Alle berichten van TegnieseDienst

🐾 Bliksem en de Magische Deken…

Hallo katermannen en kattenpoezen,
Ik ga jullie vertellen over mijn lievelingsdeken, en hoe dat zo kwam.
Ik had vroeger een duidelijke regel: Slapen doe je overal, behalve op een deken. Waarom zou ik ook? De vensterbank had zon, de bank had uitzicht, en het bed van mijn mensen had precies genoeg ruimte om niet in de weg te liggen. Al ging dat laatste toch wel vaak mis.
Maar op een dag, ergens in het midden van een rustige avond, gebeurde er iets dat alles veranderde.

Doerak vertelde

Mijn man mens, zo vertelde Doerak het later aan mij, had een zachte deken over de stoel gelegd om even uit te waaien. De deken rook naar huis, naar warmte…. En een klein beetje naar Doerak en mij. En dat vond ik best wel vreemd.
Ik liep er toevallig langs. Ik wilde er eigenlijk overheen springen, zoals altijd, want dekens zijn alleen maar een obstakel voor serieuze katten. Maar ineens bleef ik stokstijf staan.
Er was iets bijzonders aan deze deken. Het leek net of deze deken mij zachtjes riep.
Voorzichtig tikte ik met mijn poot tegen de deken. Zacht, warm, aantrekkelijk dus.
Nog een tik. Nog zachter. Nog warmer.
En toen, heel onverwachts, liet ik mijzelf zakken. Eerst met mij staart, toen met een poot, toen de andere…. En tot mijn eigen verrassing lag ik ineens helemaal op de deken. Alsof ik erin gesmolten was.
Het voelde alsof deze deken speciaal voor mij gemaakt was. Alsof de deken mij omsloot met een soort magische warmte. Die fluisterde: Bliksem … jij hoort hier.
Even later kwam Doerak aangelopen, hij zag mij liggen en miauwde zachtjes. Nou nou zei Doerak zachtjes tegen mij, dus de Bliksem “ik slaap overal behalve op een deken” is nu eindelijk om?
Ik reageerde niet eens.
Ik deed mijn ogen dicht, duwde mijn neus in de deken, en zuchtte tevreden. Het was de beste slaap die ik in weken had gehad.

Verandering

Vanaf die dag veranderde er iets. De deken lag nooit op dezelfde plek.
Lag de deken op de stoel, dan lag ik op de stoel. Lag de deken op de bank, dan lag ik op de bank. Werd de deken gewassen? Dan wachtte ik geduldig naast de wasmand, alsof ik toezicht hield op een heel belangrijk iets.
En als er iemand, per ongeluk natuurlijk, op mijn deken ging zitten? Dan kwam ik ernaast zitten, heel dicht bij, met grote ogen die precies zeiden: Je weet toch wel dat je verkeerd zit he!
Sindsdien is de deken een vast onderdeel van mijn dag.
Niet zomaar een stuk stof, maar mijn troon, mijn wolk, mijn veilige haven.
Een kleine, zachte plek, waar zelfs ik als stoere katerman, soms gewoon even kitten mag zijn.
En dat allemaal dankzij mijn grote voorbeeld ome Doerak.
Al mijn vriendjes en vriendinnetjes wens ik knuffels, lekker eten, snacks en veel zon toe. En ome Doerak zit voor altijd in mijn hart.
🐾 Poot van Bliksem

Belle en de gezelligheid thuis

Dag liefe frientjes, we fiegen nou gauw het jaar uit ! Mij frouwtje zeg dat hier op Nieuwjaarsdag de hiejaasinten op tafel staan en ze naar het foorjaar toe leef. Maar mij meening is dat je geen daagen kan oferslaan en je in iedere dag iets moois kan zien. Ik ben iedere dag blij met mijn eete, mijn speeltjes en de warme bank. Weete jullie trouwens wat ik van de Sinneklaas hep gekreege?

