Belle en het heerlijke warme liggen

Dag liefe frientjes, fandaag is het de hoogste tijd om weer een nieuwe blog te schrijfe. Ik lag net nog lekker wat te dutten zeg frouwtje Belle, je weet wat je te doen hebt vandaag he ? Ik deed nog eefe ekstra rekkie strekkie en sprong op de taafel waar de aaipet al klaar stond. Nou, fooruit ik zal mijn blog tiepe mauwde ik naar frouwtje. Niet dat ik geen zin had hoor, maar het was zondag. En dat is een spesjaale rieleksdag, dan moet ik eefe langzaam aan in aksie koome. Dat doet frouwtje zelluf ook en loop ik haar ook nie iedere keer achterna met frouwtje, je weet wat je te doen hep fandaag he?! Dus dan moet ze dat ook nie bij mij doen, want zo werk het nie.

Rieleks

Op zondag is frouwtje zelluf ook in de rieleksmoodes, en loopt ze de heele ochtend in een huispak. Ze doet dan uitgebreid ontbijten languit op de bank met thee, leest dan een boekie en daarna gaat ze dan ook nog koffie zetten. De bank is dan foor het grootste deel bezet en moet ik mij oprollen om erbij te kunnen. En dan iedere keer die grote sloffen tegen mijn neus wat ik eigeluk nie wil, ik draai mij dan gauw om. Maar soms is het geefe en neeme, we maake nooit ruusie hoor, nee dat doen we niet.
Want uiteindelijk fin ik het heel knus op zondag saame met frouwtje in de rieleksmoodes op de bank, vaak val ik gewoon lekker eefe in slaap.

Donker

Hebbe jullie dat ook liefe frientjes dat jullie andere dingen doen in de herruf dan bijfoorbeeld in de zoomer of in de winter, of in het foorjaar ? Ik wel naameluk ! In de herruf is het langer donker, dus blijf ik s’morgens ook langer bij frouwtje op bed ligge. We staan pas op als het licht is, tenzij frouwtje er eerder uit moet foor werruk, maar dat is nie iedere dag. Ik weet nie beeter zolang het donker is slaap je en kom je pas in beweeging als het licht is. Ik volg ook het ritme fan frouwtje, dan weet ik dat ik alles op tijd krijg en het feilig is.

Ik heb gemerrukt dat ik andere slaapplekken hep sinds de herruf er is. Ik woon hier nu iets langer dan een jaar, dus heb ik alle jaargetijden meegemaak, en waar ik dan het beste kan slaape. Forig jaar had ik nog niet zofeel benul van de furrwarmingsradiator en wist ik niet zo goed dat de fensterbank dan ook lekker warrum werd. Maar zeg frouwtje, zolang ik hier woon heeft de furrwarmingsraadiator het nooit goed gedaan. Daarom zijn er van de zoomer mannen gekome in de flat en hebbe ze in alle huisjes iets aan de radiatoren gedaan en sindsdien is die bij ons keiheet.

Raadiator

Ik merkte dat dus een paar weeke gelee. Eerst ging ik foor de raadiator ligge op het hippiekleed. Dat lig lekker zacht en foelde ik ineens de warrumte. Maar toen lreeg ik plots een iedee. Op de fensterbank staat een lekkere groote mand waar ik goed in pas. Ik hep daar van de zoomer niet in gelegen want daar staat de zon op en is het daar dan keiheet, eg waar dat houw je nie lang uit, je smelt gewoon. In de herruf komt er geen zon op de fensterbank, maar die is dan warrum door de raadiator. Dus ik nam een groote sprong zo huppekee in mijn mand. Ik zag al dat frouwtje een paar weeke gelee daar een mand had neergezet. Ik dacht nog waarom zou dat zijn, maar nu weet ik het. In de herruf gaat de blokfurrwarming aan in de hele flat en is de mand op de fensterbank de purrfekte slaapplek. Daar lig ik dus s’avinds lekker te slaape en te snurruke. Het is ook een gezellige plek, want ik zie dan ook alle lichies buiten, de sterre en de maan en nog feel meer spannende dingen.

