Alle berichten van TegnieseDienst

Jajim en Frou Frou over je mens alert houden

Miauw lieve furriendjes en tweevoeters, we hopen dat iedereen ook zo fijn heeft kunnen genieten van het purrachtige weer. Wij hebben er alweer heel wat balkon uren op zitten sinds de zon terug is en onze lentekriebels zijn ook mee gekomen. Onze winterslaap is over en het is tijd om onze voorjaars hobbies weer op te pakken. De grote vuurbal heeft nu meer energie en dat hebben wij ook in onze lijfjes, zoiets voel je gewoon.

Ochtendronde

Frou Frou: “In de ochtend zodra onze mensenbroer zijn ogen opent, spring ik elegant uit mijn mandje het bed op. Met vier poten tegelijk plof ik naast het hoofd van onze mensenbroer neer. Zo weet ik zeker dat ‘ie wakker is. Dat moet wel, want hij is degene die de deuren open maakt en het is nu balkon weer. Direct bij het wakker worden voelde ik al; dit is weer zo’n dag, zo eentje waarop je verder kan met je voorjaarsronde. Jajim en ik hebben furschillende voorjaarsrondes, we hebben best een goede taakverdeling van wie-doet-wat. Zo gaat Jajim in de ochtend als eerste mee het balkon op met de mensenbroer. Voor controle van de binnentuin en om te zien welke vogels naar ons hebben gefloten sinds zonsopgang. En niet te furgeten, om groene parkieten te tellen, die schreeuwen altijd een beetje en soms zijn ze met een hele groep. En op het moment dat Jajim bijna klaar is met de controle, kom ik ook naar buiten om haar af te wisselen. Onze mensenbroer gezelschap houden en zonnebaden zijn de eerste dingen die ik op het balkon doe, en ‘EKEKEK’ oefenen.”

Alert houden

Jajim: “Mijn zusje doet dus vaak de rustige ochtendronde met wekken, haren wassen en zonnebaden. Zelf heb ik een andere tactiek om onze mensenbroer scherp te houden. Zo help ik hem herinneren om onze brokjes op tijd te serveren door hem te trakteren op een kattenconcert. En het is gezellig om overal bij te zijn, dus ik begeleid hem naar de badkamer en loop mee naar de koelkast waar zijn ontbijt in zit. De wandeling naar de keuken is extra spannend als ik tussen zijn benen door slalom en kopjes geef. Maar ik heb nóg een spelletje, eentje die Willem vaak speelde, en dat is furstoppertje. Dat is leuk om te doen als hij onder de douche vandaan komt want dan weet hij niet waar ik mij verscholen heb. We hebben een hoogslaper-bed en daaronder staan een paar verhuisdozen, dat is mijn nieuwe geheime plekje.”

Frou Frou: “Bij mijzelf gaat furstoppertje soms vanzelf, helemaal purr ongeluk. Hoe dat komt? Nou, de meeste katers en poezen met een zwarte vacht kennen het wel. Het wordt donker en je ligt gewoon ergens rustig, begint je mens opeens te zoeken en te roepen. In het donker zie je mij niet. Onze mensenbroer heeft daar een trucje voor gevonden, het is met een zaklamp op de telefoon. Mijn groene ogen lichten dan op en zo weet hij nu dat ik graag aan relaxen doe onder onze bank. Dit zijn allemaal manieren om jouw mens scherp en alert te houden, dus het is heus vanuit de beste bedoelingen.”

Bonus

Jajim: “Wat Frou Frou zegt. En oké, eerlijk gemiauwd krijgen we ook een snoepje als het spelletje klaar is. Dat is de bonus want zo is het dubbelop leuk om actief te zijn. We hebben ook snuffelzakjes en catnip muizen. Zo’n muis heb ik nou al een paar keer opnieuw gehad, Frou Frou vindt er niks aan. Meestal negeer ik de muis gewoon maar soms loop ik langs en dan maak ik een huppel op mijn achterste poten en grijp ik de muis in mijn klauw en gooi hem zo de lucht in. Als dat gebeurt weet onze mensenbroer dat mijn jachtinstinct weer aan is gezet. Nou denken jullie misschien bij jezelf van ‘Jajim, je bent toch senior?’ Dat klopt, je zou het niet meteen zeggen als je mij zo actief ziet spelen, maar ik ben al 13 jaar. Zo zie je maar, voor spelen hoef je helemaal geen jonge poten te hebben, spelen is voor alle leeftijden.”

