Toen Bert dieet moest houden (6)

Het leven met Tim, de kater die voor Bert bij me woonde, had zo zijn invloed op het leven met Bert. Tim was nierpatiënt geweest en elke avond tegen half tien, kreeg hij een medicijnhapje. Dat at hij van mijn vingers, knorde tussentijds, en nam zijn tijd. Als eerbetoon aan Tim, besloot ik om Bert elke avond een snack te geven.
Bert had geen bezwaar.

Extra

Hij was een kater die een dikke vacht had, zware botten, en die ook nog eens groot van postuur was. Dan mag je best wat extra’s eten.
Bert lustte zowat alles. Helemaal als het gecombineerd werd met knuffels en woordjes. Zo kwam er als vanzelf ook een ochtendsnack. Brokjes waren de lekkerste die er bestonden, een ex-asielkater als Bert verdiende dat, en zelf vond hij dat ook. Was zijn bord leeg, dan vulde ik meteen bij, ook door overwegingen dat hij anders misschien ging bunkeren wat tot overgewicht kon leiden.

Dieet

Die zorg was overbodig. Bij een bezoek aan zijn dokter, waar allerlei onderzoeken aan te pas kwamen, kreeg ik te horen dat Bert te dik was.
En zich in het voorstadium van diabetes bevond.
Ik wist wat dat kon betekenen: elke dag met naaldjes in de weer. Stress, voor hem en mij. Er was gelukkig een oplossing en die heette afvallen. Dieet houden.

Met een zak Metabolic brokken gingen we naar huis.
Nieuwe brokjes. Meer spelen, dat moest ook, en dat zag ik somber in. Want na het heftige spelen in de acute post-asiel fase, was bij Bert het grote ontspannen ingetreden. Hij wilde vooral liggen, knuffels en op de berging kijken, wat niet mocht, en daarom juist.
De beste kans was dus anders eten.

Het bleek al snel wie er de grootste problemen mee had. Dat was ik. Want ik wilde voortdurend snacks en hapjes serveren, verwennen, vertroetelen, het beestje zien eten want dan was ik het ook. Ik was dus, zoals ze dat in Amerika noemen, een feeder geworden. Mijn welzijn hing af van zijn eetgedrag. In zekere zin was ik de patiënt.
Met dat inzicht keek ik anders naar Bert.

Sportbrokken

Hij paste zich aan. Op zijn blog vertelde hij over zijn nieuwe eten, dat het sportbrokken waren die hem een atletisch figuur zouden bezorgen.
Intussen at hij met minder smaak dan van de wilde tonijn paté met een garnering van garnalen, maar toch, hij at.
En eigenlijk, als ik goed naar hem keek, at hij gewoon genoeg. Hij was niet knorrig, niet boos op mij, hij nam het leven zoals het kwam.
Bij een later doktersbezoek bleek hij uit het voorstadium van diabetes te zijn. En inderdaad, zijn figuur was atletischer dan voorheen.

En ik had dankzij Bert weer iets geleerd; dat er een groot verschil was hoe hij op een probleem reageerde en ik. Hij: het is zoals het is. Ik: paniekerig. Het was wel duidelijk, wie er bij ons thuis het verstandigste was.

Mila begint netjes aan de nacht

Lieve allemaal, Ik heb iets zo heel bijzonders ontdekt tijdens mijn dagelijkse poetsroutine, en dat wil ik heel graag met jullie delen. Meestal poets ik mijn pootjes, mijn buik en mijn gezicht heel netjes, zodat ik de nacht schoon en fris kan beginnen.

