Lieve allemaal, daar ben ik weer van me eigen na een hele lange tijd. Mij hart heb jullie allemaal zo heel veel gemist. Ik wil graag Ollie bedanken want ik doe nou saame op Ollie’s dag woordjes maken. Saame deele heet het. Dat vind ik echt heel fijn.
Waarom ben ik zo heel lang eefe weggeweest van de blog? Daar ga ik vandaag woordjes over mauwen.
Schrik
Ik ben al die tijd een mantelpoes geweest voor mijn vrouw. Het was nog pas lente toen mijn vrouw psiegies helemaal er doorheen zat. Ze was ergens van geschrokken en haar hoofd en lijf deden niet wat ze moesten doen. Als wij schrikken dan blaase wij en dan doen we soms eefe verstoppen. Maar bij mijn vrouw ging dat anners. Zij schrok en toen was er inees heel veel paniek en ze kon zelf niet meer uit de paniek komen. Misschien ken je dat gefoel van jezelf dat je schrikt en denkt dat het niet meer goed komt. Dat je mens je eefe moet kriebelen of knuffelen omdat je het niet alleen kan. Zo was het bij mijn vrouw dus ook. Ze kon het niet alleen. Toen ging ze naar de witte jas en daarna naar de kriesisdienst. Dat wil zeggen dat het spoed is en dat er meteen ies gedaan moest worden omdat je kop en lijf vast zitten.
Roetine
Ik was zo heel erg geschrokken toen het met mij vrouw zo slecht ging inees dat ik zelf niet eens wist wat ik kon doen. Ik bleef maar mauwen en op en neer lopen omdat ik het niet meer wist. Psiegiese dingen zijn vaak taboe en moeilijk maar het is zo heel normaal want iedereen heb weleens ies spiegies. Spiegies wil zeggen in je hoofd.
Wat gebeurde er nog meer? Mijn vrouw kreeg medicijnen en toen foelde zij zich ies beter en ik ook. We deden elke dag een routiene maken zodat er veiligheid is. Want veiligheid is zo heel erg belangrijk voor als je hoofd eefe niet meewerkt. Ik deed elke keer kopjes en neusjes geefe als ze langskwam. Dan zat ik op mijn krabpaal te wachten tot ze er was en dan deden wij onze roetiene. Soms zat ik alleen maar op de krabpaal om te luisteren. Er kwamen heel feel traane bij mijn vrouw en zij had ook heel veel woordjes gezegd. Sommige woordjes waren heel moeilijk voor haar maar ook voor mij. Want ik foelde in mijn hart dat dit ies heel seriejeus was. En wat nog erger was, was dat ik er niet iets aan kon doen behalve luisteren en lief doen zoals kopjes geefe.
Ik was een mantelpoes voor mijn vrouw met psiegiese klachten. Soms is het andersom dat ik dan psiegies ies heb dat zij mij dan helpt maar nu was dat niet zo.
Storm
Het was elke keer, elke week best zwaar om hier doorheen te gaan. Want het leek op een storm aan hele vervelende gedachtes waar je niet uit lijkt te komen en dat de storm gewoon als maar doorgaat en geen stop kent. Er was geen energie meer over voor andere dingen omdat haar hoofd zo vervelend deed en ik er voor haar wilde zijn.
Want dat doe je als je van je mens houdt. Ik was als beebie kitten gefonden in het bos door haar en nu wilde ik er voor haar zijn. Maar mantelpoes zijn voor iets psiegies is moeilijk. Want soms weet je niet of je vrouw een kopje wilt of dat je gewoon even bij haar moet zijn en niks doet. Dat je gewoon aanwezig bent.
Psiegies
Saame hebben mijn vrouw en ik zes lange maanden zo met elkaar door gebracht. Dan een kopje, dan een neusje. Soms wilde ze eefe helemaal niks. En ik als mantelpoes foelde me machteloos omdat ik geen witte jas ben die mensen psiegies beter kan maken. Machteloos is een moeilijk woord voor wanneer je iets wilt doen maar niet kunt. En zo is het zes maanden lang gegaan.
Me eigen miste mij leefe hier met alle afonturen van jullie maar ook van mezelf. Mijn vrouw doet het goed en alles is weer zoals het hoort en ik ben blij dat ik weer woordjes mag maken saame op Ollie’s dag. Ik heb veel aan jullie gedacht toen ik met verlof was als mantelpoes. Ik ben jullie niet fergeete, het ging gewoon even niet en dat kan natuurlijk altijd gebeuren.
En met deze woordjes wil ik ook eefe mauwen dat er geen taboe is als iet psiegies iets aan de hand is. Want wij kunnen net zo goed psiegies ies hebben. Als je ergens bang voor bent dan is dat ook al psiegies.
Mienister van zachte zaake
En ik vind als mienister van zachte zaake dat we juist het saame moeten en kunnen deele als iemand dat wilt zodat we elkaar beter begrijpen. Want tenslotte zijn we allemaal saame en we hebben elkaar soms heel hard nodig. Ik ben heel blij dat ik hier weer mijn eerste woordjes heb mogen maken. Ik geef iedereen steun kopjes, misschien heb je ze wel nodig en je mag er zoveel pakken als je wilt. Tot de volgende woordjes!
