Hallo lieve katermannen en kattenpoezen.
Het was vroeg in de ochtend toen ik op mijn favoriete plek bovenop de schutting zat, met mijn snorharen omhoog alsof ik de wereld stond te dirigeren.
Lente! Riep ik plechtig in kattentaal. Ik roep u op!
Maar toen… viel er een sneeuwvlok op mijn neus. Ik stond stil. De wereld stond stil. Zelfs de mug die toevallig voorbij vloog maakte een u-bocht van pure verbazing.
Dit stond niet op het programma riep ik. Waarom moet alles alleen op mij neerdalen, klaagde ik. Hier moet wat aan gedaan worden.
Knoppen
Ik was helemaal klaar met de winter. Te koude pootjes, te natte grond en te weinig insecten om naar te miauwen. Roover zei nog: Blik je kunt niet zomaar de lente oproepen. Daar zijn de seizoensknoppen voor nodig. Ik keek met een vastberaden blik naar Roover en zei: dan moeten we de sneeuwknop uitzetten en op zoek gaan naar de lenteknop! Kom Roover we gaan uitzoeken wie de seizoensknoppen bedient.
Laten we beginnen bij onze vriend de merel. Die weet altijd meer dan goed voor hem is. De merel zei dat de knoppen worden bediend door de vier weerwachters. Die zitten op de hoge plank in de schuur der eeuwen. Ik wist meteen wat de merel bedoelde. Dat is gewoon de oude schuur van de buren. Het begin was er.
Roover en ik slopen de schuur van de buren in. Binnen was het donker, maar ik liep dapper naar binnen, mijn staart fier omhoog. Roover kwam er achter aan. Minder dapper. Als er maar geen spinnenweb in mijn gezicht komt zei die.
En ineens zag ik de oude houten plank, hoog bovenin de schuur. Met vier grote ronde knoppen erop. Eén met een bloem, één met een zon, één met een sneeuwvlok en één met een verdort herfst blad erop. De seizoensknoppen!
Muizen
Maar wie bedienen nu die knoppen vroeg Roover? Ik zie hier nooit niemand riep ik. De weerwachters zijn er ook niet. Dus wij kunnen zelf wel de knoppen gaan bedienen. Het kan maar zo zijn dat de muizen die hier rondlopen op de sneeuwknop hebben gedrukt. Dat willen we dus niet meer. Ik klom op de plank en bekeek de knoppen. Roover was onder de indruk van zoveel gezag van mijn kant.
Voordat ik van de oude plank afsprong, kon ik het toch niet laten om nog even aan de lente knop te zitten. Gewoon zachtjes. Een tikje. Eigenlijk een heel elegant tikje vond ik zelf.
Maar de zon buiten kwam wel een stukje tevoorschijn. En de grassprietjes buiten bewogen iets. Roover zei: Bliksem jij mag denk ik niet aan de knoppen komen. Maar ik deed het wel en nog wel heel stijlvol.
Eind goed, al goed?

Update
Vanaf die dag krijg ik elke dag een update van de merel. Geen sneeuw vandaag Bliksem, riep hij. Misschien wel een regenbui. Maar het gaat de goede kant op.
Sinds het ontdekken van de seizoensknoppen voel ik mij eigenlijk een soort weerkoning. En eerlijk gezegd ben ik dat nu ook wel een beetje.
Roover geloofde er niks van, maar hij vond het wel gezellig dat wij nu elke dag een missie hebben: Het ophalen van de lente, de zon en daarna de zomer!
Want één ding is wel zeker: Als ik mij ergens mee bemoei, wordt het weer nooit meer saai!
Al mijn vriendjes en vriendinnetjes wens ik knuffels, lekker eten, snacks en snel veel zon toe. En ome Doerak zit voor altijd in mijn hart.
🐾 Poot van Bliksem
Het was de dag met de donder erin. En dan bedoel ik niet dat de lucht boemie deed maar de dag van de week die zo heet. Frau kwam eerder thuis van brokjes furrdienen dan normaal en ze had meerdere tassen bij zich. In een van die tassen rook mijn neusje een wel heel lekker geurtje.
Ik liep oofer de bank via de leuning naar haar toe en gaf haar een kopje. Dank je wel lieve Minnie zei ze en ze gaf me een aai oofer mijn koppie. Ze stelde foor om de tassen saame uit te pakken. Het meeste in de tassen waren kadootjes foor haar. Maar ze hadden ook aan mij gedacht. Hoe lief is dat! Er zat een ooferheerlijk zakje noepies in en een spelletje met een dingetje van karton en een balletje erbij. Die noepies wou ik natuurlijk meteen proefen dat snap je wel. En lekker dat ze zijn! Ik heb daar echt fan gesmuld. Fond het bijna jammer dat ik er maar een paar mocht en niet meteen het hele zakje haha.
het uitpuzzelen toch wel reede was foor om een paar noepies te geefe? Fan die lekkere uit het zakje die ze gehad had? Ze moest glimlachen, opende het zakje en gaf er nog een paar aan mij. En jullie snappen natuurlijk dat ik daar ff ooferheerlijk fan ging zitten snoepen hihi.
Hallo iedereen, hier ben ik weer met mijn avonturen. Nu ja, liever gezegd heb ik niet zo veel beleefd de afgelopen twee weken want het is buiten erg koud (waterkoud noemen ze dat maar dat snap ik niet precies want ik zie vooral sneeuw en weinig regen) en wat ik als katermans eigenlijk nog vervelender vind, is dat mijn tuin WEER helemaal wit is.
muisje denken mijn mensen want die hollen dan ook al door de tuin.
verschrikt op omdat ik ineens wat hoorde dat ik nooit hoor.
Deze week was ik een beetje sip, ik had gehoopt dat het eindelijk lente zau worden maar er waren ineens weer van die witte flokken, ik snap er niks van hoe dat allemaal kan en ik find er ook niks aan, nau kan ik wéér niet in mijn tuin liggen!, ik doe het wel hoor, maar niet te lang want het is nog steeds heel erg kaud.
niet klaar om te slaapen, ik wil iets anders en ik weet heel goed wat ik wil: ik wil in mijn gras liggen in de warme zon, ik wil mijn vrienden de duifen zien en een beetje plaagen, ik wil op mijn stoel zitten en rondkijken, ik wil dat mijn vrienden Mikkie, Juultje en Pokon buiten op het dak van het schuurtje zijn en dat we Saame een snekkie eeten.
buiten kijken, dat find ik veels te moeilijk, en bofendien: ik woon toch binnen in mijn huis?, waarom zau ik dan op straat kijken?, ik kom daar nooit, ik ken daar helemaal niets en niemand en dat wil ik zo hauden.
Zo, eigenlijk is de eerste maand van het nieuwe jaar best wel heel erg snel voorbij gegaan, want morgen begint de tweede maand alweer.
benen van m’n personeel aan te wrijven. Dat zien zij als dat ik ze gedag kom zeggen, dus dan krijg ik aaien en lieve woordjes. Allemaal heel leuk en lief bedoeld natuurlijk, maar ik probeer ze dan een beetje richting m’n voorraadkast te duwen zodat ze iets pakken voor m’n ontbijt. Maar eerst moet ik elke ochtend weer aanhoren dat m’n jas koud is, en voor mijn gefoel duurt het dan uren voordat ze eindelijk de deur van die kast open doen.
tevoorschijn komt dan loopt ‘t water me al door ‘t bekkie. Want ik ben nou eenmaal een oerhollandse katermans die dol is op kaas, en m’n personeel weet dat.