Wij zijn Willem & Jajim & Frou Frou

Willem en Jajim

Miauw, hallo lieve lezers, wij, Willem, Jajim en Frou Frou zijn fureerd want we mogen een furhaaltje schrijven. We weten nog niet goed hoe het moet maar we beginnen bij het begin. Het gaat over saame wonen met andere poezen en katers.

Wie wij zijn

We zijn twee poezen en een kater en wonen nu al een hele tijd saame in een multikat huishouden. Dat betekent dat je met meerdere katten leeft. Jajim miauwt het furhaal omdat het huishouden met haar begonnen is.

In de winter in 2012 kwam ik bij onze mensenbroer terecht. We waren met zijn tweetjes en in het begin vond ik het heel spannend thuis maar na een paar dagen was ik aan knuffelen, spelen en de onfurdeelde aandacht gewend. Dat was leuk, de hele tijd spelen en rondrennen. Wel werd ik een beetje druk zei mijn tweevoeter soms.
Toen ik na een half jaar ging puberen, was het idee van een furriendje of furriendinnetje erbij ontstaan. Met mij was niets overlegd maar het was goed bedoeld.

Nou was het toevallig zo dat mijn mensenbroer vrijwilliger was als socialiseerder bij een stichting voor zwerfkatten. De plek waar katers en poezen van de straat terecht komen voordat ze naar het asiel kunnen. En daar was Willem.

Mijn broer Willem is furlegen en heeft veiligheid en duidelijkheid nodig. Hij is zo schrikachtig doordat het straatleven moeilijk was geweest, dat elke keer dat mensen kwamen aaien, hij schrok en het furtrouwen winnen weer opnieuw moest. Hoe lief ook, hij ging niet door bij de audities voor het asiel en zou naar een kattendorp gaan. ‘Niet plaatsbaar’ noemen mensen dat.

Beslissing

Toen onze mensenbroer daarover hoorde schrok hij. Ze waren maatjes geworden en er was furtrouwen gekomen, en nu zou Willem weg gaan? Na een poos nadenken kwam de beslissing er; Willem furdient een kans, hij zou zomaar een leuke furriend voor Jajim kunnen zijn. Zo gezegd was niet zomaar gedaan, het was aanpoten.
Mijn nieuwe broer vond het thuis zo spannend dat hij zich de eerste week nauwelijks liet zien. Het was alleen veilig ver weg onder een slaapbankje in een slaapkamer die voor hem was ingericht. Van de kartonnen doos en de nieuwe mand wilde hij niets weten. Zelfs voor gekookte kip kwam hij er niet onder vandaan. Alleen ‘s nachts. Dan kwam hij stiekem aan mensenbroer’s hoofd snuffelen, tot de mensenogen open gingen; dan rende hij purr direct weg, terug onder het slaapbankje. “Duidelijk, Willem, we doen rustig aan”.

Mensenbroer probeerde van alles. Zo besloot hij om het boek wat hij aan het lezen was hardop voor te lezen. Willem gaf geen miauw. Er gingen kilo’s gekookte kip doorheen, veel snacks, allerlei smaken brokjes, furhalen, woordjes. En heel veel geduld. Willem deed het op zijn eigen tempo.

Broer en zus

Willem en Jajim

Het was voor mij, Jajim, apart want de slaapkamerdeur was dicht en ik kon wel ruiken en horen dat er iets nieuws was maar ik kon het niet zien. Op een dag wisselden Willem en ik van ruimtes om elkaars geurtjes te leren kennen. Dat was spannend. We waren allebei nieuwsgierig, zo van, wat is die geur?
De volgende stap was dat de deur van de slaapkamer op een kier ging en we elkaar gedag konden miauwen. Dat viel me rauw op de oren! Ik blies naar Willem om goed duidelijk te maken wie de baas is. De deur ging weer dicht. “Genoeg voor vandaag” zei mensenbroer een beetje geschrokken. We bouwden de kennismaking langzaam op. De oefening met de deur deden we elke dag, met snoepjes en lekker eten. En toen het goed voelde, ging de deur helemaal open.