Poot getekend, mienister van zachte zaake,
Milamuis
Miauw lieve lezers, het is alweer de laatste maand van het jaar en er komen allerlei bijzondere dagen aan. We gaan vandaag miauwen wat we daar allemaal van vinden en wat we gaan doen.
Frou Frou: “Extra feestelijk tussen alle bijzondere dagen door is dat ik op 5 december jarig ben. Of ja, eigenlijk is dat mijn mandjesdag. Mijn purcieze furjaardag weten we niet dus hebben we besloten dat deze dag nu mijn furjaardag is. Op 5 december 2018 werd ik naar onze grote mensenbroer gebracht waar mijn gouden (hang)mandje is. En nu is het elk jaar een grote feestdag bij ons thuis. Natuurlijk was er ook kattentaart en waren er extra liefdevolle knuffels. Die kattentaart daar snuffel ik aan en vind het echt mooi maar die krijg ik niet op. Na een paar likjes vind ik het weer genoeg. Waar het mij om gaat zijn die extra fijne knuffels want ik houd van knuffelen zoals jullie misschien wel weten”.
Jajim: “Minder leuk aan de feestdagen vinden wij die knallen buiten, dit jaar begonnen ze écht vroeg in onze stad. Al toen het enge feest in oktober nog niet eens geweest was. Zouden de mensen het na een jaar weer furleerd zijn of zo, dat ze zo vroeg beginnen met oefenen?
Hallo katermannen en kattenpoezen,
vond ik zelf. Binnen een paar minuten lagen er meer ballen op de grond dan in de boom.
Ster
Miauw liefe friendjes en friendinnetjes! Daar ben ikke weer op Minnie dinsdag. Op de dag met de vrij er in was het Katteklaas! Ikke hoop dat jullie allemaal wat lekkers hebben gekreege en wat mooie katootjes. Zelluf heb ik allemaal lekkere noepies gehad. Enne een kersthanger van Minnie. Nee hihi dat is niet een hanger met een plaatje van mij erop. Nee liefe friendjes dat is een hanger van Minnie Mouse. Zij heeft dezelfde naam als ik. Frau find dat leuk dingen van Disnie.
Maar deese keer was ik het echt niet fan plan. Want ik had fandaag een belangrijke taak. Opzichster zijn van het pakken, neerzetten en furrsieren van de kersemusboom. Kijken of alles goed gaat. Aanwijzingen geefe. Dat soort dingen. Dat is een heele belangrijke poezetaak. En het mooiste is natuurlijk dat als je dat goed doet je dan liefe aaitjes oofer je koppie krijgt en nog belangrijker een paar lekkere noepies hihi.
dingen op het raam te plakken. Ze had namelijk een tijdje geleden raam dingen van Takkie en Siepie in kerstsfeer gekocht. En dat ziet me er toch leuk uit.
Hoi lieve allemaal, daar ben ik weer. Inmiddels is de nieuwe deur er al twee weken maar jullie kunnen denk ik al wel raden wat ik van het luikje vind. Ik vind het dus gewoon net als in Nederland drie keer niks. Ik zit er met regelmaat voor en dan zeggen mijn mensen dat ik mijn snuit er tegenaan moet duwen maar ik doe dat dus niet. Ik vind dat te moeilijk en ook aan Moos lijkt het luikje niet besteed te zijn. Ik kan wel goed door het luik heen naar de vogels kijken, dus dat is wel een pluspunt. Ik ben er wel een paar keer al doorheen gegaan maar dan met hulp van mijn mensen. Alleen doe ik het niet en ik wilde helaas ook even niet stilzitten voor een foto waarbij ik voor de deur zit. Maar dat komt nog wel een keer.
Maar goed, ik dus op zolder bij Dropje en Molly met de deur dicht. Dat was niet zo erg tot het moment dat ik begon te miauwen en mijn vrouw de deur weer open deed. Ik eruit en meteen op een draf naar beneden toe. Maar ik had me een beetje vergist want de nieuwe deur was al wel klaar maar die vreemde meneer was er nog steeds. Nu vond hij katten wel leuk en hij praatte zachtjes tegen me maar ik vond het wel erg spannend. Toen hij even naar zijn grote bus ging om iets te halen, hield mijn vrouw het luikje voor me open en ben ik er eventjes doorheen gesprongen maar ik kwam ook snel weer binnen.
kan doe ik dat gewoon iedere dag. Ik lag een beetje te doezelen en keek af en toe naar buiten en ineens riep mijn vrouw EEEEKKKK. Ik dacht nog, ze ziet een spin of zo…daar kan ik wel wat mee. Maar nee, er zat een heel dapper muisje op de koker met vetbollen. Die voor de vogels zijn eigenlijk maar ja, die muis had immers ook trek.