Warrum

Ik heb nog een spesjaale slaapplek in de herruf. De fijne bank hebbe we al een poosje, maar nu het herruf is lig er een eksta teddiepleet op. Die is zo lekker sagt en warrum, ik draai dan van genoegen op mij rug. Of doe mijn poot oofer mijn kop en begin dan te snorre en later luid te snurruke.
Op bed is het ook anders nu. Frouwtje zeg Belle, we hebbe nu een herrufdekbed, die is lekker warrum en daar omheen zit ook nog een flaanellen hoes die sagt is. En op het bed ligt een fijne wolle deeke fan egte schaape, met ijsberen erop. Die deeke komp nog uit Noorwegen zeg ze, want daar was het heel koud en lag frouwtje met 2 katten te slaape op zolder waar geen furrwarming was. En nu ligt de deeke dus hier op bed, ik ben er blij mee want ik hou van ekstra warrumte en sagt.

Nou liefe frientjes dat was dan meer mijn furrhaal foor deze keer oofer de furranderingen van slaapplekken in de herruf. Ik hoop dat jullie het allemaal warrum hebbe en dat jullie het goed maake en ook jullie frouwtjes en baasjes, en denke we aan alle fonkelende sterren aan de heemel!

Warme kopstoot fan Belle

Japie: een schreeuw in het donker

Geen spoor van muizen
Same in de boomhut

Het is een gewone avond zoals altijd. Nou ja, bijna. Na weken van kraakheldere nachten zijn er donkere wolken voor de maan, die zelf ook nog eens meer dan de helft kleiner is dan een paar dagen geleden. Het maakt het lastiger om de sterren te zien. Maar ik weet dat ze er zijn.

Ze sprankelen altijd. Het is een kwestie van wachten. Tot het echt goed donker is en de wolken voorbij drijven. Ik zit klaar in mijn boom om naar iedereen te zwaaien. Naar alle furrienden die op aarde gemist worden. Vanuit mijn boomhut heb ik zicht op het slaapkamerraam. Daarachter zit tante Cato. Zij heeft liever alle pootjes op de vloer. Daarom zwaait ze vanachter het venster naar haar grote liefde, Oom Willem. Als die wolken nou maar eens opzij willen gaan.

Poesitieve recensie

Ik moet even ingedut zijn, want opeens schrik ik wakker van een ijselijke kreet. Een keiharde miauw die de nacht doorklieft en door merg en poot gaat. Het is tante Cato die zo hard schreeuwt dat het drie straten verderop te horen moet zijn: ‘Japie! JAAPIE!!!!’ Ik ben acuut klaarwakker. Zo snel als mijn poten kunnen, klauter ik omlaag langs de gladde stam, spring ik tussen de verdorde planten, maak een sliding over natte bladeren en dender door het luik op kattenooghoogte. Na een sprintje de trap op ben ik bij de dame in nood. Ik hoop maar dat Oom Willem ziet dat ik heel goed voor zijn furkering zorg. Buiten adem kom ik tot stilstand bij de vensterbank waar tante Cato met grote ogen naar het plafond staart. Ze verrekt bijna haar smalle nekje dat opeens centimeters langer lijkt dan anders.

Ik kijk dezelfde richting op, maar zie niks. Voor ik mijn bek open kan trekken, maant ze me tot stilte. ‘Ssstttt, luister eens.’ Ik spits mijn oren en draai met mijn harige schelpen alle richtingen op om af te stemmen op de juiste golflengte. Warempel, nu hoor ik het ook. Nauwelijks waarneembaar maar onmiskenbaar. Het getrippel van piepkleine pootjes. ‘Ik denk dat je kantoor is gekraakt’, fluistert ze. Verschrikt staar ik naar boven. Zou ik de deur van de koeling niet goed hebben dichtgedaan na de laatste bestellingen?
Sinds Lucky een kattastische recensie heeft gedaan over de supersnelle levering in Krullieland is de belangstelling voor de verse producten van Muisbezorgd enorm toegenomen. Ik moet ons mens wakker maken, om me te helpen met de zware vlieringtrap. Daar hoef ik weinig moeite voor te doen. Mo zit al kaarsrecht overeind in bed en tuurt met van diezelfde grote ogen als m’n tante naar het witte vlak boven haar.

Oproerkraaiers

Samen inspectie van de vliering

De veren van het luik piepen en kraken als Mo het houten ding naar beneden trekt. Voor de uitschuif trap de grond raakt, schuif ik haar opzij. Met vier rappe poten ben ik veel sneller. Zodra ik met een ferme klap mijn eerste nagels in de houten vloer klauw, hoor ik ze alle kanten op schieten. Wat een lafaards. Eerst uitdagend zingen en dansen, totdat de baas er aan komt. Dan is het opeens muisstil. Met een kop die op onweer staat, speur ik om me heen. Geen staartje te zien. Grommend ga ik alle hoeken en gaten van de opslag van Muisbezorgd af. Waar ik ook kijk op de vliering nergens een spoor van die oproerkraaiers. Ik ruik ze wel, maar zie ze echt nergens.

