Hoi lieve vriendjes, de afgelopen weken heb ik niet zoveel beleefd maar om eerlijk te zijn, het is veel kouder geworden buiten dus ik blijf lekker binnen. Ik ga lekker in mijn mand op de bank liggen of in de hangmat omdat die tegen de warme plaat aan hangt. Ik kan vanuit mijn mand ook vogels zien dus dat is prima.
Ik tetter tegen de vogels maar dat doe ik best zachtjes. Dit in tegenstelling tot Moos die er een heel spektakel van maakt als hij een vogel ziet. Nu ja, er zitten er momenteel ook erg veel in allerlei soorten en maten dus we hebben volop vogel TV. Dat is enorm leuk moet ik toegeven. Daar krijg je als katermans niet snel genoeg van hoor.
Samen
Deze keer wil ik het wel eens hebben over samen of alleen thuis zijn. Ik ben niet zo van het filosofische en ik denk niet altijd even lang over bepaalde dingen na, ik ben vooral van het doen. Zeg maar als de deur open gaat of staat, dan ga ik gewoon naar buiten en hoef daar niet zo over na te denken. Maar soms denk je wel eens aan bepaalde dingen omdat je ze moeilijk vindt of omdat je er een leuke oplossing voor wilt vinden. Zo is dat ook met samen zijn en dan vooral met mijn mensen.
Kijk, als onze mensen weggaan, dan zijn we nooit echt alleen want we hebben altijd elkaar
nog. Als ik bij een ander wil zijn ga ik gewoon bij Molly of Dropje liggen of ik blijf gezellig samen met Moos in de kamer. Dat is altijd prettig want dan weet je dat je nooit alleen bent. Ik kijk ook regelmatig naar Jip en steek rustig mijn snuit in haar ren, dat vinden we allebei prima.
Nu moeten onze mensen nog wel eens weg, meestal is dat om brokjes te verdienen en dat is uiteraard erg belangrijk. Stel je toch eens voor dat ze dat niet meer zouden doen, wat moeten wij dan eten en erger nog: waar zouden onze snekkies en het natvoer dan nog te vinden zijn? Ik heb als kitten honger gehad dus ik vind het wel belangrijk dat er altijd wat te eten is. Daar zorgen onze mensen voor want ze weten dat ik anders in de stress schiet en dat is natuurlijk ook niet zo goed. Ik geef het altijd op tijd aan als ik wat wil, Moos doet dat ook dus met samenwerken bereiken we al snel ons doel en krijgen we wat lekkers. Zeker als we het bij mijn vrouw proberen want die kan er niet zo goed tegen als je je kopje schuin houdt en een beetje zielig doet.
Let wel: zielig doen hoor want we zijn zeker niet zielig.
Thuis
Maar goed, over dat thuis zijn of weggaan. Daar heb ik eens over nagedacht en bij mijn mensen aangegeven dat ik het fijner vind als ze thuis blijven. Dat geeft me een rustig gevoel en dan kan ik het lekkerste slapen als ik weet dat zij er zijn. Mijn mensen hebben er ook over nagedacht en ze proberen nu om zoveel mogelijk brokjes te verdienen op een manier dat ze ook regelmatig thuis zijn en dat wij lekker bij hen kunnen liggen, kunnen knuffelen en een aai (bij voorkeur meer dan eentje natuurlijk) krijgen. Mijn man gaat vroeg weg en komt vroeg thuis, mijn vrouw doet dat dan laat en ze proberen ook om bepaalde dagen gewoon thuis te zijn. Dan gaat er eentje werken en is de ander thuis en ik moet zeggen dat ik dat erg prettig vind hoor. Dan zijn we gewoon altijd met een van onze mensen samen.
Soms zijn ze wel allebei weg maar we hoeven dan nooit zo heel lang te wachten tot er weer iemand thuis is. En als ze dan thuiskomen, staan wij natuurlijk meteen bij de deur. Omdat het nu koud is, schiet ik niet meteen als een raket naar buiten hoor. Dat bewaar ik wel weer als het voorjaar wordt of zomer is. Ze vinden het fijn als wij naar de deur komen om ze te begroeten dus dan doen we dat ook. Molly doet dat ook op haar manier: ze blijft boven aan de trap staan en gaat gezellig miauwen.
