, bij een bedrijf aangefraagd, maar dat was zooooo duur. Ze zei, Belle dat kan ik nie betaale en stel dat je niet op het balkon wil dan is het centen weggooie. Boofedien wil ik niet tegen tralies aankijje Belle, daar krijg ik het benauwd van. Ik snapte het want wij hebbe heel mooi uitsigt, dat is gewoon zo. En een net spanne zei frouwtje, ik weet het niet. Eerst maar eens saame de winter doorkoome en dan zien we wel of je in het foorjaar naar buite wil. Maar dat gebeurde dus nie, en is mijn heele buitenferblijf van de baan. Ik snapte het ook al nie, want toen ik hier in mijn nieuwe huisje forig jaar kwam toen wist ik, hier binne ben ik veilig en ik snuif frisse lucht op achter de hordeur. En de balkondeur is heel feel oope, ook in de herruf en winter als er niet te feel woei woei is en reege. Frouwtje hou van frisse lugt zeg ze en ik ook.

Bezoek

Fan de week was er besoek en had frouwtje geseg, Belle er komt straks een mefrouw met een kindje naar je kijke. Ik dach wat nou weer, het is juist zo rustug nadat die monteurs en die man die de bank kwam brenge. Ja, zei frouwtje, de mefrouw en dat kindje hebbe zelluf 2 poesen en houden heel feel van dieren.
Dus de bel ging keihard, en kwaame ze binne. Ik vloog naar mijn flugtplek het opbergvak achter het bed in de slaapkamer. Waar is Belle zei het jongetje, en ik hoorde frouwtje zegge dat ik niet blij ben met besoek en ik was weggekroope achter het bed. Nou ze bleefe gelukkig een poosje in de huiskamer, maar toen ineens kwam het jongetje kijke achter het bed. Dus ik vloog helemaal naar het achterste opbergvak en kon hij mij niet zien. De mefrouw zei, tegen het jongetje laat Belle maar, anders wordt ze angstig en gaat ze misschien haar poote uitslaan en krabbe. Dus toen was het weer een poosje rustug. Toen verscheen er ineens de hengel met de muis achter het bed, maar ik dacht je kan mij wat, ik kom nie tefoorschijn. Ze ginge ferder praate in de huiskaamer en het jongetje ging met mijn speelbal foetballe. Opeens hoorde ik een bekend geluid, het was mijn voerbak die gevuld werd met brokkies. Ik bedacht mij geen mooment en liep de huiskamer in. De brokkiesbak stond midden in de huiskaamer, ik fon het wel een freemde plek maar trek heb ik altijd en begon te eete. Het jongetje was blij om mij te zien zei hij, en ik kreeg van hem nog meer brokkies. Dat fon ik wel aardig, maar toen die op waren ging ik toch weer naar mijn fertrouwde plek in de slaapkaamer. Ze bleefen gelukkig niet lang en frouwtje ging met ze mee naar buite, en het was ferder weer rustug en had ik het huis foor mij alleen.

Jullie weete ik woon saame met mijn frouwtje, ferder is er niemand. Dat was ook mijn wens hoor toen ik in het dierenhospitaal zat, en zo is het gekoome. Ruusie hebbe wij nooit, en weete we onze grensen. Frouwtje is lief foor mij en ik mag mijn gang gaan, maar soms is frouwtje een beetje maf fin ik. Ze doe soms dinge en dan denk ik, da doe niet iedereen. Soms sta ze midden in de nacht op het balkon te kijken en dan zeg ze Belle zie jij ook de sterre, mooi he ? Of ze doe soms s’avonds laat eete en gaat dan laat naar bed. Nou ik kan je vertelle ik hep mijn eige ritme, en soms doe ik met haar mee.

