Nou dacht ik de afgelopen week toch echt dat het alweer voorjaar was geworden. M’n personeel durfde overdag zelfs zonder jas de tuin in en, behalve dan de twee dagen dat ik op ‘t achterpad bijna uit m’n jas woeide, was ‘t ook best wel lekker buiten.
Zeker als de zon even tevoorschijn kwam en ik met half samengeknepen ogen zat te genieten van ‘t uitzicht over m’n weiland. Vanaf de houten tuintafel, want m’n personeel heeft m’n tafelkussen en m’n stoelen voor de winter alvast in de schuur gezet nadat alles weer opgedroogd was na een flinke regenbui waarbij de druppels zelfs onder ‘t afdak door tegen de ramen sloegen.
Achterstevoren
Ik heb deze week ook iets nieuws ontdekt om te doen als ik na m’n diner nog even naar buiten ga. Tot nu toe zat ik altijd vanaf de tafel te kijken of er nog iemand van de buurtkatten langs wandelde over ‘t achterpad en dan wandelde ik gezellig even mee om de laatste nieuwtjes uit te mauwen en wat straatcontroles te doen.
Maar nu het al zo vroeg donker is, lijkt iedereen lekker binnen te blijven en is er helemaal niks te beleven buiten. Dus ik besloot begin van de week gewoon ‘s achterstevoren op m’n tafel te gaan zitten en m’n neus tegen de ruit te drukken om te zien wat m’n personeel binnen in de woonkamer allemaal aan ‘t uitspoken was. En dat was hartstikke leuk joh, want hoewel de tuindeur op de haak stond en ik dus gewoon naar binnen kon lopen als ik dat wilde, kwam m’n personeel steeds naar de deur om te vragen of ik naar binnen wilde.
Ik denk dat ze nog even moesten wennen aan m’n nieuwe spelletje, want de avonden daarna kwamen ze het niet meer vragen omdat ze snapten dat ik gewoon binnenhuisinspectie vanuit de tuin aan ‘t doen was… Nou ja, tot aan het moment dat ze het grote rolding voor ‘t raam omlaag deden natuurlijk, want dat is al zolang als ik hier woon het signaal dat m’n personeel richting het grote bed gaat en dan weet ik dat er altijd nog wel een paar snoepjes gestrooid worden waar ik achteraan kan jagen, dus dan is ‘t hoog tijd om weer even binnen te komen.
Vreemd verhaal
Over strooien gemauwd, ik hoorde van een buurtkat dat er vorig wiekend bij hun thuis vreemde tweebeners op bezoek waren geweest en dat er uit een grote zak allemaal katdootjes tevoorschijn waren gekomen. Hij was al snel naar buiten gegaan, want hij vond
het een beetje te druk worden in z’n huis. Maar hij mauwde dat die vreemde tweebeners wel hele mooie jute zakken bij zich hadden, waar hij voordat ‘ie naar buiten ging nog even snel z’n nagels aan gescherpt had en dat er toen allemaal van die rare bolle brokjes uit waren gevallen die hij niet eens mocht opeten.
Ik vond ‘t nogal een vreemd verhaal want bij mij thuis had ik geen vreemden gezien, m’n personeel zat gewoon rustig aan tafel. Maar toen ik ‘s avonds weer binnen kwam stond er een ding op de grote bank dat ik nog niet eerder gezien had. Ik kon er m’n nagels niet eens aan scherpen, maar ‘t was wel lekker zacht en omdat ik kouwe poten had besloot ik er gewoon lekker op te gaan liggen voor een dutje.
Nou moet ik toemauwen, ik was daarna heel even opgestaan voor een paar slokjes vers water en wat hapjes brok, maar toen ik terug kwam was dat zachte ding van de bank verdwenen. Senior tilde me op en toen zag ik dat dat ding waar ik net zo lekker op gedut had aan dat ribbelding hing. Zachtjes werd ik er in gezet en ik moet zeggen, hij lag zelfs nog lekkerderder dan even daarvoor op de bank. En de achterkant was nu heerlijk warm, dus daar heb ik de rest van de avond en de dagen daarna lekker gelegen. De ene keer warmde ik m’n poten of m’n rug, en een andere keer m’n linker- of rechterzijkant. Ik heb nog steeds geen idee waar dat zachte ding vandaan is gekomen, maar wat mij betreft is het een aanwinst voor m’n huis en dus een blijvertje.
Lichtjes
M’n personeel heeft deze week ook niet stilgezeten, want overal in huis hangen nu kleine lichtjes aan een slinger, er hangt boven m’n grote raam in de slaapkamer iets dat ze een kerstklok noemen, en zelfs die geeft licht. In m’n kleine raam daar hangt ook iets met lichtjes, maar gelukkig gaat dat allemaal uit als m’n personeel gaat slapen.
