Joep voelt zich geen verwende katermans

Wat me van de week toch overkomen is… Ik stond daar zelf van te kijken, zo van dat doen ze anders noooit, heb ik dat?
Laat me je mauwen wat er gebeurd is, want zo lang als dat ik hier woon is me zoiets echt nog nooit eerder overkomen.

Boergondies

Zoals jullie misschien wel weten, ben ik een Boergondiese Katermans. En daar bedoel ik mee dat ik graag altijd de vier verschillende smaken van mijn droge brokjesmerk met 3 grote mokken per soort goed gemengd in m’n grote brokkenvoorraadbox wil hebben, om daar twee keer per dag een schepje van in mijn etensbak te krijgen. Want, zoals mijn moeder altijd mauwde “geen betere raad dan voorraad”, en dat heb ik in m’n oren geknoopt toen ik bij haar uit huis ging.
Ik weet ook altijd precies wanneer de bodem van m’n voorraadbox in zicht komt, want dan komen er vier grote zakken uit de voorraadkast op de grote eettafel, samen met een mengkom en mijn maatmok.

Brokjes

Tegenwoordig ga ik er dan lekker bij op tafel zitten en hou mauwlettend in de gaten of het allemaal wel goed gaat, want m’n personeel is inmiddels ook een dagje ouder dus daarom steek ik graag een pootje toe bij de brokcontrole. De brokjesverhouding moet natuurlijk wel kloppen, want anders heb ik niet de variatie die ik al bijna m’n leven lang zo graag lust.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er brokjes bestaan die nóg lekkerderder kunnen smaken, dus ook wat dat betreft ben ik een heel tevreden katermans.
Af en toe springt er wel ‘s een brokje uit de grote mengkom, en daar sla ik dan heel snel m’n voorpoot op om te voorkomen dat ‘ie van tafel rolt. Dat noem ik dan een soort van voorproeven, om zeker te weten dat er aan de smaak niets veranderd is door het grote brokjesbedrijf. ‘t Is altijd heerlijk om de hele dag door af en toe wat te knabbelen te hebben, want natvoer krijg ik alleen voor m’n ontbijt en m’n avondeten.

Boelidinges

Ook in natvoer hou ik van variatie, dus ik krijg elke keer weer iets anders in m’n schaaltje. Dat heeft m’n personeel zo bedacht voor me, want zij zeggen dat ze zelluf ook niet elke dag ‘t zelfde eten, dus dat hoef ik ook niet. Hoewel ik natuurlijk wel favorieten heb hoor, want ze weten dat ik van kip, rund, kalkoen, tonijn en zalm hou dus die krijg ik afwisselend uit blikjes, kuipjes, hartjes of zakjes. Soms in boelidinges, soms in gelei (ben ik niet zo heel gek op, maar ik eet ‘t wel), en soms zit er een melksaus over of een slagroomhart speciaal voor katten in.
Het heeft wel even geduurd voordat m’n personeel begreep wat ik lekker vond, want toen ik hier net woonde kreeg ik ook wel ‘s kabeljauw of garnalen of mossel of sardientjes, maar dat lust ik dus echt niet. En runderhart vind ik ook niet lekker, net zo min als van die rollen vlees of vis uit de diepvries. Ik weet dat er duizenden katten zijn die dat heerlijk vinden, maar smaken mogen gelukkig verschillen vind ik.