Soms vinden we elkaar eng of stom, maar met saame spelen hebben we geleerd dat het ook leuk is met een huisgenootje. Zo hebben we 3 jaar geleefd en waren we gewend aan elkaar. Als broer en zus wel, met soms wat kattenkwaad. Dus af en toe krijgt Willem weleens een corrigerende poot van mij, of andersom. En later is het weer normaal. Zo gaan onze dagen.

Frou Frou en Jajim

Hoe het verder ging

Dit zelfde purroces herhaalde zich 3 jaar later toen ons zusje Frou Frou erbij kwam. Weer de slaapkamerdeur dicht, geheimzinnig gedoe van onze mensenbroer en weer een nieuw geurtje.
Toen we na twee weken kennis hadden gemaakt met ons nieuwe zusje moesten we weer uitmiauwen wie nou de baas is. “Frou Frou in ieder geval niet”, miauwde ik tegen Willem. “Zij is nieuw en bovendien de jongste”. Frou Frou is al zo blij om een thuis te hebben dat ze er niet over wil mauwen “ik vind alles best, wie wil er knuffelen?” purrt Frou Frou.

Laat het Willem niet horen maar ik ben de baas gebleven.

Kopjes van Jajim, en ook van Willem en Frou Frou

PS  Klik voor onze Facebook: Willem & Jajim & Frou Frou

 

🐾 De Egelfamilie in de tuin van Doerak

Hallo katermannen en kattenpoezen,
Ik ga jullie vertellen over de egel familie die bij mij en Bliksem in de jungle woont. En ze wonen er al vanaf de zomer.

Het was afgelopen zomer op een warme zomerdag bij mij in de jungle. De zon zakte achter de bomen, en de tuin van mij en Bliksem begon te glinsteren van de ondergaande zon. Ik lag op mijn favoriete plekje in de tuin en heb natuurlijk een neus voor avontuur. Bliksem zat naast mij, en zijn staart ging bliksemsnel heen en weer.

Bezoek

Plotseling gingen mijn oren omhoog. Vanuit de struiken hoorde ik een zacht geritsel. Ik zei zachtjes tegen Bliksem: volgens mij hebben we bezoek.
Uit de struiken kwam een klein stekelig bolletje tevoorschijn. Een jonge egel, nog wat onhandig op zijn pootjes. Hij snuffelde wat onhandig aan een slakkenhuisje. Achter hem volgde een grote egel, zijn moeder denk ik. Daar achter liepen nog 2 kleine egeltjes en een grote vader egel. Een nest riep ik tegen Bliksem. Volgens mij wonen ze onder de heg.
Ze zijn hier geboren en nu wonen ze hier.
Vanaf die dag werden de egels vaste bewoners van mijn jungle. Ik ging met Bliksem ze in de gaten houden en hielp ze met het snuffelen en wandelen door de tuin. En ook vertelde ik de egels waar de lekkerste slakken zaten. Elke avond stond er nu water en brokjes voor de egel familie in de tuin. De egels komen alleen tevoorschijn nu als het donker is. Dat weet ik gewoon als senior katerman. Dan is het veilig, zeker voor de kleine egels.

Moeder egel

Nu is het herfst, en op een avond toen de bladeren al begonnen te vallen kwam de moeder egel naar mij toe. Dank je Doerak zei ze zacht, jullie hebben geholpen om de kleine egels groot te laten worden. Nu gaan we ons klaar maken voor de winter. We komen voorlopig elke avond nog wel tevoorschijn. Maar we gaan bouwen aan ons nest om slapend de winter door te komen. En dan zijn we in het voorjaar er weer.
Ik keek naar Bliksem en glimlachte. We hebben goed werk gedaan.
En terwijl de egelfamilie zich terugtrok in hun warme nest onder de heg, lag ik met Bliksem zij aan zij, tevreden in onze jungle vol avonturen.
De tuin was stil, maar vol leven. En het avontuur? Dat gaat altijd door. De jungle is ons huis en er gebeurt altijd wel wat.
Al mijn vriendjes en vriendinnetjes wens ik weer knuffels, lekker eten, snacks en veel zon.
De herfst is gearriveerd maar ook nog niet echt. Soms is er nog best wel veel zon. Echt waar. Al is het hele warme nu wel weg.
🐾 Poot van Doerak

Minnie weet wat fiel goed is

Hoi liefe friendjes en friendinnetjes. Het is fandaag weer Minnie dinsdag. En waar zal ik het deze blog dan weer eens oofer gaan mauwen. Ollie mauwde laatst naar me dat hij mijn foorige blog een fijne fiel goed blog fond. En toen dacht ik miauw ja dat is ook weel heel fijn foor iedereen om te lezen.