Teentjes

Maar gisterenavond, toen ik daar rustig zat en mijn achterpootje omhoog hield, ontdekte ik iets wat ik nog niet eerder echt had opgemerkt. Wisten jullie dat mijn teentjes niet allemaal dezelfde kleur hebben? Sommige zijn zwart, alsof ze een stukje van de nacht met zich meedragen, en andere zijn zachtroze, als een bloesemblaadje in de lente. Heel bijzonder, hè? Ik wist niet eens dat dat kon.
Als poezendame van twaalf jaar jong en heel netjes, ben ik van mezelf altijd bezig om er verzorgd uit te zien. Ik poets zorgvuldig, maar dit keer keek ik echt goed naar die zachte kussentjes. Het voelde alsof ik ze voor het eerst echt zag! En ik dacht: dat is toch wel heel speciaal. Het ene kussentje donker, bijna zwart, en het andere roze – het contrast is zo mooi. Het is alsof ik een klein stukje dag en nacht meedraag, precies in balans, altijd bij me. Misschien hebben jullie dat ook wel; iets unieks en bijzonders dat bij jullie hoort en altijd met je meegaat.

Zacht

Nou, het lijkt misschien een klein dingetje, maar voor mij voelde het als een grote ontdekking. Elk teentje dat ik op de grond zet, heeft z’n eigen kleur. Het ene teentje brengt mij naar mijn broertjes, het andere naar mijn vrouw voor een extra knuffel. En soms zet ik die speciale kussentjes voorzichtig op de grond, sluipend door het huis in de nacht. Die kussentjes dragen me overal heen en houden me stevig, maar zacht verbonden met de wereld om me heen. Het geeft me een trots gevoel, alsof ik met die bijzondere kussentjes een beetje magie overal achterlaat.
Ik voel me net een ontdekkingsreiziger, elke dag weer. Stel je voor dat je iedere dag iets nieuws ontdekt over jezelf. Misschien is het iets kleins, zoals het vinden van een zwart én roze teentje, of misschien is het iets groots zoals een nieuwe plek ontdekken. Wat het ook is, het maakt ons uniek, toch? En het mooiste is dat we die speciale kanten van onszelf af en toe eens in het zonnetje mogen zetten.

Vanavond, wanneer ik mijn routine weer doe, zal ik nog wat extra aandacht besteden aan die bijzondere kussentjes. Misschien geef ik ze nog een likje extra om ze te laten weten hoe bijzonder ze zijn. Want ook al lijkt het iets kleins, juist die kleine dingen maken het leven mooi en bijzonder. Het maakt dat we onszelf met een beetje zachtheid en liefde verzorgen – iets wat ik als Minister van Zachte Zaken natuurlijk heel belangrijk vind.

Kopjes

Lieve vrienden, misschien hebben jullie ook wel zoiets speciaals, iets wat jullie net zo bijzonder maakt. Misschien een moedervlek, een extra zachte haarlok, of een speciale blik. Ik ben heel benieuwd wat dat is als je het wilt delen.
Tevens doe ik al mijn zachte mooie teentjes bij elkaar voor Doerak. Dat hij zonder pijn verder kan. Ik weet zeker dat zijn mensen en Bliksem extra lief zijn voor Doerak.
Ik tetter nog steeds mee voor vrede want dat is echt nodig en ik doe kopjes geven waar er nodig is.

Poot getekend,
Mienister van zachte zaake, Milamuis

Minnie kreeg catspiratie

Ik lag lekker te dromen. Boven op mijn luukse krappaal. Je weet wel die met twee etages en een hangmatje. Ik droomde van een weiland fol met muisjes. Er boofe vlogen allemaal fooguls. Kek kek kek smak smak. Dat deed mijn bekkie terwijl ik sliep hihi.
Tot ineens ik wat hoorde. Minnie. Min. Minnespin. En toen werd er oofer mijn vagtje geaaid. Het was Frau die mijn aandacht wilde. Jeetje joh ik lag net zo lekker te dromen mauwde ik. Met een half slaperig koppie keek ik op.