De maan

Ik ben oofer het algemeen s’nachts rustug, maar als het s’morgens licht ga worden dan kom ik in aksie. Dan speel ik met een muis of een balletje, maar ik maak frouwtje nie wakker hoor en slaap ze gewoon door. Maar fanmoruge gebeurde er iets, ik kan er met mijn kop niet bij, eggie waar nie!
Ik sliep nog bij haar op bed, ze wor opeens wakker en zeg tegen mij, kijk eens Belle op de wekker, daar staan de cijfers 05.55. Dat is een biezonder getal als je dubbele cijfers zie, dat heegt een beteekenis. Ze stap uit bed, ik er achteraan en ga ze op het balkon staan in de scheemer. Belle zegt ze, zie je dat de volle maan heeft ons gewek?! Ik dacht nog, die maan heeft jou gewek, mij nie hoor want ik sliep gewoon, en jij begon ineens te praate oofer dubbele cijfers op de wekker.
Doe ze de kaamera pakke en maak ze footo’s van de maan. Dan denk ik, la ze maar doen en ben weer naar binne gegaan. Maar we waren eenmaal waare wakker en frouwtje zei ik ga nie meer terug naar bed, het is spannend in de scheemer en de lugt is mooi. Kreeg ik toch ineens froeg mijn ontbijt, nou daar was ik wel heel blij mee. Toen ging ze zelluf ontbijt maake en ging ze op het balkon zitte eete en kijke naar de maan. Zie je Belle dat het langzaam aan steeds lichter gaat worden en de morgen aanbreekt? Het was nog zo stil, en in het wiekent is niemand zo froeg op.

Ze doe af en toe eg maffe dingen mijn frouwtje, maar toch fon ik het wel leuk in de scheemer opstaan midden in de zoomer, dat is apart en maf. We zijn dus ferfroegd de dag begonne, en kreeg ik zowaar na een poosje nog een keer ontbijt.
En hierbij eindigt mijn blog. Het ga een keiheete week worden dus mijn adfies is, feel waater drinke liefe frientjes en fooral rieleksen en geniete van de zon!

Een ferkoelend kopje van mij aan jullie,
Belle

Japie: Nek-aan-nek bij de Gouden Lepel Furkiezing

Jeetje, lieve furriendjes, wat een gekkenhuis met die Gouden Lepel Furkiezing. Wat zo simpel leek toen ik het in mijn vorige furhaal opperde, bleek in de praktijk serieuze kost. Het begon met dat vele vierpoters te bescheiden waren om te reageren. Dat stond zo haaks op wat ik had gehoord op het Grote Weiland Feest. Daar miauwden en blaften juist iedereen dat zij het allerliefste mens hadden. Maar na mijn oproep bleef het akelig stil. Daar zat ik dan met die Gouden Lepel. Een aantal stelde voor dat ik em aan Mo moest geven, maar mijn mens was uitgesloten van de Furkiezing. Dat had ik misschien even in de kleine miauws moeten zetten. Na een nieuwe oproep kwam de trein op gang. En hoe!?

Genomineerden

Purrachtige furhalen stroomden binnen. Vaak veel te bescheiden. Sammy en Snoopy dachten dat hun mens niet in aanmerking kon komen, omdat ze nooit een lepel gebruikt met het opscheppen van hun knabbels. KeverT had het idee dat er mensen zouden zijn die veel meer biesonder zijn dan zijn eigen lieve man en vrouw. Snap je dat nou? De snorders van Anja droegen hun mens voor omdat ze zo goed voor haar eigen dierentuintje zorgt èn voor oppaspoesjes. Lucky (mijn katlega met wie ik een duobaan heb op de blog) stelde ons voor aan Karin, het mens van Jill, met haar grote hart voor veel dieren. Muissie wilde het wel van de daken miauwen dat zij het zo getroffen heeft na een pittige tijd. Haar mensen zetten de immunotherapie voort die in de opvang al was gestart. Dit is nodig om te voorkomen dat Muissie allemaal wonden krijgt. Petje af voor haar mensen!
Figo wist het niet, maar mocht gewoon meedoen. Casper, Noor, Lili, Dauwe, Ejlin & Teddy dachten dat die lepel heel potig zou zijn om nog sneller hun bordjes te vullen. Want wanneer de laatste gevuld wordt, is de eerste alweer schoon(gelikt). Yep en Demi, onze furrienden uit Den Haag, waren vol lof over de opvang waar zij maandenlang vol liefde zijn furzorgd. En dat doen ze voor heel veel dieren zonder thuis. Zo lief dit. Zal ik nog even doorgaan met de andere genomineerden?