Wij vragen ons af of jullie ook dit soort spelletjes hebben met je mens, misschien dat we er inspiratie uit kunnen halen om onze mensenbroer mee te furrassen.

Zachte kopjes,
Jajim en Frou Frou

🐾 Bliksem: nu is het echt lente!

Hallo lieve katermannen en kattenpoezen.
Daar ben ik weer. Jullie stoere zwarte katerman met een witte bef en een witte bliksemschicht half op mijn neus en voorhoofd. Maar dat wisten jullie natuurlijk al.
Zoals het nu in de jungle is heb ik maanden van gedroomd. De winter was lang geweest, en ik lag veel luie uurtjes op de vensterbank en chagrijnig naar buiten te kijken naar de witte en regenachtige jungle.

Avontuur

Maar nu? Nu ruikt alles anders. Het rook naar verse grassprieten en ….. avontuur.
Met een luide miauw stond ik in de jungle. En wóésh, ik schoot door de jungle heen. Ik was net een opgewonden pijl.
Eindelijk, dacht ik, terwijl ik mijn nagels in de zachte aarde zette. Ik rolde over het nog frisse gras en liet mijn vacht opwarmen aan de zonnestralen. De lente was ontwaakt. De narcissen stonden als gele zonnetjes erbij en het gras was weer groen.
Ik snuffelde aan een struik. Een klein groen blaadje was tevoorschijn gekomen. Ik tikte er voorzichtig tegenaan met mijn poot. Het blaadje bewoog mee, alsof ze zei: Welkom terug Bliksem!.
Plotseling hoorde ik een bekend geluid. Tsjilp tsjilp. Op de schutting zat een brutaal vogeltje. Normaal was ik er achter aan gegaan, maar vandaag liet ik hem maar zitten. Ik gaf de vogel een knipoog, draaide me om en maakte een sprong in de lucht.
Tevreden spinnend zocht ik mijn favoriete plekje op: de tuinstoel. Die stond nu vol in de zon. Ik vouwde mijn poten onder mijn lijf en sloot mijn ogen. Het was tijd voor een lente tukje. Ik rook de lente, voelde de warmte en wist één ding is zeker: het leven in de tuin was weer helemaal goed.
Ineens zag ik een schaduw op de schutting. Het was Roover, die eigenwijze kater van de buren, met een blik die altijd op kattenkwaad stond.
Hé Bliksem miauwde hij. Lente vieren op een bankje is voor kittens. Kom mee, we gaan het dak op!

Koning

Ik opende één oog en rekte mij langzaam uit. Roover had gelijk. De lente was niet alleen om te zonnen, maar ook om de wereld van bovenaf te bekijken. Met een soepel beweging sprong ik van de tuinstoel en volgde Roover naar de schutting.
De klim: via de schutting en een flinke sprong bereikte we de dakgoot.
Het uitzicht: Eenmaal op de warme dakpannen van het huis keken we samen uit over de hele buurt.
De geuren: Vanaf het dak rook de lente nog sterker. Overal waren de mensen in de tuin bezig en rook je alle bloemen. Kijk zij Roover de hel wereld is weer wakker en in de tuinen bezig.
Ik spon zo hard dat mijn hele lijf trilde. Hier, boven de tuinen, voelde ik mij de koning van de lente. Samen met Roover liep ik behoedzaam over de nok van het dak. Balancerend als koordansers. De koele wind speelde door mijn snorharen, terwijl de zon aan de hemel stond.
Toen hoorde ik mijn mensen roepen dat het tijd was voor eten. Maar ik bleef toch nog even samen met Roover zitten. De lente was officieel begonnen, en vanaf het dak was het uitzicht op mijn koninkrijk prachtig. Als Roover nu maar wel van de seizoen knoppen afblijft. Maar daar ga ik goed op letten!
Al mijn vriendjes en vriendinnetjes wens ik knuffels, lekker eten, snacks en snel veel zon toe. En ome Doerak zit voor altijd in mijn hart.
🐾 Poot van Bliksem

Minnie over lente en over tsjillen

Miauw, het is weer zover. Het is weer Minnie dinsdag. En fandaag ga ik het hebben oofer de lente en oofer tsjillen.