Inmiddels heb ik ook al paard gegeten, en kangoeroe en wild zwijn en hert en eland, en geloof ‘t of niet, zelfs sprinkhanen in een sausje uit een zakje. Aan die laatste vond ik nou niet veel smaak zitten, maar de saus was heerlijk dus m’n bakje kon daarna gewoon gelijk de kast weer in. Maar m’n favoriet blijven toch de blikjes waar kaas in zit, en of er dan tonijn en kip in zit of alleen tonijn, dat maakt me helemaal niks uit. Volgens mij is alles met kaas gewoon lekker.
M’n personeel maakt er altijd wel weer een sport van wanneer ze over de grens op jacht gaan voor me, want daar is zóveel meer te vinden om uit te proberen dan hier in m’n eigen weiland en omgeving.
En als je nou denkt ‘wat een verwende katermans is die Joep’, dan heb je eigenlijk wel gelijk. Maar het kan nog gekker, hoor…

Snorharen

Van de week kreeg ik dus een blikje tonijn met zeewier voorgeschoteld als diner. En dat had ik nog nooit eerder gegeten, dus ik moest even wennen aan de smaak. Na een kwart bakje hield ik ‘t even voor gezien, gewoon een pauze om te bedenken of ik dit wel echt lekker vond.
Maar Senior begreep dat verkeerd, en dacht dat ik het helemaal niet lekker vond. Dus hij maakte een kuipje voor me open en serveerde dat. En toen had ik dus twee keer diner, want hij liet het bakje dat ik eerder gekregen had gewoon staan…
Nou, ik kan je mauwen, ik heb met wat tussenpozen eerst het ene bakje helemaal leeg gegeten en daarna het andere bakje,  voordat het bedtijd was. Al wil ik daar toch liever geen gewoonte van maken om twee diners te eten, want ik zat tot aan m’n snorharen vol. En ik had niet eens meer zin om naar buiten te gaan, ik ben lekker op ‘t grote bed gaan liggen om al dat eten rustig te laten verteren. Nou ja, totdat Senior midden in de nacht naar z’n eigen bak moest, want toen wilde ik lekker naar buiten omdat een wandeling in de frisse nachtelijke buitenlucht me toch een beter plan leek dan binnen te blijven. Want proberen te slapen met een volle buik, da’s helemaal geen gemakkelijke opgave…

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Waarom deed ik dat nou?

Ik ben best een slimme jongen, al zeg ik het zelf, ik kan nieuwe dingen leren, als mijn vrouw iets uitlegt dan snap ik wat ze bedoelt en ik kan ook denkspeelgoed alleen ik heb daar nooit zin in weeges het is stom. Maar deze week had ik iets waarfan ik dacht waarom deed ik dat nou?

Aardappel

Het was bijna afondeete en dan hang ik altijd in de keuken, het is daar klein en ik krijg knuffels en het is warm en ik weet niet, ik foel me dan gezellig ook omdat ik weet dadelijk komt het eete. Nou het was bijna zofer en mijn vrouw deed het eete op haar bord en op mijn bord, we eete nooit hetzelfde daarom is het.
Alleen ik zag een aardappel fallen.
Deed ik niks mee.
Mijn bord was onderweg. Dus eete. Knuffels, liggen en knuffels dus de gewone afond als altijd, ik foel me tefreede echt waar ik ben een gemakkelijke kater dat is mijn mening.

Spanning

Toen het ochtend werd was er iets in mij feranderd. Ik had spanning in mijn kop en in mijn lighaam. Dat ik geeneens meer lief kon zijn. Ik mepte tegen mijn vrouw haar hand. In de badkamer waar ik alteit trappel fond ik alles stom en ik wilde weg, ik had ongeduld. Ze zei iets ofer aardappel gevallen en dat ik eraan gelikt had maar het ging langs me heen.
Die avond heb ik feels te feel gespeeld, dat kan, het kwam door de eenerzjie en de spanning die in me was, ik kon er niks aan doen ik moest gewoon doorgaan en doorgaan.
En toen ik keimoe was, toen pas wilde ik eefe een knuffel.

