Hallo lieve lezers, daar zijn we weer met onze letters. Vandaag gaan we miauwen over comfortabele plekjes. We hadden laatst Dierendag en toen kregen we alledrie een nieuw, supurr zacht mandje. Daar gaan we vandaag meer over furtellen.
Frou Frou is een luxepoes en is expert in mandjes. Ze doet eerst aan proefliggen en ze weet altijd de zachtste en fijnste ligplekjes te vinden. Daarom miauwt Frou Frou vandaag hoe je de beste ligplek vindt en waar je op moet letten.
Frou Frou
Miauw, hallo furriendjes, mijn specialiteit is dus de beste ligplek vinden. Al in de kennel tussen alle andere poezen en katers, dat waren er wel 20 (!), vond ik de beste plek. Meestal koos ik een hangmatje die zo hoog mogelijk boven de grond hing, precies op de hoogte waar de mensen me nog konden wel aaien maar waar ik ook rust en overzicht had. Met meerdere katten is het fijn als je het hoogste plekje hebt, zo zie je altijd wat ze aan het doen zijn. En je ziet het ook meteen als er snacks tevoorschijn komen.
Zo’n hoog plekje moet natuurlijk ook comfortabel zijn. Het fijnste vind ik fluffy stofjes die lijken op een schaap. Die stof ligt heeel lekker zacht en warm en je kan er met je nagels doorheen voor je pawwdicure, gaan ze mooi van glimmen.
Mand of hangmat
In het begin toen ik hier woonde wilde ik meestal in een hangmat liggen wegens dat ze veilig en hoog bij de radiator hangen waar ik overzicht heb. Zo’n radiator hangmatje geeft ook een gevoel van vakantie en zomer door het warme van de furwarming. Daarom was de hangmat heel lang mijn lievelings.
Nou ben ik de laatste tijd overgestapt op een ander soort mandje. Het zit aan de muur vast en is dichter dan dicht bij het plafond. Dat is extra leuk want klimmen is ook één van mijn hobby’s. Dan ga ik ‘RATSJ’ razendsnel via de krabpaal naar het plafond en dan ga ik ‘HUP’ van het krabpaal-mandje naar het volgende mandje, de hoogste van allemaal, en daar lig ik meestal.
Waar je op moet letten
Met een nieuwe mand moet je letten op een paar dingen; waar hangt of staat je mand? Het beste zijn hoge plekjes. Dat is vanwege het volgende belangrijke; heb je ofurzicht? Vanaf een goede hangplek kan je alles zien wat er om je heen gebeurt en zo weet je wanneer je liever boven in jouw mandje blijft of dat je gezellig naar beneden gaat om te spelen, te eten of voor gezelschap. Wat ook belangrijk is, is dat het een warme plek is. In de buurt van een furwarming en uit de tocht. Of als het zomer is, in de zon. Die van de foto is onze zonnemand.
Onderhoud van je mand
Dit is een van mijn corvee taken, niet omdat het moet maar omdat het leuk is. Ik schud de mandjes hier in huis allemaal op. Dan voel ik me tevreden en dan begin ik in de mandjes te kneden en maak ik heel hard het geluid ‘PRRRRR’. Soms komt dat gevoel zomaar en dan
weet ik, het is tijd om de mandjes op te schudden. Zo blijft de vering langer goed. Op de foto ziet u mij in actie.
Zelf vind ik het gezellig om Saame een mandje te delen. Dat is extra warm en ik vind het gezellig. Jajim vindt daar niks aan. ‘Ik heb mijn purrsonal space nodig, Frou Frou!’ miauwt ze dan een beetje kattig. Mijn broer Willem tolereert het meestal, zolang ik niet met mijn pootjes in zijn zij ga kneden. Hij hoeft niet opgeschud te worden miauwt ´ie. Willem kijkt een beetje chagrijnig uit zijn ooghoek als ik bij hem in de mand spring, maar blijft liggen. Ik drapeer mij soepel over hem heen. Nog een chagrijnige blik, maar mijn kattenbroer is liever lui dan moe en staat niet op. ‘Zucht, vooruit, voor deze keer dan. Maar alleen omdat ik net zo lekker lig’. Als ik zelf ook eenmaal fijn en warm lig, komt er heel diep van binnen weer dat geluid ‘PRRR PRR PRRR’.
Zachte kopjes van mij en ook van Willem en Jajim
Frou Frou

De zon is allang wakker als ik mijn naam hoor roepen: ‘Japie. Jaaapie.’ Loom strek ik mijn poten uit. Ik lig hier meer dan heerlijk onder de prikkelbosjes. In gedachten dwaal ik terug naar het donker. De klopjacht was bijzonder geslaagd. De korte pootjes, de glimmende oogjes, de schubbige staart. Het besliste in mijn voordeel. Met trage, stevige halen duw ik mijn ruwe tong over mijn overvolle buik. Zo’n massage is goed voor de spijsvertering heb ik wel eens gehoord. De stem van mijn mens gaat een paar octaven omhoog: ‘Jaaapie! JAAAPIE!!’ Ik geloof dat ik mijn neus maar even moet gaan laten zien thuis.
Ik klauter omhoog mijn boom in tot aan het plankje waar ik purrrfect uitzicht heb op de keukendeur. Lang hoef ik niet te wachten. Met een zwaai gooit ze em open en vlak voor Mo mijn naam wil roepen, ziet ze me al liggen. Met tranen in haar ogen komt ze op me afgestormd. Na wat katpriolen op het plankje, nog wat knipoogjes en een paar zachte kopjes weet ik dat ze me al vergeven heeft. Mijn mens is zo makkelijk te paaien. ‘Kom, kleine belhamel, je eten staat klaar.’ Beter blijf ik liggen om uit te buiken, maar wil geen argwaan wekken. Zo energiek mogelijk spring ik uit mijn boomhut en voor de show ren ik achter aan haar. Ze mag niet te weten komen dat ik al meer dan genoeg gegeten heb.
nog een zoen op mijn kop sta ik katzijdank weer met vier poten op de grond.


Vroeger, toen ik nog een beebiekitten was, kreeg ik elke maand op de twaalfde dag een katdootje. Zoals m’n mooie reismand, waar ik tot op de dag van vandaag alleen nog maar reizen naar die lieve dierendoktermeneer mee heb gemaakt.
En die staat nu nog steeds in m’n badkamer, al gebruik ik ‘m alleen nog maar als het buiten echt koud en vies weer is, of wanneer ik binnen op ‘t huis pas omdat m’n personeel even weg moet.
Waarom ik dit allemaal mauw? Nou, omdat ik afgelopen zondag precies dertig maanden oud ben geworden en heb bedacht dat het er in een kattenleven helemaal niet om gaat hoeveel speelgoed of mandjes of krabpalen je in je huis hebt staan. Het gaat er om dat je lief personeel hebt dat aan één mauw genoeg heeft om te snappen wat je bedoelt, een warm en droog plekje hebt om veilig te slapen, knuffels en aaien en kriebels en lieve woordjes krijgt. En niet te vergeten, op z’n tijd je natje en je droogje, met af en toe wat snekkies tussendoor. Okee, en een klein beetje speelgoed zoals een hengel, een knikkerbaan of een muis met een lekker luchtje of een balletje om achteraan te rennen. Want mijn kattenpoot is tegenwoordig snel gevuld…