Nog meer genomineerden

Lord Teuntje en Caramel (tip: zoek ze op op Beestboek. Ze beleven de meest (on)waarachtige avonturen) gaven de eer aan de vrouw van Ollie, die het zo getroffen heeft bij haar thuis. Terwijl Ropi juist tante Luna in het zonnetje wilde zetten. Daar zorgen ze zo goed voor alle erfdieren. Wie kent Anna nog niet? Dat is de oudste poes (20+) die wij kennen. Zij stuurde een heel epistel: ik nomineer mem, ze klaagt niet als ik midden in de nacht eten wil, ondanks dat er brokjes zijn. Ze klaagt niet als ik over heb gegeven, ze zegt gewoon: geeft niks mem ruimt het wel op. Ze wordt ook niet boos als ik mijn pilletje voor snelwerkende schildklier niet wil nemen, ze zegt dan gewoon ohh deed mem het alweer verkeerd. Ze klaagt zelfs niet als ik een beetje teveel graaf in mijn wc. Miauw nou zelf, zo’n mem wil toch iedereen! Spike en Amigo, twee Rotterdams katers, zijn meer dan tevreden over hun mens, terwijl Crazy Kees zijn Blondie niet voor goud wilde nomineren, maar voor zilver, omdat ze wel eens een steekje laat vallen. Tjilla hield een purracht pleidooi voor hun mensenmeisje: Wij dragen ons mens voor, zij doet alles voor ons, we eten alledrie andere dieetbrokjes, ze sjeest steeds met ons naar de dokter als we niet eten of andere rare dingen hebben, ze heeft een hele lijst gemaakt met wie wat op welke tijd moet, we eten wel hetzelfde dieet-natvoer, Tjaiia eet haar dieet-natvoer in 2 x dus ze moet het dan wegzetten anders eet Tjessi het op, Ik krijg liquidsnacks en supplementen en Tjessi is een knuffelaar met dieet en ze mag helemaal niks anders of erbij, we hebben allemaal eigen plekjes en eigen speelgoed, ze gaat nooit op vakantie want met ons thuis en een zonnetje is ook vakantie zegt ze en we hebben een heel mooi en groot buiten en ze zegt ook heel vaak dat ze heel veel van ons houdt   en wij houden ook heel veel van haar. Ook daar is geen speld tussen te krijgen!

Muisbezorgd

Laat ik voorop stellen dat alle mensen die goed voor dieren zorgen de allerbesten zijn. Daar kan geen Gouden Lepel tegen op. Toch heb ik deze beloofd. Katzijdank hoefde ik niet zelf te kiezen. Dat hebben mijn furrienden op Beestboek gedaan. Ik kan jullie miauwen, het was reuze spannend. Berichten werden gedeeld en de stemmen gingen in de rondte. De spanning was om te snijden met de nek-aan-nek-race tussen Yep en Demi en tante Luna, op de staart gevolgd door Anna, de T’tjes, KeverT en de dierentuin van Véronique. Als je wilt weten wie De Gouden Lepel krijgt thuis gestuurd, kijk dan op mijn Beestboek. Daar heb ik gisteren de uitslag opgezet. Onthoud dat jullie stuk voor stuk toppers zijn. Liefde, onvoorwaardelijke liefde, dat is waar het om gaat. En dat is onbetaalbaar.
Deze furkiezing is me niet in de koude vacht gaan zitten. Ik denk dat ik het beter bij Muisbezorgd kan houden.

Koppie van Japie

Japie op Facebook: https://www.facebook.com/japiehalfbakkenkoen

Kever heeft een mening over tefreeden zijn

Als ik in mijn tuin in mijn gras lig denk ik na over het leefen, over het leefen in het algemeen en ook over mijn eigen leefen, dat is het leefen dat ik het beste ken omdat ik het zelf leef, het is mijn Keverleefen, zo heeft iedereen zijn of haar eigen leefen, en het leefen van iemand anders kan je fanaf de buitenkant zien, maar je weet nooit presies hoe diegeene het zelf erfaart.

Dat komt omdat je met je eigen oogen kijkt en met je eigen hoofd denkt, en iedereen heeft weer andere oogen en een ander hoofd, als het bijfoorbeeld heel warm is zie ik de zon in mijn tuin en foel ik me helemaal heppie, maar iemand anders kan de zon zien en denken Bah, het is veels te warm, ik find er niets aan, en als er iets gebeurt dat ik niet ken denk ik meestal Brrrr dat is grieselig, ik ferstop me!, maar een andere kat find dat juist leuk en gaat kijken en onderzoeken.