Gewoon

Mijn vrouw kwam bij me liggen en ze zei weer Ollie-toch. En nou kon ik luisteren naar wat ze zei. Dat was dat ik allergies fan het eete was en daardoor nou spanningen had. En dat ze dubbel ekstra goed zou opletten dat er niks op de grond fiel. En ook dat aardappel niks was voor allergiese katers. Dat wist ik wel want ik eet diejeet en toen dacht ik wel eefe waarom deed ik dat nou, dat weet ik niet.
En ze zei ook dat ik de dag erna weer gewoon zou zijn en dat was ook zo en ik heb geen spanning meer, gewoon gefoel is het beste maar als ik aardappel ruik dan fergeet ik het, dat weet ik nou wel.

Willem moest naar de witjas

Miauw lieve furriendjes, het waren spannende dagen zeg. Voor ons allemaal, in het bijzonder voor Willem en onze mensenbroer. Wat er was, dat gaat Willem zelf aan jullie miauwen.

Anders

Een paar dagen geleden begon ik mij anders te voelen. Nou sta ik bekend als Willem liever-lui-dan-moe, maar het was anders. Eerst dacht mijn mensenbroer nog; hij voelt zich een dagje minder fijn, misschien heeft ‘ie wel een paar corrigerende tikken gehad van Jajim. Alleen deed ik te lang ‘anders’ en mijn mensenbroer hield me nauwlettend in de gaten. De lekkerste snacks at ik met lange tanden op. Of helemaal niet. Op een gegeven moment ging ik met mijn rug naar iedereen toe liggen, zo van; laat me even. Juist toen liet mijn mensenbroer mij niét.

“Willem toch.. jochie, wat is er? …Willem?” Nee, niet reageren, dacht ik.

Op de krabton springen was ook niet meer leuk. En toen ik mijn snuit ophaalde voor een snack en ‘m rechts liet liggen, er niet eens aan wilde rúiken, wist mijn mensenbroer wat we moesten doen.

Blauwe jas

Wegens mijn angsten vanwege het straatleven komt hulp naar mij als het moet. Niet andersom. Nou, nu had mensenbroer haast en belde hij de gewone witjas op. Het is maar wat je gewoon noemt.

Frou Frou

“Willem kan vanmiddag terecht”. De hele weg er naartoe heb ik gezongen; of we terug naar huis konden. “Nee jochie.. het komt goed, ik ben toch bij je?” We kwamen binnen bij de witjas, eentje die we nog niet kenden. En wat bleek? Ze had helemaal geen witte jas aan maar een blauwe. Waarom noemen ze het dan een witjas?

Zonder enig idee wat me te wachten stond, klom ik het mandje uit. Dat ding is in elk geval niét waar ik wil zijn. Dan liever op die vreemde tafel. Wist ik veel dat ze aan me ging friemelen en frunniken. Ze was wel heel rustig en zei lieve dingen in mijn oor terwijl ze aan mijn buik voelde en andere dingen deed die ik liever snel weer furgeet.

Dapper

Omdat ik me niet lekker voelde, liet ik het allemaal gebeuren. Gewoonlijk zou ik me los hebben geworsteld met mijn krachtige poten en haar afschrikken met mijn lange slachttanden, maar dat was nu te furmoeiend. Toen de assistente er ook bij kwam en iedereen zei dat ik knap, dapper en heel lief ben, werd ik rustiger. Voor de zekerheid kroop ik wel met mijn kop tegen mijn mensenbroer aan. Omdat de witjas (met blauwe jas) en de assistente zo rustig en lief waren, en mijn mensenbroer dicht bij me bleef, lukten alle onderzoekjes. Zelfs twee prikjes liet ik toe. Eén is tegen misselijkheid en voor eetlust, en de ander tegen moeilijk springen.

Jajim

Nou komt het beste gedeelte. De blauwjas zei dat ik, wegens iets wat ik niet begrijp, meer mag eten en dan het liefst natvoer. Eerst zei mijn mensenbroer wel eens van “Willem je bent een beetje te zwaar” en lukte het niet om af te vallen. Nu is het andersom. Het geeft niet want nu komen er extra lekkere hapjes in mijn schaaltje. En mensenbroer gaat ook het aantal liquid snacks opvoeren. Dat is allemaal voor extra vocht – het zal wel, ik ruik vooral veel lekkere luchtjes van vis en kalkoen. Toen we thuis kwamen en de schrik gezakt was, voelde ik mijn maag zachtjes rammelen.