Nu hebben ze hier gezegd dat ze over een paar weekjes een paar dagen weg gaan. Dan zijn wij dus alleen maar dan toch ook weer samen thuis zeg maar. Er komt iemand om ons te verzorgen en die kennen we goed, die brengt vaak snacks mee dus dat is natuurlijk prima. We gaan zien wat het wordt maar we hebben er het volste vertrouwen in dat het goed komt. En als we veel slapen, dan duurt de tijd dat onze mensen weg zijn, niet zo lang. Dat voelt dan gewoon aan alsof het snel gaat en dan zijn ze zo weer thuis. Wat we ook het fijnste van allemaal vinden natuurlijk!
Knuffels van Lucky
PS als jullie mijn verhaal kunnen lezen, is er hier iemand om een nieuwe deur te maken. Jullie weten wel, die deur waar dat kattenluik in komt te zitten. Ben benieuwd wat dat wordt maar ik laat me pas zien als ze weer weg zijn hoor. Eerder hoeft niet zo als ze daar met al dat gereedschap en die grote deur aan de slag zijn. Wordt vervolgd.
Ineens is het winter geworden, het was al een tijdje best kaud maar ik zat toch nog elke dag een paar keer op mijn stoel in mijn tuin, en fooral in de afond lag ik in mijn gras of bij de peertjesboom om alles in de gaaten te hauden, en natuurlijk om miin tuinvrienden Mikkie, Pokon en Juultje te zien.
En toen ik eenmaal begon met leezen bleef ik leezen, oferal waar ik was nam ik het boekje mee, kijk maar op de footoos, alleen niet naar buiten want dat mocht niet van mijn vrouw, maar ik las in mijn mand, op mijn krabkartonnen en tijdens het eeten, net zolang tot ik het uit had.
De afgelopen week vroeg mijn personeel zich af hoeveel een jonge katermans als ik eigenlijk kan slapen op een dag.
Seizoenen
Ik heb m’n personeel inmiddels geleerd dat ze, zodra ze uit bed komen, dan eerst de voordeur even opendoen om te zien of ik daar zit. En anders dan lopen ze gelijk door naar de achterdeur, dus ik hoef nooit lang te wachten om weer binnen te komen. En dat is, nu de nachten langerder en kouderder zijn geworden, best wel lekker.
Miauw lieve furriendjes, we zijn er weer met onze wekelijkse letters. Vandaag miauwen Frou Frou en ik Saame over de inwendige klok. Een belangrijk iets om het over te hebben nu het kouder wordt en het licht van de grote vuurbal furandert.
Frou Frou: “Routine is belangrijk zodat je weet waar je aan toe bent. Zo wil ik elke ochtend om 5.45 knuffels. Hoe krijg je dat voor elkaar, vragen jullie je zeker af. Nou, je ziet je mens bewegen en dan spring je met een kleine ‘MIEW’ op de grote mand. Mocht je mens daar niet wakker van worden dan helpt het meestal wel om heel hard ‘PRRR PRR PRRRR’ in het oor te doen. Als je tweevoeter nou nog te lang blijft liggen, kan je beginnen met haren wassen om te laten weten dat het ochtend-knuffel-tijd is. Tijdens het wassen kriebel je een beetje met je snorharen en kan je er snuffel- en ‘PRRR’-geluidjes bij gebruiken. Succes gegarandeerd! Alleen is mijn schema nu in de war en dat van Jajim ook want de tijden zijn omgehusseld. Hoe zit dat?”
Jajim: “Wij hebben allebei dus een inwendige klok en weten áltijd wanneer het etenstijd, oftewel brok-’o-clock is. Daarom is die zomer- en wintertijd zo furwarrend. Dan weet je niet meer wanneer bijvoorbeeld je mensenbroer thuis komt en hoe laat je schaaltje natvoer klaar staat. En Frou Frou’s mandjes-opschud-schema en knuffelrooster zijn door de war. Je bent zomaar een uur te vroeg of te laat. Mijn motto is chique op tijd, zeker als het om snacks en natvoer gaat”.
Hallo katermannen en kattenpoezen,
zonnestralen op de vensterbank, zachte dekens op koude dagen, en de stille taal van liefde die geen woorden nodig heeft.
Doerak