Alle berichten van TegnieseDienst

Joep over een beebiekitten zijn

Vroeger, toen ik nog een beebiekitten was, kreeg ik elke maand op de twaalfde dag een katdootje. Zoals m’n mooie reismand, waar ik tot op de dag van vandaag alleen nog maar reizen naar die lieve dierendoktermeneer mee heb gemaakt.

Al hoop ik wel dat ik ooit ook nog ‘s ergens anders mee naar toe mag. Want een keer mee op jacht met m’n personeel staat nog steeds hoog op m’n verlanglijstje. Gewoon om te weten in welke weilanden ze elke keer weer m’n natvoer, snekkies, brokjes en ander lekkers vangen, omdat ik in m’n eigen Grote Weiland alleen maar muizen en mollen tegenkom. En heel eerlijk gemauwd, muizen eet ik alleen maar als ze gemarineerd zijn en gaar van de grote barbeknoei af komen. En mollen, nou, daar ben ik zelf niet echt dol op. M’n personeel trouwens ook niet, want als ik er weer ‘s eentje mee neem naar huis als katdootje voor hunnie dan graven ze een groot gat in de tuin om de mol weer in terug te leggen.

Pootjes

Op de tweede twaalfde van de maand dat ik in m’n eigen huis was getrokken kreeg ik een écht groot formaat katerkattenbak, want ik had tot die tijd nog steeds een laag instapmodelletje met open dak omdat de rand van de kattenbak die nog hier in huis stond te hoog was voor m’n toen nog korte kittenpootjes. Maar ik groeide als kool door alle knuffels, kroelen en lieve woordjes, dus toen vond m’n personeel dat ik eigenlijk wel een hele eigen nieuwe kattenbak moest, zo eentje waar alleen maar m’n eigen luchtje in hing. En die staat nu nog steeds in m’n badkamer, al gebruik ik ‘m alleen nog maar als het buiten echt koud en vies weer is, of wanneer ik binnen op ‘t huis pas omdat m’n personeel even weg moet.
En zo ging dat een tijdlang door met al die katdootjes elke maand. Ik kreeg m’n krabpaal tot aan ‘t plafond, waar ik op leerde klimmen en afdalen. Nou ja, tijdens m’n dagelijkse zoomies door het huis schoot ik supersnel naar boven om me daaarna gewoon vanaf plafondhoogte neer te laten ploffen op de bank die er naast staat, maar dat was dan weer om te oefenen om netjes op m’n poten te landen.

Ik kreeg nieuwe speeltjes, zachte mandjes of heerlijke kleedjes om in de vensterbanken op te dutten. Of een nieuwe krabpaal, omdat ik die regelmatig versleet door meerdere keren op een dag m’n stiletto’s aan te scherpen.
Ik kreeg regelmatig nieuwe speeltjes, zelfs als het niet de twaalfde van de maand was. En natuurlijk m’n allereerste hengel, waarop ik m’n evenwicht kon oefenen. Dat die daar niet voor bedoeld was had niemand me ooit gemauwd, maar omdat ik steeds groterderder groeide en m’n beebiekittengewicht op de duur veranderde in een grotekatergewicht duurde ‘t niet lang voordat de hele hengel geknakt was en aan elkaar hing van dikke lagen zwart plakkend band…

Katdootjes

De tiende keer dat ik katdootjes kreeg mauwde m’n personeel dat ik m’n verjaardag mocht vieren omdat ik precies twaalf maanden eerder, samen met m’n broertjes en zusjes, geboren was. Tweebeners schijnen dat dan altijd heel leuk te vinden met een huis vol met andere tweebeners, maar omdat ik niet weet waar al m’n broers en zussen zijn gaan wonen toen ze bij m’n moeder uit huis gingen kon ik ze niet op m’n eerste verjaardag vragen. Ze hadden het trouwens ook vast veel te druk met het vieren van hun eigen eerste verjaardag, want dat heb je nou eenmaal, als je alle zes op dezelfde dag geboren bent.
Niet dat dat een probleem was hoor, want ik heb er gewoon samen met m’n personeel een heel mooi feestje van gemaakt. Met lekkere hapjes, extra snekkies en heul, heul veul knuffels en aaien en kriebels en lieve woordjes. En natuurlijk katdootjes, want die horen er nou eenmaal bij op een verjaardag.