Zelfs Jajim en Frou Frou waren een beetje van slag dat we weg waren. Frou Frou miauwde “Mijn knuffelbroer, waar was je nou! En wat ruik je… raar?” Jajim was in gedachten al bezig met mijn afwas en dommelde weer terug haar dagdroom in.

Hoe mijn gekke dag met mijn bezoek aan de witjas een extra goed einde kreeg, was toen vlak na mijn bakje natvoer, mijn Catootje als furrassing met de Upurr bij het portiek stond. Met dekentjes en een koffer vól met liquid snacks en andere lekkernijen. Sinds ze de terrasfurwarming heeft geregeld kunnen we ook op een koele herfstavond Saame liquid snacks slurpen tot we ervan in slaap soezen. Ze is zo kattent, het is op witjas dagen extra supurr fijn om furkering te hebben.

Niet verder miauwen, maar de witjas, of die nou blauw of wit is, valt best mee.

Kopjes van Willem

en ook van mijn zusjes Jajim en Frou Frou

Naschrift

Willem is inmiddels over de Regenboogbrug gegaan. We zullen hem allemaal missen, maar bij hem thuis vanzelf het meeste.

Doorgekomen bericht van Willem

Miauw lieve furriendjes,
Hier een purrichtje van mij, Willem.
Heel veel kan ik er nog niet over miauwen, de wifi hapert soms een beetje hier.
Mijn nieuws is vandaag niet zo positief als ik zou willen, lieve allemaal.
Afgelopen nacht voelde ik mij opeens weer niet goed. Het ging snel, mijn grote katerlijf wilde nu opeens ook geen eten meer. Knuffels ook liever niet, alleen nog liquid snacks en soms een aai.
In de ochtend heeft onze mensenbroer meteen de witjas gebeld. We mochten binnen een half uur al komen, net als maandag.
Mijn bloed was goed maandag. Maar in combinatie met de röntgenfoto bleek het foute boel.
Regenboogland riep mij op deze mooie, bijna lente achtige dag. Mijn mensenbroer tilde me van het bed naar ons balkon. De zon furwarmde mijn vacht, een ekster riep. Ik kreeg de kin kriebels die ik zo fijn vond en de liquid snacks bleven tevoorschijn komen.
Vanmiddag heb ik nog even genoten van de herfst-lentezon en de vogeltjes die kwetterden. Maar de benauwdheid was er ook.
De andere sterren fluisterden dat mijn lichaam in regenboogland weer gewoon zou zijn. En gewoon is het aller fijnste.
Ik furgeet jullie nooit en als jullie een mooie ster aan de sterrenhemel zien ben ik dat, zwaaiend, Saame met andere regenboogfurriendjes
Lieve kopjes uit regenboogland voor mijn furriendjes voor altijd,
Willem 🌈
🐾💔💚💛🧡

🐾 Samen sterk. De laatste herfst van Doerak

Hallo katermannen en kattenpoezen,
Hier is Bliksem met een emo verhaal en veel traantjes. Ik hoop dat jullie het begrijpen en mij gaan helpen in de toekomst.