Ping pong

Een set ping pong balle, 6 stuks! Waarom zofeel? Ze zijn zo licht en je kan er keihard op meppe en dan gaat het van pingpong oofer het laaminaat. De meeste furrdwijne achter de bank en daar kan ik nie onder, ik ben te dik geworden. En frouwtje zeg dar het moeiluk is iedere keer de bank te verschuifen, die is zwaar. Fandaar 6 pingpong balle, dan hep ik foorraad. En als ze op zijn dan ga ik hard krijse, dat ze weet dat ze achter de bank moet kruipe. Doe ze wel hoor foor mij.
Ik hep een krapplank en die is oud. Ik ben er tefreede mee hoor, maar er zitte nu groote gaate in en ik fin, het kan eg niet zo langer. Die krapplank is trouwens nog van Stokkie-Stefan en van Oscar, kan je nagaan. Ik heb ook nog een krappaal, een groote klimpaal zeg maar. Ik krap daar ook wel aan, maar niet zo vaak. Omdat ik zwaarder ben geworden staat die klimpaal niet meer zo steevig tegen het plafond. En als ik ga krabbe dan doet die paal krrrrrrrr, krrrrrrr, en als ik er op spring dan doe die swiepe. Frouwtje moet de klimpaal goed vastdraaie teege het plafond fin ik, maar ze heef geseg dat ze niet meer op een trap ga staan. Ze zeg dat de dan duiselig wor als ze naar boofe moet kijke. Dus er moet een keer een werkman koome of de buurman. Foorloopig krap ik op de ouwe plank en krijg ik een nieuwe fan de Kersemusman kadoo heef ze gezeg.
Fanmiddag komer er hier aksie in huis. Frouwtje ga het hier furrsiere foor de Kersemus. Ze heeft balle, die hang ze aan de klimpaal, dan kan ik meppe heef ze geseg. Er komp een kerremusboompie naast de houtkachel en nog een klein boompie op taafel, met lichies natuurlijk.

Kersemus

Ferder komp er nog een kersemusster foor de raame en ekstra kaarse op batterij. Dat is foor de feiligheid, zeg ze. Nou ben ik een poes die iedereen zou wensen, ik doe eg nooit kattekwaad uithaale hoor. Misschien saai, maar ik doe eg niets, en het gekke is ik mag alles hier. Maar het zit gewoon in muzelluf dat ik niet krap aan de bank, geen Kersemuskkeed fan de taafel gris met mijn naaguls, ik flieg niet in de hordeur, en toch ben ik een blije en tefreede poes. Ik wilde gewoon rust en feiligheid toen ik hier kwam, en dat hep ik gekreege! Misschien ga ik wel tegen de kersemusballe tikke met mijn poote. Maar dat komp omdat die op pingpong balle lijken, alleen zijn ze gekleurd en doen ze fonkelen. Maar dat mag heef ze geseg.
Op de eettaafel ga ze Kersemus servies klaarzette. Het lijkt op een eetensbak met een deksel, maar frouwtje zeg het is een schaal, waar je stoofpeere in kan maake, of warrumme punch in kan doen om te drinke. Er zit een gezellig lichie onder zodat het warrum blijf, en er koome ook Kersumusbeekers op taafel. Ik weet nog presies van forig jaar hoe het er hier allemaal uitzag met Kersumus Dus ik kijk uit naar fanmiddag als alles foor de dag komp. Tot die tijd doe ik nog eefe een lekker dutje op de bank in mijn sagte teddiepleet.

De folgende blog komp op Oudejaarsdag zie ik, dat is gezellig. Dan ga ik schrijfe aan jullie hoe fijn saame met frouwtje, de Kersemus is geweest. Ik furrheug mij er op!
Ik wens jullie allemaal liefe frientjes, baasjes en frouwtjes, een mooie Kersemus saame, met feel
liefde, warrumte en ekstra lekker eete.
Een dikke knuf van,
Belle

Japie: moet het feest doorgaan?

Tevreden stap ik door m’n luik de keuken in. Tijdens een tussentijdse inspectieronde heb ik een hoop nieuwe vindplaatsen ontdekt. Purcies wat ik nodig heb. Ik rook ze al van verre. Hoeveel er wonen dat ontdek ik vannacht. Met een beetje mazzel heb ik er dan genoeg. De tijd dringt.

Zodra het donker wordt, ga ik doelgericht op pad en sla toe. Eerst thuis de afwas doen, want ook die taak hoort erbij en doe ik met overgave. Mijn tante heeft iets heerlijks voor me laten liggen. Ze snapt maar al te goed dat alles van mij afhangt. Alleen met een goed gevulde buik kan ik mijn werk voor Muisbezorgd serieus doen.
Voor deze opdracht ben ik extra gemotiveerd. Gulzig begin ik aan de restanten van de vis die tante Cato niet meer blieft. Na het schoonlikken van de binnen- èn de buitenkant laat ik mijn tong over mijn snorharen glijden. Ik ben zo bezig met nagenieten dat ik amper door heb wat er in de woonkamer aan de poot is. Daar kom ik snel genoeg achter.

Ze wil niet

Mijn mens zit met verhitte wangen op de bank, de telefoon op haar schoot. Vanuit de speaker hoor ik vragen: “Maar waarom zou je het niet vieren? Het is toch een kroonjaar?! Heeft het met de doosjes *) te maken?” ‘Ik vier mijn verjaardag nooit en ook nu niet.’ Mo klinkt resoluut. ‘December is toch al niet mijn favoriete maand met al die feestdagen. Dit jaar staat mijn hoofd er helemaal niet naar. Om dan ook nog een verjaardag te vieren. Nee hoor, ik heb er geen zin in!’ Even blijft het stil. Tot de andere kant weer begint. Mijn mens reageert niet zo vaak geëmotioneerd. Niet als Foppe tegen de gordijnen pist. Niet als tante Cato vanaf de bovenste traptree aan ver spugen doet. Ook niet als ik de restanten van de jacht onvoldoende heb weggemoffeld. Ze zucht altijd alleen maar als ze weer met een emmer sop in de weer gaat.
Maar nu, tijdens dit telefoongesprek, hoor ik hoe haar stem langzaam een paar octaven hoger wordt en er frustratie in doorsijpelt. De beller snapt niet waarom mijn mens geen dagje vrij neemt. Aan alles merk ik dat degene aan de andere kant van de telefoon graag langs wil komen brengen. En dat is nou net waar Mo geen zin in heeft. Ze vindt het niet erg om een jaartje ouder te worden. Maar ze houdt er niet van om in de schijnwerpers te staan. En al helemaal niet om nog meer spullen te krijgen.
‘December is een maand van veel te veel overvloed,’ zegt ze, ‘daar hoeft niet nog meer bij. Ik ben die dag gewoon aan het werk. Als je echt iets wilt geven, maak dan iets over aan een goed doel. Dat levert veel meer blije snoetjes op.’

Groots uitpakken

Ik denk aan de eenenveertig muizen die al klaar liggen. Nog maar negentien te gaan. Het zou een knaller van een katdo moeten worden. Maar na het afluisteren van dit gesprek ga ik twijfelen aan ons plan.
Saame met Foppe en tante Cato had ik iets kattastisch bedacht. Zelfs CW vond het een purrrfect idee om groots uit te pakken. Stel je eens voor. Een reusachtige doos met een purrachtige strik er om heen. Als Mo op de ochtend van haar verjaardag uit bed komt, staat het gevaarte als blikvanger midden in de kamer. Daar kan ze niet omheen. Terwijl wij in koor hiep hiep hieper de PIEP miauwen trekt ons mens het lint los. Op dat moment springen er als furrassing zestig muizen uit. Voor ieder levensjaar eentje. Met een grote dikke vette bruine knoeperd extra uit de tuin van KeverT als wens voor het komend jaar. Ik zie het al helemaal voor me.
Maar nu weet ik het niet meer. Wat denken jullie?

Koppie van Japie

*) zie mijn letters op de Beestboek van een tijdje geleden

Kever heeft een mening over twee bange jongetjes

Ik was van mijn slag af

Op een dag forige week liep ik mijn tuin in, het was niet zo heel kaud dus ik was van plan om oferal te snuffen en dan lekker op mijn stoel te gaan zitten, daar had ik echt zin in, maar wat ik toen zag in mijn tuin… 🙀… ik schrok me de tandjes en wist niet hoe snel ik naar binnen moest komen, ik knalde door mijn luikje heen en ferstopte me onder het bed, zo fer mogelijk naar achteren.

Aalert

Mijn vrouw probeerde me te aaien maar dat wilde ik niet want ik moest aalert zijn, ik had dus geen tijd voor knuffels en ik durfde ook niet onder het bed fandaan te komen, mijn vrouw keek door het raam naar de tuin, daar was niks te zien en er waren ook geen harde geluiden, ze snapte er niets van, maar net foordat ze zich omdraaide zag ze ineens een klein roodwit katje op hooge pootjes rondlopen, ze kon zien dat het een katertje was, hij snuffelde oferal en klom toen over mijn gaaas, zo mijn tuin weer uit.

Ik zat nog steeds ferstopt en ik durfde pas na een hele tijd te foorschijn te komen, en het duurde nog langer foordat ik met mijn mensen naar buiten durfde, ik liep foorzichtig door mijn tuin toen ineens iemand keihard ging blaazen… het was het jongetje, hij stond bij de buren en gilde en blies, zooo heee ik rende meteen weer naar binnen!!

Laater ging ik nog een keer naar buiten, eerst ging het jongetje weer gillen en roepen en grommen, hij bleef blaazen totdat hij merkte dat ik niets deed, en Juultje ook niet, tegen haar had hij ook gegild en geblaazen, maar zij maakte zich klein en liet zo zien dat ze ongefaarlijk was.