De twaalfde van de maand daarop maakte ik m’n personeel vroeg wakker. Ik kreeg knuffels en een overheerlijk ontbijt zoals elke ochtend, maar helemaal niks om uit te pakken. Als kittenkater begreep ik daar helemaal niks van, maar m’n personeel legde uit dat ik in de afgelopen maanden al zóveel speelgoed, krabpalen, dekentjes en manden had gekregen dat het huis inmiddels al zo vol stond dat er eigenlijk niks meer bij kon. En dat ik, nu ik dertien maanden oud was, al een hele grote kater aan het worden was en alles al had wat ik me maar kon wensen.

Nou, daar zat ik dan, met lege poten en een goed gevulde maag.

Dertig maanden

Maar diep in m’n hart wist ik dat m’n personeel gelijk had. Er lag zoveel speelgoed in huis waar ik eigenlijk helemaal niet meer naar om keek omdat ik buiten zijn veel leukerder vond. En als ‘t rotweer was, lag ik overdag veel liever op de tuintafel of in de vensterbank te dutten, zodat ik ‘s nachts weer lekker uitgerust was om m’n straatcontrolerondes te lopen.
Ik had en heb helemaal niks te klagen.

Waarom ik dit allemaal mauw? Nou, omdat ik afgelopen zondag precies dertig maanden oud ben geworden en heb bedacht dat het er in een kattenleven helemaal niet om gaat hoeveel speelgoed of mandjes of krabpalen je in je huis hebt staan. Het gaat er om dat je lief personeel hebt dat aan één mauw genoeg heeft om te snappen wat je bedoelt, een warm en droog plekje hebt om veilig te slapen, knuffels en aaien en kriebels en lieve woordjes krijgt. En niet te vergeten, op z’n tijd je natje en je droogje, met af en toe wat snekkies tussendoor. Okee, en een klein beetje speelgoed zoals een hengel, een knikkerbaan of een muis met een lekker luchtje of een balletje om achteraan te rennen. Want mijn kattenpoot is tegenwoordig snel gevuld…

Stevige poot en zachte kopjes,

Joep

Willem, Jajim en Frou Frou: feest

Willem

Hallo lieve lezers, We zijn weer terug en deze keer willen wij iets miauwen over speciale dagen en andere redenen voor een feest of extra lekkers. Toevallig is Jajim net jarig geweest, dus het zit nog kakel vers in het geheugen hoe speciale dagen gaan. Jajim gaat furtellen hoe zo’n speciale dag er bij ons uit ziet.

Jajim

Het eerste wat er gebeurt als we wakker worden, is dat we extra lange knuffels krijgen. En dan een heleboel lieve woorden van onze mensenbroer, zo van ‘gefeliciteerd’ en ‘wat ben je toch een lieve poes’ (of kater) en ook ‘je bent de knapste van de hele wereld’. Dat laatste zegt hij altijd zachtjes zodat de anderen het niet horen.

We krijgen ook altijd heel lekker eten op speciale dagen. Het is maar goed dat we drie furjaardagen en nog andere speciale dagen purr jaar hebben, anders duurde het te lang.
Hier heet het kattentaart. Die taart is gemaakt van je lievelings paté, mousse of ander lievelingseten maar dan specialer. Het is fursierd met snacks en wiew of wat sprietjes kattengras, helemaal naar eigen smaak. Op de foto zien jullie hoe kattentaart ongeveer hoort.

De mensenbroer gedraagt zich geheimzinnig, misschien omdat ‘ie rustig de taart wil maken zonder kattenconcert of een neusafdruk in de taart. Natuurlijk heb ik bij de eerste ‘klak’ van het blikje openen door dat het voor ons is en spring op het keukenmuurtje.

Soms duurt het wachten zo lang dat Frou Frou haar concert begint en Willem en ik al met onze neus boven de bakjes hangen en overleggen; ‘Willem, als jij van links je serenade voor de taart miauwt, duw ik dat andere bakje op de grond’. Mijn katerbroer doet zijn best, maar subtiliteit zit niet in zijn naam.

Met taart maakt het trouwens niet uit wiens speciale dag het is, we furdienen allemaal kattentaart. Zo doen mensen het volgens mij ook met mensentaart. Die is ook voor iedereen.

Mandjesdag

Ik hoor jullie denken; wat nou als je purrsoneel je furjaardag niet weet? Daar is gelukkig een oplossing voor. Zo komen de taartjes van Willem en Frou Frou elk jaar tevoorschijn op de dag dat ze een furrever mand kregen. Wij noemen het mandjesdag.
Maar wat nou, als je nog geen eigen mandje hebt? Daar is over nagedacht.

We hadden begin deze maand Dierendag, dat is net een soort furjaardag maar dan voor álle dieren op de wereld. Een dag om iedereen te helpen herinneren dat elk dier speciaal en belangrijk is en goede zorg furdient. En om aandacht te vragen voor dieren die nog geen eigen purrsoneel hebben. Zo’n dag is voor de dieren in opvangen en asiels dus extra belangrijk. Mensen denken er op zo’n speciale dag sneller aan om purrsoneel te worden, of om taartjes, snacks of speelgoed te doneren. Kunnen ze het hele jaar door doen hoor, maar op Dierendag gebeurt het toch het meest.

Iedereen die een eigen mandje heeft, mag in zijn of haar pootjes knijpen. En met een gouden mandje heb je af en toe dus een dag waarop het net iets anders gaat dan anders maar wel leuk anders. Extra knuffels, eten of een katdootje, daar wordt toch iedereen blij van?

Kopjes van mij en ook van Willem en Frou Frou,

Jajim

🐾De Tuin Jungle: waarom Doerak daar zo supergraag is

Hallo katermannen en kattenpoezen,
Ik ga jullie vertellen over mijn tuin jungle. En waarom dat mijn meest favoriete plek is. Vooral als er zon is.

In de vroege ochtend, wanneer de zon haar eerste warme stralen over mijn jungle strooit, sluip ik geruisloos tussen de bladeren en de geurige struiken van mijn tuinjungle. Mijn rode vacht vangt het zonlicht als een warme vlam. Daarna rek ik mijzelf uit op de platte stenen die nog koel zijn van de nacht.

Bliksem

Om mijn hoofd fladderen vlinders, zoemen bijen en ritselen de bladeren zachtjes van de wind. Bliksem ligt dan altijd bij mij in de buurt. Half verscholen onder de hortensia, terwijl de egelfamilie ligt te slapen in hun nest onder de dikke bladeren van de klimop struiken. Dan voel ik mij helemaal tevreden. Dit is mijn koninkrijk, mijn paradijs.
Dan ga ik lekker op mijn tuinstoel liggen, en geniet ik van de warme zon op mijn rug, het zachte geluid van de vogels in de bomen, en het gevoel dat al mijn vrienden dichtbij zijn. In deze tuin, vol leven en geheimen voel ik mij vrij, geliefd en helemaal thuis.
Mijn favoriete plek is een kleine beschutte plek tussen de struiken en de platte stenen. Daar lig ik precies goed. Ik kan me daar heerlijk uitstrekken. De grond daar omheen is lekker zacht en je ruikt van alles.
Vanaf deze plek kan ik alles goed in de gaten houden, en ik heb zicht op alles wat beweegt. De egel familie die rond scharrelt, Bliksem die op de schutting ligt te loeren en Roover die de jungle in komt lopen.

Geluk

Hier voel ik mij rustig en helemaal op mijn gemak. Het is mijn troon, mijn uitkijkpost, mijn rustplek. En als dan de zon op mijn vacht schijnt voel ik mij gloeien van geluk. En dan kan ik zomaar heerlijk de hele dag tevreden doorbrengen in mijn jungle.
Al mijn vriendjes en vriendinnetjes wens ik weer knuffels, lekker eten, snacks en veel zon.
Ik vind nog steeds dat de herfst oké is tot nu toe. Er is nog genoeg zon. Het is alleen vroeger donker. Maar dat is weer goed voor de egelfamilie.
🐾 Poot van Doerak

Wat Minnie vanaf de wasmachine hoorde

Het was een gewone zondag. Of althans dat dacht ik. Ik lag een beetje te tsjillen op de wasmachiene. Je weet wel dat ding waar tweebeners hun fagtjes in wassen. Waarom ze dat niet gewoon met hun tong doen en waarom ze niet gewoon zoals ons een betere harige fagt hebben fraag ik mijzelf nog steeds af hihi. Dit is toch niet handig. Iedere keer weer alles in die machiene te moeten doen. Maar goed foor mij zit er wel een foordeel aan. Als het apparaat aan staat dan wordt het meestal ook lekker warm. En jullie weten hoefeel ik daar van hou.