Met het licht aan helpt Mo mee zoeken. Dat ik een uit de poot gelopen hobby heb, vindt ze prima, zolang ze er maar geen last van heeft. Muizenhardloopwedstrijdjes boven haar hoofd houden haar uit haar slaap. Daarom is ze vastberaden om dit tot op de bodem uit te zoeken. Na een intensieve zoektocht zonder resultaat komen we tot de slotsom dat die piepbeesten op een onbereikbare plek zitten: tussen het plafond en de vloer. De vlieringsnuiter heeft zijn werk zo goed gedaan dat zelfs tante Cato daar met haar ranke lijf niet meer komen.
Zou ik nog garantie hebben op die klus?

Koppie van Japie

Kever heeft een mening over troost

De laatste weeken waren ferdrietig, er waren vrienden die een ster werden (Belle van mevrouw Ceciel, Doerak, Willem en Semmetje) en dat is altijd heel moeilijk, het blijft iets waarvan ik nooit wil dat het gebeurt, en ik weet eigenlijk wel zeker dat NIEMAND het wil, ook al kan het soms niet anders en is het voor de sterren een oplugting om geen pijn meer te hebben.

Genieten

Uiteindelijk worden we allemaal een ster, maar… nu nog niet!, gelukkig kan niemand in de toekomst kijken en weeten we niet wanneer het gebeurt, alleen dat het een keer zofer is, het heeft helemaal geen zin om daarofer te piekeren, probeer maar zo veel mogelijk te genieten nau dat kan, niet wachten tot morgen, NU meteen doen!

Weeten jullie hoe ik dat genieten doe?, door te knuffelen, knuffelen is zoooo heerlijk, dat wil ik altijd wel!, mijn mensen mogen me er voor wakker maken en dat doe ik trauwens ook bij mijn mensen, een hele nacht zonder knuffels is veel te lang voor mij, als mijn mensen slaapen krijg ik geen aandagt en foel ik me helemaal alleen op de weereld, gelukkig maar dat ik spieraal heb leeren speelen.

Oferdag zet ik mijn toeter aan voor knuffels, en ik deed dat de laatste weeken vaaker dan anders, fanwege het ferdriet, als ik aan mijn sterrenvrienden dacht kreeg ik een beetje pijn in mijn buik, het was een gefoel van leegte en gemis, en daarom wilde ik steeds dichtbij mijn mensen zijn, voor een beetje troost, en mijn mensen wilden gelukkig ook bij mij zijn.

Op een nacht ben ik met mijn hoofd, mijn foorpoten en mijn bofenlijf op mijn man zijn buik gaan liggen, ik was eerst tussen mijn mensen omhoog gekroopen, mijn vrouw lag met haar rug naar mij toe dus kroop ik tegen mijn man aan, en toen ging ik ineens een beetje bofenop hem liggen, mijn vrouw werd er wakker van omdat ik zo hard brom-brom-bromde, ze draaide zich om en sloeg haar arm om mij heen, en zo lagen we met zijn drietjes Saame te zijn.

Keitrots

Ik heb nog nooit zo dicht bij mijn mensen geslaapen (ik lig altijd bij hun foeten), maar het was fantasties, en mijn mensen waren keitrots dat ik het had gedurfd, ik denk dat ik het nog wel eens ga doen, en misschien ook wel een keer bij mijn vrouw, dat durf ik best want zij gaat elke dag met haar hoofd bij mij in mijn mand liggen, ik ga dan op mijn rug liggen zodat ze haar hoofd op mijn buik kan leggen, en zo doen we een dutje, dat is altijd supergezellig, dus ik kan toch ook met mijn hoofd op haar buik gaan liggen?

Nau wil ik ook heel graag Saame zijn met jullie, mijn vrienden, om zomaar te knuffelen en voor troost, we woonen allemaal ergens anders daarom kan dat niet altijd, maar in je hoofd of in je hart kan het wél!, dus mijn plan is dit: als jullie je ferdrietig of moeilijk of allenig foelen, doe dan net alsof je je hoofd op mijn buik legt, die is heel groot en zacht, en zo doen we een dutje, misschien kan niet iedereen tegelijk op mijn buik liggen, daar is mijn buik niet groot genoeg voor, of nau ja: het kan wél want het is net alsof, dus alles kan!, en met hoe meer vrienden we Saame zijn, hoe gezelliger, doen jullie mee?