Noepies

Het is weer tijd erfoor Minnie. Dat zei ze. He huh tijd waar foor? Ohh voor noepies soms? Ik freef het slaapzand uit mijn oogjes met mijn pootje. Wel met nageltjes in natuurlijk want anders doet het au aan mijn oogje. Frau moest lachen. Nee het is geen tijd voor een snoepje. Nu ja als we zo klaar zijn dan wel. Dan krijg je er wel een of twee. Ik mauwde furrontwaardigd. Een of twee? Ikke ben toch heel lief? Dan mag ikke toch vast wel vier noepies of nog meer. Ging op mijn allermooist zitten en keek haar met mijn allerliefste snoetje aan. En dat werkte hihi.
Zegt ze ok Min je krijgt je snoepjes lieverd maar daarna gaan we echt aan de slag hoor. Je snapt dat ik alleen het woord noepies hoorde en daarna lekker aan de smikkel ging. Ik zat net lekker te genieten van noepie nummer vier toen ik achter me hoorde. Hap hap eet eens wat door ik wil nu toch echt wel aan de gang gaan.
Dus ik slikte m’n noepie door en keek haar aan. Je zegt dat nu de hele tijd al miauw maar wat bedoel je nou precies? Ikke zat er hard over na te denken met mijn kattehersentjes maar snapte toch echt niet wat ze bedoelde. Ze begon te lachen. Mi-hin het is toch weer bijna Minnie dinsdag dus tijd om je blog te mauwen aan me zodat ik het voor je op kan typen op de computer.

Catspiratie

Ohh bedoel je dat. Hihi ja dat is waar ook. Het is alweer zover. Wat gaan twee weken dan snel he. Alleen miauw we hebben wel een probleempje dan. Ikke heb namelijk nu ff helemaal geen catspiratie. Er zitten alleen lekkere foogultjes in mijn gedachte. En die fladderen daar jammie rond.
Frau keek me aan en zuchte. Wat moet ik nu dan Minnie? We moeten wel iets inleveren. Kan toch moeilijk over mezelf gaan schrijven. Daar moest ik wel een beetje om miauw lachen. Mew er is toch niemand geinteredingest in de belevenissen van een tweebener. Nee mijn fans willen alleen miauwtjes en letter fan mij lezen dat weet ik zeker.
Weet je wat zei ze toen. Klim anders op schoot. Dan gaan we eefe lekker knuffelen en een serie kijken op de teevee. Nou daar had ik wel zin in. Alleen miauw froeg ik of ze of ze een fillum op wou zetten. Die gekke oranje kat die Garfield heet had een nieuwe gemaakt en die wou ik best wel zien. Nou en dat mocht en toen klom ik al spinnend lekker op schoot.

Fillum

Toen de fillum afgelopen was nou toen had ik ineens wel catspiratie om mijn blog te mauwen hoor. Ommedat ik me rielekst voelde lukte het wel. En dat was ikke omdat ik keihard had zitten te miauwlachen om de gekke dingen die die kat in de film allemaal meemaakte. Zit er zelfs oofer te denken om aan Frau te vragen of ik op de eipet mag om Garfield een berichtje te sturen. Wie weet krijg ik wel een poottekening terug. Ach ja een poesje mag dromen toch.
Nou dit was het weer voor deze keer. Ik blijf nog altijd meetetteren voor Freede!

Pootje van Minnie

Lucky over het leven in Krullieland

Lieve allemaal, zoals ik vorige keer al zei zijn hier dingen anders maar ook hetzelfde als waar we eerst woonden. Ik vind het persoonlijk als katermans erg fijn dat er veel dingen hetzelfde zijn, want dat is toch belangrijk. Ik houd erg van veel van hetzelfde, mijn mensen noemen me daarom wel eens een gewoontedier. Ik weet niet precies wat dat is want ik ben toch per slot van rekening gewoon een katermans maar het klinkt zeker niet slecht. Ze zeggen dat ik van alle dagen hetzelfde doen en krijgen houd en dat is denk ik ook zo. Ik vind daar niks mis mee want ritme en regelmaat zijn belangrijk in een kattenleven. In een mensenleven trouwens ook.