Mijn vriend

Zoals jullie weten heeft de herfst zijn intrede gedaan. De jungle kleurt anders en de wind fluistert zachtjes door de tuinen van Doetinchem. Mijn vriend Doerak, de wijze grote kater, mijn grote voorbeeld, die jarenlang de buurt had beschermd en geleid, was ziek. Het begon met vermoeidheid en het ademen ging moeilijker. Er waren minder avonturen in de jungle. Ik had het als jonge vriend al een tijdje in de gaten. De nachten werden stiller. De verhalen korter.
Op een ochtend lag Doerak op zijn gewilde warme plekje in de huiskamer. Zijn ademhaling was rustig. Bijna vredig.. ik kroop tegen hem aan en legde mijn kopje tegen Doerak aan. Geen woorden, alleen aanwezigheid. Doerak keek nog een keer naar mij en zijn mensen, en sloot toen zijn ogen voorgoed.
Ik bleef uren liggen. De jungle voelde leeg, de wereld stil. De egel familie liep ineens door de tuin alsof ze ook afscheid kwamen nemen van hun oude vriend. Tante Fleur was er niet meer om troost te bieden, maar haar geest leek te fluisteren in de wind: Doerak heeft je alles geleerd wat je moet weten.

Bezoek

Doerak heeft een mooi grafje gekregen in zijn favoriete jungle. Het dichtbegroeide hoekje van de tuin waar hij zich altijd het gelukkigst voelde. Vlak bij Tante Fleur onder de oude boom rust hij nu. Ik breng hem nu elke dag even een bezoekje als eerbetoon.
De dagen daarna dwaalde ik een beetje doelloos rond. Ik bezocht Doeraks favoriete plekken. Het dak van het schuurtje, de schutting, zijn tuinstoelen, en de plek waar hij altijd zat te wachten op de zonsondergang. Alles droeg zijn geur, zijn herinnering.
Ik probeerde ook veel bij mijn mensen te zijn die veel verdriet hadden. Maar was zelf ook verdrietig.

Hart

Langzaam merkte ik dat ik begon te veranderen. Ik ging iedereen in de jungle begroeten, speelde met Roover, hield de jungle veilig en klom op de schuttingen en daken. Doerak heeft mij alles geleerd, nu is de tijd gekomen om het over te nemen. Dat voelde ik.
Ik ben niet langer meer alleen, ik heb mijn mensen, de egels en Roover. Nu ben ik de grote verteller, de beschermer, de gids. En hoewel het gemis nog steeds heel groot is, leeft Doerak voort in elke stap die ik zet.
Al mijn vriendjes en vriendinnetjes wens ik knuffels, lekker eten, snacks en veel zon toe. En ome Doerak zit voor altijd in mijn hart.
🐾 Poot van Bliksem

Belle is weer heppie de peppie

Hallo liefe frientjes, daar ben ik weer, terug van vaakanzie en weer heelemaal heppie de peppie! Het was het wiekent voor de herrufvaakanzie, ik moes de blogg nog schrijfe, ik had geen inspieraazie en frouwtje was moe.

Vaakanzie

Ze zei, Belle we gaan nie langer prakkizeeren ofer de dingen die we nog hebbe te doen, we neeme gewoon een weekie herrufvaakanzie. We gaan nie weg hoor, nee we doen lekker niks en alleen de dingen die we leuk vinden en waar we enerzjie van krijge. Nou, ik keek frouwtje vol verwachting aan en dacht, wat zullen we gaan beleefe.
Nou moet ik eerluk zegge liefe frientjes, ik fin blogge eg leuk, maar soms beleef ik gewoon nie so feel en dan is er geen inspiraazie om te schrijfe. Frouwtje heb geseg, Belle je moe gewoon je poote beweege ofer de aaipet en tiepe dat je nie weet waarofer je moe schrijfe. Juist dan koome de letters vanzelluf. Juist toen ik het weer wilde gaan probeeren zei ze, Belle ik ben het eefe zat allemaal, we neeme een “taaim-out“ en we gaan genieten van een weekie herrufvaakanzie!