Want zeker nu er steeds meer twee beners naar elkaar aan het blazen en grommen zijn is het be-lang-rijk (moeilijk woord he) foor ons om fooral feel fiel goed te mauwen. Of blaffen, tokken, tsjirpen. Tis maar net wat foor geluid jij als dier maakt.
Dus toen ging ik daar eens diep oofer nadenken. Had wel eerst de fensterbank kontroole gedaan en een brokje en een slokje genomen. Toen dat klaar was dribbelde ik naar mijn krappaal en ging daar boofe op liggen na te denken. En ik had mazzel want juist op dat moment was het zonnetje lekker gaan schijnen.

Zon

En dat bracht me bij het eerste fiel goed ding. De zon. Als die schijnt en je gaat erin liggen. En je fagtje wordt zo heerlijk lekker warm. Zelf ga je daar dan au-to-maties (nog zo’n moeilijk woord hihi) van spinnen en doezelen. Dat find ik dus dan best wel een momentje van dat ik me dan heel goed voel. En op ze engelands heet dat dan feel good. Fiel goed dus in kattetaal.

Op schoot

Het tweede ding waar ik mij altijd heel fijn fan ga foelen is bij Frau of mensenopa op schoot kruipen. Als ik me dan helemaal lekker opgekruld op hun heb genesteld oh dat is toch oh zo fijn. En als ik dan ook nog heerlijk geaaid wordt. Nou nou nou. Dat is wel echt de max hoor miauw ik je. En naast op schoot lig ik ook faak op Frau haar arm als ze bij de kompjoeter zit. Soms is ze aan het geemen en dan doe ik naast knuffelen haar ook een pootje helpen. Zo fan hey kijk die moet je pakken oh kijk daar is een spesjiaale item klik gauw. Dat finne we allebei leuk om zo saame te doen. En ze kijkt ook wel eens naar andere mensen die aan het geemen zijn op twits. Weet je wat dan zo leuk is? Die mensen zeggen dan Hoi Minnie als ze weten dat ik ook mee kijk!

Furrverwarming

Het derde fiel goed ding is nu het buiten weer wat kouder wordt. Dan gaat namelijk de furrverwarming aan. En zoals jullie op de foto wel kunnen zien. De stoel waar ik op lig is precies bij de furrverwarming! Dus dan word je net als met de zon lekker feel warm en ga je vanzelf lekker in een lange dut of in slaap fallen. Jullie kunnen ook wel zien dat ik faak op deze stoel lig. Want zoals Frau wel eens zegt. Er liggen twee Minnie’s op die stoel. Eentje ben ik zelf en de andere dat zijn mijn haren van het furrharen. En zij find dus dat je daar met gemak nog een tweede Minnie van kan maken. Ikke find het fooral gewoon lekker fijn liggen zo op mijn eigen haartjes.
Nou ikke hoop dat jullie een fijn warm en frolijk gefoel van binnen hebben gekregen door het lezen van deese blog van mij. Maar dat zal fast wel met zulke fijne dingen die ik bemiauwt heb. En mochten jullie zelluf nog aanfullingen hebben nou miauw het dan in de reaksies. Dat find ik leuk om te leese.

Dit was het weer foor deese keer. Zoals altijd en ook omdat het nog steeds nodig is tetter ik keihard mee foor freede.
Pootje van Minnie

Lucky heeft een buitenhuis


Hoi lieve allemaal, hier ben ik weer. Ik had pas al beloofd om te vertellen over de nieuwe kattenren maar nu hebben we ook veel foto’s kunnen maken dus dat maakt het allemaal een beetje leuker natuurlijk. Mijn mensen hadden pas allebei vakantie. Dat is erg fijn want dan hoeven ze ’s morgens niet weg om brokjes te gaan verdienen en blijven ze gezellig bij ons. Ze zijn wel een paar keer ergens naartoe geweest zoals naar de bouwmarkt om extra spullen om te klussen te halen maar ze zijn ook veel bij ons gebleven. Ik vind het wel jammer dat ze nu weer moeten werken maar ze proberen toch vaak bij ons te zijn. Zo veel als kan natuurlijk want we moeten natuurlijk wel nog brokjes kunnen krijgen.