Huis

Wat anders is, is natuurlijk het huis. We hebben nog steeds evenveel verdiepingen maar het is natuurlijk een ander huis en de meeste kamers zijn gewoon op de begane grond. Die met dat trapje daar naartoe natuurlijk. En het is in een ander land maar dat maakt voor ons niks uit. Miauw verstaan ze hier ook wel en ze verkopen ook snacks voor katten in de winkel. De kamers zijn anders, de een is wat groter dan de ander maar onze spullen en die van onze mensen staan er wel allemaal en dat is fijn. Er is een nieuwe (nu ja, oude nieuwe) bank gekomen maar die is ook prima om op te liggen want onze plaids en mijn trappelkussen liggen er ook weer op. En die ruiken al helemaal naar mij natuurlijk.

Tuin

Wat ook anders is, is natuurlijk de tuin. Deze was eerst ook zeker niet klein maar nu is deze supergroot. We hebben een tuin aan de voorkant en eentje aan de achterkant van het huis. Ik ben al op beide plekken geweest trouwens maar nu het zo koud is, kom ik veel minder vaak buiten natuurlijk. Ik houd namelijk (zoals de meeste katten denk ik toch wel) meer van warmte dan van kou. Konijntje woont wel buiten maar die kan er goed tegen want die heeft inmiddels weer een superdikke winterjas aangedaan. Ze ziet er nu heel wollig en zacht uit zeggen mijn mensen.
Maar goed, die tuin dus. Aan de voorkant is een trap en heel soms, als mijn mensen bijvoorbeeld gaan kijken of er wat in de brievenbus zit of als ze iets gaan weggooien in de container, mag ik even mee. Dan kom ik nog niet verder dan de trap hoor want dat is al erg spannend. Dit is trouwens ook zo’n trap waar je doorheen kunt kijken, net als in huis. Dat is reuze handig moet ik zeggen.

Avontuur

Ik mag af en toe in de achtertuin maar meestal zijn mijn mensen daar dan ook. Alleen pas had ik daar wel een groot avontuur beleefd moet ik zeggen. Mijn man was eventjes buiten maar hij had niet gezien dat ik ook meegelopen was. En toen ben ik uit de tuin gegaan om verder te verkennen. Ik ben niet zo heel ver geweest maar mijn mensen waren me wel kwijt. Logisch ook want ik was zo druk met verkennen overal dat ik niet eens wat terug miauwde toen ze me riepen. En toen moesten mijn mensen dus even weg en was ik niet binnen. Ze waren erg bezorgd hoorde ik later maar ik wilde ze toch heus niet ongerust maken.
Toen mijn man terugkwam (gelukkig was dat al heel snel) zat ik netjes bij de voordeur op hem te wachten en kon ik weer binnen. Ik ben daarna wel meteen boven in een warm mandje gaan liggen en heb mijn avontuur aan Molly verteld. Mijn mensen weten nu dat ik het huis zelf terug kan vinden en ook waar ik naar binnen kan. Ze vertrouwen me nu dat ik alleen naar buiten kan en mag maar ze hebben wel liever dat ik niet zover weg ga. Dat laatste beloof ik maar even niet want het is allemaal zo spannend en er is nog zoveel te ontdekken buiten.

Knuffels van Lucky

Kever heeft een mening over folwassen worden

Ollie en mevrouw Olliebert doen het heel goed SAAME, ze leeren elkaar steeds beeter kennen, en Ollie leert te fertrauwen dat alles goed is, dat is best moeilijk als alles een beetje nieuw is, dat weet ik nog van mezelf.

Aalert

Toen ik net hier kwam wonen liep ik fooral mijn vrouw de hele dag achterna, ik was altijd bij haar omdat ik bang was dat zij (of mijn man) stiekum weg zau gaan en ik alleen achter zau blijfen, dat was me al een keer gebeurd en dat wilde ik niet nog een keer, zeker niet nau ik net een eigen famielie en een eigen huis had gekregen, ik had mijn mensen noodig!, ik sliep niet omdat ik de hele tijd aalert moest zijn.

Dat kon ik natuurlijk niet folhauden, een kat moet toch slaapen, dus ik sliep wel een beetje maar alleen als mijn mensen ook sliepen, ik tsjekte wel steeds of mijn mensen er nog waren en of ze me nog lief fonden, dat deed ik door spieraal te speelen of zachtjes te tetteren of aan het dekbed te krabben, gelukkig waren mijn mensen er altijd en zeiden ze elke keer dat ze me de allerliefste Kever fonden.

