Hallo lieve katermannen en kattenpoezen.
Daar ben ik weer met een vreemd verhaal. Jullie weten dat ik van jagen hou in mijn jungle en van slapen in de zon. En dat allemaal in mijn territorium: De jungle!
Ik hoor geluiden van mijn mensen dat het Pasen gaat worden. En ze hebben het maar steeds over de paashaas die langs zou komen. Ik vond dat maar vreemd. Want wie is die paashaas eigenlijk? Ik ken alle bewoners van de jungle. De eksters, de dikke duif, Roover, Luna en natuurlijk de familie egel die in de struiken woonde onder de heg. Maar een haas? Die heb ik nog nooit gezien.
Egels
Dus ik miauwde tegen mijn man mens: Er is geen haas. Er zijn egels, die hebben stekels. Maar die leggen geen eieren. Die rollen zich alleen maar op.
Dus ik deed nog maar eens mijn ronde in de jungle. Ik sprong op de schutting en keek rond. Ik zag echt geen haas. Wel de familie egel, moeder egel en haar 2 kleintjes liepen rustig rond bij de oude struiken.
Ik besloot maar een kijkje te gaan nemen. Ik liep rustig en behoedzaam naar de struiken. Ik was verbaasd wat ik toen zag. Bij moeder egel lag een half opgegeten wortel. Het leek wel of iemand een feestje had gehad. Moeder egel keek mij aan met haar kraaloogjes en snuffelde.
Toen begreep ik het. De haas is hier natuurlijk in de nacht geweest en had hier zijn laatste stukje wortel verstopt. Dat moet dan wel de paashaas zijn geweest. Ik liep naar de moeder egel en gaf voorzichtig, zonder mijn neus te prikken, een kopje. Toen ging ik in de zon liggen en dacht: Pasen is dus eigenlijk gewoon een ontbijtfeest voor de tuinbewoners. En nu was daar dus ook een haas bij geweest.
Toen had ik nog maar 1 missie. Als die haas bestond en zomaar willekeurige eet dingen in de tuin gooit kan ik dat natuurlijk ook doen. Ik was tenslotte de koning van de jungle.
Ik ging dus op zoek in de keuken naar een buit. Van de vorige avond lag daar nog een schaal met brokjes. Als die haas en de egels zo blij waren met die wortel, dacht ik, dan zullen ze ook wel blij zijn met mijn brokjes.
Met enige moeite sleepte ik de brokjes de jungle in. Het was best wel een komisch gezicht want ik liep achterwaarts de tuin in omdat het een grote schaal was waar de brokjes in zaten.
Ik deponeerde de schaal met brokjes voor de neus van vader egel die net zijn snuit door de heg stak. Hij keek naar mij en naar de brokjes en rolde zich toen langzaam op tot een bal. Dat vond ik raar. Maar toen gebeurde het. De 2 jongste egels zagen de brokjes en liepen enthousiast richting de schaal. Ze begonnen gelijk te eten. Vader egel rolde uit zijn bol en zag dat het goed ging.
Buiten
Mijn man mens kwam naar buiten en riep: Kijk nou! De paashaas heeft dit jaar zelfs aan de egels gedacht.
Ondertussen zat ik alweer op de schutting en schudde met mijn kop. De mensen dachten dat een onzichtbare haas het eten had bezorgd, terwijl ik, de grote koning van de jungle, zich een ongeluk heeft gesleept voor de familie egel.
Volgende keer verstop ik gewoon zijn autosleutels. Kijken of hij dan nog steeds in de paashaas gelooft.
Al mijn vriendjes en vriendinnetjes wens ik knuffels, lekker eten, snacks en snel veel zon toe. En ome Doerak zit voor altijd in mijn hart.
🐾 Poot van Bliksem
Haaloo liefe frientjes,
Nacht
op het balkon omdat ze binne errug ginge stinke. Het zijn wel heele mooie en groote, paars blauwe kleuren hebben ze. Ze heeft een mand foor mij buite gezet om in te ligge, maar dat doe ik nog niet, misschien laater. Foorloopug lig ik lekker in de zon binne en ik geniet er fan. Binne hebben we narsissen in een pot, die stinke niet en staan ook gezellug.


Zooo heee wat is de lente fantasties, elke dag heb ik zon en is de lugt heerlijk zacht, ik lig languit op mijn terras om zoveel mogelijk warmte en licht te apsorbeeren en ik rieleks voor wel duizend proosent, ferder lig ik veel op mijn stoelen en ik krab er elke dag wel tien keeren aan, ik heb al stukken van dat spul los gemaakt, het heet riet zegt mijn vrouw, en dat kan best, het ligt zo fijn en het krabt bijna nog beeter.
niet snel op, ik krab aan de maatras, ik tetter of ik klim op het bed en ga flakbij mijn mensen zachtjes piepen, heel lief, alsof ik een klein beebiekitten ben dat helemaal alleen op de weereld is, mijn mensen doen dan een tijdje of ze niets merken, maar ik weet dat ze wakker zijn dus ik ga door, net zolang tot ik mijn mensen dingen hoor zeggen als Het is zinloos, hij geeft toch niet op, en ik weet dat ze efentjes met mij op gaan staan.
Nee, ik ga ‘t niet weer over het weer hebben, want vorige keer dat ik mauwde zo blij was met de zon verdween ze ineens voor een paar dagen en was het weer nat en grauw en grijs…
lig als ik binnen ben meestal daar met één oog open wat te dutten, want ik blijf alert. Zelfs als ik geen straatcontroledienst heb.
Poot