Zo zijn we allemaal ferschillend, en het is niet zo dat de oogen en het hoofd van de één  beeter zijn dan die van de ander hoor, we zijn allemaal helemaal prima zoals we zijn, anders waren we wel iemand anders geworden!

Duif

Zelf ben ik een rustige jongen omdat ik al bijna dertien jaaren ben (of misschien ben ik wel altijd zo geweest, dat kan ook), en ik ben helemaal tefreeden met mijn leefen, alles is presies zoals ik het fijn find en ik begrijp alles om me heen, daar hau ik van want ik word bang van dingen die ik niet snap.

Hier kijk ik naar de duif die brokjes zoekt!

En omdat ik tefreeden ben mag van mij de duif die elke dag in mijn tuin komt best mijn brokjes opeeten, fooral ook omdat het mijn diejeetbrokjes zijn en die lust ik eigenlijk toch niet, maar de duif findt ze heerlijk, win/win noemt mijn vrouw dat.

Mikkie en Juultje mogen ook best kopjes geefen aan mijn mensen en snekkies krijgen, ik find het gezellig als ze er zijn en ga mijn mensen halen als ze niet merken dat mijn vrienden wel iets lusten.

En Pokon mag van mij best in mijn tuin en in mijn huis komen, ik geef hem wel altijd efentjes een tik, maar niet hard, hij komt altijd naar mij toe en doet Priet? om hallo te zeggen en gaat dan mijn brokjes eeten, en daarna klimt hij weleens op het buro om mijn vrouw een kopje te geefen, of om haar te bijten, nau ja!

Hier gaat Pokon zometeen mijn huis in!

Pokon

Pokon probeert wel eens de duif te fangen, omdat hij nog jong is en zich moet bewijsen, en Mikkie en Pokon hebben wel eens ruusie omdat ze allebei met hun eigen oogen kijken en niet die van de ander, Juultje maakt nooit ruusie, zij is vrienden met iedereen, net als ik, en mijn man is helemaal weg van haar, dat mag van mij, ik ben daar niet jaloers op.

Ik lig en ik kijk, ik kijk met mijn eigen oogen, ik denk met mijn eigen hoofd en foel met mijn eigen hart, ik weet dat ik thuis ben, dat mijn mensen mij de liefste Kever finden, de enigste Kever, en ik foel dat dit het leefen is dat ik altijd heb gewild.

***

Omdat ik graag zau willen dat iedereen zo een fijn leefen heeft blijf ik keihard tetteren voor vreede!
En aan iedereen die iemand mist stuur ik zachte kopjes.

Joep weet iets over een zwembadparty

Heeft het bij jullie begin deze week ook zo hard gewaaid en geregend? Nou, bij mij wel hoor. Ik woeide bijna uit m’n jas als ik over ‘t achterpad liep, en als ik dan weer thuiskwam was ik veel langerderder bezig om al m’n haren weer op een rijtje te likken.

Voordeel is wel dat een natte vacht veel gemakkelijker in model te brengen is dan een droge vacht en ik krijg er een minder droge bek van, maar toch… ‘t Blijft best wel veel werk, vooral wanneer ik ook nog uit de buurt van die handdoek wil blijven waarmee m’n personeel steeds opnieuw kwam aansjouwen. Ik heb ze al honderden keer gemauwd dat dat helemaal niet nodig is, maar ze bleven ‘t elke keer weer proberen.
Toch hebben we deze week daarvoor eindelijk een goed katpromis gevonden: m’n personeel legt een dikke handdoek op ‘t grote bed en daar ga ik dan op zitten om m’n vacht droog te likken. Maar ik hou ze wel in de smiezen hoor, want zodra ze ook maar een puntje van de handdoek willen pakken maak ik dat ik wegkom en zoek ik een ander plekje om goed op te kunnen drogen.
Tsja, ‘t heeft wat tijd gekost om m’n personeel te trainen, maar ze zijn dus nog steeds niet te oud om te leren. Ze zijn alleen een beetje hardleers en denken er niet aan om de handdoek eerst even op te warmen in de wasdroger. Maar daar maak ik nu even niet zo’n werk van zolang ‘t nog niet echt koud is buiten.