Langzaam

Wat hebbe we allemaal gedaan?
Nou, uitslaape natuurlijk. Niet heel lang hoor, maar gewoon dat je fanzelluf wakker wordt en nie van de wekker. Frouwtje hep een speziaale wekker, het lijkt net alsof de zon langzaam opkomt.
Eerst is het licht roze gekeurd, dan gaat het langzaam naar rood en oranje en geel,en dan is het opeens licht en hoor je fooguls zingen. Maar nu was het anders in de vaakanzie en werden we fanzelluf wakker. Het ontbijt was ook anders. Ik kreeg mijn natvoer, maar kreeg er ekstra lekkere brokkies doorheen. Ik fin dat leuk want die brokkies kraake tussen mij tanden. Frouwtje ging foor haar eige eieren bakke en ik kreeg ook een stukkie. Toen alles op was kroop frouwtje met een boek op de bank en ging ze uitgebreid koffie drinken. De balkondeur was oope, maar we zaten lekker warrum onder de teddiepleet. Het was een fijne dag, want alles ging gewoon langzaamer dan anders. Zo doe je dat in de vaakanzie Belle zei frouwtje. Nou, en zo deden we elke dag rustug en was alles fijn.

Houtkachel

Frouwtje zat op de aaipet te koekeloeren, ik hep een iedeetje zei ze. Ik mis wat hier in huis zei ze, en nu weet ik wat het is. Belle, we gaat een houtkachel koope, dan hebbe we meer gezelligheid en extra warrumte in huis. Nou weet ik wat een houtkachel is, want frouwtje heeft furrhalen fertelt dat ze in Noorwegen heeft gewoond. En dat ze daar 2 grote houtkachels in huis had, en dat Timmie en de Dikkie daar voor lagen op een grote schaapefagt. Zou ik dat ook krijge dacht ik? Ja hoor zei frouwtje, dat gaan we doen!

Op de laatste dag van de herrufvaakanzie ging de bel, keihard. Er kwam een man naar boofe met een heel groot paakket en zette dat in de gang. Ik dacht nog, daar hep je mijn oferleefingsherrufpakket met voer van Zoeplus, maar dat was het niet. Nee Belle, dat pakket komt misschien morruge, daar moet je nog eefe op wachten. Dit is iets anders, het is knus en warrum en het is foor ons saame. Nou,toen ging ze de groote doos uitpakken en wat kwam eruit ? De houtkachel!

Maar het is geen echte met hout en fuur Belle zei frouwtje, dat gaat niet in een flat. Nee, deze houtkachel gaat elektries met flammetjes alsof het hout echt branden doet. Ze stak de stekker in het stopkontakt en de flammen gingen beweege. Dat vond ik natuurlijk wel spannend en mooi, dus toen ging ik gelijk foor de houtkachel zitten, en foelde ik ook de warrumte. Gezellig he Belle riep frouwtje, nou ik vond het geweldig!

Toe de herrufvaakanzie ten einde was, naame we er nog een rielekswiekent achteraan. Als het nu donker gaat worden doe ze de houtkachel aan, en kijke we saame op de bank naar de flammetjes. Frouwtje zeg, dat is een mooment van rust en dat je je behaagelijk foel Belle. Dat dee ik froeger ook met de Timmie en de Dikkie in het houten trollenhuisje Noorwegen. Maak nie uit dat we nu een namaak-houtkachel hebbe, want je zie het egt niet!

Inspiraazie

Nu het wintertijd is en s’morgens froeg nog donker, doe frouwtje ook eefe de flammetjes van de houtkachel aan. Ik fin het egt gesellig en het is fijn om zo de dag te beginnen!
Asjemenouw, ik dacht dat ik geen inspiraazie had om de letters voor de blog te schrijfe. Moet je kijke wat een taaim-out doet en je een weekie vaakanzie heb gehad. Dan gaan de poote ineens hard ofer de aaipet en fliegen de letters eruit. En ik weet zellufs nu al waar ik in de folgende blogg ofer ga schrijfe.
Ik hoop dat jullie het allemaal fijn en warrum hebbe. We draaie pootjes foor de zieke frientjes onder ons en doen we denke aan onze liefe frient Doerak, die nu een mooie ster is en in Reegeboogland woont,
Tot de folgende keer,

Belle