Maar ‘t stomste dat uit de grote kast tevoorschijn kwam was wel een boom die op de grote
tafel werd gezet. En ook daar zaten allemaal lichtjes in, en iets dat m’n personeel slingers noemt. Natuurlijk heb ik die boom op tafel aan een potige inspectie onderworpen, maar ik vind er helemaal niks aan. ‘k Ben zelfs op m’n achterpoten gaan staan om ‘m van de bovenste tot de onderste tak te inspecteren, maar er is iets vreemds mee aan de hand. Hij is zacht genoeg om kopjes tegen te geven, maar ik denk niet dat ‘ie mest of bewatering nodig heeft. En hij ruikt helemaal niet interessant genoeg om mee te spelen, maar m’n personeel is er zo te zien best wel blij mee, dus ik gun ze hun pleziertje en blijf er verder van af.
Toch blijven ze zeggen dat ik heel mooi in die boom hang, terwijl ik gewoon lekker in m’n ribbeldingesmandje lig te dutten.
Ik snap er echt helemaal niks van, maar ik laat ‘t maar zo. ‘t Zal wel een tweebenerdingetje zijn, zo tegen ‘t einde van ‘t jaar. En hopelijk gaan al die lichtjes, die rare boom en alle andere spullen weer snel terug in de doos waar ze vandaan kwamen, zodat ik m’n oude vertrouwde huis weer terug krijg.
Zolang ze dat ribbeldingesmandje maar laten hangen, want die is van mij…
Stevige poot en zachte kopjes,
Joep
Lieve allemaal, daar ben ik weer van me eigen na een hele lange tijd. Mij hart heb jullie allemaal zo heel veel gemist. Ik wil graag Ollie bedanken want ik doe nou saame op Ollie’s dag woordjes maken. Saame deele heet het. Dat vind ik echt heel fijn.
Roetine
Me eigen miste mij leefe hier met alle afonturen van jullie maar ook van mezelf. Mijn vrouw doet het goed en alles is weer zoals het hoort en ik ben blij dat ik weer woordjes mag maken saame op Ollie’s dag. Ik heb veel aan jullie gedacht toen ik met verlof was als mantelpoes. Ik ben jullie niet fergeete, het ging gewoon even niet en dat kan natuurlijk altijd gebeuren.
Miauw lieve lezers, het is alweer de laatste maand van het jaar en er komen allerlei bijzondere dagen aan. We gaan vandaag miauwen wat we daar allemaal van vinden en wat we gaan doen.
Frou Frou: “Extra feestelijk tussen alle bijzondere dagen door is dat ik op 5 december jarig ben. Of ja, eigenlijk is dat mijn mandjesdag. Mijn purcieze furjaardag weten we niet dus hebben we besloten dat deze dag nu mijn furjaardag is. Op 5 december 2018 werd ik naar onze grote mensenbroer gebracht waar mijn gouden (hang)mandje is. En nu is het elk jaar een grote feestdag bij ons thuis. Natuurlijk was er ook kattentaart en waren er extra liefdevolle knuffels. Die kattentaart daar snuffel ik aan en vind het echt mooi maar die krijg ik niet op. Na een paar likjes vind ik het weer genoeg. Waar het mij om gaat zijn die extra fijne knuffels want ik houd van knuffelen zoals jullie misschien wel weten”.
Jajim: “Minder leuk aan de feestdagen vinden wij die knallen buiten, dit jaar begonnen ze écht vroeg in onze stad. Al toen het enge feest in oktober nog niet eens geweest was. Zouden de mensen het na een jaar weer furleerd zijn of zo, dat ze zo vroeg beginnen met oefenen?
Hallo katermannen en kattenpoezen,
vond ik zelf. Binnen een paar minuten lagen er meer ballen op de grond dan in de boom.
Ster
Miauw liefe friendjes en friendinnetjes! Daar ben ikke weer op Minnie dinsdag. Op de dag met de vrij er in was het Katteklaas! Ikke hoop dat jullie allemaal wat lekkers hebben gekreege en wat mooie katootjes. Zelluf heb ik allemaal lekkere noepies gehad. Enne een kersthanger van Minnie. Nee hihi dat is niet een hanger met een plaatje van mij erop. Nee liefe friendjes dat is een hanger van Minnie Mouse. Zij heeft dezelfde naam als ik. Frau find dat leuk dingen van Disnie.
Maar deese keer was ik het echt niet fan plan. Want ik had fandaag een belangrijke taak. Opzichster zijn van het pakken, neerzetten en furrsieren van de kersemusboom. Kijken of alles goed gaat. Aanwijzingen geefe. Dat soort dingen. Dat is een heele belangrijke poezetaak. En het mooiste is natuurlijk dat als je dat goed doet je dan liefe aaitjes oofer je koppie krijgt en nog belangrijker een paar lekkere noepies hihi.
dingen op het raam te plakken. Ze had namelijk een tijdje geleden raam dingen van Takkie en Siepie in kerstsfeer gekocht. En dat ziet me er toch leuk uit.