Zwembadparty

Maar dat was nog niet alles, want maandagavond was ik dus lekker in de regen aan de wandel, toen ik wat gerommel in de verte hoorde en even later werd ‘t weiland heel even in het licht gezet. Terwijl ik toch weet dat de mamarazzi nooit geen flits gebruikt als ze een foto maakt, want daar heeft ze net als ik echt een hekel aan. Ik probeerde tussen de dikke waterdruppels te ontdekken waar ze stond, maar ik zag even helemaal niks. Er volgden nog drie of vier rommels en lichtflitsen, en ik vond dat ‘t verstoppertje spelen van m’n personeel wel lang genoeg geduurd had, dus ik wandelde op m’n gemak weer richting huis om de foto’s te gaan bekijken. De tuindeur stond nog op een kiertje open, dus ik kon zo naar binnen.
Tot m’n verbazing stond m’n personeel achter ‘t grote raam in de woonkamer naar buiten te kijken. En pas toen drong het tot me door dat de rommels en de flitsen geen foto’s waren geweest maar ‘t vuurwerk van achter de Regenboogbrug. Blijkbaar waren ze daar een enorme zwembadparty aan ‘t houden, om na de warme dag wat af te koelen. Dat moet toch een feest van jewelste zijn bedacht ik me, terwijl ik op m’n handdoek op ‘t grote bed ging zitten. Zouden ze daar ook een dubbele wokkelglijbaan bij ‘t zwembad hebben? En een springplank? En verwarmde badhokjes met hele dikke zachte pootdoeken om je op af te drogen?
Dat moet haast wel…

Thuis

Toen op dinsdag de zon weer tevoorschijn kwam dacht ik lekker lui in de vensterbank te kunnen gaan dutten na m’n ontbijt, maar nee hoor. Al wekenlang lopen tweebeners door de wijk druk te zijn om al ‘t houtwerk van de huizen op te knappen en van een nieuwe lik verf te voorzien, en juist toen ik net m’n ogen dicht had stond er zo’n wildvreemde tweebener voor m’n raam om met een herrieding over ‘t houtwerk heen te gaan. Laat ik je mauwen, ik was gelijk weer klaarwakker. Nou ja, dan maar uitrekken, opstaan en naar de achtertuin, om daar lekker met m’n personeel te genieten van de zon die steeds warmer werd.
Voordat ik een lekker plekje zocht om verder te dutten besloot ik toch nog even een wandeling over ‘t achterpad te maken voor een extra ochtendinspectie, maar ik was even vergeten dat de buurtkindjes vakantie hebben. Nadat ik tussen de stepjes, driewielers, ‘t stoepkrijt en ander speelgoed op ‘t pad door was getijgerd en net drie buurhuizen voorbij was kwamen wat kleine tweebenertjes een tuin uitgerend. En ik kan je verzekeren, daar kwam meer geluid uit dan dat de klustweebener in z’n eentje aan de voorkant van ‘t huis stond te maken. Ik bedacht me geen moment en ben snel op de dichtstbijzijnde schutting geklommen, om via de schuurdaken en de katwalks van de buren weer terug te gaan naar m’n eigen achtertuin, waar m’n personeel heerlijk stilletjes van het nieuwe groen in onze tuin zat te genieten. Ik mauwde ze gedag en liep naar binnen, scherpte m’n stiletto’s even bij aan m’n krabpaal, nam wat te drinken en knabbelde wat brokjes omdat m’n ontbijtbord al leeg was. Ineens bedacht ik me dat het misschien wel een goed plan zou zijn om in de oude stoel onder de eettafel te gaan liggen. En op dat dikke kussen in die stoel leek het net of de geluiden aan de voor- en achterkant van m’n huis heel ver weg waren en ben ik heerlijk in slaap gevallen.

Voortuin

De volgende ochtend was de klustweebener weer terug, deze keer zonder dat herrieding maar met een emmer die stonk en een steel met haren. En omdat daar geen geluid uit kwam ben ik lekker buiten op m’n tuinpad in de zon gaan zitten om van een afstandje toezicht te houden.
Zo heb ik die tweebener de rest van de week in elke voortuin in de gaten gehouden en ik moet eerlijk mauwen, het is er wel een heel stuk mooier op geworden.

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep