Miauw lieve allemaal, we hopen dat jullie en jullie tweevoeters een fijne week hebben gehad. Het was echt wisselend in de lucht. Eerst leek het, zoals we vorige keer nog miauwden, wel lente en nu is het weer winter! Wij houden de winterjas dus nog maar even aan. Ik, Jajim, ga ons furhaaltje van vandaag miauwen. Frou Frou ligt nog te soezen op de grote mensenmand dus die laat ik maar even.
Winterjas
Aan die winterjas zijn we in de herfst al begonnen toen het koeler werd in huis en op ons balkon, dat doen we elk jaar heel zorgvuldig. En er zit ook een laagje isolatie onder. Onze mensenbroer heeft me toegefluisterd dat de witjas in blauw tegen hem zei dat ik daar iets te veel van heb, van die isolatie. Volslank noemde hij het, dat klinkt niet zo erg als dik, of zou het ‘t zelfde zijn?
Ander eten
Nou is het best lastig met twee poezen in huis om alles tot in de pluisjes onder controle te hebben als mens. Alleen al omdat ik graag de bakjes nog even na loop om te zien of Frou Frou haar brokjes of natvoer wel goed opeet. Zo niet dan help ik haar gewoon, je bent ook zusjes om elkaar te helpen.
Maar terug naar hoe onze mensenbroer zich in bochten wringt om mij en mijn zusje de goede hoeveelheid brokjes en blikjes te geven. We hebben ten eerste nieuwe brokken, je zou denken dat furandering niet fijn is maar ik moet eerlijk toegeven dat deze goed te
knagen zijn. Ze zijn speciaal voor gewichtscontrole en ze smaken naar rund. Frou Frou hoeft niet af te vallen, integendeel, maar die krijgt dezelfde brokjes want ik eet anders ook die van haar op. Daarom krijgt zij extra, met stiekem een snack of wat extra mousse. Erg he?
Met het natvoer gaat het anders, dan is onze mensenbroer toch een beetje ofurbezorgd. Hij vindt dat ik te veel mee help met Frou Frou’s bakje leeg afleveren. Daarom moet de keukendeur tussen ons dicht zodat we allebei rustig kunnen eten en ook niet bezig hoeven te zijn met dat iemand het afpakt.
Het voelt telkens weer als een eetwedstrijd voor mij. Zodra het bakje de grond raakt, begin ik eraan alsof ik al drie dagen geen mousse meer van dichtbij heb gezien. Altijd ben ik als eerste klaar en dan doe ik ‘TIK TIK’ tegen het raam van de deur, dat betekent dat de deur open kan. En dat het bakje niet vol genoeg zat.
Ondertussen heeft mijn zusje alleen het vocht van haar mousse opgeslurpt en na drie hapjes likt ze haar bekkie schoon en springt met een ‘MIEUW’ op het huisje van de plafond krabpaal om furvolgens verder naar boven te klauteren. Onze mensenbroer loopt er achteraan met het bakje in zijn handen. ‘Kom, nog een paar hapjes meisje, kijk, lekkere mousse’ probeert hij. Maar Frou Frou miauwt dat ze het alweer druk heeft, er is net iets interessants op vogel teevee begonnen. Na nog één poging met het bakje, waarop Frou Frou een sprong maakt van het ene naar het andere mandje, geeft hij het op. ‘Je moet wel goed eten. Waar Jajim’s winterjas iets te wollig is, mag er bij jou juist wel wat isolatie bij’, zegt hij een beetje beteuterd.
Dieet
Mijn zusje hoeft het niet, op dieet. Ze zit op het moment zelfs op een aankom-menu, nou zeg, dat is toch niet eerlijk? Zo krijgt ze soms stiekem een beetje kattentaart toegeschoven en mag elke avond van haar lievelings mousse smikkelen.
Dan krijg ik ook wel hoor, maar natuurlijk véél te weinig en dat ontgaat niemand. Die dichte tussendeur is niet geluidsdicht namelijk, dus trakteer ik onze mensenbroer op een concert in de hoop dat er nog een lepeltje mousse in mijn bakje valt. Soms werkt het.
Altijd iets te m(i)auwen
Lang furhaal iets korter, het lijkt me duidelijk. In de kattenwereld gaat het net zoals in de mensenwereld; niemand is ooit helemaal tevreden. Terwijl iedereen gewoon mag zijn zoals die is, met een maatje meer of minder.
Frou Frou en ik vinden ons dieet allebei niet meevallen maar gelukkig smaken onze mieuwe brokken goed en mogen we nog steeds snackies tussen het extra trainen en spelen door. Zo blijft diëten toch nog leuk want dat kan best.
Hoe zit dat bij onze furriendjes op de blog? Hebben jullie ervaring met diëten, moeten jullie afvallen of, zoals mijn zusje, extra eten? Of vang je jouw eten zelf, vers uit eigen tuin?
Zachte kopjes,
Jajim en Frou Frou
Hallo lieve katermannen en kattenpoezen.
maar misschien helpt het wel.
Lente
Dag liefe frientjes, het is weer mijn beurt om een mooie blog te schrijfe. Wat hep ik allemaal meegemaak deze keer?
zei frouwtje. Jij mag op de aaipet wanneer jij wil, maar frouwtje ga niet meer zo feel reejageeren op de Feesboek iedere dag. Nou, als frouwtje dat nie meer doe, dan doe ik dat ook nie meer iedere dag.
goed naar buite kijke zei ze. Je weet dat ik furrhaale hep furrteld oofer de Noordpool en dat daar noorderlicht was in de winter, die mooie groene en roze beweegende streepe in de lugt. Nou is dat hier nu ook Belle en we moete goed kijke of we het ook kunne zien fanaf het balkon.
Een dag later lig ik in de vensterbank als Mo aan komt fietsen. Een purrrfecte plek om alles in de smiezen te houden. Ik zie hoe een vaag type onder de struiken vandaan komt en razendsnel richting een met dichte klimop begroeide muur sprint. Eén keer knipperen met m’n ogen en de ragebol is uit het zicht verdwenen. Als mijn mens maar niet gezien heeft waar die vreemde op vier poten de muur door ging. Dan komt mijn geheime ingang aan het licht. ‘Japie, Japie,’ roept mijn mens, ‘ga je mee naar huis?’ Mijn mens trekt wit weg als ik haar in de gang enthousiast begroet. Ze snapt er niks van. Eerlijk gemiauwd, ik ook niet. Moet ik me zorgen gaan maken om Mo?
Een extra jaap
Omdat het buiten nog steeds frips is ben ik vaak binnen in mijn huis, daardoor heb ik ekstraa veel tijd om te knuffelen, en nau wil ik een keertje uitleggen HOE ik knuffel, want elke kat doet dat weer anders, je hebt katten die tegen hun mensen aan kruipen of die op schoot komen, zo waren Popje en Molly die hier froeger woonden, en je hebt katten die wel knuffels willen maar niet al te veel, zo was Grote Beer die hier SAAME met Popje en Mol woonde.
klopt en dat is toch loogies?, als ik wakker ben wil ik aandagt, wat moet ik anders doen?, mijn vrouw roept nau iets van naar buiten kijken, een voerpuzzel maken, een beetje spelen maar dat zijn dingen die ik niet durf of niet snap, ik heb bijfoorbeeld een paar keer naar buiten gekeeken, zooo heee er liepen mensen foorbij en er stond een outoo, het was kei eng, dat doe ik dus niet nog een keer!