Nacht

Mijn vrouw roept dat ik dat stukje over de nacht niet in de ferleeden tijd hoef te schrijfen, omdat het nau net lijkt alsof ik mijn mensen niet meer wakker maak, en dat doe ik folgens haar nog wél, elke nacht vijf of zes keer, ja inderdaad maar daar kan ik toch niets aan doen??, de nacht duurt zoooo lang en dan foel ik me eensaam en klein en bangig, soms foel ik me helemaal alleen op de weereld en heb ik knuffels noodig om me weer feilig te foelen.

Oferdag

Maar oferdag is er best heel veel feranderd, dat komt omdat ik dingen heb geleerd, ik weet nu meer over het leefen en over gefoelens, en daardoor durf ik soms helemaal nieuwe dingen te doen.

In de zomer ben ik oferdag buiten in mijn tuin, daar heb ik het keidruk, maar als het kauder wordt ben ik meer binnen, in de forige jaaren ferfeelde ik me en was ik een beetje mopperig omdat ik de zon miste, ik snapte niet goed waar mijn zomer was gebleefen, elke dag hoopte dat het misschien toch weer zomer was geworden en was ik sipjes dat dat niet zo was, ik wist niet wat ik binnen kon doen en daarom toeterde ik de hele tijd naar mijn mensen foor aandacht en knuffels en snekkies, soms deeden we een spelletje maar daar was ik altijd in fijf minuuten klaar mee en dan begon ik me weer te ferfeelen, nau en zo duuren de herfst en de winter lang hoor!

Binnnen

Dit jaar snap ik ineens hoe het werkt: mijn zomer is weg, nau komt er herfst en daarna winter, het is kaud en het kan ook veel reegenen of er komen witte flokken of het friest, mijn mensen kunnen daar niks aan doen dus ik moet het aksepteeren, dat is best moeilijk maar ik kan het!, ik ga wel naar buiten, alleen niet zo lang, en als ik binnen kom eet ik wat brokjes, knuffel met mijn mensen, speel met de veer of met de muisjes en kruip dan in één van mijn heerlijk warme kersmusmanden in de slaapkamer en ga lekker slaapen.

Mijn mensen waren helemaal ferbaasd, mijn vrouw zag al op tegen de herfst en de winter, fanwege mij, en nau heb ik zomaar ineens een ontwikkeling doorgemaakt, zo noemt ze dat, zelf zie ik het zo: ik weet nu uit erfaaring dat de zomer weg is en foorlopig niet terug komt, hoe hard ik ook toeter, zo is het leefen nau eenmaal, dus ga ik lekker dutten in de slaapkamer, ook al zijn mijn mensen in de woonkamer, en dat durf ik best want ik weet ook dat mijn mensen me altijd lief finden, dat foel ik in mijn hart en dat hoef ik niet steeds te tsjekken.

Folwassen

Ik ben zelfst-andig geworden, zo heet dat, ik ben een grote katermans die alles kan wat hij moet kunnen, zelfs in een andere kamer zijn dan mijn mensen, hoe finden jullie dat?!, mijn vrouw zei dat ze heel erg trots op me is, en dat ben ik zelf ook wel een beetje, maar eerlijk is eerlijk: de nacht is te lang om zelfst-andig te zijn, dan word ik altijd weer beebiekitten Keefje die knuffels en aandagt noodig heeft en daarom zijn mensen wakker moet maken, maar oferdag ben ik folwassen geworden.

****
Ik stuur mevrouw Door heeeeel veel beeterschapskopjes, en ik denk aan Doerak, hij krijgt een ooperaatsie aan zijn oogen en dat is moeilijk, zullen we als vrienden allemaal om hem en Bliksem en zijn mensen heen gaan staan om ze te helpen?, en natuuuuurlijk tetter ik gewoon weer door voor vreede!!