Het katerjongetje ging liggen op mijn schuurtje, Juultje lag een stukje ferderop en ik lag in mijn tuin, en het was een tijdje stil, totdat er een andere kat langs kwam en het gegil weer begon, ik fond het allemaal veels te moeilijk en ging naar binnen, ik was helemaal van mijn slag.

Nerfeus

Hij riep voor aandagt!!

Het katertje rende de hele dag over de schuren en door tuinen, hij riep steeds heel hard en klaaglijk, mijn mensen waren er nerfeus van, ze dachten dat hij nieuw was in de tuinen, en hoe moest dat nau ferder met die gilkip en mij?, ze zagen ook dat het ventje heeeeeel erg bang was, hij stond te trillen van angst, daarom begon hij ook steeds te blaazen naar iedere andere kat, maar pas in de afond toen een buurvrouw zei dat het leek alsof hij zijn huis zocht, begrepen mijn mensen het ineens: het jongetje was de weg kwijt!

Mijn vrouw heeft de Dierenambulans gebeld, het ferhaal ferteld en de mensen van de ambulans froegen of mijn mensen hem konden fangen, dan zauden ze hem op kwamen halen.

Met mijn grote reismand gingen mijn mensen de tuin in, in het donker, het katertje lag op mijn schuurtje en was eindelijk weer rustig, mijn vrouw zette mijn reismand op het dak, en raad eens?, het katertje liep er zó in en ging liggen, hij foelde zich eindelijk weer feilig!!

De mensen van de ambulans zagen dat hij wél een sjippie in zijn nek had, maar dat daar geen naam of teelefoon bijstond, dus hij ging mee naar het asiel, en het jongetje, mijn mensen en ik waren blij dat hij niet meer buiten hoefde te gillen om hulp.

Het jongetje wilde knuffels!!

Sieprus

In het asiel is hij na twee daagen al weer opgehaald, door zijn eigen mensen, en weet je wat zo biesonder is? hij woont bij mij om de hoek!, het jongetje komt uit Sieprus, hij woont pas een paar weekjes hier en was stiekum uit het raam geklommen, nu moet hij eerst een tijd binnen blijfen en geopereerd worden, daarna mag hij pas weer naar buiten.

Dan ga ik hem vast wel weer zien, dat is misschien efentjes wennen, maar als we allebei bang zijn van elkaar, omdat we ferleegen en gefoelige jongens zijn, is er toch eigenlijk geen reeden om bang te zijn?, misschien kunnen we wel vrienden worden, als twee bange jongens Saame, ik denk wel dat dat kan.

***

Ik tetter nog steeds voor vreede en ik geef het nooit op!
En ik stuur iedereen die iemand mist zachte kopjes.

Joep heeft verandering in huis

Nou dacht ik de afgelopen week toch echt dat het alweer voorjaar was geworden. M’n personeel durfde overdag zelfs zonder jas de tuin in en, behalve dan de twee dagen dat ik op ‘t achterpad bijna uit m’n jas woeide, was ‘t ook best wel lekker buiten.
Zeker als de zon even tevoorschijn kwam en ik met half samengeknepen ogen zat te genieten van ‘t uitzicht over m’n weiland. Vanaf de houten tuintafel, want m’n personeel heeft m’n tafelkussen en m’n stoelen voor de winter alvast in de schuur gezet nadat alles weer opgedroogd was na een flinke regenbui waarbij de druppels zelfs onder ‘t afdak door tegen de ramen sloegen.

Achterstevoren

Ik heb deze week ook iets nieuws ontdekt om te doen als ik na m’n diner nog even naar buiten ga. Tot nu toe zat ik altijd vanaf de tafel te kijken of er nog iemand van de buurtkatten langs wandelde over ‘t achterpad en dan wandelde ik gezellig even mee om de laatste nieuwtjes uit te mauwen en wat straatcontroles te doen.
Maar nu het al zo vroeg donker is, lijkt iedereen lekker binnen te blijven en is er helemaal niks te beleven buiten. Dus ik besloot begin van de week gewoon ‘s achterstevoren op m’n tafel te gaan zitten en m’n neus tegen de ruit te drukken om te zien wat m’n personeel binnen in de woonkamer allemaal aan ‘t uitspoken was. En dat was hartstikke leuk joh, want hoewel de tuindeur op de haak stond en ik dus gewoon naar binnen kon lopen als ik dat wilde, kwam m’n personeel steeds naar de deur om te vragen of ik naar binnen wilde.
Ik denk dat ze nog even moesten wennen aan m’n nieuwe spelletje, want de avonden daarna kwamen ze het niet meer vragen omdat ze snapten dat ik gewoon binnenhuisinspectie vanuit de tuin aan ‘t doen was… Nou ja, tot aan het moment dat ze het grote rolding voor ‘t raam omlaag deden natuurlijk, want dat is al zolang als ik hier woon het signaal dat m’n personeel richting het grote bed gaat en dan weet ik dat er altijd nog wel een paar snoepjes gestrooid worden waar ik achteraan kan jagen, dus dan is ‘t hoog tijd om weer even binnen te komen.