*****

Ik tetter door voor vreede, en dat blijf ik doen!
En ik stuur iedereen die iemand mist zachte kopjes, en je mag altijd net doen alsof je je hoofd op mijn buik legt 💖

Joep over vakantie en 80 blogs

Okee, ik zal het maar eerlijk toegeven… Vanmorgen was ik laat binnen. Dat komt zo, het was gisteravond nog heerlijk weer dus toen m’n personeel ging slapen ben ik lekker naar buiten gegaan. Ondanks dat er grote druppels in de tuin vielen. Maar weet je, ik vind het gewoon lekker om in het donker, in alle rust, op m’n kussen onder ‘t afdak op de tuintafel te liggen om te luisteren naar de regen die op de dorre blaadjes in m’n tuin valt.

Vakansie

Af en toe was ‘t droog en dat was een mooi moment om even de poten te strekken, wat bij te mauwen met de buurtkatten en een eindje met ze op te wandelen. Want de afgelopen week hadden m’n personeel en ik vakansie, dus we hoefden helemaal niks. En dan raak je ook het ritme van de dagen een beetje kwijt, dus met schaamrood op de kaken mauw ik nu dat ik eigenlijk niet meer aan m’n zaterdagblog gedacht heb… Tot vanmorgen vroeg.
Dus toen ik binnenkwam voor m’n ontbijt zag ik Junior al helemaal klaar achter de laptop zitten, en ze keek me vragend aan. Of ik nog van plan was iets te mauwen, want de blog moest nog wel de deur uit.
Heel even stond ik te twijfelen, want ik kan m’n tachtigste blog natuurlijk niet zomaar overslaan. Maar ja, m’n ontbijt ook niet.
Senior zag dat en zei dat ik voor één keer op tafel, naast de leptop, mocht ontbijten. Als ik beloofde om niet te spetteren, en niet met m’n bek vol mousse te mauwen.
Jammer genoeg zijn daar geen foto’s van, want Junior had het te druk met tiepen en Senior had nog een hoop andere dingen te doen.

Verlegen

Dus tsja, hoe brengt een huis- tuin- en keukenkatermans als ik nou een vakansie door, vraag je je misschien af. Ik heb wel ‘s de verhalen gehoord van kattenvrienden die hun vakansie doorbrengen in een pension, en dat zoiets altijd heel leuk is omdat ze dan bij kunnen mauwen met andere katten die ze daar weer tegenkomen. Misschien wil ik dat ook wel ‘s proberen, ooit, maar ik weet nog niet of ik dat eigenlijk wel leuk ga vinden.
Je moet namelijk weten dat ik wel heel erg stoer lijk, maar eigenlijk ben ik best wel een beetje verlegen als ik katten ontmoet die ik nog niet ken. Ik ben zo’n tiepje dat veel liever eerst even de kat uit de boom, dan wel de krabpaal kijkt voordat ik besluit of ik wel kennis wil maken. Want in de jaren dat ik nu op mezelf woon heb ik al een boze kater meegemaakt, maar ook een nogal kleverige poezendame die me overal achterna liep. Gelukkig kom ik die tegenwoordig allebei niet zo vaak meer tegen, want ik ben een vrije jongen die graag zonder gaten in z’n jas op gezette tijden van m’n rust hou. Aan mijn lijf geen pooloonaaisie, en mijn vrienden de buurtkatten zijn eigenlijk net zo. We houden gewoon geen van allen van drukte, daarom kunnen we ‘t zo goed met elkaar vinden.

Alleen

Nou is de kans dat ik ooit in een pension mag gaan logeren ook niet zo heel errug groot, want mijn personeel is ook niet zo dat ze dagen achter elkaar de hort op gaan. Ze zijn net als ik, veel liever lekkerderder thuis. Want waarom zou je weggaan als je een voorraadkast vol met lekker eten in huis hebt, een fijne tuin om in te zitten en een prachtig uitzicht om van te genieten?
Hoewel… De afgelopen week heb ik drie dagen achter elkaar alleen op ‘t huis gepast, omdat m’n personeel net voor de lunch de deur uitging, en pas weer terug kwam toen het donker was.
Eigenlijk vond ik dat helemaal niet erg hoor, ze laten de radio altijd voor me aanstaan in de woonkamer, ik heb vers water voordat ze vertrekken en brokjes in m’n etensbak. O, en voordat ze hun jassen aantrokken kreeg ik een lekkere strip met eend, de tweede dag een strip tonijn en de derde dag een strip kip voor lunch.
Terwijl ik ‘t op dagen dat ze niet weggaan gewoon met een soeppie of twee kupjes kattenmelk moet doen voor de lunch. Dus eigenlijk vond ik ‘t wel een beetje jammer dat ze maar drie keer weg zijn geweest deze week. Want als ze dan weer terug waren kreeg ik ook nog een blikje van de bovenste plank uit m’n voorraadkast, en ik moet mauwen, dat zijn meestal de blikjes waar ook kaas of pompoen in zit. En die zijn zooooo lekker…

