Wat me van de week toch overkomen is… Ik stond daar zelf van te kijken, zo van dat doen ze anders noooit, heb ik dat?
Laat me je mauwen wat er gebeurd is, want zo lang als dat ik hier woon is me zoiets echt nog nooit eerder overkomen.
Boergondies
Zoals jullie misschien wel weten, ben ik een Boergondiese Katermans. En daar bedoel ik mee dat ik graag altijd de vier verschillende smaken van mijn droge brokjesmerk met 3 grote mokken per soort goed gemengd in m’n grote brokkenvoorraadbox wil hebben, om daar twee keer per dag een schepje van in mijn etensbak te krijgen. Want, zoals mijn moeder altijd mauwde “geen betere raad dan voorraad”, en dat heb ik in m’n oren geknoopt toen ik bij haar uit huis ging.
Ik weet ook altijd precies wanneer de bodem van m’n voorraadbox in zicht komt, want dan komen er vier grote zakken uit de voorraadkast op de grote eettafel, samen met een mengkom en mijn maatmok.
Brokjes
Tegenwoordig ga ik er dan lekker bij op tafel zitten en hou mauwlettend in de gaten of het allemaal wel goed gaat, want m’n personeel is inmiddels ook een dagje ouder dus daarom steek ik graag een pootje toe bij de brokcontrole. De brokjesverhouding moet natuurlijk wel kloppen, want anders heb ik niet de variatie die ik al bijna m’n leven lang zo graag lust.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er brokjes bestaan die nóg lekkerderder kunnen smaken, dus ook wat dat betreft ben ik een heel tevreden katermans.
Af en toe springt er wel ‘s een brokje uit de grote mengkom, en daar sla ik dan heel snel m’n voorpoot op om te voorkomen dat ‘ie van tafel rolt. Dat noem ik dan een soort van voorproeven, om zeker te weten dat er aan de smaak niets veranderd is door het grote brokjesbedrijf. ‘t Is altijd heerlijk om de hele dag door af en toe wat te knabbelen te hebben, want natvoer krijg ik alleen voor m’n ontbijt en m’n avondeten.
Boelidinges
Ook in natvoer hou ik van variatie, dus ik krijg elke keer weer iets anders in m’n schaaltje. Dat heeft m’n personeel zo bedacht voor me, want zij zeggen dat ze zelluf ook niet elke dag ‘t zelfde eten, dus dat hoef ik ook niet. Hoewel ik natuurlijk wel favorieten heb hoor, want ze weten dat ik van kip, rund, kalkoen, tonijn en zalm hou dus die krijg ik afwisselend uit blikjes, kuipjes, hartjes of zakjes. Soms in boelidinges, soms in gelei (ben ik niet zo heel gek op, maar ik eet ‘t wel), en soms zit er een melksaus over of een slagroomhart speciaal voor katten in.
Het heeft wel even geduurd voordat m’n personeel begreep wat ik lekker vond, want toen ik hier net woonde kreeg ik ook wel ‘s kabeljauw of garnalen of mossel of sardientjes, maar dat lust ik dus echt niet. En runderhart vind ik ook niet lekker, net zo min als van die rollen vlees of vis uit de diepvries. Ik weet dat er duizenden katten zijn die dat heerlijk vinden, maar smaken mogen gelukkig verschillen vind ik.
Inmiddels heb ik ook al paard gegeten, en kangoeroe en wild zwijn en hert en eland, en geloof ‘t of niet, zelfs sprinkhanen in een sausje uit een zakje. Aan die laatste vond ik nou niet veel smaak zitten, maar de saus was heerlijk dus m’n bakje kon daarna gewoon gelijk de kast weer in. Maar m’n favoriet blijven toch de blikjes waar kaas in zit, en of er dan tonijn en kip in zit of alleen tonijn, dat maakt me helemaal niks uit. Volgens mij is alles met kaas gewoon lekker.
M’n personeel maakt er altijd wel weer een sport van wanneer ze over de grens op jacht gaan voor me, want daar is zóveel meer te vinden om uit te proberen dan hier in m’n eigen weiland en omgeving.
En als je nou denkt ‘wat een verwende katermans is die Joep’, dan heb je eigenlijk wel gelijk. Maar het kan nog gekker, hoor…
Snorharen
Van de week kreeg ik dus een blikje tonijn met zeewier voorgeschoteld als diner. En dat had ik nog nooit eerder gegeten, dus ik moest even wennen aan de smaak. Na een kwart bakje hield ik ‘t even voor gezien, gewoon een pauze om te bedenken of ik dit wel echt lekker vond.
Maar Senior begreep dat verkeerd, en dacht dat ik het helemaal niet lekker vond. Dus hij maakte een kuipje voor me open en serveerde dat. En toen had ik dus twee keer diner, want hij liet het bakje dat ik eerder gekregen had gewoon staan…
Nou, ik kan je mauwen, ik heb met wat tussenpozen eerst het ene bakje helemaal leeg gegeten en daarna het andere bakje, voordat het bedtijd was. Al wil ik daar toch liever geen gewoonte van maken om twee diners te eten, want ik zat tot aan m’n snorharen vol. En ik had niet eens meer zin om naar buiten te gaan, ik ben lekker op ‘t grote bed gaan liggen om al dat eten rustig te laten verteren. Nou ja, totdat Senior midden in de nacht naar z’n eigen bak moest, want toen wilde ik lekker naar buiten omdat een wandeling in de frisse nachtelijke buitenlucht me toch een beter plan leek dan binnen te blijven. Want proberen te slapen met een volle buik, da’s helemaal geen gemakkelijke opgave…
Stevige poot en zachte kopjes,
Joep
Ik ben best een slimme jongen, al zeg ik het zelf, ik kan nieuwe dingen leren, als mijn vrouw iets uitlegt dan snap ik wat ze bedoelt en ik kan ook denkspeelgoed alleen ik heb daar nooit zin in weeges het is stom. Maar deze week had ik iets waarfan ik dacht waarom deed ik dat nou?
Miauw lieve furriendjes, het waren spannende dagen zeg. Voor ons allemaal, in het bijzonder voor Willem en onze mensenbroer. Wat er was, dat gaat Willem zelf aan jullie miauwen.

Hallo katermannen en kattenpoezen,
Zoals jullie weten heeft de herfst zijn intrede gedaan. De jungle kleurt anders en de wind fluistert zachtjes door de tuinen van Doetinchem. Mijn vriend Doerak, de wijze grote kater, mijn grote voorbeeld, die jarenlang de buurt had beschermd en geleid, was ziek. Het begon met vermoeidheid en het ademen ging moeilijker. Er waren minder avonturen in de jungle. Ik had het als jonge vriend al een tijdje in de gaten. De nachten werden stiller. De verhalen korter.
Doerak heeft een mooi grafje gekregen in zijn favoriete jungle. Het dichtbegroeide hoekje van de tuin waar hij zich altijd het gelukkigst voelde. Vlak bij Tante Fleur onder de oude boom rust hij nu. Ik breng hem nu elke dag even een bezoekje als eerbetoon.
Hallo liefe frientjes, daar ben ik weer, terug van vaakanzie en weer heelemaal heppie de peppie! Het was het wiekent voor de herrufvaakanzie, ik moes de blogg nog schrijfe, ik had geen inspieraazie en frouwtje was moe.
heeft furrhalen fertelt dat ze in Noorwegen heeft gewoond. En dat ze daar 2 grote houtkachels in huis had, en dat Timmie en de Dikkie daar voor lagen op een grote schaapefagt. Zou ik dat ook krijge dacht ik? Ja hoor zei frouwtje, dat gaan we doen!