Een paar dagen geleden merkte ik het. Dat de lente er nu echt aan komt! De lucht was mooi blauw, ik hoorde de fooguls frolijk fluiten en ik zag de zon mooi stralen. Frau zag mij naar buiten kijken en zei ik ga het raam oopen zetten. Oh doe je dat speciaal foor mij miauwde ik. Ze moest een beetje lachen. Nee liefe Minnie ik doe dat zodat het lekker door kan luchten hier in huis. Als het buiten koud is dan is dat niet fijn maar omdat het nu wat warmer is dan kan het wel.

Bloemetjes

Ik knikte met mijn kopje. Miauw dat snapte ik wel. Als het buiten zo koud is dat zelfs fooguls een sjaal om willen doen nou dat ga je geen raam open doen. Dat is brrr. Maar goed het raam ging dus open. En ik ging erbij zitten. Snuf snuf deed ik. Ik rook nieuwe bloemetjes. En toen ik naar buiten keek zag ik die ook. De nieuwe bloemetjes. In de tuin. Een paar mooie gele en een paar mooie paarse. Ik foelde een zacht lente windje door mijn fachtje heen gaan. Daar werd ik helemaal zen fan.
En toen bedacht ik me dat ik wel zin had om eens eefe lekker te gaan tsjillen. Dus niet slapen of soeselen nee tsjillen is wat anders. Dat doe je gewoon met je ooge open. En het mooie is het kan ooferal. Als jij je er maar bij op je gemak foelt. Zelf find ik het fijn als er een beetje warme zon bij is die dan zo heerlijk op je fagtje schijnt. Soms find ik het okee als ik wat geluiden fan buiten hoor zoals foogultjes die tjirp tjirp doen. Maar soms wil ik ook gewoon totaale stilte.

Stilte

Als ik stilte wil dan ga ik in huis op zoek naar een goed plekje daarvoor. Het hangt er ook een beetje fanaf of dat Frau thuis is. En of de mensen in de andere huizen er wel of niet zijn. Want soms zijn ze in een fan de andere huizen aan het furrbouwen. En nou dan maakt het niet uit waar je gaat liggen en of je wel of niet je pootjes oofer je ooren doet. Dat boem boem zaag zaag timmer timmer geluid daar falt niet aan te ontkomen. Frau heeft daar dan oordopjes foor. Ze heeft wel eens aan mij gefraagd of ik ook oordopjes wou. Toen zijn we saame onlein gaan kijken. Of er ook misschien foor katjes waren. Oordopjes of een headset. Nou toen Frau dat zei oofer die headset toen moest ik wel heel hard miauw lachen. Want dopjes in m’n oren nou dat kon ik me nog wel foorstellen. Maar een katje met een headset op nou miauw hihi dat idee fond ik me toch wel zo grappig.
Ten eerste moet dat dan wel heel klein zijn. Want ik heb natuurlijk een heel klein schattig lief kopje. En hoe zit het dan met de band en de oortjes foor oofer je oortjes. Nee dat gaat natuurlijk absoluut niet lukken. Frau snapte mij wel en saame moesten we er erg hard om lachen. En toen kwam zij ineens met een suuper goeie oplossing. Ze zegt wat nou als je onder het dekbed gaat liggen. Want dat is best dik enzo. En als je dan ook nog eens je pootjes oofer je oortjes doet.

Siemuulaatie


Nou zo gezegd zo gedaan. We hebben dat meteen uitgeprobeerd. Frau ging feel lawaai maken. Een siemuulaatie heet dat. En wat denk je? Het werkte ook nog. Wat een suuper idee! Dus de eerst folgende keer als ik wil tsjillen in stilte en het kan niet omdat er tefeel lawaai is nou dan weet deze poes wat ze moet doen. Het enige is dat deze truuk niet werkt als het buiten suuperwarm is. Want dan ga ik natuurlijk niet met mijn poezelijfje onder een dekbed liggen. Maar foor alle andere momenten is het een top idee!
Nou dit was het weer foor deese keer. Tetteren jullie nog steeds mee foor Freede? Het is weer en nog steeds hard nodig!
Pootje van Minnie

Lucky vertelt weer over Krullieland

Hoi lieve vriendjes, hier ben ik weer Lucky. Het lijkt deze keer wel echt voorjaar te worden hier want ineens schijnt de zon meer, de witte vlokken zijn allemaal weg en lijken ook niet meer terug te komen voorlopig en het mooiste is eigenlijk wel dat het niet meer zo koud is buiten. Ik kan nu ook vaker naar buiten en als de zon op mijn vachtje schijnt, dan is dat lekker warm.

We hebben vorige week een paar dagen gehad dat ik lekker op de plank in de ren ging zitten. Die hebben mijn mensen meegebracht toen ze de ren gingen ophalen om deze hier in elkaar te zetten. Toen de ren zelf klaar was, kwamen de plankjes er ook allebei in. En we hebben een mooie ton om in of op te zitten. Dat laatste kan namelijk ook prima.

Ik moet zeggen dat een beetje hoger zitten allerlei voordelen heeft. Zo kun je ten eerste veel meer zien, zowel binnen als buiten. Dat is zeker niet verkeerd als er veel vogeltjes in de tuin zitten (zij hangen per slot van rekening toch ook aan het voer dus dat is zowat op dezelfde hoogte als waar ik dan zit) maar je kunt ook goed je eigen tuin bewaken en kijken of er geen buurpoezels komen.

De zwarte poezels uit de buurt komen regelmatig want ik zie ze nog al eens voorbij rennen of even stilzitten in onze tuin maar goed, dat moet kunnen. Vorige week hebben we zelfs een bal gevonden in de tuin, maar die is van de kindjes die hiernaast wonen dus die hebben we teruggegeven. Wij kunnen toch niet goed pootballen dus dat is maar het beste zo ook.

Hoog zitten

Het volgende voordeel van hoog zitten is dat je ook naar binnen kunt kijken vanaf die plank in de ren. Dat betekent dat ik zowel binnen als buiten alles in de gaten kan houden. Dat is uiteraard ook belangrijk want je zou anders misschien een keer de snekkies kunnen missen en dat wil ik dus niet. Het zou wat zijn zeg als er snoepjes worden gedeeld en ik mis dat.
Daar heb ik natuurlijk geen zin in want ik lust ze veel te graag.
Hoog zitten in de ren als het beter weer is, betekent ook dat ik langer in de zon kan zitten. Als deze zich in de ochtend laat zien, dan zit ik op mijn plank meteen in de zon en warm ik lekker op. Ik moet zeggen, de ene plank is zwaar favoriet in de ren want daar zitten zowel Moos als ik met regelmaat op. De andere plank moeten we nog even over nadenken wat we daarmee willen. Die hangt eigenlijk alleen maar in de schaduw maar misschien is dat wel oké als het deze zomer heel erg warm wordt. Dan wil je toch ook niet altijd in de zon zitten maar daar moeten we nog even over nadenken om eerlijk te zijn. Het lijkt me overigens wel een plek waar je goed relaxen kunt.

Jip

Konijntje Jip zit nog binnen momenteel maar ze kan eigenlijk al gewoon weer naar buiten nu het warmer geworden is. Ze heeft intussen wel haar warme winterjas uit gedaan dus het is even goed oppassen dat het niet te koud voor haar wordt als ze weer buiten zit. Dat kan met name in de nacht nog wel eens het geval zijn. Ze krijgt eerst een extra grote ren aan haar verblijf zodat ze lekker rennen kan. Dat doet ze binnen dus ook. Dan horen we haar spelen met haar bal en ze heeft ook zelf andere dingen gevonden waarmee ze spelen kan.
Ik steek wel eens mijn snuit bij haar om de deur om te kijken wat ze allemaal aan het doen is. Dat vindt ze niet erg want we zijn gewoon vriendjes. Ik vind Jip lief en ik denk zij mij ook.
Moos en ik gaan nu regelmatig samen naar buiten maar daarvoor moeten mijn mensen de deur dus wel open zetten want het luik lukt echt niet.

Nu ja, we staan ervoor en als ze het open houden, schiet ik er doorheen maar zelf openen vind ik echt niks aan en is gewoon te ingewikkeld. Mijn mensen blijven hopen dat we het zelf gaan doen maar ze zijn al op zoek naar een oplossing om het luikje met mooi weer open te zetten zodat we ook naar buiten kunnen als de deur dan gesloten is. Ze zijn natuurlijk niet altijd thuis en dan moet de deur gewoon dicht blijven. Dat is wel jammer als het mooi weer is. We zitten trouwens ook regelmatig samen in de kelder…ik heb er een mooi groen krat gevonden waar ik in kan liggen en Moos ligt op zijn kussen dat daar in een rek ligt.
Zo hebben we allebei onze eigen favoriete plekjes en daar maken we graag gebruik van.

Troostknuffels

We sturen speciale troostknuffels naar de mensen van ons vriendje Fons nu hij een ster geworden is en kopjes voor iedereen die deze gebruiken kan. We hopen op een mooi voorjaar met veel zon en dat de tuin er weer helemaal groen en gezellig uit komt te zien. Dan is iedereen ook altijd blij, dat geldt zeker ook voor ons.

Kever heeft een mening over de eerste daagen van de lente

Pokon op mijn bank en ik eronder!

Ineens is de lente in mijn tuin gekoomen, er waaren een paar daagen met zoveel zon dat ik er helemaal frolijk van werd, de eerste dag was ik zó blij dat ik keihard fanuit mijn tuin naar binnen rende, BOEM!, zó door mijn luikje heen, ik galoppeerde door de kaamer, zo noemen mijn mensen het, dat is rennen met ekstraa veel geluid, het is een beetje zoals stampen, je zet je voeten goed hard neer zodat je bonk bonk bonk hoort.

Sinjaal

Tijdens dat rennen tetterde ik, en na een tijdje sloeg ik mijn naagels in de bank en ging daar keihard aan krabben, daarna aan het kleed, ik zag een speelmuisje dat op de grond lag, pakte dat tussen mijn tanden en gooide het omhoog, dat is het sinjaal dat ik wil speelen en wel NU!!

Ik krab aan een stoel!

Dus gooide mijn vrouw mijn muisjes door het huis en rende ik ze achterna, daarna heb ik de feer wel honderd keer gefangen, ik heb mijn ketnipmuis keihard gebeeten en daarna mijn vrouw keihard gekrabd, maar dat was per ongeloos, dat gebeurt wel eens als ik een tijger ben, geeft niets zei mijn vrouw, ze deed er iets op dat het niet meer bloedde en we zijn gewoon door gegaan met speelen.

Die afond wilde ik alWEER speelen, mijn man gooide de muisjes en bewoog de feer, die feer is trauwens biesonder, mijn vrouw had twee van die feeren besteld omdat ze heel steefig zijn, andere feeren gaan altijd zo snel kapoo maar deze niet, ze zijn van een hele grote vogel die aadelaar heet fertelde mijn vrouw, zelf heb ik nooit zo een vogel gezien maar als ik zie hoe groot de feeren zijn moet ie wel gieganties zijn!

Tuin

De folgende morgen toen mijn vrouw tee zat te drinken ging ik weer rennen en tetteren, eerst in de tuin en efen laater binnen, mijn vrouw was helemaal ferbaasd, maar we hebben weer gespeeld met de muisjes en de feer, daarna ben ik op mijn stoel in de tuin gaan liggen totdat ik mijn vrienden de duifen zag, ik ferstopte me een beetje, en toen ze op de grond liepen sprong ik ineens te foorschijn, de duifen kennen mij en ze gingen gewoon een stukje ferderop zitten, ze weeten dat ik ze niets doe en waarom zau ik?, het zijn mijn vrienden.

Ferder kwam Pokon nog een paar keer in mijn tuin en moesten we rennen en elkaar tikken, Juultje zat stiekum bij de buuren in de tuin en dat fond ik keigezellig, mijn kleine vriendje uit Sieprus was op het dak van het schuurtje, ik moest aan alle stoelen krabben en oferal graafen, zooo heee ik had het echt heel erg druk, en TOCH heb ik in de afond nog Saame met mijn man gespeeld.

Nok aut

Daarna ging ik folkoomen nok aut, maar gelukkig werd ik wel op tijd wakker om spieraal te speelen terwijl mijn mensen sliepen, dat moet ik natuurlijk niet ferwaarloozen, taalent alleen is niet genoeg: je hebt ook dissiepliene noodig.

Eigenlijk was het wel prima dat het de folgende ochtend begon te reegenen, zo kon ik tenminste efentjes bijslaapen in mijn mand, en op kragten koomen, ik ben toch al een audere katerjongen van ongefeer dertien jaaren en heb mijn rust hard noodig.

Maar ik heb ook zon noodig, en ik ben klaar voor de lente, die gaat helemaal top worden, dat weet ik nau al.

—-

Ik tetter weer voor vreede, dat is iets dat ik NOOIT op ga geefen!
Iedereen die iemand mist stuur ik zachte kopjes, en ik zwaai naar Fons die een straalende nieuw ster is geworden.