Plantjes

Het enige dat me een beetje tegenvalt als m’n personeel een paar uur weggaat is dat ik dan niet naar buiten mag. Dat mag alleen als zij thuis zijn, of eventjes voor een uurtje in de omgeving op jacht gaan.
En hoewel ik een prachtige mooie kattenbak in de badkamer heb staan die altijd schoon is, gebruik ik die alleen als ik écht hoge nood heb. Want sinds ik vorig jaar zomer ontdekt heb hoe goed de plantjes in m’n tuin groeien door regelmatige bemesting en bewatering, hou ik m’n binnenbak liever schoon. Daar groeit toch niks in, en ik vind ‘t niet erg om lekker in de aarde te kunnen graven om dan met een paar modderpoten weer vrolijk naar binnen te wandelen. Dus ik heb m’n personeel geleerd dat ze, zodra ze weer thuis zijn, de tuindeur open doen zodat ik buiten m’n tuinkaterplicht kan doen voordat ik aan een laat diner begin.

Misschien mag ik nog wel ‘s een keer op tafel naast de leptop ontbijten. Hoewel, ‘t was wel even stressen hoor, zo tegen een deadline aan nog een heel verhaal te mauwen. Maar gelukkig is vandaag de vakansie alweer voorbij, dus volgende week zit ik vast weer in m’n gebruikelijke roetiene en is m’n blog weer netjes op tijd klaar. Al kan ik natuurlijk niks beloven.

Stevige poot en zachte kopjes,
Joep

Wat vind ik van dat dekentje

Warm blijfen dat is belangrijk, iedereen weet het, helemaal en fooral nou er geen zomer is. Ik heb ferwarming thuis en een dekentje op een deken op een tapijt bij het warme maar weeges mijn poot en mijn sgouder zei mijn vrouw: “Ollie, ik heb iets.”

Nou ik meteen kijken wat het is dan. Een dekentje met zelf-ferwarming. Dat zei ze. Dus dat je dan ekstra warmte erdoor hebt, meer dan een gewone deken.
Ik fond het gek. Maar ik dacht, gewoon eefe probeere Ollie, dan weet je meer. en Streepje van Feesboek vroeg of ik mijn mening wilde geefe.

Mening

Dus ik moest op onderzoek wat is mijn mening. Eerst ging ik op die deken zitten. Het was meer een matje. Een deken is helemaal zachter. Een matje daar zit steefigheid in. Het kan ook komen omdat het matje op een ander matje lag en daaronder lag weer een matje.
Steefig is best fijn. Daarom kon ik meteen zitten en ik ging me wassen, dat is omdat ik netjes wil zijn en ook omdat ik dan in mijn kop rustiger ben, want iets nieuws dat is best spannend.
Het zitten ging best goed.
Dus later ging ik liggen. En toen hoorde ik dat het matje een beetje kraakte. Niet heel erg dat je denkt wat nou weer, ik beweeg niet maar wel dat je het hoort, ik wel. Maar ik kon wel gewoon liggen.
En toen het afond was, kon ik er ook mee spelen, dat kwam we speelden thuis met een touwtje en toen ging het touwtje onder het matje nou ik er meteen op met mijn pootje en het deed gewoon mee. Dus dat is poositief. Het foelde als gewoon, ik hoefde er niet helemaal aan te wennen.

Het matje is warm en groot en zacht. Het is groter dan mijn kussen. Dus ik kan er gemakkelijk op liggen dat is ook poosietief.
Het is alleen niet dik. Persoonlijk hou ik erfan om op een kussen te liggen en dat ik dan helemaal erin kan wegzakken of op een dikke deken dat ik zacht en wollig kan slapen.
Dus dit is best een fijn matje, ik kan er goed op zitten en ook eefe op liggen. Maar echt slaape doe ik ergens anders dus van het zelf-ferwarmen heb ik dus nog weinig gemerkt.

Tegnies

Hoe kan dat zelf-ferwarmen, dat kan ik uitleggen. Er zit spul in het matje dat maakt dat je eigen warmte boven het spul blijft hangen en dus ook in je vagt. Het spul staat op de foto.