Nieuw en oud

Maar goed, we hebben dus een aantal maanden een tijdelijke ren gehad. Deze had mijn man netjes in elkaar gezet en we hebben er zeker plezier aan beleefd. Maar goed, ze hadden al een hele tijd geleden, nog wel voor de zomer kwam, een andere besteld en die is dus nu gekomen. Of liever gezegd, mijn mensen hebben zo’n ding gehaald dat achter de auto kan en zijn de delen van de ren gaan halen. Dat was best ver weg zeiden ze maar het is goed gelukt. De week daarna zijn ze druk bezig geweest met de kleine ren af te breken (dat was zo gebeurd maar ze wilden er zo lang mogelijk mee wachten omdat Moos anders niet meer naar buiten kon en dat is natuurlijk niet zo leuk voor hem als het mooi weer is) en de nieuwe neer te zetten.
Eerlijk is eerlijk, ik moet zeggen dat de nieuwe ren een stuk mooier maar vooral ook groter is. We hebben nu een ren die helemaal van gaas is gemaakt, dus zowel de zijkanten als het dak. Dit betekent dat we, overal waar we zitten, gewoon lekker ver kunnen kijken in de tuin zodat we zowat alles kunnen zien wat daar gebeurt. Dat is natuurlijk wel erg spannend moet ik zeggen. Er zijn twee mooie ligplanken gekomen waarop we kunnen zitten, liggen of slapen of lekker kunnen doezelen als de zon schijnt. Ze hangen precies zo dat we altijd wel ergens zon hebben dus dat is slim gedaan. Daarnaast hebben we ook nog een mooie ton erbij gekregen waar we in kunnen liggen. Om deze extra zacht te maken heeft mijn vrouw een mooi kleed gekocht en dat erin gelegd. Dan liggen we zacht en lekker warm. Als het bijvoorbeeld hard waait of regent kunnen we daar toch altijd zitten.

Een meneer

Er was een meneer gekomen om het rolluik bij de achterdeur te maken omdat dit niet meer dicht kon dus dat was niet zo heel handig. Hij had het snel gefikst hoor en toen heeft hij met zo’n lange stok van hout alle maten van de deur genomen. Dit heeft hij gedaan zodat er een nieuwe deur kan komen. Dit wordt er dan eentje die goed sluit en het beste is denk ik nog wel dat er een luik in komt. Ik ben, zoals jullie weten, geen groot fan van kattenluiken want ik weet niet zo heel goed wat ik ermee aan moet maar het betekent wel dat we straks, als de deur er eenmaal is, gewoon altijd als we dat zelf willen, naar buiten kunnen. Of weer terug naar binnen. Dus ook als onze mensen er niet zijn of gewoon midden in de nacht. Dan moeten we wel in de ren blijven maar dat is niet erg. Ik heb mezelf als een ware held gedragen trouwens toen die man er was, want ik bleef in de kamer. Voordeel daarvan is dat ik wel meteen goed kon zien wat hij allemaal aan het doen was.

Moos

Geen idee wat hij trouwens allemaal zei want dat kon ik niet verstaan. Iets met een luik begreep ik wel. Dus mijn mensen daarna op pad voor dat luik. Nu moet je toch niet denken dat ze het ook maar in een enkele dierenwinkel hier in Krullieland vinden konden. Ja, luikjes genoeg maar allemaal voor kleinere katten en Moos en ik behoren natuurlijk wel tot de wat forser uitgevallen modellen katermans. Nu ja, ze hebben er eentje gevonden hoor en besteld zodat de postmevrouw deze kon komen brengen. Het moet goedkomen nu. Hoewel ik nog altijd niet dol ben op een kattenluik. Kever wil me wel komen leren hoe het werkt maar ik hoop toch ook dat Moos het beter snapt en het mij alvast voor kan doen.