Vreemd verhaal

Over strooien gemauwd, ik hoorde van een buurtkat dat er vorig wiekend bij hun thuis vreemde tweebeners op bezoek waren geweest en dat er uit een grote zak allemaal katdootjes tevoorschijn waren gekomen. Hij was al snel naar buiten gegaan, want hij vond het een beetje te druk worden in z’n huis. Maar hij mauwde dat die vreemde tweebeners wel hele mooie jute zakken bij zich hadden, waar hij voordat ‘ie naar buiten ging nog even snel z’n nagels aan gescherpt had en dat er toen allemaal van die rare bolle brokjes uit waren gevallen die hij niet eens mocht opeten.
Ik vond ‘t nogal een vreemd verhaal want bij mij thuis had ik geen vreemden gezien, m’n personeel zat gewoon rustig aan tafel. Maar toen ik ‘s avonds weer binnen kwam stond er een ding op de grote bank dat ik nog niet eerder gezien had. Ik kon er m’n nagels niet eens aan scherpen, maar ‘t was wel lekker zacht en omdat ik kouwe poten had besloot ik er gewoon lekker op te gaan liggen voor een dutje.

Nou moet ik toemauwen, ik was daarna heel even opgestaan voor een paar slokjes vers water en wat hapjes brok, maar toen ik terug kwam was dat zachte ding van de bank verdwenen. Senior tilde me op en toen zag ik dat dat ding waar ik net zo lekker op gedut had aan dat ribbelding hing. Zachtjes werd ik er in gezet en ik moet zeggen, hij lag zelfs nog lekkerderder dan even daarvoor op de bank. En de achterkant was nu heerlijk warm, dus daar heb ik de rest van de avond en de dagen daarna lekker gelegen. De ene keer warmde ik m’n poten of m’n rug, en een andere keer m’n linker- of rechterzijkant. Ik heb nog steeds geen idee waar dat zachte ding vandaan is gekomen, maar wat mij betreft is het een aanwinst voor m’n huis en dus een blijvertje.

Lichtjes

M’n personeel heeft deze week ook niet stilgezeten, want overal in huis hangen nu kleine lichtjes aan een slinger, er hangt boven m’n grote raam in de slaapkamer iets dat ze een kerstklok noemen, en zelfs die geeft licht. In m’n kleine raam daar hangt ook iets met lichtjes, maar gelukkig gaat dat allemaal uit als m’n personeel gaat slapen.
Maar ‘t stomste dat uit de grote kast tevoorschijn kwam was wel een boom die op de grote tafel werd gezet. En ook daar zaten allemaal lichtjes in, en iets dat m’n personeel slingers noemt. Natuurlijk heb ik die boom op tafel aan een potige inspectie onderworpen, maar ik vind er helemaal niks aan. ‘k Ben zelfs op m’n achterpoten gaan staan om ‘m van de bovenste tot de onderste tak te inspecteren, maar er is iets vreemds mee aan de hand. Hij is zacht genoeg om kopjes tegen te geven, maar ik denk niet dat ‘ie mest of bewatering nodig heeft. En hij ruikt helemaal niet interessant genoeg om mee te spelen, maar m’n personeel is er zo te zien best wel blij mee, dus ik gun ze hun pleziertje en blijf er verder van af.
Toch blijven ze zeggen dat ik heel mooi in die boom hang, terwijl ik gewoon lekker in m’n ribbeldingesmandje lig te dutten.
Ik snap er echt helemaal niks van, maar ik laat ‘t maar zo. ‘t Zal wel een tweebenerdingetje zijn, zo tegen ‘t einde van ‘t jaar. En hopelijk gaan al die lichtjes, die rare boom en alle andere spullen weer snel terug in de doos waar ze vandaan kwamen, zodat ik m’n oude vertrouwde huis weer terug krijg.
Zolang ze dat ribbeldingesmandje maar laten hangen, want die is van mij…

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep