Hallo liefe frientjes, hier is Belle weer. Ik wens jullie allemaal een heeeel gelukkig Nieuwjaar en dat jullie allemaal goed van de gezond mooge zijn, warme slaapplekjes hebbe, lekker eete en feel knuffels krijgen, en alles wat wenseluk is! Hetzellufde foor jullie baasjes en frouwtjes uiteraard.
Nou, we hebbe de knallies en fuurwerrukpijle oferleefd. Nu is alles weer normaal en rustug Je weet weer presies wanneer het wiekent is en wanneer het een door de weekse dag is. Het Kersemusfurrsiersel is opgeruimp en de lichies zijn weg. Er staan nig wel kaarse hoor, maar die staan er het heele jaar. En het Kersemusserfies staat nog op de eettafel. Dat is gezellig zeg frouwtje in de winter, en het blijf staan tot het foorjaar en de Paase. Op de tafel staan bloembolle, hiejasinten zijn het, en dan weet je we gaan de goede kant weer op. Het gaat langzaam steeds lichter worden en foor je het weet lig je weer in het keiheete te bakke.
Viskraam
Jongens, jongens, wat een winter he, het is ijskoud buite en wat is er een sneeuw gefallen he? Op mijn balkon lag een beetje sneeuw en vanuit het raam was er fan de week feel sneeuw te zien. Ik zag fanuit de fensterbank al die flokkies dwarrelen foor mij neus, maar ik kon ze niet pakken. Ik moet eefe heel ver terugdenke, maar folgens mij hep ik nog nooit zofeel sneeuw gezien in mijn leefe. Ik hep mij dus niet furrfeelt deze week.
En weet je wie er aan kwam rije door de sneeuw fan de week? De viskraam, terwijl het eg waar gefaarlijk was om te rije! Stel je foor dat de viskraam op wiele weg was gegleeje in de sneeuw en ijs, dan hadde al die vissen op de straat geleege!
Werruk ga altijd zofeel mogeluk door zeg de visman tegen frouwtje. Flauw doe we nie foor een paar flokkies sneeuw, en moeten we onze centen furrdienen. Thuis blijfe en vaakanzie is er nu niet bij. Het is een flinke man Belle zeg frouwtje, want de viskraam daar kan je altijd op rekenen. Ik ben mij visje fan de week nie mis geloope en smaakte het ekstra lekker. Maar de weekmarkt was eg waar knudde. De afond te voren was er herrie op het parkeerterrein. Ik zag het, er was een groote waage met knipperlichies en die dee knerp, knerp, knerp oofer de sneeuw. Dat is een sneeuwschuifer Belle zei frouwtje en die waage schuift de sneeuw weg, anders kunne morruge die marktkraame er niet staan. Nou, dat heeft een heele afond geduurd dat geknerrup fan die sneeuwschuifer. Maar… de folgende dag lag er weer sneeuw, dus ik kon nie begrijpe waarom die herrie er was van die sneeuwschuifer, en er nu weer sneeuw lag. Dat was foorzorrug Belle zeg frouwtje, anders had er nog feel meer sneeuw geleege en hadde de marktkraame er niet kunnen staan. Soms snap ik eg waar mensen nie hoor, want er stonden bijna geen kraame, alleen de fiskraam, de kipkraam en de groente en fruitkraam. Ferder was het leeg en zellufs de gezellige draaiorgel was er niet. Er was dus nie feel aan en nie feel te beleefe, en ben ik maar gaan slaape op de warrume teddiepleet.
Feilig
Op maandag gaapdag, doe frouwtje altijd froeg opstaan en dan ga ze werken in een huis waar mensen koome die ziek zijn. Sommige worden beeter, maar sommige ook niet zeg ze. Frouwtje doe die mensen masseren heb ze mij furrteld, dan worden ze ontspannen en blij. Ik kreeg froeg ontbijt en ging frouwtje ekstra froeg de deur uit want het sneeuwde en was het heel druk op de weg. Dag lieve Belle tot fanmiddag zei ze.Kwam ze toch thuis met een heel furrhaal, ze had haar jas nog aan. Belle, ik ben geslipt met de auto
in de sneeuw, maar er is gelukkig niets gebeurd hoor, ik ben feilig en de auto ook. Ze was er nog zenuwachtig van. Belle, je weet dat ik saame met de Timmie en de Dikkie op de Noordpool in Noorwegen hep gewoond en ik heel feel erfaring hep met rijden in de sneeuw en ijs. Daar reed ik zellufs in sneeuwstormen en als het te gefaarlijk was alleen, dan reed soms in kolonie, saame achter mekaar foor de feiligheid. Maar daar hadde de auto’s spijkers op de banden en kon je niet zo gauw wegglije zoals hier in Nederland als de wegen glad zijn. Daarom ging ik nu wel slippe en glije zonder die spijkers op de banden. Ik was ineens heel allert Belle, en moes ik tegenstuure, anders had ik teege een boom gereeje of in het water beland, en het was een stille eensaame weg.
Mijn haare gingen rechtop staan liefe frientjes, want wat kan er allemaal gebeure he als je slippe doe in de sneeuw en ijs. Het is gelukkug goed afgeloope hoor Belle zei frouwtje, we gaan lekkere warrume sjokolaademelk maake en jij krijgt je snekkies. Ik kroop ekstra dicht teege haar aan op de bank en zo zaten we saame bij te koome van de schrik.
Grip
De folgende daage was er nog feel meer sneeuw gefallen en was het glad, maar frouwtje hoefde niet meer in de auto de weg op om te werken. Ze was dus de heele week thuis en ik fin dat gezellig. Ze doet dan rommelen in huis en gezellig kooke in de mieniekeuken.
Boodschappen doe ze loopend, de viskraam staat tegen de flat en de winkels zijn aan de oferkant. Nu doe ze wel spijkers onder haar schoenen als de naar buite ga. Ze heeft een slipkomplex geloof ik gekreege. Ja Belle, ik hep antie-slipspikes uit foorzorrug onder mijn schoenen, want ook loopend kan je hard valle in de sneeuw en ijs. Nou, het zal allemaal wel dacht ik. Ik heb gelukkig 4 poote en zowiezo altijd goed grip ik loop. Nu is het wiekent en hier is de sneeuw weg. Het is een grijze en ijskouwe winterdag en ik doe lekker dutten. De houtkachel is aan en het is heerlijk warrum, er staat sagte musiek aan, ik krijg knuffels en eete en drinke en treene doen we ook. Wat wil je nog meer? Ik ben een tefreede poes, ik ben saame, feilig en alles is rustug!
Een heele dikke warrume kopstoot fan,
Belle.
‘Mo, we moeten nodig praten! Nu het meeste gedoe voorbij is, is het tijd om de draad weer op te pakken. Want mijn handel ligt plat. Als het zo doorgaat, is Muisbezorgd binnenkort failliet, foetsie, met één veeg van de kaart, verdwenen!’ Die woorden komen binnen bij mijn mens. Ik heb direct haar volle aandacht.
knallen en flitsen kwamen van alle kanten en gingen door merg en poot. Het voelde alsof we omsingeld waren door oorverdovend vuurwerk. Toen er ook nog ontelbaar veel sirenes kwamen en zwaailichten die onophoudelijk doorgingen, wist ik het helemaal niet meer. ‘Dat was heel erg eng, Japie’, geeft Mo toe. ‘Ik vond het ook heel spannend dat er vlammen uit de auto’s kwamen in de parkeergarage aan de overkant.’ Ik kijk mijn mens aan. Vond zij het ook eng? Daar heb ik helemaal niets van gemerkt. Ze bleef zo kalm terwijl ze met haar hoofd tussen de dichte gordijnen door nauwlettend in de gaten hield wat er voor de deur gebeurde. ‘Denk je dat de muizen oververhit zijn geraakt door de brand?’ Daar moet ze over nadenken. ‘Dat weet ik niet zeker, Japie. Wel dat muizen superslim en razendsnel zijn. Ze konden vast allemaal op tijd weg komen.’ Ik hoop het zo, want ik heb er sindsdien niet één meer gezien.
moeten de muizen zichzelf trouwens vetmesten als ze door de sneeuw niet op zoek kunnen naar eten?’ Nu ik alles zo opgesomd heb, zakt de moed me tot diep in m’n poten. Ik denk niet dat het ooit nog goed gaat komen met Muisbezorgd. Omdat mijn Beestboek al maanden stil ligt, kan ik geen nieuwe katlega’s werven. De bestellingen liggen op zijn gat, terwijl ik zo had gehoopt dat de feestdagen voor een opleving zouden zorgen. Tot overmaat van ramp komen daar die enorme temperatuurschommelingen bij. Mocht ik al een muis kunnen vangen, dan zit er waarschijnlijk kraak noch smaak aan.
Eigenlijk dacht ik dat de winter wel foorbij zau zijn na het fuurwerk, want al dat lawaai is toch voor een nieuw jaar en een nieuw begin enzo?!, dus ik had me ferheugd op lente, en dat ik lekker rustig in mijn tuin zau kunnen zitten, met Juultje op het dak van het schuurtje en Pokon die af en toe langskomt, en wie weet zau Mikkie zelfs wel efentjes naar mij toe koomen, ik was al helemaal frolijk er van.
Nadat ik vorige zaterdag in de ochtend binnen was gekomen voor m’n ontbijt, spelen met m’n personeel en de dagelijkse kroelen, knuffels en lieve woordjes, ben ik daarna nietsvermoedend op het grote bed heel tevreden in slaap gevallen. In de woonkamer hoorde ik de vertrouwde geluiden van m’n personeel en dat herrieapparaat waar donker water uitkomt, dat m’n personeel zo graag drinkt. Zelf moet ik daar niks van hebben, het ruikt raar als het in hun hoge drinkbakjes op tafel staat, en ‘t is warm. Nee, ik hou ‘t liever bij m’n eigen drinken, gewoon helder en koel uit m’n glazen schaaltje, dat vind ik veel lekkerderder.
Geen woord over een dikke vette muis. Maar het zag er nu buiten ineens heel anders uit dan toen ik binnen was gekomen. Alsof iemand een heel groot dik warm dekbed over m’n tuin had gelegd.
Tot donderdag.
Lieve allemaal, het is alweer het nieuwe jaar en dit zijn mijn eerste woordjes voor dit jaar. Allereerst wil ik iedereen een zacht neusje geefe voor dit jaar en dat alles fijn gaat. Pas geleden kwamen er woordjes over de regenboogbrug dat er wat vriendjes hun koffertje hebben gepakt.
hebt en je durft niet naar buiten?
Flokke