Knuffels van Lucky

Kever heeft een mening over afwachten

Soms gaat het leefen sneller dan mijn letters, zo ging het forige week, toen ik mijn forige blog maakte dachten mijn mensen en ik dat mijn rugpijn al weer foorbij was, daarom hoefde ik geen meediesijn meer te neemen, maar twee daagen nadat ik was gestopt met dat spullie was ik in mijn tuin en kon ik ineens niet kon loopen, ik probeerde van alles maar ik had veels te veel kramp in mijn beenen, ze gingen steeds helemaal scheef en ik kon er niet op staan, ik likte er aan om te kijken of dat hielp, maar nee, ik kon ook niet meer zitten en al helemáál niet liggen, ik wist niet meer wat ik moest doen en dus trok ik me aan mijn voorpooten door het grind.

Piepen

Mijn vrouw moest bijna huilen toen ze het zag, en mijn man kwam meteen naar me toe, hij heeft me foorzichtig geholpen, mijn vrouw foelde aan mijn rug en het was weer die plek die de dokter had ontdekt, als ze er op drukte moest ik keihard piepen, ik kreeg meteen van dat spullie tegen de pijn in mijn mond gespooten, dat had mijn vrouw gepakt zonder dat ik het merkte, mijn mensen bleefen bij me, na een tijdje kon ik weer loopen en foelde ik me beeter, ik ging naar binnen en fiel meteen in slaap in mijn mand.

De daagen daarna had ik veel knuffels en aandagt noodig want ik was van mijn aproopoo, zoveel pijn had ik nog nooit eerder gehad en dat bleef in mijn hoofd spooken, ik was bang dat het terug kwam, en wat dan?, mijn vrouw was de hele tijd aan het zuchten en mijn man kwam heel vaak naar me kijken, mijn mensen bleefen een paar daagen thuis voor mij, daar was ik blij om want ik wilde niet alleen zijn.

Ik krijg nu elke afond dat spullie tegen de pijn en misschien moet ik het wel mijn hele leefen neemen, het kan zijn dat ik iets heb dat heet ortra… artar… ar-troo-se, ja dat is het!, het is iets met je gefrigten, bij mij is dat fooral in mijn rug, maar ik kan ook een ferkeerde sprong hebben gemaakt en daardoor pijn hebben, dat moeten we efentjes afwachten.

Omdat ik soms mipselijk wordt van dat meediesijn geeft mijn vrouw me nu steeds een klein beetje minder, we probeeren uit te finden hoefeel ik noodig heb zodat ik geen pijn heb maar ook niet mipselijk ben, één dag wilde ik helemaal niet eeten, ik foelde ik me niet fijn, mijn rug deed geen pijn maar mijn buik was in de war, ik lag alleen maar te liggen en pas in de afond was ik weer gewoon Kever.

Lieve woorden

Maar de afgelopen daagen ging het allemaal helemaal top!, ik had geen pijn, ik lustte mijn brokjes en ik ging zelfs speelen met mijn man, hij gooide muisjes door het huis en ik ging ze fangen, daarna hing ik aan de bank en krabde ik oferal, het was keigaaf, ik hoop dat het zo blijft.

Forige week kreeg ik zoooooveel lieve woorden toen ik fertelde over de pijn in mijn rug dat ik helemaal emoo was geworden, en mijn mensen ook, het was zo fijn dat iedereen met me mee leefde, dankjulliewel, ik bewaar al jullie woorden in mijn hart, en mijn hart foelde die dag zo groot en fol!, ik weet dat ik misschien wel weer een keertje pijn kan hebben, maar als dat zo is kijk ik in mijn hart naar jullie lieve woorden, ik hau ze in het licht zodat ze glanzen en straalen, en ik foel jullie vriendschap, en dan is de pijn vanzelf weer minder.

****

Ik blijf gewoon doortetteren voor vreede hoor!, want dat moet nau echt gebeuren, we kunnen niet blijfen wachten!
En iedereen die iemand mist stuur ik zachte kopjes.