Tsjillen

Dus zodra ik zag dat die machiene aan stond ben ik er meteen op gaan liggen. Enne ik zag het niet alleen. Ik hoorde het ook. Wat zo’n ding maakt best wel wat lawaai soms zal ik je miauwen. Gelukkig kan ik me best goed foor geluiden afsluiten. Dus ik verzandde snel in een hele fijne dut. Frau is dat ooferigens best jaloers op zegt ze. Dat ik ooferal en altijd zomaar kan slaape. Of er nou geluid is of niet. Dus ik mauwde terug. Tsja je bent een kat of je bent het niet. En toen moesten we allebei lachen.
Maar goed ik lag dus te tsjillen. Lekker te dagdromen oofer een lekker muisje en een smakelijk foogultje. En ja sommige van jullie finden dat misschien zielig dat ik dat doe. Maar ik ben en blijf wel een kat en een kat is van natuure een dier dat daar fan houd. Dus als ik lekker lig te dromen of dagdromen dan gaat dat faak daar over.
Op eens hoorde ik een geluid links. Ik spitste mijn oortjes. Dat klinkt niet alleen links maar buiten links op de straat. En eefe later hoorde ik ook een geluid rechts. En dat leek ook te komen van buiten rechts op straat. Dus snel rekte ik mijzelf eefe uit om wakker te worden. Daarna sprong ik fan de wasmachiene en dribbelde ik naar de fensterbank waar de groote mand van Frau staat.

Spektakel

En wat ik toen zag! Aan de linkerkant van de straat stond een zwart witte kat. Dikke staart, boze kop, alles. En aan de rechter kant van de straat stond net zo een zelfde zwart witte kat. Ik freef eefe met mijn pootje in mijn oogjes. Zag ik dat nou goed? Het leek wel alsof het een tweeling was.
Maar goed bedacht ik me snel. Dan zouden ze niet zo met dikke staarten naar elkaar gaan zitten staan staren. Want dat was het. Een echte katten stare down zoals alleen katjes dat kunnen. En poezen natuurlijk hihi. Eerst was het nog staren naar elkaar. Maar al gauw hoorde ik links MEWWWW. En van rechts klonk het MAAAUUWWW. En ik zat zoals Frau dat altijd zo grappig noemt front row foor dit katte spektakel.
Op het moment dat ik nang nang nang hoorde en wat hoog gegil en geschreeuw wist ik wat ze fan plan waren. Blij dat ik feilig achter glas zat genoot ik ferder van de foorstelling hihi. Ze kwamen met hun dikke staarten langzaam op elkaar afgelopen. “Dit is mijn straat scheer je weg hier” mauwde het linker katje. “De straat is groot genoeg, ik kan er best bij” dat mauwde het rechter katje.
En tsja daar moest ik rechter katje wel gelijk in geven. Er is al genoeg geblaas naar elkaar in de wereld. Dan zouden wij katjes en poezen eigenlijk beter moeten weten en het goede foorbeeld geven! Dus deed ik foorzichtig met mijn pootje het raam een stukje open. En ik mauwde met luide stem zodat beide katjes mij goed konden horen. “Hier mauwt de Minniester Purresident! De straat is groot genoeg voor meerdere katjes. Dus wees lief foor elkaar en geef mekaar een kopje!”.

De katjes keken beide furrschrikt omhoog. Ik hoorde link ja mevrouw en rechts hoorde ik natuurlijk mevrouw. Toen liepen ze naar elkaar toe en gaafe inderdaad mekaar een kopje. Tefreede verliet ik de fensterbank en ging ik op de groote mensenmand in de zon ferder met tsjillen.
Nou dit was het weer foor deze keer. We tetteren nog steeds keihard foor Freede! Jullie doen toch ook mee?

Pootje van Minnie

Lucky over zijn zusje en over de ren

Hoi allemaal, hier ben ik weer met mijn blog. Als eerste wil ik graag vertellen over ons nieuwe adoptiezusje op afstand. Pas heb ik verteld dat ons zusje Lobke een sterretje geworden is.

Anna

Dit was erg verdrietig nieuws en we denken nog veel aan haar. Toen kregen mijn mensen een berichtje van de mensen van ’t Katshuisch waar zij woonde over Lobke en mochten ze een andere adoptiezusje of -broertje uitkiezen. Alle centjes die we voor daar sparen zijn voor alle katjes maar dan worden zij suikeroom of suikertante van een speciaal katje. Ze hebben Anna gekozen, gewoon omdat ze lief is. En de rest daar natuurlijk ook allemaal. Kijken jullie misschien ook wel eens naar hun website?
Waar we eerst woonden was heel dichtbij en gingen mijn mensen wel eens kijken maar dat willen ze een ander jaar ook weer opnieuw doen als ze open dag hebben. Dan mag je als mens daar speciaal komen kijken. Ik wil wel even zeggen dat ze erg graag veel centjes sparen voor de katjes daar, dus mochten jullie een paar euro uit je spaarpot kunnen missen, dan zou dat fijn zijn natuurlijk. En niks moet hoor, het mag.

Kattenren

Ik wilde ook nog graag wat extra vertellen over onze kattenren en wat er zowel allemaal in staat momenteel. De ren is groot genoeg om een en ander in te zetten en je wilt per slot van rekening toch ook dat het er een beetje gezellig uitziet. Voor ik het vergeet, konijntje Jip zit met de achterkant van haar verblijf tegen onze ren aan. Dat is reuze gezellig want nu kunnen we elkaar goed zien. Dit kun je op de foto die ik erbij gedaan heb nog niet zien maar als ik op de plank zit, zit ik zowat schuin boven haar. Ik mag wel af en toe eruit dus dan ga ik bij haar kijken en geven we elkaar neusjes. In de ren zelf heeft mijn man twee plankjes vastgemaakt en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar erg blij mee ben. Als ik op de plankjes spring kan ik daar lekker zitten of liggen en ze hangen precies zo dat er altijd wel op een van beide zon is. Nu ja, als de zon schijnt dan natuurlijk. Ik kan veel zien omdat ik hoog lig en het is er fijn kijken maar ook om te slapen zijn ze prima. De mensen die de ren gemaakt hebben, hebben de plankjes erbij gedaan omdat katten nu eenmaal graag hoog liggen en dat hebben ze heel goed bedacht.
Behalve de plankjes is er ook een tonnetje in de ren komen staan en de huisjes waar Molly altijd graag in lag staan er nu ook. Dit betekent dat we zelf een plekje kunnen kiezen waar we het liefste liggen. Ik ben natuurlijk altijd aan het verkennen dus ik heb alles al uitgeprobeerd. Ik heb nog niet in de gaas gehangen maar dat schijn je als kat wel te kunnen, tenminste dat heb ik me toch laten vertellen. Ik zie momenteel wel elke dag een mooie zwarte poezel voorbij lopen dus die moet ik wel in de gaten houden natuurlijk. En ik kijk vooral veel vogels en dan tetter ik gezellig tegen ze. Sommige vogels zijn heel dapper en komen zelfs in onze ren!

Plank

Mijn man is nog aan het bedenken hoe hij een mooie en goede krabpaal voor buiten kan maken. Als jullie ideeën hebben, dan hoort hij deze graag! De krabpaal van binnen kan niet buiten staan want als deze nat wordt, zijn alle kleedjes en mandjes ook meteen nat en dat is uiteraard niet de bedoeling. Daarom wil hij nu zelf iets maken dat goed tegen regen en wind kan en waar wij toch fijn op kunnen zitten en liggen. Ik denk wel dat hij heus wat gaat bedenken en maken, dus dat moet toch helemaal goedkomen.
Ik lig nu het nog steeds mooi weer is, ondanks dat het al een poosje toch wel herfst is, nog veel buiten op een plank. En wat denken jullie? De meesjes zijn zo dapper (of misschien zelfs wel een beetje brutaal) dat ze gewoon in de ren vliegen. Ook terwijl ik daar nog lekker zit. Ze weten dat er een pot met vogel pindakaas hangt dus daarom komen ze ook gewoon gezellig. Niks mis mee want dan hebben we extra veel te kijken.

Knuffels van Lucky